Viestin lähetti pasil
Niin, sehän on lukion tarkoitus. Johtuneeko sitten oppilaista mutta välillä tuntuu että lehtiä ja uutisia seuraamalla saa paremmat tiedot.
Missään lehdessä ei opeteta esimerkiksi käyttäytymistapoja eikä mitään sen tapaista. Lehdistä saa yleensä vain ja ainoastaan vain sen henkilön mielipiteitä asioista, hyvän ja puolueettoman tekstin etsimiseen saa käyttää todella paljon. Tuntuu että nykyään harvalla ihmisellä on perustiedot esimerkiksi maan talouden hoidosta ynnä muusta on aika haussa. Moni ei edes tiedä perusasioita verotuksesta ja korkean/matalan verotuksen mahdollisuuksista. Silti nämä ihmiset alkavat vääntämään silti jotain omia johtopäätöksiä, kun ovat kuulleet vain yhden puolen asioista. On se ihanaa kohdata elämässä ihmisiä, joita jatkuvasti joutuu opettamaan erilaisille jutuille, joista lehdistä saa harvoin mitään irti. Se on toki oma asia jos ei halua opetella itse asioita, mutta jos tunkee joka paikkaan puutteelisella tiedollaan erilaisia mielipiteitä niin se on todella ärsyttävää.
Nyt en puhu multiälykkäisistä ihmisistä vaan normaalitason oppilaista.
Viestin lähetti MS
Lukiosta ja yleensä yo-papereista ei oikeastaan ole mitään hyötyä. Pelkillä yo-papereilla ei tee yhtään mitään ja vielä vähemmän tekee huonoilla yo-papereilla. Yo-paperit takaavat korkeintaan laajemmat mahdollisuudet hakea jatkokoulutukseen.
Kyllä niistä on hyötyä jos tekee niistä hyödylliset. Kovilla papereilla pääsee minne vaan, ei tarvitse mennä eri paikkakunnille vielä tekemään mitään pääsykokeita. Mieluumin luen ylppäreihin kunnolla ja pääsen papereilla kuin menen vielä tuollaisen jälkeen kirjoittamaan jotain hikisiä pääsykokeita eri kaupunkeihin (ja lukee vielä niihin...). Joillakin saattaa toki olla eri lailla, jos tykkää kirjoitella paljon eri kokeita...
Viestin lähetti MS
Lukion suorittaminen lisää yleissivistystä, mutta onko siitä lopulta mitään hyötyä, koska pelkkä lukion suorittaminen ei tee ihmisestä ammattiosaajaa?
Siitä on hyötyä muussa elämässä. Jos ei aio tehä elämässään muuta (kommunioida asioista toisten ihmisten kanssa, viettää aikaa yms) niin saa vaikka passata yleissivistävän oppilaitoksen välistä (peruskoulun sivistys on aika kapeaa loppujen lopuksi). Yllä mainittuja ongelmia tulee jatkuvasti vastaan. Ihmiset esittävät tietävänsä jotain. Onneksi on olemassa niitäkin jotka tietävät että eivät ymmärrä ja kysyvät toiselta, eivätkä yritä päteä.
Ja lukion ei missään tapauksessa ole tarkoitus tehdä ihmisistä ammattiosaajia.
Viestin lähetti MS
Ei niillä lukion tiedoilla lopulta tee yhtään mitään, jos niitä ei aio hyödyntää tulevaisuudessa esim. jatko-opiskelussa tai työelämässä.
Siitä vaan, jos aiot viettää elämäsi vain opiskelujen ja ammatinharjoittamisen parissa. Minä aion pitää nämä asiat vain työkaluna selvitä elämästä, jossa tarvitsen lukion tarjoamaa yleissivistystä.
Viestin lähetti MS
Meillä on jo nyt liikaa keskinkertaisten yo-paperien omistajia, jotka joka kevät pettyvät, kun yliopiston ovet eivät aukea.
No se on niitten vika jos kuvittelevat saavuttavansa keskitason papereilla jotakin. On muuten aika vaikeaa saavuttaa sellaista tilannetta jossa enemmistönä ei olisi olemassa juuri niitä keskitasoisilla papereilla olevia. Yksi keino on toki että pistää arvosanarajoiksi vaikka L 2% E 5% M 8% C 15% B 20% A 30% i 20%. Tehtäisiin enemmistöstä huonoja niin hyvillä on hyvä mieli.
EDIT: Tässä ei ollut siis tarkoitus ylistää lukiota, vaan enemmänkin kertpa siitä mitä sivistys esim. minulle merkitsee.