Persvakoäijät saapuvat silloin, kun asiat menevät pieleen
Toi juttu sopii mun mielestä tähän ketjuun aika täydellisesti. Ja kuvastaa samalla myös pitkälti omaa mielipidettä, eli että kyllä nykyään ihan liian vähän arvostetaan niitä jotka oikeasti pitää tämän maan toiminnassa.
Tuohon logistiikka keskusteluun pakko kans vähän ottaa kantaa, kun alalla itse olen. Ensinkin ala on yksi tarkimmin lailla säädellyistä, on säädetty kuinka kauan saat työskennellä yhteen putkeen, pätevyys ei ole voimassa kuin 5v kerrallaan ilman lisäkouluttautumista jne. Toisekseen virheistä rangaistaan aika kovasti joissain tapauksissa, esim jos tauot on pidetty väärin niin tulee sakkoo, joistain virheistä liikenteessä voi seurata kortin lähtö ja sitä myötä töiden loppuminen tai vähintään kuukausien tauko. Ja se töiden loppuminen voi johtua myös vapaa-ajalla tulleesta virheestä, aika harvalla alalla vapaa-ajan tekemiset pahemmin vaikuttaa työmahdollisuuksiin.
Ja sitten vielä tuo, että eihän se oo ku ajaa vaan. Oikeasti siitä työstä hyvinkin puolet on kaikkea muuta kuin sitä ajamista, lastausta, purkua, asiakaspalvelua, tietojen käsittelyä jne. Ehkä jollain terminaalien välisiä runkokuljetuksia ajavilla se työ on lähinnä sitä ajamista mutta ei muilla, ja noilla on sitten taas isot yhdistelmät alla, joiden ajaminen ei ole "ihan" yhtä helppoo kuin henkilöautolla ajaminen, varsinkaan talvikelissä. Kyllä se monella ottaa parikin talvea ennen kuin tulee se näkemys että mihin voi mennä milläkin kalustolla ilman että tarvii apua sieltä pois pääsyyn, ja kuitenkin alla on suhteellisen pitkä koulutus. Ja ei ne rullakot tai lavatkaan hirveen hyvin liiku lumessa tai hiekassa, eli suht fyysistä hommaakin monesti.
Sanoisin että aika moni yllättyisi mitä kaikkee työhön sisältyy, kun olisi muutaman päivän seuraamassa kuljetusalalla hommia.