Minä olisin valmis hyvinkin maltillisiin palkankorotuksiin, jos opettajan työtä saataisiin muuten järkeistettyä. Koko ajan keksitään uusia tehtäviä. Nyt esimerkiksi työterveys alkoi vaatia kemikaalilistaa koululta. Meillä se on kemian luokkien aineiden osalta tehty, mutta nyt se pitää tehdä kaikista, jopa myrkyttömistä aineista. Kaikista luokista ja oppimisen alueilta, 800 oppilaan koulusta. Sinne pitää raahata varoitusmerkki, kirjoittaa vaaralauseke, viittaus käyttöturvallisuustiedotteeseen, kuka kemikaalia käyttää ja kuinka usein (joka päivä, 2 - 3 h päivässä, harvemmin). Työsuojeluvaltuutettu sanoi, että te voitte varata jonkin suunnitteluajan tätä varten. Ainut vaan, että kaikki ajat on lyöty jo kiinni kesään asti, ja määräaika on helmikuun loppuun.
Helsingissä opettajilta menee lehtitietojen mukaan valtavasti työaikaa av-laitteiden jahtaamiseen ja luetteloimiseen. Kaikki on pois siitä, mitä opettajien pitäisi ehtiä ja jaksaa tehdä.
Luulen, että monella julkisella alalla on sama tilanne. Jos annettaisiin mahdollisuus keskittyä ydintehtävään riittävällä henkilökunnalla, pienempiin palkankorotuksiin oltaisiin tyytyväisiä.
Tässähän onkin kiinnostava teema ketjun otsikonkin näkökulmasta. OAJ:han on puheenjohtajansa suulla sanonut, että he toivovat erilaisten opettajia koskevien kirjaus- ja muiden velvoitteiden vähentämistä. Samanaikaisesti hallitus kerää VM-vetoisesti eri toimijoilta, kuten kunnilta, ehdotuksia purettavista normeista. Kuntaliitto on ollut erityisen aktiivinen myös julkisesti ehdottamaan purettavia normeja. En ole OAJ:lta nähnyt varsinaista ulostuloa aiheesta, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että siellä ei olla kovin innostuneita poistamaan näitä opetusalaa koskevia normeja. Katsotaan, jos tästä jotain keskustelua vielä syntyisi.