Mainos

Amisviikset ja euroautot - Malyzlainen kultti

  • 2 270
  • 9

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heti alkuun, älkää käsittäkö nyt väärin. Ihan oikeasti, kunnioitukseni on herännyt tätä ns. amitsuviiksiosastoa kohtaan ihan rehellisesti - he ovat rehellisesti sitä, mitä ilmeisen aidosti haluavat. Älkää ottako **ttuiluna, sitä tämä ei ole.
Kävin tänään American Car Showssa ja sen yhteydessä oli myös euroautojen näyttely. Jo ennen näyttelyä muistelin nuoruuttani, jolloin Kuusamon kyläliikenteessä pyöri mitä kunnianhimoisempia virityksiä näistä ns. amitsutaunuksista, corolloista ja foordeista.

Ilmiö on edelleen hengissä, mutta ehkä se ilmenee ainakin omasta näkövinkkelistäni katsottuna hiukan laimeampana, kun vertaa -80 luvun kulta-aikoihin. Vielä liikenteestä tapaa sentään joitakin Datsuneita, mutta ainakin Taunukset ovat jo katoava luonnonvara.

Itse en lukeutunut tähän - voidaan kait sanoa Malyzlaiseen kulttiin - en ulkomuodollisesti, enkä tältä autonvirityskantiltakaan katsottuna. Vietin enemmänkin aikaani soittokämpillä, kuin värittämässä valkoisella tussilla renkaan tekstejä.

Mäkihyppääjä Adam Malyzhän nosti tämän amisviiksen prototyypin maailmanlaajuiseen valokeilaan jo pari vuotta sitten, tuo uljas viiksimuotoilu onkin siivittänyt hänet melkoisiin loikkiin maailman mäistä.

On lienee sattumaa, että tämä viiksilook on yhdistynyt ammattikoululaisiin (varmasti muidenkin koulujen oppilaista heitä löytyy) ja sitä kautta autonrakentajiin.

Niin, palataanpa tuohon autonäyttelyyn. Nuorempia Malyzläisiä nappiverkkarihemmoja parveili eurotuningautojen ja subwooffereiden väliköissä sellaisella palavakatseisuudella, että rupesi oikein käymään kateeksi.

Lippikset vinossa he painoivat osastolta toiselle, ahmien viimeisimpiä herkkuja, joita esiteltiin niin autojen kuin viehättävien esittelijäneitojenkin muodossa.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Siis kyseessähän on oikea instituutio, joka tulisi suojella lailla. Nuorisolle tulisi suunnata valtion verorahoja, joilla he voisivat pitää yllä tätä rakentelukulttuuria, mikä ilmenee torien parkeissa - tosin vähenevässä määrin.

Tämä ***lluralliksi kutsuttava toimintahan on Malyzlaisten kliimaksi, näin olen asian tulkinnut. Sielä yhdistyvät unelmat, toiveet yms. yhteiset asiat, välillä käydään heittämässä lenkki ja palataan takaisin omaan ruutuun.

Toivoisin todellakin, että he eivät luovuttaisi, sillä mitä Suomen autokanta menettääkään, jos nämä ainakin itselleni jo legendaariseksi muodostuneet rakentelujen kohteet ja itse rakentajat häviävät?

Taidan itse joskus vielä rakentaa tällaisen pelin ja osapuilleen tällä reseptillä, voisin lahjoittaa sen kunniapaikalle valettavksi sementtijalustalle Kuusamon Sparin parkkipaikalle:

- 1kpl ehdottomasti oranssin värinen Ford Taunus, tai sitten esim. vaalean sininen Datsun Cherry

