Yleisesti ottaen olen jo kirjoittanut aiemmin, mitä sarjasta olen mieltä, mutta toistetaan nyt tässä: sarja on mielestäni hyvin tehty, hieman hidas, mutta suon sen, jos palkinto lopussa on sen arvoinen. Tapahtumia on tiivistetty, käytännössä kaikki toisen ajan keskeiset tapahtumat (sormusten tekeminen, mthrilin louhinta ja balrogin herääminen, Sauronin sota haltiaseppiä vastaan, numenorilaisten kolonialismi, Sauronin kukistuminen ja vankeus, numenorilaisten turmeltuminen ja tuho, viimeisen liiton sota) tapahtuvat yhden sukupolven aikana. Ymmärrän miksi tämä on tehty, ja vaikka se ehkä ajoittain on töksähtelevää, hyväksyn ratkaisun, koska vaihtoehto olisi huonompi.
Tässä joitain huomioita liittyen teorioihin, joita olen nähnyt eri paikoissa.
The Stranger: En usko, että kyseessä on Sauron. Tai ennen kaikkea, toivon, että kyseessä ei ole Sauron. Sauronin toivoisi laativan tarkat suunnitelmat, ja vähät välittävän pikkuväestä. Annatar on kaunis, ja menee suoraan haltiakuninkaiden luo. Sauron esihobittien luona ei sovi omaan kuvaani. En myöskään usko, enkä varsinkaan toivo, että kyseessä on Gandalf, tai siis Olorin. Se olisi minullekin liian suuri muutos. Mutta arvelen kyseessä olevan toisen sinisistä velhoista. Vaikka useimpien lähteiden perusteella kaikki velhot tulivat kolmannella ajalla, sinisten kohdalla lienee enemmän joustovaraa.
Theo Noitakuningas? Selkeästi Theolle rakennellaan jonkinlaista pahan valtaan joutumisen kaarta, mikä on hyvä. Mutta minulle hän on liian nuori ja vähäpätöinen Noitakuninkaaksi. Noitakuningas olisi omassa mielikuvassani mahtava velho ja kuningas (ja numenorilainen). Toki aikajanasta riippuen Theolla on aikaa kasvaa siihen, ja onhan niitä muitakin sormusaaveita. Nimi tosin töksähtää minulle pahasti, liian moderni.
Halbrand Halbrandissa olisi ehkä enemmän ainesta Noitakuninkaaksi, mutta näin teorian, josta pidän enemmän, ja joka sopisi henkilön ominaisuuksiin. Ilmeisestihän kyseessä on myöhemmän Mordorin alueen ihmisten kuningas, joka on jostain syystä lähtenyt litomaan. Mikä siis sopisi paremmin hahmoon, kuin että hän olisi Kuolleiden kulkuteiden aavekuningas. Vannoisi viimeisen liiton aikana valan Isildurille, mutta rikkoisi sen, minkä jälkeen Isildur kiroaisi hänet ja kansansa. Tämä sopisi selkeästi itsensä etusijalle asettavalle Halbrandille.
Yleisesti ottaen en usko, että olemme nähneet Sauronia vielä. Kukaan yllä mainituista ei uskoakseni ole Sauron, ei myöskään Adar, jolla on ihan eri tehtävä ja rooli. Mutta varmasti Sauron jo vaikuttaa taustalla. Ehkä hän on jopa Eregionissa. Miksi Celebrimborilla on niin kiire saada torninsa valmiiksi? Sellainen käänne voisi toimia, että kauden viimeisessä jaksossa, kun rakennelma on valmis, Celebrimbor kääntyy jonkun puoleen, ja kysyy "Mitä seuraavaksi, Annatar?" tjsp. Mutta meillä on liikaa tarkoituksellisia harhautuksia, että voisimme päätellä mitään sarjassa nähdyn perusteella. Ja liian paljon on muutettu, jotta Tolkienin tekstin perusteella voisi päätellä. Joten jäljelle jää arvaukset.
Sellainen huomio vielä, että pidän karvajalkojen ystävällisestä, mutta kuitenkin varsin kylmäverisestä kulttuurista, jossa ne, jotka poikkeavat polulta, jäävät oman onnensa nojaan. Siinä on kaikuja Konnun hobittien konformistisuudesta, jossa suhtaudutaan epäluuloisesti kaikenlaiseen outoon ja ulkopuoliseen, seikkailuista puhumattakaan. Toki Bilbon naapurit eivät hylkää Bilboa kuolemaansa, ajat ovat paremmat ja Kontu turvallisempi, mutta näiden kunnioituksen hän menetti seikkailujensa seurauksena. Kuinka olisi Bilbon käynyt ilman huomattavaa varallisuuttaan ja vuokralaisiaan?