Kompataan muita, nyt ohjelma alkaa jo muistuttamaan pahasti sitä mitä etukäteen ounastelin, eli halpaa ja heikosti tuotettua realitya, joka häpeilee alkuperäisen rinnalla. Jotenkin tuntuu että vaihtuuko tässä joka jaksossa tuotantotiimi, vai miksi jaksot editointeineen eivät tunnu enää noudattavan ensimmäisen jakson kaavaa. Ensimmäisessä jaksossahan oli välillä jopa "väliaikatietoja", esim pari X on 15 minuuttia kärjestä perässä. Nyt noita ei ole tullut nähtyä enää ollenkaan.
Myös ensimmäisen jakson budjettihomma mietityttää. Kilpailijat puhuvat kyllä yhä välillä rahasta, mutta se ei näy millään tavalla itse ohjelmassa. Kukaan ei laske mitään, kaikki kulkevat matkat identtisillä kulkuneuvoilla eikä mistään kerrota, tuleeko kilpailijoille lisää rahaa ja miten.
Tästäkin ohjelmasta on tullut meno vitun formulat, jossa mennään peräkanaa siinä järjestyksessä, mihin alussa asetuttiin. Ja ei ihme, kun kilpailijat suhaavat omilla nimikkotakseillaan tehtävästä toiseen, mitä nyt siinä välissä käydään tekemässä joku simppeli tehtävä. Sanoiko Jukka Rasilakin jaksossa, että hän onki katkarapua vajaan minuutin ajan. On siinäkin hieno tehtävä, taksia, pari minuuttia tehtävää ja taas samaan taksiin.
Missä on lentokoneet? Nytkin siirryttiin Bankokista Phuketiin noin 900 km päähän ilman mitään. Minun ymmärrykseni mukaan alkuperäisessä formaatissa kilpailu käy lentämällä kaikista kovimmillaan, kun suuretkin etumatkat sulavat terminaalissa istumiseen tai joku onnistuu löytämään salassa nopeamman reitin perille saaden kunnon etumatkan. Olisi kiva kuulla tuotannon näkemys tähän lentopimittämiseen. Onko se raha, eli taloussyistä lennot on ostettu ennakkoon koko porukalle, vai onko syyt ympäristöposeeraamisessa.
Tuomarointi näyttää myös ontuvan, eli sitä ei ole elleivät muut joukkueet tajua tilanteisiin puuttua. Heittotehtävässä sai sitten ilmeisesti kuitenkin heittää vapaalla tyylillä linkoamisen sijasta, Timpan tekemä savityö meni tuomaristolta läpi selvästi muita heikompana, ja Angry Birdsit painelivat jonkun randomin kyydillä tehtäväpaikalle (ilmeisesti se heidän nimikkotaksi seurasi perässä :D).
Ei tässä ole oikein sellaista maailman ympäri matkaamisen kilpailufiilistä. Tässäkin mielessä kilpailu muistuttaa formuloita, eli tiimit lentävät eri puolille maailmaa kilpailemaan johonkin maahan pariksi päiväksi, ja siinä välillä siirtymissä ei sitten tarvitsekaan kilpailla.
Edit: tärkein unohtui, eli miksi ihmeessä eilen pudotettiin kaksi paria, etenkin kun kyseessä oli jatkuva etappi? Oliko tämä peruskauraa myös alkuperäisessä formaatissa? Mikä on se käytännön ero katsojalle superetapissa ja tavallisessa etapissa? Molemmissa jakso päättyy kun kilpailijat tulevat maaliin ja viimeisenä tullut lähtee kotiin.