steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Avaan ammattipyöräilyyn keskittyvän ketjun, mielestäni joku tälläinen ketju oli olemassakin mutta en kirveelläkään sitä löytänyt. Ammattipyöräilyyn liittyy paljon kisoja joista ei yksittäisinä paljon keskustelua synny niin on hyvä olla yleisketju jossa voi keskustella monista eri kisoista.

Nythän on käynnissä mielenkiintoinen Vuelta. Reitti on mitä on, mielestäni aika susireitti, mutta kisasta on kyllä muodostumassa aika mielenkiintoinen. Reittihän on rakennettu puhtaasti mäkimiehille, monipuolisuutta ei oikeastaan tarvitse vaan mäkiajaminen on pääroolissa, jopa pistekilpailun voi voittaa mäkiajolla. Yksi lyhyehkö tempo on heitetty, ehkä ikään kuin muodon vuoksi (+ joukkuetempo pujotteluradalla), mukaan ja siihenkin laitettu kolmoskategorian mäki.

Yhtä kaikki kisa on ollut tasainen. Contador on palannut kisoihin ja ollut hyvä mutta ei hän sellaisiin irtiottoihin ole pystynyt mitä aikanaan eri Toureilla ja 2011 Girolla enkä oikein jaksa uskoa että pystyykään(tässä kisassa). Froome on jaksanut aika hyvin ajaa ottaen huomioon että hänellä on raskaita ajoja jo takana, mutta reitti ei ole oikein hänelle sopiva. Rodriguez on ollut hyvä, sanoisin että hänellä on hyvä mahdollisuus voittaa mutta saa nyt nähdä. Keskiviikon tempo antaa aika hyvin osviittaa.
 

Sambody

Jäsen
Rodriguez on ollut hyvä, sanoisin että hänellä on hyvä mahdollisuus voittaa mutta saa nyt nähdä. Keskiviikon tempo antaa aika hyvin osviittaa.
Puritolla on tapana vetää vähintään se yksi tosi huono päivä kolmen viikon aikana mihin useasti voittomahdollisuudet sitten kaatuvat(jos eivät ole kaatuneet onnettomaan tempoon), joten katsellaan nyt mitä tuleman pitää. Toki on sanottava, että tällä kaudella Rodriguez on ehkäpä koko uransa kovimmassa tikissä, joten josko tuo jaksaisi ilman yksittäisiä romahduksia kisan loppuun asti.
 
‎"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness."
-Hank Moody-

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Puritolla on tapana vetää vähintään se yksi tosi huono päivä kolmen viikon aikana mihin useasti voittomahdollisuudet sitten kaatuvat(jos eivät ole kaatuneet onnettomaan tempoon), joten katsellaan nyt mitä tuleman pitää.
Joo mitään varmaa missään nimessä ei ole, eikä välttämättä voitakaan, mutta reitti on hänelle otollinen varsinkin nyt kun jopa tempoon on haluttu laittaa mäki. Jos olisi ollut joku 50km tasamaata niin varmasti olisi ollut selvästi hankalampi.

Nuosut taas ovat jyrkkiä mutta eivät valtavan pitkiä, Froomelle mielestäni eivät ole kovin otollisia, hänelle varmasti parempi olisi pitkät vähän loivemmat mäet.
 

Sambody

Jäsen
Tänään se Puriton romahdus sitten tapahtui, kun keskivaikealla vuorietapilla Contador nykäisi pari minuuttia Rodrigueziin ja nousi kisan kärkeen. Mitään videokuvaa ei taida olla noista ratkaisunhetkistä, mutta ilmeisemmin sielä on paahdettu alku etappi aivan törkeää kyytiä, jonka jälkeen hatka karkuun laskussa ja siihen mukaan muutama Saxon mies tai ainakin Paulinho. Sitten heti laskun jälkeisessä mäessä Contador iskenyt karkuun Valverdeltä ja Rodriguezilta ja lopulta etappivoittoon Puriton katketessa suoraan Valverden vetoon lopussa.

EDIT: Ja niin onhan tuo vaan melkoinen ukko tuo Contador. Iskee käytännössä kaksi viikkoa putkeen aina paikan tullen laihoin tuloksin ja sitten, kun muut ajattelevat kilpailun olevan ohi ja rauhallisen etapin tulleen tämä ei tyydy hopeaan vaan tekee melkoiset temput iskemällä 52 kilsaa maalista ja vielä onnistuu siinä.
Rodriguezin sanoin:
Joaquim Rodriguez sanoi:
He won the stage with two balls.
 
Viimeksi muokattu:
‎"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness."
-Hank Moody-

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet
Olipahan kyllä aivan käsittämätön veto Saxobankilta, jumalauta! Ei ainoastaan siis Contadorilta vaan myös Paulinho antoi kyllä aivan kaikkensa, ja samoin myös Astanan Tiralongo muisti vanhaa kapuaan. Uskonpa, että päätti antaa takaisin tuon etappivoiton minkä iso-Alberto "antoi" Girossa jokunen vuosi takaperin. Tiralongo olisi voinut pysytellä vain peesissä ja iskeä sitten, mutta ei, päätti jeesiä ja vetää niin kovaa kuin pystyi Contaa auttaen, hyytyikin sitten lopuksi.

Aivan sanattomaksi vetää. On se käsittämätön mies toi Contador. Tämän takia maantiepyöräilyä tulee katsottua, ei oikein tour de francet tunnu missään - ei mitään verrattuna tämän vuoden Vueltaan.
 
JYP on seura, jota kannatan.

