Mua vähän ärsyttää presidenttien tapa toivoa jumalan siunausta uuden vuoden puheiden päätteeksi.
En tiedä, että olenko poikkeuksellinen maltillinen ateisti, kun en itse koe tällaisten toivomusten osalta oikein mitään tuntemuksia. Toki olen sitä mieltä, että presidentin pitää jo yhdenvertaisuussyistä hoitaa toimensa siten, että eri katsomukset tasa-arvoisessa asemassa, mutta tällainen toivotus ei vielä minulle sitä särje, vaan enemmän annan painoarvoa esimerkiksi Stubbin puheessaan mainitsemalle ihmisten tasa-arvoisuudelle mm. uskonnosta riippumatta.
Näin yleisesti, en ole ikinä loukkaantunut, vaikka joku uskovainen ihminen sattuu toivottamaan minulle siunausta, mikäli hän tuntuu tekevän sen aidosta sydämestään. Pidän sitä hyväntahtoisena kohteliaisuuden ilmauksena, josta en pahastu, vaikka en siunauksiin uskokaan. Tämä siis siinä tapauksessa, jossa toivottaja ei ole aktiivisesti käännyttämässä. Konteksti siis ratkaisee. Oma maltillinen ateismini on kuitenkin sen verran vankalla pohjalla, että se kestää siunausten toivotukset.
Tämä ei siis suoraan sinulle kohdistettuna, vaan viestisi toimi hyvänä aasinsiltana aiheeseen. Mitä tulee Stubbin puheeseen, niin ihan kohtuullinen puhe oli. Tavallaan itsestäänselvyyksiä, mutta hyvänä tiivistelmänä. Paikoin kuitenkin sellainen, että puhui paljon, mutta sanoi vähän. Eli viesti oli jotenkin ontto ja myös hieman päälleliimatun tuntuinen. Ensimmäinen puhe presidenttinä menee usein kuulijoilta oudoksuessa, kun edeltäjään on vähintään alitajuisesti totuttu. Jotenkin tuntui kuitenkin siltä, että suomeksi annettu puhe oli läpi luettua, ja kun siirryttiin ruotsiin, oltiin puheen "sisällä" paremmin. Täytyy kuitenkin todeta, että tätä jälkimmäistä kuuntelin vain vähän matkaa.