- perä ylös, mangelsit alle
- renkaan tekstit valkoiseksi ja mikäli mahdollista vanteisiin punainen keskiökuppi
- runsaasti levikkeitä, ainakin spoilerit eteen ja taakse
- takalasin ritilä
- kaksi antennia takalokasuojien reunoille
- toinen voi olla LA-puhelimen antenni, varustettuna kirkkaalla led-valolla antennin kärjessä
- ralliratti
- plyyssisisusta
- pioneerin jumalattomilla tehoilla varustetut stereot ja pelit + pioneer tarra takalasiin
- karvanopat!
- jouluksi led-valosarja kojetaulun reunaan
- tummennetut biltema-savukalvolasit
- renkaat niin leveät kuin lokasuojien sisään sopii, mallia silestone
- wunderbaumeja roikkumaan taustapeiliin, kauhukahvoihin - mielellään koko sarja
- pehmoleluja takahattuhyllylle
- erilaisia GLX, TURBO, i, yms. merkkejä takakontin reunaan


Näillä pitäisi pärjätä, tällaisia pelejä Malyzlaiset rakensivat kultaisella 80 luvulla.

Vielä kerran, te kaikki itsenne tunnistavat - kumarran syvään nöyrästi - te olette oman tienne kulkijoita!

P.S Näyttely oli kyllä hieno!
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos saisin edellisen listan mukaisen auton käsiini, parantelisin
sitä vielä seuraavasti. Muutokset eivät kaikki ole "tyylin"mukaisia,
mutta näissähän tyyli onkin hieman samaa kuin "Pimu" koirassa,
jossa yhdistyvät useammankin rodun parhaat piirteet.

Siis toisin vauhtiputkasta pajalle vielä seuraavat tingel-tangelit
edelleen liimattaviksi/kiinnitettäviksi:

- pistoolimallinen vaihteenvalitsin
- erillinen kierroslukumittari kojelaudan päälle
- muovinen kattoikkuna/luukku
- kromattu pakoputken pää, joka muuttaa putken tupla-malliseksi
(helppo muutos nelkusta V-kutoseksi)
- joulukuussa muovinen vilkkuvaloinen joulukuusi takasivu-ikkunaan (jalkakäytävän puoli)
- urheilumalliset ns. pisarapeilit
- ovien alaosaan/alle kissankokoisilla teksteillä teipattu laatuauton merkki
- scooppiviritys konepellille
- ketunhäntä antennin huippuun
- kaikki kiiltävät osat maalattu mustiksi: matta sprayllä
- musta vinyylikatto, jos mahdollista
- mustalla sprayllä värjätyt takalampun lasit

Sparin portin toiselle puolelle voisi laittaa ns. rakennusmestarin
Saabin, jossa ehdottomasti koristepölykapselit, sumuvalot,
spoileri, punainen sulka -tarra ja auton varsinaiset tunniste-osat eli valkoinen rakennusmestarin kypärä pultattuna hattuhyllylle
pienen ruskean "Raija Pelli nyökyttely"-lehmän viereen.

EDIT: terminologiaa tarkennettu ja pari palikkaa lisätty
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti nedomansky

- mustalla sprayllä värjätyt takalampun lasit

Kannattaa kuitenkin pitää huoli, että jollain kaverilla löytyy vastaavaa mallia olevat värjäämättömät takavalot. Täytyy nääs vaihtaa ennen katsastusta, kun ei se ...tanan kyylä kumminkaan päästä niitä läpi.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pojilla meinas tärkein unohtua, sillä pitää porata reikiä pakoputkeen. Kuulostaa sitten hurjalta.

Miksi tuhlata rahaa diskanteihin, ku voi sijoittaa subbareihin? :)

Ja tietenkin teinitytsyjä takapenkille.
 

Speeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Södertälje SK
Oli muute hyvää tekstiä! :D
Obs! Bilteman "suppari" takaboxiin ja tiivisteet pois että rämisee ja kunnolla kun on 12-15 vuotiaita tyttöjä kyydissä.
 

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No kerta kun tossa on noita amislaisista on puhuttu niin puhutaan hiukan lukiolaisista kyllä niistäkin löytyy "prortotyyppejä"Itelle tuli mieleen kaksi lukio tyyppiä jotka on"sportti lukiolaiset" ja "perus lukiolainen"
SL= sporttilukiolainen ja PL=peruslukiolainen noniin......
Eli hiuksistta alotetaan:
SL=geelillä vedetty hyppyri tukka PL=jakaus keskelta
Vaatetus
SL=Skate kengät nauhat niin auki ku on mahollista,Housut on farkut tai jack&jonesista ostetut kangas housut kuten myös poolovilla paidat.
PL=kengät on lenkkarit jotka on ostettu paikallisesta kesportista.Farkut äitin kanssa ostetut levikset(501) myös paikallisesta farkkuliikkestä.Collage paidat jotka on kanssa ostettu paikallisesta seppalästä teksti joka lukee on jotain american baseball league 55 jne..