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
On se käsittämätön mies toi Contador. Tämän takia maantiepyöräilyä tulee katsottua, ei oikein tour de francet tunnu missään - ei mitään verrattuna tämän vuoden Vueltaan.
No jaa, toki riippuu mistä tykkään, laadullisestihan Tour ei mitenkään huonompi ollut mutta Vuelta on tänä vuonna erinlainen kisa täysin erinlaisella reitillä. Sinänsä kyllä mielenkiintoista että mäkireitin ratkaisu tuli kuitenkin lähes tasaisella etapilla. Tuossa kyllä korostui myös ero Touriin että tässä Vueltassa oli paljon heikompia joukkueita mukana. Sky esimerkiksi täysin varjo Tourin Skysta, ei Contador olisi hyvää joukkuetta vastaan ajanut karkuun tasaisella(esimerkiksi Tourin Skyta vastaan ei mitään mahdollisuutta) mutta tässä kisassa muilla kärkinimillä on sen verran heikot joukkueet että tuo onnistui.

Rodriguez oli ehkä turhan konservatiivinen kisassa (no ok ei ehkä osannut ennakoidan että Contador pääseen tasaisella karkuun) koska olisi varmaankin saanut aika ison turvavälin Contadoriin jos ei olisi pääsääntöisesti tyytynyt vain seuraamaan mäissä Contadoria. Jos olisi iskenyt, kuten eilen, myös aikaisemmissa mäissä niin olisi todennäköisesti kestänyt yhden päivän isommankin tappion.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
No jaa, toki riippuu mistä tykkään, laadullisestihan Tour ei mitenkään huonompi ollut mutta Vuelta on tänä vuonna erinlainen kisa täysin erinlaisella reitillä. Sinänsä kyllä mielenkiintoista että mäkireitin ratkaisu tuli kuitenkin lähes tasaisella etapilla. Tuossa kyllä korostui myös ero Touriin että tässä Vueltassa oli paljon heikompia joukkueita mukana. Sky esimerkiksi täysin varjo Tourin Skysta, ei Contador olisi hyvää joukkuetta vastaan ajanut karkuun tasaisella(esimerkiksi Tourin Skyta vastaan ei mitään mahdollisuutta) mutta tässä kisassa muilla kärkinimillä on sen verran heikot joukkueet että tuo onnistui.

Rodriguez oli ehkä turhan konservatiivinen kisassa (no ok ei ehkä osannut ennakoidan että Contador pääseen tasaisella karkuun) koska olisi varmaankin saanut aika ison turvavälin Contadoriin jos ei olisi pääsääntöisesti tyytynyt vain seuraamaan mäissä Contadoria. Jos olisi iskenyt, kuten eilen, myös aikaisemmissa mäissä niin olisi todennäköisesti kestänyt yhden päivän isommankin tappion.
Olen kyllä jyrkästi eri mieltä siitä, etteikö Tour olisi ollut laadullisesti valovuoden tämän vuoden Vueltaa perässä. Toki siellä oli mukana kaikilta se niin sanottu ykkösjoukkue, mutta olihan se reitti loppujen lopuksi aivan syvältä. Toki mukana oli hyviä nousuja, mutta lähes kaikki hyvät ainekset pilattiin sillä, etteivät ne hyvien nousujen etapit kovinkaan usein päättyneet siihen nousuun. Muutoinkin Tourilla oli jännitys aivan pirun vähissä, kun Skyn yli-ihmiset vetivät junaa jatkuvasti niin kovaa, ettei muilla ollut paukkuja (tai munaa) edes yrittää iskuja.

Siitä olen toki samaa mieltä, ettei Contador olisi tämän vuoden Tourilla pystynyt voittamaan, vaikka miten olisi yrittänyt. Kyllähän Conta Vueltassakin oli voitostaan huolimatta kohtuullisen pehmeä, joskin erittäin viihdyttävä polkija. Tällä kertaa vain se yksi uhkarohkea isku ja hyvä tempo riittivät voittoon. Toisaalta Contador hävisi tuota yhtä vuorietappia lukuun ottamatta kaikilla vaikeilla etapeilla Puritolle enemmän tai vähemmän selvästi.

Eilen olisi Puritolla ollut vielä saumat viedä kokonaiskisa nimiinsä, muttei jalkoja tainnut sittenkään olla riittävästi. Iskun olisi varmaan pitänyt lähteä jonkin verran aiemmin ja Contadorin olisi täytynyt vielä yrittää vastatakin siihen tosissaan. Tuolla tavalla Conta olisi todennäköisesti ajanut itseltään jalat alta ja hävinnyt pelin. Nyt Alberto tiesi kuitenkin rajansa ja antoi Puriton mennä menojaan, eikä lähtenyt vetämään itseään liikaa punaiselle.

Toki Vueltassa oli pari aivan överiä loppunousua, mutta noin yleisesti ottaen reittisuunnittelu oli huomattavasti onnistuneempi, kuin Tourilla viime vuosina. Tuntuu että jo yli puolet Tourin etapeista päättyy kirimiesten kamppailuun tasaisella, vaikka matkalla olisi jonkinlainen vuori ollutkin. Hatkoillakaan ei Tourilla tunnu olevan jakoja, johtuen juurikin noista kovemmista joukkueista.

Joukkueista vielä sen verran, että jos Saxobankilla olikin paska joukkue Tourilla, niin olihan tuo Vueltassa melkoisen kova. Kärkinimistä Contador oli loppupeleissä ainoa, jolle oli joukkueestaan oikeasti hyötyä. Katusha ainakin oli joukkueena sanalla sanoen aivan umpipaska, vaikka siellä nyt jokunen hyvä nimi mukana olikin. En vaan jaksa muistaa, että esimerkiksi Mentshovista olisi ollut Puritolle mitään apuja, vaikka esimerkiksi eilen olisi siihenkin voinut olla saumat. Etappivoitto taisi vaan mennä kapteenin edelle... Samat sanat voisi sanoa myös Movistarista ja Skysta. Tosin Skyn Froomella ei loppujen lopuksi ollut missään vaiheessa saumoja voittoon.

Jälkikäteen voidaan muuten vähän mietiskellä mikä merkitys tuolla Skyn vedolla nelosetapilla Valverden jäätyä kasan taakse oli lopputulokseen. Vaikkei Valverde kyseisellä etapilla tainnutkaan jäädä kärjestä kuin vähän alle minuutin. Toisaalta mies joutui pakon edessä vetämään sen lopun ylikovaa ja varmasti tämä näkyi myöhemminkin kilpailussa.

Edit. Tämän vuoden Vuelta televisioinnin taso yllätti muuten positiivisesti, kun muistelee viime vuotta. Ei tuo nyt vieläkään ole lähelläkään Tourin tasoa, mutta parempaan päin on menty. Tourille jäädään myös kisajärjestäjän nettisivujen liveseurannassa, joka ei Vueltassa ollut oikein mistään kotoisin.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Olen kyllä jyrkästi eri mieltä siitä, etteikö Tour olisi ollut laadullisesti valovuoden tämän vuoden Vueltaa perässä.
Millaista laatua tarkoitat? Itse tarkoitin itse ajamisen laatua eikä minusta tässä Vueltassa merkittävästi laadukkaampaa ajamista ollut kuin Tourilla vaan lähinnä erinlaista. Toki laadun arvioiminen on vähän vaikeaa koska reitit olivat täysin erinlaiset. Tempon ajamisen laatua ei oikein edes pysty Vueltassa arvioimaan, ainakaan tasamaa tempoa, kun sitä ei käytännössä ollut.

Tuollainen contadorilainen rynkytysajaminen minusta ei ole yhtään sen parempaa tai laadukkaampaa kuin tasaisesti ajaminen. Sky teki Tourilla erittäin laadukasta työtä pitämällä kovaan tasaista vauhtia.

Toki Vueltassa oli pari aivan överiä loppunousua, mutta noin yleisesti ottaen reittisuunnittelu oli huomattavasti onnistuneempi, kuin Tourilla viime vuosina.
Pitää ottaa huomioon että on kyse kahdesta ihan eri asiasta, en usko että Tourilla halutaan vastaavaa reittiä tehdä, koko ajatusmaailma on erinlainen. Kirimiehille esimerkiksi ei ollut juuri yhtään sijaa Vueltassa, pistekilpailukin ratkaistiin käytännössä mäessä. Pistekilpailussa sija 1.Purito 2.Valverde 3.Contador ja 5. Froome. Tourilla tuskin halutaan kirimiehiä jättää lähinnä statisteiksi. Vaikka Tourilla olisikin pari mäen päälle päättyvää etappia enemmän ollut niin silti reitti olisi ollut täysin eri kuin Vueltassa.

Touria olen seurannut noin 15 vuotta enkä muista että siellä olisi yli 11-12% mäkeä ikinä ollut, eli tässäkin ajatusmaailma on erinlainen, ei haluta ylijyrkkää reittiä mukaan.

Nämä ylijyrkät mäet ovat vähän hölmöjä, ne tuottavat ihan logistisiakin ongelmia ja riskejä. Katsojat pitäisi mielestäni selkeämmin eristää ajajista kun vauhi on niin matala, pari kaveria lähti suht pitkän pätkän juoksemaan ajajien perässä, kun vauhti on niin alhainen se on mahdollista. Näissä myös reitti on niin kapea että siinä jopa jonkun tason blokkailu voi olla mahdollista kun voi tulla tilanne että ei mahdu ohi ja vauhti on hiljainen.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
Millaista laatua tarkoitat?
Laatua nimenomaan katsojan näkökulmasta. Mielestäni selitin asiaa tuossa aikaisemmassa tekstissäni aika tyhjentävästi. Kyllä tuo Tour on nykyään lähes poikkeuksetta pelkkää kyttäilyä vuorilla ja suurin osa etapeista päättyy massakiriin. Kukaan ei oikeastaan edes yritä mitään ratkaisuja, eikä tuo tosiaan ollut vain tämän vuoden ongelma. Toki Sky oli erittäin kova joukkue, muttei se Tourin reitti yksinkertaisesti vain antanut juurikaan mahdollisuuksia kärkinimille todellisiin haasteisiin vuorilla. Toki se ajaminen oli erittäin laadukasta annetuissa puitteissa. Kovinkaan mielenkiintoista seurattavaa se ei kuitenkaan ollut ja mielestäni tuo katsojan näkökulma on se oleellinen juttu koko hommassa. Tour de France on toki se legendaarisin ja suurin pyöräilykilpailu, mutta nykymenolla kisan hohto karisee vuosi vuodelta. Toki Vuelta veti sitten osin överiksi noilla ihan järkyttävillä nousuprosenteilla, mutta maalit oli silti sijoitettu poikkeuksetta oikein, toisin kuin Tourilla.

Pitää ottaa huomioon että on kyse kahdesta ihan eri asiasta, en usko että Tourilla halutaan vastaavaa reittiä tehdä, koko ajatusmaailma on erinlainen. Kirimiehille esimerkiksi ei ollut juuri yhtään sijaa Vueltassa, pistekilpailukin ratkaistiin käytännössä mäessä. Pistekilpailussa sija 1.Purito 2.Valverde 3.Contador ja 5. Froome. Tourilla tuskin halutaan kirimiehiä jättää lähinnä statisteiksi. Vaikka Tourilla olisikin pari mäen päälle päättyvää etappia enemmän ollut niin silti reitti olisi ollut täysin eri kuin Vueltassa.
Totta kai kirimiehille pitää olla "omia" etappeja, mutta mielestäni puhtaiden kirimiesten pitää olla jokaisella kunnollisella vuoristoetapilla bussin kyydissä ja massakirejä noissa ei saisi kyllä enää olla. En vaan pidä mielekkäänä, että mäkietappi päättyy tasamaalle ja samaa mieltä tuntuu olevan suurin osa pyöräilyn ystävistä.

Touria olen seurannut noin 15 vuotta enkä muista että siellä olisi yli 11-12% mäkeä ikinä ollut, eli tässäkin ajatusmaailma on erinlainen, ei haluta ylijyrkkää reittiä mukaan.
Kyllä tuollainen 8 % mäkikin on ihan riittävä tekemään etapista mäkietapin. En nyt ulkoa muista, kuinka jyrkkiä esimerkiksi Alpe d'Huez, Col du Tourmalet ja Col du Galibier ovat, mutteivät kaiketi mitään ylijyrkkiä kuitenkaan. Joka tapauksessa maalin kuuluu olla tuollaisen etapin päällä, eikä niin kuin Tourilla tänä vuonna, että mäki kiivetään jossain etapin puolivälissä ja maali onkin ties missä.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet
Millaista laatua tarkoitat? Itse tarkoitin itse ajamisen laatua eikä minusta tässä Vueltassa merkittävästi laadukkaampaa ajamista ollut kuin Tourilla vaan lähinnä erinlaista. Toki laadun arvioiminen on vähän vaikeaa koska reitit olivat täysin erinlaiset. Tempon ajamisen laatua ei oikein edes pysty Vueltassa arvioimaan, ainakaan tasamaa tempoa, kun sitä ei käytännössä ollut.

Tuollainen contadorilainen rynkytysajaminen minusta ei ole yhtään sen parempaa tai laadukkaampaa kuin tasaisesti ajaminen. Sky teki Tourilla erittäin laadukasta työtä pitämällä kovaan tasaista vauhtia.

Touria olen seurannut noin 15 vuotta enkä muista että siellä olisi yli 11-12% mäkeä ikinä ollut, eli tässäkin ajatusmaailma on erinlainen, ei haluta ylijyrkkää reittiä mukaan.
Muutamaan kohtaan otan kiinni. Itse olen ensinnäkin erittäin vahvasti sitä mieltä, että juuri nimenomaan laadullisesti - viitatakseni omaan viestiini, mihin sitten tartuit - Vuelta oli huomattavasti rankempi (ja katsojan kannalta lisäksi mielenkiintoisempi) kuin itse asiassa monet viime vuosien Tourit. Toki voidaan olla montaa mieltä siitä, onko siinä mitään järkeä, että käytännössä kierretään kaikki hiihtokeskukset, mutta ainakin se erottaa yleisajajien joukosta vielä ne mäkispesialistit. Conta ei ollut selvästikään terävimmässä kunnossaan, ja lisäksi Burrito oli aivan käsittämättömässä iskussa - myös temmossa, joten tästä tuli erittäin mielenkiintoinen kisa.

Mitä tulee contadorimaiseen rynkytykseen, minusta se juuri on parempaa ja laadukkampaa ajamista. Lukuunottamatta viime vuoden Touria, ja korjatkaa jos olen väärässä: kuinka monta ympäriajoa viimeisen viiden vuoden aikana Conta ei ole voittanut, joissa on ollut mukana (doping-kortin voi ottaa esiin, mutta viime vuoden Girosta Conta ei jäänyt kiinni, mutta menetti sen takautuvasti)? On siinä pakko olla joku laadullinen ero, kyky irtaantua joukosta ja pitää ero pitkissä nousuissa, ei siihen ole kovin moni pystynyt vastaamaan. Schleck, ja nyt Burrito sekä Valverde. Mutta kuka näistä on lisäksi tempospesialisti?

Niinpä.

Mun mielestä Selin jr. sanoi juuri mainiosti Tourin ja Vueltan erosta (esimerkinomaisesti): Vueltassa ei niinkään mietitä, missä pitää käydä jotta kaikki ovat tyytyväisiä, vaan missä pitää käydä, että kilpailusta tulee mielenkiintoinen. Selvää on, että ei ainakaan sellaisissa paikoissa kun tänään alkaneessa Britannian maalla pidetyssä ympäriajossa, aikamoisilla kärrypolun leveyksillä siellä vedeltiin ja tulos oli taattu.

Mielipiteenomaisesti loppuun. Minusta tämän vuoden Tour de France oli tylsin ympäriajo mitä olen koskaan katsonut. Sen sijaan Vuelta 2012 oli ylivoimaisesti kiinnostavin ympäriajo, mitä olen koskaan katsonut.
 
JYP on seura, jota kannatan.

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tour de France on toki se legendaarisin ja suurin pyöräilykilpailu, mutta nykymenolla kisan hohto karisee vuosi vuodelta. Toki Vuelta veti sitten osin överiksi noilla ihan järkyttävillä nousuprosenteilla, mutta maalit oli silti sijoitettu poikkeuksetta oikein, toisin kuin Tourilla.
Niin siis se että tämän vuoden Tourilla olisi ollut pari maalia enemmän mäen päällä ei olisi juurikaan tilannetta muuttanut, silti Vueltan reitti olisi ollut täysin eri, eikä vastaavaa reittiä Tourilla ole ollutkaan miesmuistiin. Minä en ainakaan muista, mutta ehkä joskus on ollut. Milloin viimeksi Tourilla olisi kokonaiskilpailun kolmen kärki ollut myös pistekilpailin kolmen kärki?

Siis se ajatusmaailma jolla reitti tehdään on erinlainen, enkä oikein usko että on muuttumassa Tourilla. Toki voi olla ennemmän mäkimaaleja kuin tänä vuonna oli, ehkä 1-3, mutta korostan että silti reitti olisi jotain ihan muuta kuin Vueltan 2012 reitti. Sitä en osaa sanoa tuleeko kisan hohto miten karisemaan jos siitä ei tehdä melkein pelkkää mäkiajoa, mutta sellaista se ei käytännössä ole ikinä ollutkaan(paitsi ehkä joskus alkuaikoina). En sitten onko välttämättä järkevää kilpailun identiteettiä ratkaisevasti muuttaa.


