Nyt on aivan pakko puuttua tähän keskusteluun.
Täällä on mm. HIFK:n kannattajaksi tunnustautuvia kirjoittajia kritisoineet Ilveksen
tätä haastattelua "täysin naurettavaksi itkuksi".
Omasta mielestäni on vähintäänkin outoa, että Aravirta, Jortikka ja monet muut suunpieksijät saavat lehdistötilaisuudessa arvostella ja käyttää jopa voimasanoja tuomaritoiminnan puimiseen, mutta kun ensimmäistä kertaa asiaan tartutaan nk. "sivistynein ottein" - siitä annetaan sakot/huomatus ja muilta joukkueilta itkijä-merkki. Itseäni tällainen arveluttaa.
Epäilen, että valtaosa täällä Ilvestä itkijäksi tituleerannut,
ei ole nähnyt kyseisiä tilanteita.
MTV:n keskusteluohjelmassa kaikki paikalla olleet pitävät Koistisen taklausta puhtaana ja täysin sääntöjen mukaan tehtynä. Siitä kuitenkin Ilvekselle 5 min alivoimaa sekä Koistinen 2½ peliä sivussa.
Samalla tavalla tunteita kuohutti Jyväskylässä Helmisen ulosajo mystisin perustein. Jyp pelaaja kompastui tilanteessa, jossa Helminen ei edes taklannut vaan nuhjasi hänen kanssaan kiekosta.
Pesosen taklausta valtaosa piti puhtaana ja ulosajoa vähintäänkin käsittämättömänä. Silti 5min alivoimaa ja Kärpille jatkoajalle vienyt maali.
Rönnbergin "päähän kohdistunut taklaus" todettiin monen kirjoittajan sekä asiantuntijan toimesta valitettavaksi tapaukseksi, mutta ihmeteltiin, että mitä taklattavan pää teki laidan yläreunan alapuolella. Samoin hämmästystä lisäsi kyyristyminen tilanteessa, jossa puolustajan ainoa mahdollisuus on taklata. Rönnberg suoritti taklauksen puhtaasti - eikä voinut muuta kuin enää osua päähän. Silti - linjan mukainen.
Tuomareita on kritisoitu aina. Niin on ja on tuleva. Virheitä saattuu - eikä siinä mitään. Mutta silloin ne alkavat harmittaa kun niitä tulee yllättävän paljon.
Näiden lisäksi kerron lyhyesti, että olen itse pelannut kiekkoa ja seurannut jo lapsesta lähtien hyvin tiiviisti lajia. Enkä ole milloinkaan kokenut näin epäoikeuden mukaista kohtelua ja sen jatkumoa omaa seuraani kohtaan. Tiedän, että ettei mitään ajojahtia missään tapauksessa ole olemassa - enkä sellaiseen salaliittoteoriaan mene mukaan.
Enemmän kuin Ilveksestä - olen huolissani SM-liigasta ja siten suomalaisesta jääkiekosta. Linjattomuus, lukuisat virheet ja ylireagointi aiheuttavat pelaajille turhautumista. Se taas aiheuttaa agressiota ja ylivarovaista peliä.
Olen lukuisien kiekkoihmisten kanssa keskustellut asiasta ja lähes kaikki ovat samaa mieltä, että liigan taso on romahtanut lähiaikoina. Ei pelaajien tason vuoksi vaan sääntöjen ja tuomarilinjan vuoksi.
Sen lisäksi on vähintäänkin outoa, että hallitus ja tuomarit ovat kaiken tämän yläpuolella, ettei heille tai heistä voi sanoa puolikastakaan sanaa - edes virallisella puolella. Se on fasismia ja se saa sappeni kiehumaan. Keskustelemaan pitäisi pystyä ja kritiikkiä pitäisi pystyä antamaan ja ottamaan. Näin ei voi jatkua, että he keksivät näitä naurettavia rankkarikisa-sääntöjään ja muita pelleilyjä, vaikka pelaajat, valmentajat ja seurajohdot ovat niitä vastaan.
Tämä on vain oma mielipiteeni.