Suurin älyttömyys mikä on viimvuosina tullut oli aamumyynnin supistaminen aamuseitsemästä yhdeksään.
Samaa mieltä. Jos kauppa kerran aukeaa klo 7.00, niin miksi sitä kaljaa ei voi silloin jo myydä? Onko sillä kansanterveydellistä tai muunlaista merkitystä, aloittaako potentiaalinen kaljanostaja sen juomisen klo 7.05 kun kaupasta ulos pääsee vai "vasta" klo 9.05?
Mitä tulee iltamyyntiin, mielestäni jatkoaika iltayhteentoista tai vähintään kymmeneen olisi paikallaan. Todennäköisesti aluksi se johtaisi järjestyshäiriöihin, mutta tilanne tasaantuisi nopeasti kun uutuuden viehätys katoaisi.
Tästä täysin eri mieltä. Jos et ehdi ostamaan kaljaa kaupasta 9-21 välillä tai viinaa Alkosta 9-20 välillä (toki lauantaisin vain 18 asti), niin se on kyllä ihan oma ongelmasi, eikä siitä pidä syyttää kauppojen aukioloa. En näe mitään
perusteltavissa olevaa syytä sille, että noita aukioloaikoja pitäisi pidentää tuolta loppupäästä. Jos akuutti, päivällä aivan täysin ennakoimattomissa ollut viinanhimo iskee illalla yhdeksän jälkeen, eikä jääkaapista löydy edes sitä kaljaa, niin sitä varten on baarit olemassa, missä tuon janon voi sammuttaa.
Olen tätä mieltä siitäkin huolimatta, että itselläni on kaljat jääneet kerran ostamatta, kun en ehtinyt hihnalle tarpeeksi ajoissa. Tai olin jo kassajonossa n. 20.50, edelläni oli vain yksi asiakas joka kuppasi niin kauan että kello ehti ohittaa tuon maagisen 21 rajan, jolloin kassaneiti ei enää voinut minulle kaljojani myydä. Muut ostokset toki sain tehtyä. Nostinko hirveän äläkän, rupesinko riehumaan ja valittamaan kassaneidille lainsäädännön "älyttömyydestä"? No en tietenkään. Vein muut ostokset kotiin ja suksin baariin muutamalle tuopille, ja olin ihan tyytyväinen.
Mielestäni vähittäiskaupassa näin onkin (käytännössä yhdeksän jälkeen ostaminen on täysin mahdotonta)
Sanos joku perusteltu syy, miksi sitä kaljaa pitäisi saada vielä iltayhdeksän jälkeen kaupasta ostaa?
Tämä on juuri suomalaisen alkoholipolitiikan ongelma. Säännöstelyä ja määräyksiä perustellaan kansanterveydellisillä syillä kun tosiasiassa kaikesta kärsii normaalit kuluttajat, joilla ongelmia alkoholin kanssa ei ole.
Mulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa enkä ole koskaan kärsinyt tästä suomalaisesta alkoholipolitiikasta. En juo sitä 10 litraa 100 %-alkoholia vuodessa, mikä ilmeisesti on tutkimusten mukaan jonkunlainen keskivertotulos suomalaiselle. En kyllä siitä varmaan myöskään ihan älyttömän paljon jääkään. Jos minun tekee mieli kaljaa/väkevämpää, käyn sitä ostamassa jos ei kotona satu olemaan. Jos en sitä sillä hetkellä kaupasta syystä tai toisesta saa, niin mitä sitten? Tällöin voin mennä baariin juomaan tuopin jos toisenkin. Ja jos baarikin on kiinni, tai olen jossain korvessa misää baareja ei edes ole tai en jaksa vaivautua sinne baariin asti, niin mitä sitten? Koskaan ei ole tuo alkoholin himo niin suureksi yltynyt, ettenkö olisi voinut jättää sen kaljan/paukun juomatta, enkä ole asiasta raivareita saanut, tai nostanut siitä meteliä. Koskaan en ole ruokaa (pihviä tai muuta) jättänyt sen takia syömättä että en ole viiniä saanut juodakseni aterian yhteydessä eikä päiväni ole koskaan mennyt sen takia pilalle että olen joutunut juomaan vaikka vettä ateriani yhteydessä.