En nyt ulkoa muista, kuinka jyrkkiä esimerkiksi Alpe d'Huez, Col du Tourmalet ja Col du Galibier ovat, mutteivät kaiketi mitään ylijyrkkiä kuitenkaan.
Eivät lähelläkään, Alpe d'Huez maksimi 10,6, Col du Tourmalet maksimi 10,2, Glibieriä en tähän hätään löytänyt, mutta se on jotain samaa luokkaa.

edit. Kyllä Ranskastakin aivan karseita nousuja löytyy, climbbybike.com sivustolta noita voi katsella. Esimerkiksi Croix de Lipodère pituus 14,8 km keskijyrkkyys 10%, max 17%, Col du Jandri - Les Clapiers pituus 26,9 km keskijyrkkyys 9,1%, max 16%, Col de Rosael - Orelle pituus 20,2 km keskijyrkkyys 10,4%, max 17,4%.
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Toki voidaan olla montaa mieltä siitä, onko siinä mitään järkeä, että käytännössä kierretään kaikki hiihtokeskukset, mutta ainakin se erottaa yleisajajien joukosta vielä ne mäkispesialistit.
Mielestäni ongelma on juuri siinä että kisa ei vaadi juurikaan monipuolisuutta vaan malkein pelkästään mäkiajamisella pärjään. Tietenkin tällä reitillä tempoon oli laitettu vielä mäki joka helpotti Rodriguezin urakkaa varmasti merkittävästi. Mielestäni reitti olisi ollut hyvä jos tässä olisi ollut kunnolla tempoa mukana, esimerkiksi 2 kpl noin 40-50km tempoja plus nämä mäkimaalit.

Mitä tulee contadorimaiseen rynkytykseen, minusta se juuri on parempaa ja laadukkampaa ajamista.
Mikä siinä rynkyttämisessä lähtökohtaisesti on niin hienoa? Eikö lopputulos kuitenkin määritä ajon laadukkuutta.

Kyse ei ole siitä etteikö Contador ole hyvä ajaja, on tietenkin, ja jos rynkyttämisellä ajaa nopeammin kuin muut niin hyvä niin. Tarkoitin lähinnä sitä että jos yksi rynkyttää ja pääsee tulokseen x ja toinen ajaa tasaista vauhtia ja pääsee samaan tulokseen niin ei rynkyttäjä mielestäni sen kummallisempia ajaja ole.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
Niin siis se että tämän vuoden Tourilla olisi ollut pari maalia enemmän mäen päällä ei olisi juurikaan tilannetta muuttanut, silti Vueltan reitti olisi ollut täysin eri, eikä vastaavaa reittiä Tourilla ole ollutkaan miesmuistiin. Minä en ainakaan muista, mutta ehkä joskus on ollut. Milloin viimeksi Tourilla olisi kokonaiskilpailun kolmen kärki ollut myös pistekilpailin kolmen kärki?
Ei tilanne tosiaan olisi varmaan mihinkään muuttunut, mutta vuoristoetapin idea menee silti aika pahasti hukkaan, jollei maali sijaitse sen pahimman nousun päällä. Nyt oli mukana viisi oikeaa vuoristoetappia (ja muutama keskivaikea) ja muistaakseni ainakin parissa tapauksessa se maali oli sijoitettu paremminkin alamäen jälkeiselle tasamaalle. Jos halutaan vuoristoetappimainen ratkaisu, pitää sen maalin olla ylämäessä, jotta lopussa on mahdollista tehdä edes jonkin verran aikaeroja.

Ja yksi syy siihen mikseivät kokonaiskilpailun kärkinimet kovasti yritä taistella pisteistä on hyvityssekuntien puuttuminen. Esimerkiksi Purito veti Vueltassa aika paljon hyvityssekunteja Contadorin ja Valverden nenän edestä. Yhdet sekunnit ja etappivoitto jäivät Puritolta saamatta ihan omaa huolimattomuuttaan, kun kuvitteli maalin olevan todellista aiemmin...

Toisaalta tuo Tourin malli on pistekilpailujen kannalta parempi, kun on enemmän miehiä kilpailemassa kärkipaikoista. Ja käsittääkseni nuo pistesysteemit erovat muutoinkin toisistaan jonkin verran.

Edelleenkään en halua Tourista mitään extreme-juttua, koska Giro ja Vuelta hoitavat kyllä ne hommat. Sen sijaan haluaisin nähdä siellä jännittävämpiä vuoristoetappeja ja enemmän ratkaisuyrityksiä. Nyt on Tourilla jo vuosikausia kärkimiehet ajaneet kiinni kilpakumppanin takapyörässä pääsääntöisesti siellä pääjoukon mukana. Kenties ne hyvityssekunnit voisivat hieman auttaa asiaa, mutteivät nekään ongelmaa ratkaisisi. Ehkä se vaan on niin, että parhailla miehistöillä ajettavassa kisassa ei nykytankkauksilla, wattimittareilla ja radioilla ryyditetyt pyöräilijät pysty/rohkene tekemään isoja ratkaisuja totaaliräjähdyksen pelossa.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag

Sambody

Jäsen
Kyse ei ole siitä etteikö Contador ole hyvä ajaja, on tietenkin, ja jos rynkyttämisellä ajaa nopeammin kuin muut niin hyvä niin. Tarkoitin lähinnä sitä että jos yksi rynkyttää ja pääsee tulokseen x ja toinen ajaa tasaista vauhtia ja pääsee samaan tulokseen niin ei rynkyttäjä mielestäni sen kummallisempia ajaja ole.
Meitä on moneksi, mutta kyllähän tuollainen aloitteellisuus ja aggressiivisuus on huomattavasti mielenkiintoisempaa katseltavaa kuin viimeisen päälle laskelmoiva ajo wattimittaria tapittaen. Toki tyhmempikin ymmärtää ettei esimerkiksi Wigginsistä tule ikinä samanlaista irtiotto kykyistä mäkinylkkyä kuten Puritosta tai Contadorista ja hän kyllä poikkeuksellisella tempokyvyllään sekoittaa pakkaa kivasti, mutta silti jos kisa on täynnä wattimittarin tuijottajia niin eihän sitä ole mukava seurata. Mielestäni pitkässä ympäriajossa pitää olla reilusti tempoa jolloin nämä tempohevoset sekoittavat yhteiskilpailua, mutta myös sitten sellaisia etappeja joilla mäkimiehet pääsevät todenteolla revittelemään. Tourilla vain se homma on niin ettei sielä ole käytännössä mahdollista lähteä yrittämään ratkaisuja kauempaa, jos ei etappi lopu mäen päälle sillä aina Ranskassa on niin kovia joukkueita, että yksittäiset pyöräilijät jäävät auttamatta jalkoihin tasaisella. Tämän takia pitäisi olla useampia maalimäkiä ja sitten toisena useamman mäkinylkyn pitäisi kasvattaa munat jotta uskallusta riittäisi omiin ratkaisuihin.

Okei nyt on ollut viime vuosina se ongelma ettei parhaillakaan mäkimiehillä ole ollut rahkeita taistella Contadoria vastaan mäessä ja sitten tempossa Contador on syönyt nämä elävältä, joten se on ollut se ja sama minkälaista reittiä on laitettu. Toki nyt on ollut Contadorin doping-jupakan aikana vähän eri meininki. Nähtäväksi jää löytyykö sellainen Giro 2011 isku Albertolle vielä vai joko Andy ja esim Rodriguez on löytänyt sellaisen mäkikunnon, että pystyvät pistämään riittävästi mäessä Contadoria turpaan.

Edelleen yksi huikeimpia näytöksiä Tourilla oli mielestäni, kun Contador ja Michael "Chicken" Rasmussen tykittivät ylös Plateau de Beillen ja Col de Peyresourden rinteitä. On siinä vaan jotain hienoa, kun kaksi miestä sotkevat fillarilla hampaat irvessä eikä piiruakaan anneta periksi.
 
‎"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness."
-Hank Moody-

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet
Mielestäni ongelma on juuri siinä että kisa ei vaadi juurikaan monipuolisuutta vaan malkein pelkästään mäkiajamisella pärjään. Tietenkin tällä reitillä tempoon oli laitettu vielä mäki joka helpotti Rodriguezin urakkaa varmasti merkittävästi. Mielestäni reitti olisi ollut hyvä jos tässä olisi ollut kunnolla tempoa mukana, esimerkiksi 2 kpl noin 40-50km tempoja plus nämä mäkimaalit.
Niin, ehkä tässä on vain mielipide-ero. Mutta jos nyt monipuolisuudesta puhutaan, niin esimerkiksi tämän vuoden Tourilla Wiggins repäisi juuri noilla temmoilla keltaisen paidan itselleen. Käytännössä Nibali oli ainoa tämän vuoden kisassa, joka yritti pakkaa hajoittaa, mutta kun Wigginsillä oli vielä käsittämätöntä vuotta ajanut Froome matkassaan niin ei tuossa ollut muilla mitään saumaa. Lisää tähän suhteellisen suuri määrä tasamaaetappeja sekä mäkietapit, joissa maali ei ollut vuoren päällä - voiko tällöin puhua kovin monipuolisesta kisasta?

Mikä siinä rynkyttämisessä lähtökohtaisesti on niin hienoa? Eikö lopputulos kuitenkin määritä ajon laadukkuutta.

Kyse ei ole siitä etteikö Contador ole hyvä ajaja, on tietenkin, ja jos rynkyttämisellä ajaa nopeammin kuin muut niin hyvä niin. Tarkoitin lähinnä sitä että jos yksi rynkyttää ja pääsee tulokseen x ja toinen ajaa tasaista vauhtia ja pääsee samaan tulokseen niin ei rynkyttäjä mielestäni sen kummallisempia ajaja ole.
Mutta kun se ei mene noin. Vaikka sinänsä vauhti voisi olla sama rynkyttämisellä ja tasaisella ajolla, kilpailutilantessa kärkiajajat reagoivat aina toistensa tekemisiin. Kun kärkiajajat reagoivat iskuihin, kuluu enemmän energiaa ja jalkoja, ja koska ei voi koskaan tarkalleen tietää kuka on juuri sinä päivänä kovassa tikissä, ei kärkiajajat voi päästää toisia irti reagoimatta tähän. Junnumaiset iskut ovat erikseen, mutta päästäpä Contador tai Rodriquez irti - ne kaverit eivät hidastele vasta kuin maalissa. Iskuihin reagointi vie jalkoja, ja silloin ovat tasaiset puurtajat helisemässä.

Siinä olen tosin samaa mieltä, että tämän vuoden Vueltassa olisi voinut olla toinenkin tempo mukana, mutta toisaalta tänä vuonna haettiin selvästi erilaista ympäriajon profiilia, ja on selvää että esim. Rodriquez hyötyi tästä valtavasti.

Edelleen yksi huikeimpia näytöksiä Tourilla oli mielestäni, kun Contador ja Michael "Chicken" Rasmussen tykittivät ylös Plateau de Beillen ja Col de Peyresourden rinteitä. On siinä vaan jotain hienoa, kun kaksi miestä sotkevat fillarilla hampaat irvessä eikä piiruakaan anneta periksi.
Sanopa muuta, lisäksi mieleen on painunut huikea näytös Schleckin ja Contadorin taistosta Tourmaletilla (Tourmalet'lla? - no kuitenkin) 2010, joka sitten päättyi vähänniinkö ratkaisemattomaan.

Ja joo, minä kaipaan ennen kaikkea tuota mäkiboogiewoogieta, vaikka niissä temmoissakin on se oma juttunsa.
 
Viimeksi muokattu:
JYP on seura, jota kannatan.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
Okei nyt on ollut viime vuosina se ongelma ettei parhaillakaan mäkimiehillä ole ollut rahkeita taistella Contadoria vastaan mäessä ja sitten tempossa Contador on syönyt nämä elävältä, joten se on ollut se ja sama minkälaista reittiä on laitettu. Toki nyt on ollut Contadorin doping-jupakan aikana vähän eri meininki. Nähtäväksi jää löytyykö sellainen Giro 2011 isku Albertolle vielä vai joko Andy ja esim Rodriguez on löytänyt sellaisen mäkikunnon, että pystyvät pistämään riittävästi mäessä Contadoria turpaan.
Periaatteessa Andy oli tuossa kunnossa vuoden 2010 ja 2011 Toureilla.

Tosin ainakin vuonna 2010 Contador veti pitkän tempon omaan tasoonsa nähden surkeasti, mutta ilman ketjujen putoamista ja Contadorin saman aikaista likaista peliä, olisivat miehet olleet niissä alkuperäisissä lopputuloksissa muistaakseni aivan tasoissa. Tuossa ei ole otettu huomioon kaiketi sitä, että Andy näytti onnistuvan tuossa iskussaan täydellisesti, kunnes ne ketjut putosivat. Eli kyseisellä etapilla Andy olisi todennäköisesti ottanut ainakin joitakin sekunteja lisää etumatkaa. Erityisen huomion arvoista tuossa episodissa oli se, että Contadorin tuolloinen joukkuekaveri Vinokurov jäi auttamaan Andyä nousun loppuajaksi kapteenin luikittua tiehensä.

Vuoden 2011 Tourilla Contador ei sitten ollut enää missään iskussa ja taisi yrittää koko kisan aikana ainoastaan kerran iskeä (olisiko ollut Alpe d'Huez, jossa kokeili?), mutta huonolla menestyksellä sekin. Toki mies oli tuolloin jo Giron uuvuttama.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Yksi kohokohta kaudella vielä jäljellä, eli maailmanmestaruuskisat. Kisoja on hieman laajennettu, sillä mukana on myös kaupallisten tallien joukkueaika-ajo. Miesten puolella on kolme sarjaa, juniorit, alle 23-vuotiaat ja ammattilaiset. Naisilla mukana ovat juniorit ja ammattilaiset.

Tänä vuonna kilpaillaan Hollannissa. Limburgin provinssi on alueena. Varsinaisena pääpaikkana on Valkenburg, ja maantieajojen reitillä on myös kevään Amstel Gold Racesta tuttu Caubergin nousu.

16.9.
Joukkueaika-ajot, naiset 34,2 ja miehet 53,2 km
17.9.
Juniorien (M) aika-ajo, 26,6 km
U23 aika-ajo, 36 km
18.9.
Juniorien (N) aika-ajo, 15,6 km
Naisten aika-ajo, 24,3 km
19.9.
Miesten aika-ajo 45,7 km
21.9.
Juniorien (N) maantieajo, 64,5 km
22.9.
U23 maantieajo, 161 km
Naisten maantieajo, 129 km
23.9.
Juniorien (M) maantieajo, 129 km
Miesten maantieajo, 267 km

Viime vuoden voittajalle Mark Cavendishille reitti ei sovi, ja vaikka hän onkin ilmeisesti mukana, menestystä häneltä ei kannata odottaa.

Ranskan ympäriajon vihreän paidan voittajaa Peter Sagania kannattaa pitää yhtenä suosikkina. Ympäriajoissa usein kärkiporukkaan sijoittuneista Alejandro Valverde on hyvä myös yhden päivän kisoissa. Vueltan esitykset kertovat kunnon olevan hyvä. Tarkemmin voisi kisaporukkaa tarkastella lähempänä kisan starttia. Suomalaisia ei valitettavasti miesten maantieajoon päässyt. Suurimman mahdollisen määrän eli yhdeksän ajajaa sai kahdeksan eri maata: Espanja, Italia, Iso-Britannia, Belgia, Australia, Hollanti, USA ja Ranska.
 
0-3 -> 4-3

Sambody

Jäsen
Joo siis olihan tuossa pari Touria joissa Contador on ollut muiden kuolevaisten tasolla. 2010 Andy ja Alberto olivat aikalailla tasapäisiä mäessä, mutta aika paljon Contadorin iskukyvystä kertoi se millä tasolla tuo tempo taittui. Oltiin varsin kaukana Alberton huippuiskusta. Sitten taas viime vuonna osiensa summana(rankka Giro ja kaatumisista aiheutuneet polvivaivat) söivät iskukykyä ja Contador oli helisemässä tuoreempien ja terveempien edessä. Kuitenkin viimeisen neljän vuoden aikana Contador on ollut aikalailla omaa luokkaansa, kun valmistautuminen on onnistunut eikä ole sattunut haavereita. Tätä siis lähinnä hain takaa, että joko pelotonista löytyy ajaja, joka on kummankin ollessa parhaassa mahdollisessa tikissä yhtä kova yhdistelmä mäennousu kykyä ja tempokykyä.
 
‎"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness."
-Hank Moody-

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet
Tänä vuonna kilpaillaan Hollannissa. Limburgin provinssi on alueena. Varsinaisena pääpaikkana on Valkenburg, ja maantieajojen reitillä on myös kevään Amstel Gold Racesta tuttu Caubergin nousu.
Aijai, Amstel Gold Race on ollut itselle aina yksi klassikoiden kohokohtia, en tiedä miksi. Nyt keväänä jäi harmillisesti parin päivän päähän matkasuunnitelmasta, että olisin päässyt paikan päälle seuraamaan. Mielenkiintoinen reitti siis tiedossa maailimanmestaruuskilipailussa.

2010 Andy ja Alberto olivat aikalailla tasapäisiä mäessä, mutta aika paljon Contadorin iskukyvystä kertoi se millä tasolla tuo tempo taittui.
Muistelisin, että Conta ei saanut käyttää tuolloin samaa tempotsygää mitä Girossa (2010), ja tuolloin näki selvästi kuinka ylävartalo heilui ja Conta haki koko ajan parempaa asentoa satulan päällä. Ei ollut kovin rennon näköistä menoa, tuskin tosin oli pelkästä pyörästä kiinni mutta silti.
 
JYP on seura, jota kannatan.

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Uskon, että Philippe Gilbert tulee olemaan todella kova MM-kisoissa. Nyt on sellainen kutina, että Gilbert on ajoittanut kuntonsa tänä vuonna nimen omaan MM-kisoja ajatellen. Reitti on hänelle täydellinen. Nousukunnosta saatiin jo vihjeitä Vueltassa, kun Gilbert otti kauden ensimmäisen voittonsa ja heti perään vielä toisen.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
giro d'italia

Eikö kukaan seuraa giroa täällä? Itse jostain syystä ihan koukussa näihin etappikisoihin ja varsinkin eilisen kaltaisiiin vuorietappeihin.

On ollut tosi mielenkiintoisen giro tänä vuonna ja en usko kisan olevan vielä ohi. Jäljellä oleva tempo voi muuttaa vielä paljon. Rigoberto Uran ajoi huikeasti edellisen tempon, mutta seuraava ajetaankin ylämäkeen, joka varmaan parantaa Nairon mahdollisuuksia pitää roosapaita.

Eilen oli kyllä huikea etappi. Nairo oli fantastinen, vaikka jollain tavoin toivoin Hejsedalin vievän etapin. Karmeaa taistelua Hejsedalilta, mutta niin vain joutui taipumaan 8 sekuntia. Muutenkin harvoin nähdään tollaista ylivoimaa, minkä Nairo polki pahimpiin vastustajiin nähden. Cadel Evans hävisi melkein 5 minuuttia ja Urankin neljän minuutin pintaan.

Eurosportin lähetyksille iso peukku. Yhtä laadukasta meinikia kuin esimerkiksi Snookerin kanssa. Kannattaa maksaa se 3,90 kuussa.

StevieY
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Eikö kukaan seuraa giroa täällä? Itse jostain syystä ihan koukussa näihin etappikisoihin ja varsinkin eilisen kaltaisiiin vuorietappeihin.
Itse en seuraa, mutta taytyy silti kehua, etta kahtena vuotena on letka mennyt parvekkeen alta, joten oli ihan ok kisakatsomo perjantaina. Totta kai sitten tuli tuohon parin kilometrin paahan mentya, kun sinne se perjantain etappi paattyi ja tuli pyorittya kemuissa mukana. Mitaan tietoa ei ole pyorailysta, mutta totta kai taytyy helikopterille heiluttaa. Olisiko pitanyt tehda helikopterille helikopteri? No eniveis hauskaa on seurata kuinka katuja pistetaan viikko kuntoon ja sitten perjantaina aamusta asti meni mainosautoja ihan saatanasti. Sitten jaatava poliisiletka ja vhium vhium letka meni ohi muutamassa sekunnissa ja homma pulkassa. :D
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
Eikö kukaan seuraa giroa täällä?
Seuraa toki. Tänään olisi sitten vuorossa "pieni" mäkitempo ja kaiken järjen mukaan viimeinen sinetti Quintanan voitolle. Viimeisestä paikasta podiumille taisteltaneen tänään vielä tiukasti, muttei Uranin täydellinen hyytyminenkään välttämättä ihan poissuljettua ole.

Jotain veikkauksia tämän päivän etapista:

- Nairo voittaa etapin ja on sen jälkeen yli kolmen minuutin karussa.
- Evans menettää lopullisesti mahdollisuudet kolmen joukkoon ja nauliintuu sijalle 9.
- Aru nousee kolmanneksi kokonaiskilpailussa.

- Nibali ei voita, vaikka Urheilulehti asiantuntevasti mainitsikin miehen olevan kisan suurin ennakkosuosikki. ;)

Millainenkohan olisi kisa ollut, jollei Horner olisi loukkaantunut muutama viikko sitten. Viime vuoden Vueltan vireellä taistelisi varmaankin voitosta. Liekö pappa sitten Tourilla Froomen ja kumppaneiden kiusana? Tänä vuonna ei tosin tule enää korvaamatonta apua Cancellaralta ja Kiserlovskilta Vueltan tapaan.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Pale Knuckles - EASHL
2,5/3 veikkauksista meni nappiin. Evans otti takkiin vähemmän kuin odotin, mutta yhdeksäs sija on hänelle vielä ihan mahdollinen. Arulla seitinohuet mahdollisuudet jopa kakkossijaan, mutta toki voi vielä lipsahtaa uloskin podiumilta.
 
Raumalainen rämehomo ©Crapbag

Sambody

Jäsen
Nostellaas ylöspäin nimittäin Espanjan ympäriajosta on kehkeytymässä se kaksinkamppailu mitä monet maantiepyöräilyn ystävät odottivat jo heinäkuussa nähtävän Ranskan ympäriajossa. Tänään ensimmäistä kertaa tässä kilpailussa parivaljakko Froome&Contador jättivät muut huiput nuolemaan näppejään, kun isot pojat lähtivät ottamaan miehestä mittaa. Tämän erän vei viimeiselle kilometrille peesailtuaan Contador, mutta vielä on ratkaisun paikkoja kuntonsa löytäneellä Froomella iskeä takaisin. Mielenkiintoinen kisa menossa, kun hieman kevyemmillä etapeilla myös Purito Rodriguez ja Alejandro Valverde ovat pystyneet runttaamaan luuta kurkkuun näille uuvuttavien nousujen ja pitkien ympäriajojen erikoismiehille.
 
‎"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness."
-Hank Moody-
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy