Astettain on varmasti parempi ja eihän nyt tehtyä päätöstä voi muuttaa... Ensin 5.5, sitten kenties 12.5 tai suoraan 22.5 tms.
Mutuasi kyseeenalaistin ja kyseenalaistan. Mistä tiedät, että viinit heittävät "niitä kaikkia" rekan alle? Olen asunut maissa, joissa saa viiniä ruokakaupoista. en huomannut, että siellä heitettäisiin ihmisiä rekkojen alle. Ymmärrät varmaankin oman vertauksesi metaforan, joten ymmärrät myös, että erilainen alkoholipolitiikka ei ole tuhonnut viinä ruokakaupoissa myyvien maiden "niitä kaikkia". Juuri ongelmakäytön mahdollinen lisääntyminen tulisi tutkia kokonaisuutena kaikkien päihteiden osalta
Kenties sinun mielestäsi ohitin, kun toivoin pariin kertaan ensin mahdollisimman tarkkaa kokonaisarviota uudistuksen vaikutuksista, ja sitten mahdollista uudistusta. Ymmärrän, että todelliset tutkimukset eivät kenties tue vanhoja väitteitä rekkojen alle heittämisestä ja kokonaiskustannuksista.
Asteittaisuudesta samaa mieltä, enkä tosiaan ole mielestäni sanonut missään kohtaa olevani tehtyä päätöstä vastaan.
Niin, ja siis tällä rekan alle heittämisellä tarkoitin monopoleja ja kieltoja, en ihmisiä. Myönnetään, että oli melko keskinkertaisesti kirjoitettu ja epäselvä osa tuosta viestistäni. En ole automaattisesti kaikkia monopoleja ja kieltoja vastaan, mutta jos niiden olemassaololle ei ole mitään perustetta, niin silloin olen vastaan.
Noita kysyjän suuntaan sisäänpäin lämpeneviä kysymysrimpsuja on raskasta lähteä ratkaisemaan. Minulla ei ole "mahdollisimman tarkkaa kokonaisarviota uudistuksen vaikutuksista, ja sitten mahdollista uudistusta", vaan pointtini oli alunperin se, että niin minulla kuin kellään muullakaan tässä ketjussa tai ylipäätään missään ei vaikuta olevan tietoa siitä, miten esimerkiksi viinien tai vaikka väkevämpienkin juomien vapauttaminen esimerkiksi tavallisiin ruokakauppoihin vaikuttaisi alkoholiongelmiin tai niiden kustannuksiin. Tämän takia hieman vierastan sitä asennetta, että kaikki mahdollinen alkoholin vapauttaminen nähdään enemmän tai vähemmän taivaallisena. Usein viitataan viinikulttuurin maihin, joissa vapaampi meininki ei korreloi paljoa alkoholiongelmien kanssa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, voiko näitä mahdollisesti sinällään päteviä lukuja suoraan soveltaa Suomeen ja suomalaiseen päihdekulttuuriin. Selvennyksenä: en väitä tällä mitään, vaan lähinnä yritän hieman kyseenalaistaa sitä, että "vapauttaminen on aina hyvä juttu, kattokaa nyt tota Italiaakin, nyt vapautetaan kaikki ni Suomesta tulee Italia, helppo homma, ongelmat katos sekunnissa".
Eikä tietenkään alkoholia pidä käsitellä muista päihteistä irrallisena, mutta voi silti tiedostaa, että alkoholia käytetään niin ylivoimaisen paljon enemmän kuin muita päihteitä, että alkoholin painoarvo näissä pohdinnoissa on suurin kaikista päihteistä. Yksi kysymys on myös se, kuinka paljon päihderiippuvaisten määrä voi ylipäätään nousta päihteiden myyntiä vapauttamalla, jos voi yleensä ollenkaan.
Mitä ovat nämä todelliset tutkimukset, joihin viittaat?