toinen stay-at-home kaveri.
Ei Lindholm ole stay-at-home puolustaja, ainakaan sillä tavoin kun itse ymmärrän tuon sat -käsitteen. Tässä viime viikkojen aikana olen yrittänyt tutustua paremmin siihen millainen pelaaja Lindholm on, ja parhaat avut hänellä ovat luistelussa ja pelikäsityksessä. Poika on ikäisekseen todella tasapainoinen ja kypsä pelaaja. Hän osaa pelata miestään, osaa pelata aluettaan, eikä ilmeisesti juurikaan sortunut ylipelaamiseen ainakaan menneellä kaudella. Hän osaa sijoittua hyvin puolustusalueella ja pelata tilanteen mukaan eli ns. puolustajan hockey sense on laatutasoa. Tässä mielessä toki hyvän stay-at-home puolustajan kuvaus natsaisi häneen.
Pojalla on kuitenkin myös muita avuja. Hän luistelee hemmetin hyvin ja tulokasleirillä miehen luistelua on verrattu jopa itse Niedermayeriin. Hänellä on myös kokoa ja sitä saattaa toki tulla parin vuoden aikana vielä lisääkin. Kädetkään eivät ole täysin puusta veistettyjä. Näiden avujensa ansiosta hän kykenee myös kuljettamaan kiekkoa ja tukemaan hyökkäyksiä. Itse puhuisin siis ennemminkin all-round puolustajasta Lindholmin kohdalla, kuin mistään puhtaasta sat -pakista.
Hampusia on parhaimmissa puheissa verrattu jopa itse Lidas Suureen. En jaksa itse uskoa, että hänestä koskaan näin suurta puolustajaa tulee. Lidas on kuitenkin Lidas, kertakaikkiaan ainutlaatuinen puolustaja ja kaikkien aikojen top3 kaveri koko lätkän historiassa, puolustajista puhuttaessa siis. Samoja elementtejä on kuitenkin Hampusin kohdalla havaittavissa, ja mikäli kehitys etenee loistavasti niin maksimipotentiaali tällä pojalla on korkealla. Ykkösparin allround -pakkia hänestä voidaan odottaa, eli pelaajaa joka hoitaa vastuunsa niin alivoimalla kuin ylivoimallakin ja pelaa sen +25min per peli. Tähän kyetäkseen hänen täytyy kehittää eniten vielä fysiikkaansa (lähinnä voimatasoa), jotta pärjää kunnolla maalinedustalla ja kaksinkamppailutilanteissa. Myös luistelunopeutta voi vielä työstää, ja ylivoimaa ajatellen laukauksessa on aika lailla vielä kehitettävää.
Aiemmin olen ehkä turhaankin maalaillut piruja seinille tämän varauksen takia, koska toiveissa oli kovasti saada sentteri ykkösroundilta. Osaltaan meni myös tietämättömyyden piikkiin kun ei osannut heti alkuunsa Lindholmin varausta arvostaa. Nyt olen kuitenkin kaveriin koittanut tutustua ja kokonaisuutena kyseessä on erittäin lupaava paketti, josta löytyy kaikki laadukkaan allround -puolustajan elementit. Vaikka nuorten pakkien suhteen on koettu katkeruutta viime aikoina (Gardiner & Schultz), niin tulevaisuutta ajatellen alakerta näyttää erittäin hyvältä. Siellä on kaksi loistavaa kiekollisen roolin osaajaa eli Fowler ja Vatanen, ja kaksi erinomaisen potentiaalin omaavaa allround -puolustajaa eli Sbisa ja Lindholm. Kyllä tässä voidaan kaikenkaikkiaan olla luottavaisin mielin sen suhteen, kun mietitään puolustuksen tulevaisuutta.
Voi jopa olla niin, että Lindholm aloittaa ensi kauden NHL:ssä. Ainakin poika on itse sanonut tavoitteen olevan jo ensi kaudella NHL:n puolella. Koko kausi siellä olisi minulle pieni yllätys, koska yhdensuunnan sopparilla meillä on jo kuusi "varmaa" kaveria muodostamassa puolustuksen rungon. En kuitenkaan yllättyisi jos Lindholmille annetaan muutama matsi kauden alussa ja niiden perusteella tehdään päätös, pidetäänkö hänet (alkuun varmasti pienehkössä roolissa) koko kausi NHL:ssä vai annetaanko kasvaa korkoa ja lähetetään takaisin Rögleen. Tämän takia hän kuitenkin väistämättä kilpailee samasta pelipaikasta ensi kaudella Vatasen kanssa. Tulevaisuudessa näen molempien olevan meidän runkopuolustajia, mutta nyt kesällä tehtyjen hankintojen (Souray ja Allen) takia puolutuksessa ei ole liikaa tilaa. Eli jos kumpikaan, Vatanen tai Lindholm ei mihinkään dominointiin kykene NHL:ssä (tuskin kykenevät vielä), he joutuvat kaikkien yhdensuunnan paperilla pelaavien puolustajien ollessa terveenä taistelemaan kolmosparin/seiskapakin roolista ja tästä syystä ovat nyt kilpailevassa asemassa keskenään.
Edit. KKtig, nuoria puolustajia kun arvioidaan niin ei kannata vilkuilla puhtaasti tilastoja. Niiden perusteellahan tämä Hampus on täysin neverhööd -kaveri. Itse olen koittanut lueskellä artikkeleita hänestä, lukenut HFBoardsia, katsellut videoklippejä ja seurannut tulokasleirin otteita. Näiden pohjalta saa hieman paremmin jo käsityksen siitä, millainen peluri on kyseessä ja mitä häneltä voidaan tulevaisuudessa odottaa.