Autot on kummalkin prototyypeillä Isän omistama uusi toyota corolla mutta sillä erolla että SL-lukiolainen kiihyttelee huomattavsti enemmän.
Huumori:
PL=pidetään ihan pieniä asioita ihan tosi hauskoina ja jolle nauretaan loppuvuosi esim.Jonilla tippu ruokalassa veitsi lattialle:o
SL=Näytti kännissä persettä ohikulkevalle ihimiselle:o joka muistetaan myös pualen vuoden päästä vuoden hauskimpana juttuna

Lopuksi kaikkein pahin mikä arsyttää kaikkein eniten lukiolaisissa nimmittäin ASENNE!!!
-Luulee olevansa jotain tosi aikuisia ja amislaisia parempia
NIIN JA MUISTAKAA LUKIOLAISET ETTÄ BEVERY HILLS HIGH SCHOOL MEININKIÄ ON TURHA SUOMESSA YRITTÄÄ;)
 

Kako-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NasKi, Aston Villa
Amisviiksien kehityskaari

Uskallanpa lyödä arat elimeni mestauslavalle vetoa siitä, etten ole ainut tosimiesautoilija jota ottaa suunnattomasti päähän, uusi ihmislaji - Homo Erectus Corollas eli vapaasti käännettynä - Autoilevat Räkänökkaiset Törtöt ! Toyotistithan ovat jo ihmislajina aivan eri kehityshaaraa kuin normaali ihminen. "Tojotistin" elämässä on vain kolme kehitysvaihetta, kuten perhosella konsanaan: Teinicorolla, Jormacorolla ja Pappacorolla.

Tojotalla ajaminen on tiettävästi periytyvä ominaisuus, kuten moni muukin haitta ja häiriö. Tuleva "Toitsupoitsu" imee kaiketi jo äidinmaidossa taipumuksensa isiensä synkkään perintöön. "Toiota korolla!" on monen peräkammariin syntyneen ensimmäiset sanat, ja varmasti myös monen katkerat viimeiset. Tojotien ja itsemurhien suuri määrä suomessa ei voi olla pelkästään sattumaa.

Tojotamiehen elämässä on kolme huipentumaa:
1. Amiksen metallilinjan päästötodistuksen saaminen
2. Ajokortin saaminen
3. Oman Tojotan saaminen

Muusta saamisesta ei sitten juurikaan voida puhua.Tojota-Teron loppuelämä kuuluukin pääosin saamisen yrittämisessä.Kun tuo untuvaviiksinen Tero viimein kokee elämänsä täyttymyksen - eli saa Corollan -, alkaa armoton Teinicorollavaihe. Missä tahansa on parkkipaikkoja ja nakkikioskeja, siellä on myös lippalakkipäisiä finninaamoja liimailemassa Twincam- Turbo- Playboy- Tarroja aasialaisautojensa ruosteisiin takakontteihin.

Tojotakuskin puberteetin tiedetään puhjenneen, jos Corollaan ilmestyy ikkunoihin tummennuskalvot. Näkösuojilla on tietty tarkoituksensa.
Ensisijaisesti pyritään estämään naaraita näkemästä kuinka ruma luuseri Corollassa oikein metsästääkään. Jos pakkanen ja humalatila ovat riittävät ajamaan naaraan ansaan, niin tämän jälkeen tummennuskalvojen tarkoitus on estää muita huomaamasta, kuinka tavattoman rumaa akkaa Corollaan oikein pukkaakaan. Ruma kottarainen kun viihtyy hyvin harvemmassakin pöntössä.

Corollaihmisen koko maailma on kovin erilainen.Minkään muun automerkin kuinTojotan, ei tiedetä kulkevan kovempaa pelkällä ratin ja pakoputken pään vaihtamisella. Tojotateini kutsuukin vaihdekepin pään koristelemista "Tuningiksi" ja Bilteman 7000 Watin Tripla-Subwoofereita "HiFiksi". Jatkuva teknomusiikin basson lätkytys estääkin tehokkaasti Teron kiveksiä laskeutumasta, mistä olkaamme kiitollisia. Corollamaailmassa kaikki on mahdollista.

Koska kaikki maapallon Tojotat ovat samannäköisiä, rumia, ruosteisia tölkkejä, tunnistaa Corollakansa omansa vain hajun perusteella. Sen takia joka ikisessä Tojotassa on iso nippu erivärisiä ja hajuisia "tuoksuvia" kuusia, joiden hajuyhdistelmän perusteella Tero löytää parkkipaikalta aina omansa. (Kaikkihan ne ovat Teroja. Tai ainakin ne näyttävät siltä).

Kun usean vuoden onanoinnin ja ringissä syljeskelyn uuvuttamat Terot viimein tulevat keski-ikäisiksi, heistä tulee Jormia. Jormat eivät ole onnistuneet elämässään missään, vähiten auton valinnassa. Vanhat Tojotat vaihtuvat vain uudempiin. Jormat kulkevat kivipestyissä farkuissaan ja mokkaliiveissään katse alas painettuna vaimonsa takana, viikset supattaen. Vaimo on aina vaan enemmän vihainen ja kakarat muistuttavat aina vaan enemmän naapurin setää. Jormat ovat luovuttaneet. Jormat ovat vain harmaata seinätapettia, harmaissa Corollissaan.

Pappacorollat ovat niitä ruskeita tai sapen vihreitä vuosimallia -68 olevia autoja, jotka matelevat savuttamassa aina siellä missä on kiire. Niiden sisällä kituu vihaisia pulisonkipappoja liikennettä ja omaa turvallisuuttaan vaarantamassa. Corollapapat eivät näe, kuule ja sen koomin enää ymäärräkään enää mistään mitään. Eläviä ruumiita liikkuvissa ruumisautoissaan. Kumpikin loppusuoralla, matkalla maatumiseen.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Perus ammisautosta

Pitipä kirjoittaa jotain nasevaa, Toyota Corollasta, tuosta kaikkien ammisautojen kantaäidistä, mutta kako-86 vei kyllä kaiken mitä pitä kertoa. Tosin kako-86 kertoi paljon enenmän mitä olisin edes keksinyt. LOISTAVAA:D :D :D :D
 

Besserwisser

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ammattikoulutus kunniaan

Onneksi joku on jo taltioinut tätä katoavaa kansanperinnettä.

http://www.nettilinja.fi/~kkaapeli/amis.htm

Amis 5000 on kerrassaan mahtava. Kyseinen pätkä on käsittääkseni saanut mainetta myös kansainvälisillä areenoilla.

Kaikenlisäksi taitaa olla tehty Rovaniemen ammattioppilaitoksessa toi pätkä. Osaa nekin nauraa itselleen.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: ammattikoulutus kunniaan

Viestin lähetti Besserwisser
Onneksi joku on jo taltioinut tätä katoavaa kansanperinnettä.

http://www.nettilinja.fi/~kkaapeli/amis.htm

Amis 5000 on kerrassaan mahtava. Kyseinen pätkä on käsittääkseni saanut mainetta myös kansainvälisillä areenoilla.

Kaikenlisäksi taitaa olla tehty Rovaniemen ammattioppilaitoksessa toi pätkä. Osaa nekin nauraa itselleen.

Pahus kerkesit just ensin.
http://www.nettilinja.fi/~kkaapeli/amis.htm

Lisää alan tekstiä:
http://zedor.hellfish.fi/karva/artikkelit.php

Hyödyllistä tietoa esiammisaseelle:
http://www.kolumbus.fi/hannu.keinanen/first.html

Ja eikun lisää:
http://www.corollaworld.cjb.net/
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös