En voisi mitenkään olla PJx kanssasi enempää samaa mieltä. Hienoja sanoja junnumaajoukkuerinkien (/-valintojen) merkityksestä.
Olen seurannut viime vuosina eri ikäluokkien maajoukkuevalintoja eri turnauksiin/ leireille, ja kyllä jotkin valinnat ja valitsematta jättämiset ovat ihmetyttäneet. MJ-Valmentajat käyvät kuitenkin seuraamassa useampia pelejä jokaiselta valitsemaltaan pelaajalta, ja siitä huolimatta roikuttavat mukana kavereita, joiden näytöt eivät ole kovin kaksisia. Kun pelaaja alkaa tulla lähelle miehen ikää, tulee seinä vastaan ja kavereita tulee ohi pari vuotta nuoremmistakin. En väitä, että potentiaalinen näkeminen on helppoa, ei varmasti ole ja mukana on tietysti myös nuorempi huippulahjakkuuksia. (Itse kohtuu paljon junnupelejä seuranneena, osaan mielestäni sanoa vain pk-seudun pelaajista kenellä on potentiaalia enempään, ja kuka menee jo rajoittimen ylärajoilla.) Mutta tosiasia on kuitenkin se, että näytönpaikka toiselle on pois kolmannelta (ja 4 turnauspaikkaa toiselle on turnauspaikat pois kolmannelta, neljänneltä, viidenneltä ja kuudennelta).
Se on myös mielestäni kyseenalaista (en väitä, että tilannetta on helppo korjata), kun seurojen valmentajat suosittelevat tiettyjä kavereita mukaan, ja mj-valmentajat ne nimeävät. Tässä tulee tällainen piiri pieni pyörii efekti. Tottakai seurojen valmentajiin tulee pitää aktiivisesti yhteyttä ja kuunnella, mutta jotkin valinnat näyttävät olevan tällaisia palkintoja aktiivisuudesta / hyvästä asenteesta tai mistä lie suhteista.
En lähde yllä olevasta huolimatta nostamaan yhtäkään pelaajaa negatiivisessa valossa esiin, muutamista syistä. Ensinnä toivon, että kaikista junnuistamme tulee huippupelaajia, toiseksi pelaajat saattavat itse lukea näitä (kyseessä kuitenkin nuoria kavereita), kolmanneksi en itse ole ollut lähellekään yhtä hyvä kuin kyseiset pelaajat.