Olenko minä väittänyt, että väitit Liljegrenin olevan paska? Et vastannut kysymykseen, joten otaksun, että tänään näit ensimmäisen pelin Liljegreniltä. Ei tietenkään mitään Vaakanaiselta pois, joka on erittäin kova puolustajalupaus, mutta minusta tämä tilanne on vähän kuin vertaisit Jacob Chychrunia Charles McAvoyhyn. Toinen on ikäluokkansa lupaavin puolustaja ja toinen on yksi lupaavimmista. Minunkin mielestä Vaakanainen on tällä hetkellä aika lähellä top-10 sijoitusta, sillä hän pelasi mielestäni erittäin hyvät kisat. Minun mielestäni näiden pelaajien välillä on tällä hetkellä ero (kaikki kesän 2017 draftista rankingin tehneet ovat muuten samaa mieltä), joten millä perustelet sen, että Vaakanainen olisi tällä hetkellä Liljegrenin kanssa tasoissa. Vuoden aikana voi toki tapahtua paljon, mutta tällä hetkellä en osta tuota väitettä ollenkaan.
Tänäänkin Liljegren oli tuon Ruotsin huonon puolustuksen ehdottomasti paras pelaaja. Tuo luistelu ja kiekollinen peli on tuon ikäiseksi kaveriksi ihan silmiä hivelevää. Jos Liljegrenin kehitys menee odotetusti, niin tuossa on Ruotsille seuraava Karlsson-tason puolustaja, joka osaa vielä kaiken lisäksi puolustaa. Tällä hetkellä vaikuttaa, että Liljegren on paras puolustajalupaus vuosiin, enkä minä ainakaan muista nähneeni noin hyvää 16-vuotiasta puolustajaa pitkään aikaan.
Menee kyllä ketjun aiheen ohi, mutta kyllä minä väitän, että tuosta Ruotsin U20-kisojen puolustuksesta tulee useampi NHL-pelaaja kuin Suomen vastaavasta. Yksittäisessä turnauksessa voi tapahtua ihmeellisiä asioita, mutta kyllä minä edelleenkin valitsisin tuon Ruotsin puolustuksen Suomen vastaavan sijasta, jos saisin valita jomman kumman turnaukseen. Eikä Suomen MM-kulta nyt varsinaisesti tainnut puolustuksen huikeudesta johtua.
Finaalissa oli hieno tasonnosto muutamalta välierässä alisuorittaneelta kaverilta. Esiin pitää nostaa etenkin Kuokkanen, joka oli finaalin paras hyökkääjä. Tuon Somppi-Kuokkanen-Puljujärvi ketjun tasonnosto oli erittäin tärkeä, sillä Räsäsen kentältä ei nähty ihan parasta peliä tänään. Ahokasta nyt ei ole liikaa hehkutettu, koska kyllähän Suomi kyykytti finaalissa taktisesti Ruotsia ihan 100-0. Ruotsin pakit eivät päässeet kontrolloidusti Liljegreniä lukuunottamatta omista, mikä näkyi sitten hyökkäyspelaamisen kehnoutena. Erittäin hieno turnaus koko joukkueelta, eikä kisojen parhaasta joukkueesta jäänyt jossiteltavaa, vaikka Kanadalle hävittiinkin. Harmi ettei kisojen toiseksi paras joukkue pelannut finaalissa.