Amis vs. Lukio

  • 8 633
  • 49

Dr.Mengele

Jäsen
Suosikkijoukkue
PORIN ÄSSÄT, Pasi Peltonen, Pauli Levokari, RuosV
Kumpaan kannattaa mennä, jos amikseen niin mille puolelle?


Kommentteja!
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinulle suosittelen amista. Metalli- vai puupuoli, päätä itse!
Ihan tosi, molemmissa on hyvät sekä huonot puolet, tidät varmasti itse riittääkö rahkeesi lukioon vai haluatko päästä helpommalla ja hankkia ammatin heti kolmessa vuodessa...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Dr.Mengele
Kumpaan kannattaa mennä, jos amikseen niin mille puolelle?


Kommentteja!

Ei millään pahalla mutta mene vaan amikseen rassaamaan autoja tai putkia (lainkaan kyseisiä linjoja väheksymättä), ketjunavauksen perusteella lukio ei ole oikea paikka Sinulle.

vlad.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Eiks kantsis ensin miettia ihan itsekses mita sa elamallasi aiot tehda? Ja sit vasta alkaa kyselemaan muilta mihin kantsii menna opiskelemaan...
 

tiikeri

Jäsen
Kannatan ehdottomasti amista, lukio on selkeästi ylimainostettu ja hypetetty paikka. Amiksen jälkeen sinulla on ammatti ja pääset siitä suoraan mahdollisesti suoraan työelämään. Jos haluaa jatkaa opiskeluja, niin siitä vaan esim. tekuun hankkimaan parempia papereita. Lukion jälkeen ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä opiskelemaan, jos ei sitten halua johonkin nakkikioskille mennä leipäänsä ansaitsemaan.

No mutta kuten aiemmin todettiin, riippuu tietenkin siitä mitä haluaa tulevaisuudelta. Jos ei osaa valita/ei tiedä mitä haluaa, niin itse kuitenkin suosittelen ehdottomasti amista. Siellä selviää huomattavasti vähemmällä työmäärällä ja uskallan väittää että opiskelukin on hauskempaa.
 

Dr.Mengele

Jäsen
Suosikkijoukkue
PORIN ÄSSÄT, Pasi Peltonen, Pauli Levokari, RuosV
Amikseen ajattelin kyllä mennä, LVI-puolelle.

Myönnän olen hieman tyhmä, mutta eikö sen myöntäminen tee ihmisen viisaaksi?(hymiö)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suorita ammatillinen tutkinto ja lue itsesi samalla ylioppilaaksi.
Jos työ alkaa vituttamaan, voit hakea amkhon vaikkapa eri alalle.
Tai jos olet ahkera lukemaan, miksei jopa yliopistoon.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Amk:un voi hakea eri aloille, kun sinulla on 120 ov:n laajuinen ammattitutkinto. Se, kuinka vahvoilla hakuprosessissa mahtaa olla onkin eri asia. Nykyään tosin kaikki ammattitutkinnot, siis nykyisissä ammattiopistoissa suoritettavat ovat 120 ov:n mittaisia.

Ohjeeksi voisin sanoa, että mene sinne mikä parhaalta tuntuu. Nykyään kun on mahdollisuus opiskella vanhemmallakin iällä, jos on halua esim. päivittää osaamistaan tai vallan vaihtaa alaa. Aika harva 15-16-vuotias tietää mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa, kun se tulevaisuus tuntuu olevan se seuraava viikonloppu, ja siksi lukio on monille hyvä vaihtoehto.
 

Peoplez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti tiikeri
Jos ei osaa valita/ei tiedä mitä haluaa, niin itse kuitenkin suosittelen ehdottomasti amista.

Itse olen eri mieltä. Jos ei tiedä mitä haluaa niin silloin lukio on hyvä vaihtoehto. Se antaa kolme-neljä vuotta lisää aikaa miettiä. Mutta jos tietää mitä haluaa niin sitten menee opiskelemaan sitä.

Kannattaa kuitenkin ottaa selvää eri jutuista ettei mee johonkin joka ei edes itseä kiinnosta ja sitten jätä sitä kesken. Itse menin lukioon ja nyt jälkeenpäin ajatellen ratkaisu saattoi olla väärä mutta en todellakaan yläasteen lopulla tiennyt mitä olisin halunnut tehdä.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Itse suoritin peruskoulun jälkeen lukion ja nyt olen ammatillisessa koulutuksessa, eli ns. amiksessa. Tästä tulee pari vuotta lisää, mutta onpahan sitten sekä ylioppilas, että valmis ammatti. Ja jos on lisähaluja hakea tämän jälkeen vielä kouluihin, niin tuskin tuosta ylioppilaaksi pääsystä mitään haittaa on sitä ajatellen.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti secord
Amk:un voi hakea eri aloille, kun sinulla on 120 ov:n laajuinen ammattitutkinto. Se, kuinka vahvoilla hakuprosessissa mahtaa olla onkin eri asia. Nykyään tosin kaikki ammattitutkinnot, siis nykyisissä ammattiopistoissa suoritettavat ovat 120 ov:n mittaisia.
Pitää paikkansa.
Mutta jos on sekä yo-pahvit että ammatillinen koulutus, voi hakea sillä paremmalla paperilla.
Lisäksi Amk:ssa saa edun (ja hyväksilukuja)ammattikoulutuksesta ammatillisissa aineissa, kun taas lukiotausta auttaa kummasti matemaattisissa aineissa ja kieliopinnoissa.
 

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Itse opiskelen nyt ensimmäistä vuottani Helsingin oikeustieteellisessä. Täytyy sanoa, että mulla ei ollut edes ajatuksia lukion ja ammattikoulun valitsemisen aikana, mennä amikseen.

Kyse on täysin siitä, mihin motivaatiosi riittää mielestäni. Itse kirjoitin täys paskat C:n paperit ja olin tasan 8:n keskiarvolla lukioonkin mennessä. Ei siis mitään erikoisia odotuksia mihinkään mutta kuitenkin Oikis kiinnosti jo silloin joten päätin, että pakko se on kai nää lukiovuodet nyt sitten tästä välistä vaan viettää. Jos tietää taas ettei halua satsata monia vuosia opiskeluun, ja siihen epävarmuuteen mikä siihen liittyy, jos ei pääse heti sisään, tai toisella, jopa kolmannella yrittämällä mihin haluaa, niin amis voi olla oikeastikin hyvä paikka. Jos kallistuu amiksen puolelle niin kuitenkin suosittelen sitä, että suoritat samalla YO-Tutkinnon. Siitä on varmasti hyötyä työnhaussa, ja tiedä sitten jospa vaikka innostut yrittämään AMKhon tai Yliopistoon, niistä meinaan pääsee tosi varmasti duuniin, ainakin Yliopistosta. Oikeustieteellisesta valmistuneist 97% saa töitä miltei heti, ja ei ne palkatkaan varmaan ihan heikkoja ole.

Mun mielipiteeni oli sitten siinä.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti secord
Amk:un voi hakea eri aloille, kun sinulla on 120 ov:n laajuinen ammattitutkinto. Se, kuinka vahvoilla hakuprosessissa mahtaa olla onkin eri asia.

Itselläni avitti AMK:hon pääsyssä työkokemuspisteet, ilmeisesti lukion käyneet saavat jotain bonuksia mutta toisaalta ammattikoulun jälkeen pari vuotta työelämässä ja armeijan suoritus tuo ihan mukavasti pisteitä hakuun, joten ei ammattikoulun käynti mitenkään tee ammattikorkeaan pääsyä tee mahdottomaksi.

On niillä lukion käyneillä se etu että ne osaa matematiikkaa paremmin kuin minä. Muuten ei tarvi antaa tasoitusta missään.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Entäs "Kopis" datanomi/merkonomi, jos tietokoneet kiinnostaa niin datanomiksi, jos ei paljoa koneista välitä niin merkonomiksi, itse olen ensimmäistä vuotta datanomiksi opiskelemassa, ja ainakin tähän asti olen viihtynyt äärimmäisen hyvin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos ns. käytännön ammatit ovat yhtään lähellä sydäntä ja/tai ns. lukeminen ei hirveesti nappaa niin ammikseen ilman muuta.

Lukiot ja korkeakoulut suoltaa sellasta tasapaksua, käytännön reaalimaailmasta täysin pihalla olevia hyödyttömiä otuksia jotka luulevat koulutuksellaan olevan jotenkin etuoikeutettuja ja luulevat ovien työmaailmaan ja hyviin duuneihin olevan sepposen selällään. Korkeakoulusta vihdoin viiden vuoden (hyvässä lykyssä) päästä valmistuttuaan ekassa duunissa briljeerataan kun osataan Kotlerin neljä P:tä ja luullaan tietävän kaiken markkinoinnista jne.

Ammiksesta saat rehellisen ja käytännönläheisen duunin, tarvittaessa hyvät edellytyksen oman bisneksen aloittamiseen. Duunareita tarvitaan aina, varsinkin nyt kun 60% väestöstä käy lukion eivätkä sen jälkeen halua liata käsiään. Palkka on varmaan paperilla huonompaa mutta verottaja pitää huolen siitä ettei käteen jää hirveästi vähempää, lisäksi eipä tartte liikaa stressata duunista ja tämä nostaa elämänlaatua huomattavasti. Liian moni alle kolmekymppinen ajautuu antenniosastolle jouduttaan liian nopeasti vastuulliseen paperinpyöritysduuniin jossa vaaditaan oikeasti tuloksia (nähnyt tämän firmassa jossa olen duunissa).

Tämä tuotantotalouden diplomi-insinöörinä, koulutukseni näyttää paperilla hyvältä mutta käytännössä se on aivan täyttää höpöhöpö skeidaa jolla ei tee mitään. Se on lähinnä todistus jonkunlaisesta pitkäjänteisyydestä ja perusälykkyydestä, käytännössä suurimman osan korkeakoulututkinnoista läpäisee omaamalla hyvät copy&paste lahjat sekä tenttitärppien ulkoaopetteluun vaadittavan muistin.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Älä nyt Daespoo meuhkaa. Kai luit ylempää mm. faktan että Yliopiston käymällä taskussa on varma työpaikka huippuliksalla. Eikö tämä jo motivoi pitkään koulutusputkeen?

op777
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti Richter_35
Oikeustieteellisesta valmistuneist 97% saa töitä miltei heti, ja ei ne palkatkaan varmaan ihan heikkoja ole.

Aiheeseen liittyen kannattaa lukea tämä Lakimiesliiton tutkimus vastavalmistuneiden työllistymisestä. On totta, että oikiksesta työllistyy hyvin, mutta kuten tuosta tutkimuksesta varmaan huomaat, niin ei ne työpaikat ihan puissa kasva. Palkasta taas sen verran, että tietysti se riippuu siitä mitä pitää hyvänä palkkana mutta tuskin vastavalmistuneena OTK:na mitään luksusta kannattaa vielä odotella.

Nimim. gradua vaille OTK
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Daespoo
Duunareita tarvitaan aina, varsinkin nyt kun 60% väestöstä käy lukion eivätkä sen jälkeen halua liata käsiään.
Jos duunarit uhkaa loppua, niin Bangladeshista, Indonesiasta ja Pakistanista löytyy ulkomaalaisvahvistuksia tilalle (tarvittaessa korjaamaan palkkatasoa). Omasta puolestani korkeakoulutettua väkeä saisi maassamme olla enemmänkin (varsinkin lääkäräreitä ja lakimiehiä sillä ylitarjonta laskisi palkkatasoa).
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti dana77
Omasta puolestani korkeakoulutettua väkeä saisi maassamme olla enemmänkin (varsinkin lääkäräreitä ja lakimiehiä sillä ylitarjonta laskisi palkkatasoa).

Miksi palkkatasoa pitäisi laskea? En mä kyllä noin pitkällä koulutuksella haluaisi mitään 25-35t euron vuosipalkkaa.

Itse asiaan, lukiollahan aina luvataan lisää miettimisaikaa ja paremmat eväät tulevaisuuteen paasaamalla tätä "koulutus on päivän sana"-juttua. Tosiasiassa lukio on pääasiassa teoreettisten aineiden lukua, mistä ainoat hyödylliset ovat kielet sekä joissain muodoissa matematiikka ja historia, ellei sitten aio ydinfyysikoksi tai muuta vastaavaa. Käytännön aineiksi lukiossa luokitella joku täysin turhanpäiväinen kuvaamataito (ei tulevaisuudessa mitään hyötyä) tai musiikki. Lukiossa voi ottaa rennosti, mutta aika kuluu ainakin omalta kohdaltani helvetin nopeasti.

Amiksessa käsittääkseni opiskelu on enemmän käytännönläheistä, eikä lintsaus ole fiksua, koska on periaatteessa oikeasti pakko oppia jotain tulevaa ammattia silmälläpitäen.
Lisäksi LVI-alan tyypeistä on käsittääkseni kova pula, ja palkkakin on kohtalaista. Lisäksi tiedän sen verran että alan insinöörit ovat aika kysyttyä kamaa.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti dana77
Jos duunarit uhkaa loppua, niin Bangladeshista, Indonesiasta ja Pakistanista löytyy ulkomaalaisvahvistuksia tilalle (tarvittaessa korjaamaan palkkatasoa). Omasta puolestani korkeakoulutettua väkeä saisi maassamme olla enemmänkin (varsinkin lääkäräreitä ja lakimiehiä sillä ylitarjonta laskisi palkkatasoa).

Jaa että korkeasti koulutettua väkeä vielä lisää? Nykyäänkin puolet ikäluokasta ängetään ammattikorkeakorkekouluihin ja yliopistoihin. Koulutuksen nimellinen taso tuntuu olevan valtiojohdolle tärkeintä, ei varsinainen koulutuksen laatu. Tärkeämpää onkin antaa alueellisen tasa-arvon vuoksi joka kaupunkistatuksen saaneeseen kylään vähintään ammattikorkeakoulu tai jonkun yliopiston haaraosasto ja pistää kaikki lukion käyneet kouluttautumaan.

Mistä kouluihin riittää oikeasti tasokkaita opettajia? Entä miten on opiskelijoiden mahdollisuudet opiskeluun? Riittävätkö kaikkien resurssit (äly, motivaatio, kiinnostus...) kouluttautua "älyllisen alan" (lääkäri, insinörtti, lakiammattilainen) huippuosaajiksi? Mitä me teemme piljuunalle diploomi-insinöörillä ja humanistihörhöllä tai hirveällä kasalla lääkäreitä? DI:t löytyvät tätä menoa kortistosta ja humanistit mäkkärin kassalta... Lääkärit lähtevät ulkomaille, jos kotimaassa on liikaa kilpailua. (Kansantaloudellisesti huono idea kouluttaa ihmisiä muihin maihin...)

Ammattitaitoisia duunareita, kuten vaikkapa autonkorjaajat, putkimiehet ja timpurit, ei kovin helposti saa tuotua mistään vinkustanista, kuten ehdotit. Kavereita pitäisi kouluttaa monta vuotta ennen kuin heitä voi käyttää ammattitaitoa vaativassa hommassa (kielitaito, tietotaito). Venäjä on sitä paitsi lähempänä. Iso osa peltotöistä ja jonkin verran siivoustöitä tehdään jo ex-neuvostoliittolaisten voimin. Kovinkaan paljon vaativampiin tehtäviin ei porukkaa voi pystymetsästä repäistä.

Enemmin sieltä Intiasta ja Kiinasta korkeasti koulutettuja kavereita, jotka vievät työt suomalaisilta insinööreiltä sun muilta. Parin miljardin ihmisen populaatiosta löytyy paljon lahjakkaita ihmisiä, jotka suostustuvat vielä hommiin länsimaisittain naurettavan halvalla.

Rahallisestikin ammattikoulu voi olla hyvä vaihtoehto. Siinä vaiheessa kun lukio+yliopistoputkessa oleva ikätoveri vetää makaroonia ja tappelee gradun kanssa, on rehellistä työtä tekevä kunnon kansalainen tienannut jo yli viiden vuoden ajan 2k rahaa kuussa ja ostanut itselleen vaikkapa auton ja asunnon. Aika harva yliopistosta tai ammattikorkeasta opiskeleva tienaa valmistumisenkaan jälkeen mielin määrin, joten varallisuudessa ei tule olemaan suuria eroja. Jos "duunari" haluaa tienata enemmän, hän voi vääntää vaikkapa palkallisia ylitöitä. (Yliopistosta valmistuneille ylitöistä taasen ei makseta mitään...)

Jos opiskelu oikeasti maistuu ja uusien asioiden oppiminen on innostavaa ja lisäksi esimerkiksi toimistossa ja typerissä palavereissa käkkiminen kuulostaa mukavalta, niin lukio+yliopisto on hyvä vaihtoehto. Lisäetuna saattaa saada vaikkapa stressaavan työn ja keskinkertaisen palkan...

Ammattikoulustakin voi päästä työhön, joka tarjoaa myös henkisiä virikkeitä ja haasteita ja yliopistosta voi joutua hommaan, joka tylsistyttää tekijänsä täysin. Ei ammattikouluun meneminen tarkoita välttämättä liukuhihnatyötä, vaikka asiasta ei omakohtaista kokemusta olekaan.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oma mielipiteeni, johon taas tulee eriäviä mielipiteitä. Itse kävin lukion, en edes ajatellut mitään muita vaihtoehtoja. Nyt jos saisin päättää niin olisin käynyt ammattiin valmistavan koulun johon olisi voinut yhdistää lukion. Mä en oikeasti ymmärrä tätä vittuilu mentaliteettiin pohjautuvaa vastailua ( nyt joku kielipoliisi tarttuu minun tekstiini). Itse en pidä kumpaakaan vaihtoehtoa huonona, käytkö amiskan vai lukion.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti dana77
Jos duunarit uhkaa loppua, niin Bangladeshista, Indonesiasta ja Pakistanista löytyy ulkomaalaisvahvistuksia tilalle (tarvittaessa korjaamaan palkkatasoa). Omasta puolestani korkeakoulutettua väkeä saisi maassamme olla enemmänkin (varsinkin lääkäräreitä ja lakimiehiä sillä ylitarjonta laskisi palkkatasoa).

Siis mitä? Mitäköhän tästä enemmästä massasta korkeukouluissa aiheutuisi. Esim. koulutettujen tason lasku, mitä enemmän ovista pääsee tunkemaan sisään, niin sitä todennäköisemmin sinne mahtuu myös hieman heikompaa ainesta. Ainakin itselleni se luo pientä turvallisuuden tuntua, että lääkäriksi ei ihan kuka tahansa pääse ja ne jotka sinne pääsevät ja jaksavat istua ne 6-7 vuotta? niin varmasti osaavat jotain. Palkoista sen verran, että edelleen esim. asianajoalalla huiput tienaisivat sen mitä nytkin, ja mahdollisesti vielä enemmän kuin nyt. Ei se kilpailu laske hintoja näissä kokemukseen, koulutukseen, (asiakas)suhteisiin jne. perustuvissa ammateissa samalla tavalla kuin torikaupassa useiden myyjien kohdalla.

Ne, jotka joutuisivat palkoistaan tinkimään, ovat ne jotka tulevat suoraan koulun penkiltä töihin ja yleisestikin ne, joilla ei ole mitään suhteita/opiskeluaikaisia oman alan työpaikkoja jne. Ns. huoraaminen ensimmäisissä työpaikoissa lisääntyisi, ollaksesi hyvä työntekijä, sun pitää tehdä sitä ja tätä ja hoitaa vielä perheesi. Sitten tulee 30-vuotiaana avioero, burnout ja vähän saikkua päälle ja kuka tästä hyötyy. Ja syntyisikö esim. kahden kerroksen ammattikunta, se ei varmaankaan ole kenenkään haaveissa tuolla opetusministeriössä. Ihme homma tämä koulutusmäärien nostaminen, millä ihmeellä tätä perustellaan esim. lakimiesalalla, pelkkä valtion virkojen työntekijävajaus on aika heikko perustelu.

Ketjun avaajalle, mene amikseen jos se kiinnostaa, sillä n.10 vuoden sisällä ja siitä eteenpäin ns. pätevistä ammattimiehistä on pulaa ja remontintekijät ovat kysyttyä tavaraa. Lukio ainakin itselleni oli yleissivistävää hommaa ja siitä oli luontevaa jatkaa yliopistoon jatko-opintoihin. Mutta tämä nykyinen korkeakoulutus-buumi ei kyllä vaikuta järin fiksulta, jos joka Jarmosta ja Jennasta yritetään tehdä korkeakoulutettu vain siksi että saadaan ylpeillä tilastoilla ja suomalaisen koulujärjestelmän tehokkuudella.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
"En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta..."

Jos halua olla cool niin lukioon mutta jos haluaa oikeasti ansaitakin jotain joskus niin amitsuun. Niin muuttuu maailma!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös