Alexander Sneen HIFK:n toimitusjohtajana

  • 43 378
  • 263

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko tämä oikea ketju, mutta HIFK ilmoitti lauantaina uuden markkinointijohtajan aloittaneen työssään. CV:tä kun katsoo, niin vahvahkosti tulee mieleen saunakaverin palkkaus. Sinänsä siinä ei välttämättä ole mitään pahaa, jokainen johtaja tarvitsee omat luottopelurit rinnalleen. Itse olisin kaivannut HIFK:n markkinointijohtajalle hieman kovempia kannuksia juurikin markkinoinnin saralta. Nyt osaaminen tulee vahvasti myyntipuolelta (ja alkoholi/ juomamarkkinasta). Ainoa markkinoinnin merkintä CV:ssä on yli kymmenen vuoden takaa osa-aikainen pätkä freelancerina tittelillä Sales and Marketing Coordinator. Näillä meriiteillä yhden Suomen arvokkaimman urheilubrändin CMO:ksi, huhhu.

Ihan yleisesti totean, että toisin kuin moni kuvittelee, oikeasti kovat markkinoinnin ammattilaiset kiertävät urheiluseurat kaukaa. Miksi? Siksi, että resurssit ovat onnettomat ja resursseilla tarkoitan tietysti rahaa. Budjetit ovat suhteessa näkyvyyteen onnettomia, apukäsiä on vähän, työajat ovat sellaiset, että syö aika pahasti vapaa-aikaa ja karsii mm. perheellisiä ihmisiä aika paljon ja palkkauskin on kehno. Nämä ovat siis ihan oikeat realiteetit.

Sitten on se perimmäinen kysymys, eli minkä kukakin kokee markkinoinniksi? Monelle markkinointi on puhtaasti mainontaa, mutta siitä HIFK:n osalta vastaa mainostoimisto, toki yhdessä HIFK:n markkinointiosaston kanssa. Jos mietitään sitä, että meillä oli vuosikausia markkinointijohtajana Rolle C., niin onhan Hintikka aivan huikea upgrade. Musta jo se, että on kokemusta hospitality industrysta, on lupauksia herättävää, koska tämänkin alan keskiöissä on palvelut. Hospitality industry on paljon muutakin kuin MaRa-ala. Jos ja kun HIFK saa kehitettyä palvelupakettiaan eri tarkoituksiin nykyistä paremmaksi, se näkyy suoraan taloudessa ja sitä kautta se mahdollistaa myös urheilupuolen kehittämisen.

Mulla ei ole mitään mielipidettä Hintikasta, koska en häntä tunne. Mutta Sneenillä ilmeisesti on, kun Hintikan on palkannutkin. Mä pidän paljon pienempänä riskinä sitä, että on rekrytty tuttu tyyppi kuin että hankittaisiin joku Tosikova Nimi, jota ei henkilökohtaisesti tunneta etukäteen ja jonka työhistoria koostuu lähinnä isoissa firmoissa toimimisesta. Silloin tullaan niin eri maailmasta, että odotukset ja rekryttävän henkilön osaaminen ei välttämättä pääse edes oikeuksiinsa. HIFK on kuitenkin oikeasti näkyvyydestään ja tunnettuudestaan huolimatta ihan nakkikioski. Ennestään tutun ihmisen kanssa on helppo puhua ihan suoraan kaikenlaisista asioista, myös niistä vähemmän mairittelevista hommista, jolloin tuskin tulee ainakaan myytyä mitään pilvilinnoja.

Aika näyttää, mikä on miehiään ja miten HIFK:n markkinointi kehittyy. Mutta lähtökohtaisesti pidän hyvänä hakuna.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan yleisesti totean, että toisin kuin moni kuvittelee, oikeasti kovat markkinoinnin ammattilaiset kiertävät urheiluseurat kaukaa. Miksi? Siksi, että resurssit ovat onnettomat ja resursseilla tarkoitan tietysti rahaa. Budjetit ovat suhteessa näkyvyyteen onnettomia, apukäsiä on vähän, työajat ovat sellaiset, että syö aika pahasti vapaa-aikaa ja karsii mm. perheellisiä ihmisiä aika paljon ja palkkauskin on kehno. Nämä ovat siis ihan oikeat realiteetit.

Lainattuun kohtaan sellainen vertailukohta, että henkilöautojen maahantuojien vuosittain käyttämä panostus markkinointiin osuu suurin piirtein haarukkaan HIFK:n pelaajabudjetti - HIFK:n liikevaihto. Per yritys! Ja nyt puhutaan isoimmista/näkyvimmistä, ei joka ikisestä bydistä. Tämä siis henkilöautoissa, joillain aloilla mennään paljon vielä suuremmilla budjeteilla. Joten, vaikka meistä tuntuu, että kaikki haluaa HIFK:hon, niin näin ei välttämättä olekaan.

Ja tämä ei ollut sinulle @BOL, vaan tuomaan perspektiiviä keskusteluun.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ihan yleisesti totean, että toisin kuin moni kuvittelee, oikeasti kovat markkinoinnin ammattilaiset kiertävät urheiluseurat kaukaa. Miksi? Siksi, että resurssit ovat onnettomat ja resursseilla tarkoitan tietysti rahaa. Budjetit ovat suhteessa näkyvyyteen onnettomia, apukäsiä on vähän, työajat ovat sellaiset, että syö aika pahasti vapaa-aikaa ja karsii mm. perheellisiä ihmisiä aika paljon ja palkkauskin on kehno. Nämä ovat siis ihan oikeat realiteetit.

Sitten on se perimmäinen kysymys, eli minkä kukakin kokee markkinoinniksi? Monelle markkinointi on puhtaasti mainontaa, mutta siitä HIFK:n osalta vastaa mainostoimisto, toki yhdessä HIFK:n markkinointiosaston kanssa. Jos mietitään sitä, että meillä oli vuosikausia markkinointijohtajana Rolle C., niin onhan Hintikka aivan huikea upgrade. Musta jo se, että on kokemusta hospitality industrysta, on lupauksia herättävää, koska tämänkin alan keskiöissä on palvelut. Hospitality industry on paljon muutakin kuin MaRa-ala. Jos ja kun HIFK saa kehitettyä palvelupakettiaan eri tarkoituksiin nykyistä paremmaksi, se näkyy suoraan taloudessa ja sitä kautta se mahdollistaa myös urheilupuolen kehittämisen.

Mulla ei ole mitään mielipidettä Hintikasta, koska en häntä tunne. Mutta Sneenillä ilmeisesti on, kun Hintikan on palkannutkin. Mä pidän paljon pienempänä riskinä sitä, että on rekrytty tuttu tyyppi kuin että hankittaisiin joku Tosikova Nimi, jota ei henkilökohtaisesti tunneta etukäteen ja jonka työhistoria koostuu lähinnä isoissa firmoissa toimimisesta. Silloin tullaan niin eri maailmasta, että odotukset ja rekryttävän henkilön osaaminen ei välttämättä pääse edes oikeuksiinsa. HIFK on kuitenkin oikeasti näkyvyydestään ja tunnettuudestaan huolimatta ihan nakkikioski. Ennestään tutun ihmisen kanssa on helppo puhua ihan suoraan kaikenlaisista asioista, myös niistä vähemmän mairittelevista hommista, jolloin tuskin tulee ainakaan myytyä mitään pilvilinnoja.

Aika näyttää, mikä on miehiään ja miten HIFK:n markkinointi kehittyy. Mutta lähtökohtaisesti pidän hyvänä hakuna.

Ei ihan näinkään. Suurimmalle osalle urheiluseuroista toki osuu, mutta HIFK yksi niistä aidosti kiinnostavista brändeistä, jota moni olisi valmis tekemään uhraten siihen normaalia enemmän aikaa ja jopa tinkimään maksettavasta korvauksesta. Kyllä markkinoinnin ammattilaisista löytyy intohimoisia HIFK-faneja. Samoin vahvat kuluttajabrändit ovat aina niitä työnantajia, jotka herättävät tällä alalla vahvaa mielenkiintoa. Väitän että suurin osa alan työntekijöistä tekee mielummin kuluttajille intohimoja ja tunnetta herättävää lätkää, kuin raskaan koneteollisuuden B2B-markkinointia. Tämä pitkällä kokemuksella sekä markkinointialasta yleensä sekä sukelluksena erään Liigaseuran markkinointiin hyvinkin syvällisesti tutustuneena.

Hyvä on myös erottaa johtaja- ja päällikkötaso. Päällikkötasolla tekeminen on enemmän operatiivista toimintaa, joka Liigaseurallakin tarkoittaa melko vahvasti sitoutumista mm. jokaiseen ottelutapahtumaan. Johtajatasolla, jolle Hintikka tulee, toivottavasti ei ole suunniteltu markkinoinnin operatiivista toteutusta.

Kuten viestiini kirjoitin, Sneenillä on oikeus valita tärkeimmät henkilöt itselleen. Ihmettelen vain, että oikeasti tuolla kokemuksella saa markkinointijohtajan tittelin HIFK:n kokoisessa organisaatiossa. Se mustaa valkoisella oleva kokemus markkinnoinnin työtehtävistä on edelleen yli kymmen vuoden takaa alle kahden vuoden pätkä osa-aikaisena freelancer myynti- ja markkinointikoordinaattorina. Toki osaamista on karttunut tämän jälkeen mm. Bacardin (täällä viimeiset 9 vuotta) kanssa touhutessa, mutta siinä kannattaa muistaa, että globaalit brändit ohjataan todella tiukasti maailmalta sekä alkoholin (varsinkin vahvojen) markkinoimisen mahdollisuudet Suomessa ovat todella rajatut.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ihan näinkään. Suurimmalle osalle urheiluseuroista toki osuu, mutta HIFK yksi niistä aidosti kiinnostavista brändeistä, jota moni olisi valmis tekemään uhraten siihen normaalia enemmän aikaa ja jopa tinkimään maksettavasta korvauksesta. Kyllä markkinoinnin ammattilaisista löytyy intohimoisia HIFK-faneja. Samoin vahvat kuluttajabrändit ovat aina niitä työnantajia, jotka herättävät tällä alalla vahvaa mielenkiintoa. Väitän että suurin osa alan työntekijöistä tekee mielummin kuluttajille intohimoja ja tunnetta herättävää lätkää, kuin raskaan koneteollisuuden B2B-markkinointia. Tämä pitkällä kokemuksella sekä markkinointialasta yleensä sekä sukelluksena erään Liigaseuran markkinointiin hyvinkin syvällisesti tutustuneena.

Hyvä on myös erottaa johtaja- ja päällikkötaso. Päällikkötasolla tekeminen on enemmän operatiivista toimintaa, joka Liigaseurallakin tarkoittaa melko vahvasti sitoutumista mm. jokaiseen ottelutapahtumaan. Johtajatasolla, jolle Hintikka tulee, toivottavasti ei ole suunniteltu markkinoinnin operatiivista toteutusta.

Kuten viestiini kirjoitin, Sneenillä on oikeus valita tärkeimmät henkilöt itselleen. Ihmettelen vain, että oikeasti tuolla kokemuksella saa markkinointijohtajan tittelin HIFK:n kokoisessa organisaatiossa. Se mustaa valkoisella oleva kokemus markkinnoinnin työtehtävistä on edelleen yli kymmen vuoden takaa alle kahden vuoden pätkä osa-aikaisena freelancer myynti- ja markkinointikoordinaattorina. Toki osaamista on karttunut tämän jälkeen mm. Bacardin (täällä viimeiset 9 vuotta) kanssa touhutessa, mutta siinä kannattaa muistaa, että globaalit brändit ohjataan todella tiukasti maailmalta sekä alkoholin (varsinkin vahvojen) markkinoimisen mahdollisuudet Suomessa ovat todella rajatut.

Hyvää pohdintaa. Mutta olen silti eri mieltä siitä, että HIFK:lla olisi jonoksi asti kovia markkinoinnin ammattilaisia vain odottamassa tilaisuutta. Ja se on ihan selvää, että HIFK:lla on fanikuntaa markkinoinnin ammattilaisissakin. Meikäläisiä on ihan kaikkialla :D.

En lähde vertaamaan eri alojen markkinointia tai alojen kiinnostavuutta sinänsä, koska keskusteluni ei koske sitä. Mä otin kantaa enemmänkin siihen, miten fanit vrs. markkinointialan rautaiset ammattilaiset kokevat urheiluseurojen imun. Toki kukin määrittelee myös itse sen, mikä on rautainen ammattilainen tai kova luu markkinoinnin saralla. Markkinointihan ei todellakaan ole vain yksi pieni juttu vain sen alla tarvitaan paljon erilaista osaamista. Eikä kaikkien tarvitse osatakaan kaikkea.

Olen itsekin puhunut aika monenkin markkinointialan konkarin kanssa siitä, kuinka moni haluaisi olla duunissa Liiga-seurassa. Ja mukana on ihan alallaan palkittujakin henkilöitä, jotka suhtautuvat lätkään tai urheiluun intohimoisesti. Suosikkiseuroissa ja -lajeissa on variaatioita. Yksikään ei halunnut. Aluksi se oli mulle itsellenikin yllätys, mutta enää se ei yllätä, kun asiasta on keskusteltu aika paljonkin. Yksikään ei vielä tähän päivään mennessä ole ollut kiinnostunut vaihtamaan nykyistä uraansa päästäkseen nyt vaikka HIFK:n markkinointijohtajaksi. Yhtä oikein kysyttiin erään Liiga-seuran toimariksikin. Ei lähtenyt. Eikä ollut HIFK. Ja olen myös puhunut lätkäseuroissa duunissa olleiden ihmisten kanssa, jotka ovat vaihtaneet muualle. Ihmisiä kaipaavat ja yhteisöä, mutta eivät itse duunia.

HIFK:n toimistolla on duunissa kymmenkunta ihmistä, joten ihmettelen tätä "HIFK:n kokoinen lafka"-vertausta. Siihen lukuun kuuluu kaikki toimiston toiminnot aspasta toimariin. Ei tuon kokoisessa lafkassa kukaan voi mennä minkään johtajatittelin taakse, vaan kaikki tekee ihan kaikkea, jos tarve vaatii. Musta HIFK:n kokoisessa yrityksessä ei välttämättä tarvitsisi olla edee markkinointipäällikköä, kun kerran johtaja jo löytyy. Pienellä porukalla tehdään todella näkyvää hommaa ja kaikki minkä suinkin vain voi itse tehdä, tehdään itse. Se on realiteetti.

Eikä tuollainen edes sovi kaikille. HIFK:n markkinointiosasto on varmaan kokonaisuudessaan ehkä max. joku 5 henkilöä, sis. ihan kaikki vähänkään markkinointiin viittaava ja jokaisella varmaan omat vastuualuuensa. Totta kai johtajalla on suurin vastuu, mutta ei tuon kokoisessa lafkassa käytännön duuneissa titteleillä tee hirveästi mitään. Ulospäin ne toki ovat tärkeitä ihan jo selvyydenkin vuoksi.

Täytyy olla vähän sellaista yrittäjähenkisyyttä mukana, että on valmis tekemään ihan mitä tahansa duunia, mihin kellonaikaan tahansa, koska sitä maksettua tekijää nyt ei vain ole. Ja jos joku ei futaa, palautetta tulee välittömästi. Parhaassa tapauksessa pääset median etusivulle.

Olisiko sun mielestä sieltä CV:stä tai Linkkari-profiilista löydettävissä mitään, mistä tästä kaverista voisi olla hyötyä? Kun tuntuu nyt vähän siltä, että hakemalla haet tästä rekrystä negatiivista, vaikka tämän kai pitäisi olla positiivinen asia. Saadaan talon ulkopuolelta lisää osaamista.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, SAB, NYR, Inkvisitio 1480-
työajat ovat sellaiset, että syö aika pahasti vapaa-aikaa ja karsii mm. perheellisiä ihmisiä aika paljon
Muuhun ottamatta kantaa, mutta siis meinaatko että markkinointijohtaja painaa officella lepakkovuoroa normaalien toimistoaikojen sijasta tällaisessa pestissä, vai mitä tarkoitit noilla työajoilla?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuhun ottamatta kantaa, mutta siis meinaatko että markkinointijohtaja painaa officella lepakkovuoroa normaalien toimistoaikojen sijasta tällaisessa pestissä, vai mitä tarkoitit noilla työajoilla?

Joo, yksin painaa pitkää päivää. Keittää kahvitkin kaikille katsojille valmiiksi, jotta on pannu kuumana, kun kansa saapuu sankoin joukoin katsomoihin.

Tarkoitin, mitä kirjoitin. HIFK:lla on runkosarjassa 30 kotipeliä ja ymmärtääkseni pelipäivinä ihan jokaisella toimistolla on kädet täynnä duunia ja liikkuvia osia on paljon. Jokainen kotipeli on tapahtuma jo itsessään, vaikka paatunut kausarilainen ei ehkä osaa niin ajatellakaan. En osaa sanoa, moneltako kukin pelipäivänä toimistolle tulee, mutta ainakin päivät venyvät pitkiksi, kun pelit päättyvät aikaisintaan klo 21.00. Usein myös tämän jälkeen on "jotain" duuneja.

Sitten se kaikki "muu normiduuni" tehdään varmaan kutakuinkin virka-aikana, koska muut työntekijät ovat silloin duunissa, samoin asiakkaat ja muut sidosryhmät. Todennäköisesti aika paljon pystyy itse vaikuttamaan työaikoihin päivän alussa ja lopussa, pl. pelipäivät ja tokihan sitten on rauhallisempiakin aikoja, kuten kausien välillä. Toisaalta, silloin taas suunnitellaan seuraavaa kautta ja lyödään siihen liittyviä asioita lukkoon. Mutta kyllä jo ihan pelipäivät tuovat oman mausteensa myös työaikoihin.

Eivät kaikki halua tehdä noin "monipuolista" duunia. Ja kyllä tuollainen duuni vaatii perheeltäkin paljon joustoja kauden aikana, koska pelipäivänä seuran palveluksessa oleva on töissä, oli arki tai pyhä. Vaikka monilla ei varsinaisia työaikoja nykyisin olekaan, oman kalenterin pystyy silti esim. viikonloppujen osalta sopimaan haluamakseen. Jos olet urheilussa mukana, et pysty. Mutta tämäkään ei ole kaikille mikään ongelma. Mutta ihan itse käymieni keskustelujen pohjalta ei vaikuta myöskään olevan mikään varsinainen myyntivaltti.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, SAB, NYR, Inkvisitio 1480-
En osaa sanoa, moneltako kukin pelipäivänä toimistolle tulee, mutta ainakin päivät venyvät pitkiksi, kun pelit päättyvät aikaisintaan klo 21.00. Usein myös tämän jälkeen on "jotain" duuneja.
Se että joku Rolle on pro bono en gång alltid hengessä jäänyt väijymään kaikki pelit, ei tarkoita sitä että tuleva markkinointijohtaja kävisi peleissä tai tekisi mitenkään normaalia pidempiä/erikoisempia työaikoja.

Jos ja kun tää uus sälli on kaikkea muuta kuin en gång alltid, niin en jaksa millään uskoa että normaalin 9-17 työpäivän jälkeen hänellä on mitään intressiä jäädä pelejä katselemaan, varsinkaan kun se ei ole mikään velvoite työsopimuksessa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se että joku Rolle on pro bono en gång alltid hengessä jäänyt väijymään kaikki pelit, ei tarkoita sitä että tuleva markkinointijohtaja kävisi peleissä tai tekisi mitenkään normaalia pidempiä/erikoisempia työaikoja.

Jos ja kun tää uus sälli on kaikkea muuta kuin en gång alltid, niin en jaksa millään uskoa että normaalin 9-17 työpäivän jälkeen hänellä on mitään intressiä jäädä pelejä katselemaan, varsinkaan kun se ei ole mikään velvoite työsopimuksessa.

Urheiluseuran markkinointijohtajan työhön ei kuulu olla paikalla seuraamassa joukkueen edesottamuksia kentällä? Kaikenlaista.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Urheiluseuran markkinointijohtajan työhön ei kuulu olla paikalla seuraamassa joukkueen edesottamuksia kentällä? Kaikenlaista.
Tiedä sitten kuuluuko vai "kuuluuko", Ainakin oli melko vallitseva tapa vuosia, että yleisöä on ollut halliin vastaanottamassa, tervehtimässä ja jututtamassa mm Valtanen, Rolle, Makkonen aikanaan, Lindström, Kölli ja ketä niitä muita siellä nyt milloinkin on Hexistä lähtien ollutkaan.

Kun en ole hetkeen livenä päässyt matseihin niin kysyn, että mahtaako Sneen noudattaa samaa käytäntöä aikakaudellaan? Eikä tietenkään hänen siellä toimenkuvansta perusteella pakko ole olla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Hyvää pohdintaa. Mutta olen silti eri mieltä siitä, että HIFK:lla olisi jonoksi asti kovia markkinoinnin ammattilaisia vain odottamassa tilaisuutta. Ja se on ihan selvää, että HIFK:lla on fanikuntaa markkinoinnin ammattilaisissakin. Meikäläisiä on ihan kaikkialla :D.

En lähde vertaamaan eri alojen markkinointia tai alojen kiinnostavuutta sinänsä, koska keskusteluni ei koske sitä. Mä otin kantaa enemmänkin siihen, miten fanit vrs. markkinointialan rautaiset ammattilaiset kokevat urheiluseurojen imun. Toki kukin määrittelee myös itse sen, mikä on rautainen ammattilainen tai kova luu markkinoinnin saralla. Markkinointihan ei todellakaan ole vain yksi pieni juttu vain sen alla tarvitaan paljon erilaista osaamista. Eikä kaikkien tarvitse osatakaan kaikkea.

Olen itsekin puhunut aika monenkin markkinointialan konkarin kanssa siitä, kuinka moni haluaisi olla duunissa Liiga-seurassa. Ja mukana on ihan alallaan palkittujakin henkilöitä, jotka suhtautuvat lätkään tai urheiluun intohimoisesti. Suosikkiseuroissa ja -lajeissa on variaatioita. Yksikään ei halunnut. Aluksi se oli mulle itsellenikin yllätys, mutta enää se ei yllätä, kun asiasta on keskusteltu aika paljonkin. Yksikään ei vielä tähän päivään mennessä ole ollut kiinnostunut vaihtamaan nykyistä uraansa päästäkseen nyt vaikka HIFK:n markkinointijohtajaksi. Yhtä oikein kysyttiin erään Liiga-seuran toimariksikin. Ei lähtenyt. Eikä ollut HIFK. Ja olen myös puhunut lätkäseuroissa duunissa olleiden ihmisten kanssa, jotka ovat vaihtaneet muualle. Ihmisiä kaipaavat ja yhteisöä, mutta eivät itse duunia.

HIFK:n toimistolla on duunissa kymmenkunta ihmistä, joten ihmettelen tätä "HIFK:n kokoinen lafka"-vertausta. Siihen lukuun kuuluu kaikki toimiston toiminnot aspasta toimariin. Ei tuon kokoisessa lafkassa kukaan voi mennä minkään johtajatittelin taakse, vaan kaikki tekee ihan kaikkea, jos tarve vaatii. Musta HIFK:n kokoisessa yrityksessä ei välttämättä tarvitsisi olla edee markkinointipäällikköä, kun kerran johtaja jo löytyy. Pienellä porukalla tehdään todella näkyvää hommaa ja kaikki minkä suinkin vain voi itse tehdä, tehdään itse. Se on realiteetti.

Eikä tuollainen edes sovi kaikille. HIFK:n markkinointiosasto on varmaan kokonaisuudessaan ehkä max. joku 5 henkilöä, sis. ihan kaikki vähänkään markkinointiin viittaava ja jokaisella varmaan omat vastuualuuensa. Totta kai johtajalla on suurin vastuu, mutta ei tuon kokoisessa lafkassa käytännön duuneissa titteleillä tee hirveästi mitään. Ulospäin ne toki ovat tärkeitä ihan jo selvyydenkin vuoksi.

Täytyy olla vähän sellaista yrittäjähenkisyyttä mukana, että on valmis tekemään ihan mitä tahansa duunia, mihin kellonaikaan tahansa, koska sitä maksettua tekijää nyt ei vain ole. Ja jos joku ei futaa, palautetta tulee välittömästi. Parhaassa tapauksessa pääset median etusivulle.

Olisiko sun mielestä sieltä CV:stä tai Linkkari-profiilista löydettävissä mitään, mistä tästä kaverista voisi olla hyötyä? Kun tuntuu nyt vähän siltä, että hakemalla haet tästä rekrystä negatiivista, vaikka tämän kai pitäisi olla positiivinen asia. Saadaan talon ulkopuolelta lisää osaamista.

Aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle, ihan myös siltä tasolta, jota voi kutsua rautaisiksi ammattilaisiksi. Markkinoinnista ei tosiaan tarvitse osata kaikkea. Vähän menee kirjoittelusi tuossa ristiin. Ensin toteat, ettei tarvitse osata kaikkea markkinoinnista ja kappaletta myöhemmin olet sitä mieltä, että HIFK:n kokoisessa organisaatiossa "kaikki tekee kaikkea". Mä todellakin toivon, ettei uuden markkinointijohtajan tehtävän kuvaan kuulu esimerkiksi markkinoinnin kamppisten suunnittelu ja toteuttaminen, vaan postio on oikeasti johtajatehtävä jossa fokus on strategisessa ajattelussa, suunnittelussa ja markkinoinnin johtamisessa.

Markkinoinnin toteutukseen on kumppani ja Axan lähdön jälkeen ilmoitettiin viestintätoimistokumppanuus, joten toivon että näin todellakin, että markkinointijohtaja saa keskittyä johtamiseen. Ihan jo kahdesta syystä: Tuollaiseen "jack of all trades"- työnkuvaan HIFK on aivan liian suuri lafka markkinoinnin osalta ja toisekseen mikään ei viittaa että että Hintikalla olisi kompetenssia hoitaa tuollainen työnkuva.

Vähän turhaan nostellaan kauhukuvia HIFK:n työajoista. Homma vaatii HIFK-sydämen ja silloin todennäköisesti ollaan vaan tyytyväisiä, kun työsuhde-etuna pääsee jokaiseen matsiin paikalle. Muutenkin markkinointi- ja viestintä on sellaista, että välillä sykitään mitä ihmeellisimpinä aikoina, oli sitten toimiala sairaanhoitoa, terästeollisuutta tai urheilua. Lisäksi, ehkä hyvä myös muistuttaa, että johtajasopimuksissa harvoin on määritelty työaikaa, vaan käytännössä olet tarvittaessa töissä silloin kun tarvitsee.

Yleensä rekrytoinneissa painotetaan myös näyttöjä työhistoriassa vastaavastan kaltaisesta positiosta, kuin mihin henkilöä ollaan valitsemassa. Toki HIFK:n kohdalla tämä ei ennenkään ole ongelma, kun katsoo esimerkiksi viimeistä UTJ-rekryä. Hintikan CV:n perusteella en olisi nostanut kulmakarvoja, jos kaveri olisi tuotu operatiiviseksi johtajaksi tai myyntijohtajaksi organisaatioon. Toivottavasti Hintikalta löytyy visiota, strategista ajattelukykyä ja laaja-alaista ymmärrystä b2c- ja b2b-markkinnoinnista.
 
Viimeksi muokattu:

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Urheiluseuran markkinointijohtajan työhön ei kuulu olla paikalla seuraamassa joukkueen edesottamuksia kentällä? Kaikenlaista.

Jep, kyllähän nuo halleilla tehokkaasti päivystää ihan seurasta riippumatta. Monesti voi hommat mennä päällekkäin esimerkiksi aitiomyynnin kanssa ja erilaiset kumppanuusasiat ovat usein keskiössä ottelutapahtumissa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle, ihan myös siltä tasolta, jota voi kutsua rautaisiksi ammattilaisiksi. Markkinoinnista ei tosiaan tarvitse osata kaikkea. Vähän menee kirjoittelusi tuossa ristiin. Ensin toteat, ettei tarvitse osata kaikkea markkinoinnista ja kappaletta myöhemmin olet sitä mieltä, että HIFK:n kokoisessa organisaatiossa "kaikki tekee kaikkea". Mä todellakin toivon, ettei uuden markkinointijohtajan tehtävän kuvaan kuulu esimerkiksi markkinoinnin kamppisten suunnittelu ja toteuttaminen, vaan postio on oikeasti johtajatehtävä jossa fokus on strategisessa ajattelussa, suunnittelussa ja markkinoinnin johtamisessa.

Markkinoinnin toteutukseen on kumppani ja Axan lähdön jälkeen ilmoitettiin viestintätoimistokumppanuus, joten toivon että näin todellakin, että markkinointijohtaja saa keskittyä johtamiseen. Ihan jo kahdesta syystä: Tuollaiseen "jack of all trades"- työnkuvaan HIFK on aivan liian suuri lafka markkinoinnin osalta ja toisekseen mikään ei viittaa että että Hintikalla olisi kompetenssia hoitaa tuollainen työnkuva.

Vähän turhaan nostellaan kauhukuvia HIFK:n työajoista. Homma vaatii HIFK-sydämen ja silloin todennäköisesti ollaan vaan tyytyväisiä, kun työsuhde-etuna pääsee jokaiseen matsiin paikalle. Muutenkin markkinointi- ja viestintä on sellaista, että välillä sykitään mitä ihmeellisimpinä aikoina, oli sitten toimiala sairaanhoitoa, terästeollisuutta tai urheilua. Lisäksi, ehkä hyvä myös muistuttaa, että johtajasopimuksissa harvoin on määritelty työaikaa, vaan käytännössä olet tarvittaessa töissä silloin kun tarvitsee.

Yleensä rekrytoinneissa painotetaan myös näyttöjä työhistoriassa vastaavastan kaltaisesta positiosta, kuin mihin henkilöä ollaan valitsemassa. Toki HIFK:n kohdalla tämä ei ennenkään ole ongelma, kun katsoo esimerkiksi viimeistä UTJ-rekryä. Hintikan CV:n perusteella en olisi nostanut kulmakarvoja, jos kaveri olisi tuotu operatiiviseksi johtajaksi tai myyntijohtajaksi organisaatioon. Toivottavasti Hintikalta löytyy visiota, strategista ajattelukykyä ja laaja-alaista ymmärrystä b2c- ja b2b-markkinnoinnista.

Onko sinulla siis kovinkin tarkkaa tietoa HIFK:n markkinointijohtajan rekrystä, kun väität, että aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle? Kuulostaa melkein siltä, että joku tuttu on jäänyt valitsematta. Onko sulla tarkkaa tietoa siitä, mitä Hintikan aiempi työnkuva on edes tarkkaan ottaen käytännössä pitänyt sisällään, kun olet sitä mieltä, että hänen kompetenssinsa ei tunnut riittävältä? Mulla ei ole, joten en voi sanoa hänen kompetenssistaan yhtään mitään. Mutta sen verran minäkin olen ollut rekryissä mukana, että pelkkä CV ei kerro kenenkään todellisesta kompentenssista välttämättä paljonkaan. Se kertoo lähinnä siitä, mitä on aiemmissa duuneissa tehnyt. Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että paperilla henkilö on ollut melkeinpä täydellinen tarjolla olevaan työnkuvaan, mutta käytännössä ei sitten ole ollut edes lähellä täydellistä. Ja siitäkin on kokemusta, että henkilöllä ei ole ollut aiempaa kokemusta jostain työtehtävästä, mutta on ollutkin tosi nopea oppimaan ja hyvin pian on käynyt selväksi, että hänestä on itse asiassa paljon enempäänkin kuin mitä CV:n perusteella olisi voinut kuvitella.

Ei siinä mun mielestäni ole mitään ristiriitaa, että kaikkien ei tarvitse osata tehdä kaikkea markkinoinnin saralla, mutta HIFK:ssa kaikki tekee kaikkea. Toki voimme tästä saivarrella maailman tappiin asti, mutta HIFK on pieni yritys ja henkilökuntaa on vähän, myös se johtaja voi joutua tekemään sellaisia duuneja, jotka jossain isommassa lafkassa tekisi joku ihan muu. Vähän vastaavaa kuin jossain pk-yrityksessä toimari voi keittää kahvit koko toimistolle, mutta pörssiyhtiön toimari harvemmin siihen ryhtyy. Ensinnäkin jo siksi, että alaisia on niin paljon, ehkä eri toimipisteillä, mutta myös siksi, että heillä on kahviautomaatti.

Se nyt on ihan selvää, että johtajalla on se päävastuu omasta osastostaan. Mutta, jos HIFK:n markkinointijohtaja tulisi sille about 10 hengen toimistolle ja ilmoittaisi, että moikkuli, mä tulin nyt vain johtamaan, kuolisin nauruun. Koska edelleen, kyseessä on näkyvyyteensä suhteutettuna hyvin pieni yritys ja käytettävissä on hyvin rajallisesti euroja.

Työajat nostin mukaan siksi, että ne erikseen mainittiin niissä keskusteluissa, mitä minä olen aiheesta tuttujen markkinointi-ihmisten kanssa käynyt. Muutama itse asiassa on myös todennut, että he joutuisivat luopumaan kivasta harrastuksesta, jos siitä tulisi duuni. Ja tämän ostan itsekin. Onhan se nyt aivan eri asia mennä peliin omien frendien kanssa pelipaita päällä rentoutumaan ja viettämään vapaa-aikaa ja elämään tunteella fanin elämää kuin olla puku päällä duunikavereiden kanssa aitiossa katsomassa peliä. Ja erätauoilla sitten pyöriä asiakkaiden ja katsojien keskellä sekä luoda suhteita ja tutustua ihmisiin. Toiset eivät halua sellaista ja toiset taas olisivat ikionnellisia, jos oma duuni olisi sellaista. Mä en ehkä itse olisi lopulta valmis luopumaan HIFK-harrastuksestani, jotta pääsisin HIFK:lle duuniin, koska se tarkoittaisi omalta osaltani mulle todella tärkeistä asioista luopumista. Mutta toisaalta, mä olenkin heavy user, joten olen myös erittäin huono vertailukohta.

Olen kyllä tietoinen myös siitä, että johtajasopimuksella olevilla varsinaisia työaikoja ei ole, mutta valtaosalla ihmisistä se työaikaolettama osuu kuitenkin pääasiassa arkipäiville. Urheiluseurojen kohdalla näin ei ole. Mutta ei tämäkään ole kaikille mikään ongelma.

Minä en siis tunne Hintikkaa ollenkaan, en ollut koskaan aiemmin hänestä kuullutkaan. Hän voi olla todellinen superlöytö tai aivan umpipaska tai jotain siltä väliltä. Luulen, että hänen työnkuvaansa ei ole HIFK:ssa sellaisenaan aiemmin ollutkaan. Ja arvioin myös, että hänen työnkuvansa sivuaa myös ravintolatoimintaa ja sitä, miten HIFK saisi revittyä siitäkin maksimit irti. Toivotaan, että onnistuu, koska se on meidänkin etumme. Aika näyttää.

Nyt on varmaan kaikki aiheesta osaltani sanottu :).
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Onko sinulla siis kovinkin tarkkaa tietoa HIFK:n markkinointijohtajan rekrystä, kun väität, että aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle? Kuulostaa melkein siltä, että joku tuttu on jäänyt valitsematta. Onko sulla tarkkaa tietoa siitä, mitä Hintikan aiempi työnkuva on edes tarkkaan ottaen käytännössä pitänyt sisällään, kun olet sitä mieltä, että hänen kompetenssinsa ei tunnut riittävältä? Mulla ei ole, joten en voi sanoa hänen kompetenssistaan yhtään mitään. Mutta sen verran minäkin olen ollut rekryissä mukana, että pelkkä CV ei kerro kenenkään todellisesta kompentenssista välttämättä paljonkaan. Se kertoo lähinnä siitä, mitä on aiemmissa duuneissa tehnyt. Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että paperilla henkilö on ollut melkeinpä täydellinen tarjolla olevaan työnkuvaan, mutta käytännössä ei sitten ole ollut edes lähellä täydellistä. Ja siitäkin on kokemusta, että henkilöllä ei ole ollut aiempaa kokemusta jostain työtehtävästä, mutta on ollutkin tosi nopea oppimaan ja hyvin pian on käynyt selväksi, että hänestä on itse asiassa paljon enempäänkin kuin mitä CV:n perusteella olisi voinut kuvitella.

Ei siinä mun mielestäni ole mitään ristiriitaa, että kaikkien ei tarvitse osata tehdä kaikkea markkinoinnin saralla, mutta HIFK:ssa kaikki tekee kaikkea. Toki voimme tästä saivarrella maailman tappiin asti, mutta HIFK on pieni yritys ja henkilökuntaa on vähän, myös se johtaja voi joutua tekemään sellaisia duuneja, jotka jossain isommassa lafkassa tekisi joku ihan muu. Vähän vastaavaa kuin jossain pk-yrityksessä toimari voi keittää kahvit koko toimistolle, mutta pörssiyhtiön toimari harvemmin siihen ryhtyy. Ensinnäkin jo siksi, että alaisia on niin paljon, ehkä eri toimipisteillä, mutta myös siksi, että heillä on kahviautomaatti.

Se nyt on ihan selvää, että johtajalla on se päävastuu omasta osastostaan. Mutta, jos HIFK:n markkinointijohtaja tulisi sille about 10 hengen toimistolle ja ilmoittaisi, että moikkuli, mä tulin nyt vain johtamaan, kuolisin nauruun. Koska edelleen, kyseessä on näkyvyyteensä suhteutettuna hyvin pieni yritys ja käytettävissä on hyvin rajallisesti euroja.

Työajat nostin mukaan siksi, että ne erikseen mainittiin niissä keskusteluissa, mitä minä olen aiheesta tuttujen markkinointi-ihmisten kanssa käynyt. Muutama itse asiassa on myös todennut, että he joutuisivat luopumaan kivasta harrastuksesta, jos siitä tulisi duuni. Ja tämän ostan itsekin. Onhan se nyt aivan eri asia mennä peliin omien frendien kanssa pelipaita päällä rentoutumaan ja viettämään vapaa-aikaa ja elämään tunteella fanin elämää kuin olla puku päällä duunikavereiden kanssa aitiossa katsomassa peliä. Ja erätauoilla sitten pyöriä asiakkaiden ja katsojien keskellä sekä luoda suhteita ja tutustua ihmisiin. Toiset eivät halua sellaista ja toiset taas olisivat ikionnellisia, jos oma duuni olisi sellaista. Mä en ehkä itse olisi lopulta valmis luopumaan HIFK-harrastuksestani, jotta pääsisin HIFK:lle duuniin, koska se tarkoittaisi omalta osaltani mulle todella tärkeistä asioista luopumista. Mutta toisaalta, mä olenkin heavy user, joten olen myös erittäin huono vertailukohta.

Olen kyllä tietoinen myös siitä, että johtajasopimuksella olevilla varsinaisia työaikoja ei ole, mutta valtaosalla ihmisistä se työaikaolettama osuu kuitenkin pääasiassa arkipäiville. Urheiluseurojen kohdalla näin ei ole. Mutta ei tämäkään ole kaikille mikään ongelma.

Minä en siis tunne Hintikkaa ollenkaan, en ollut koskaan aiemmin hänestä kuullutkaan. Hän voi olla todellinen superlöytö tai aivan umpipaska tai jotain siltä väliltä. Luulen, että hänen työnkuvaansa ei ole HIFK:ssa sellaisenaan aiemmin ollutkaan. Ja arvioin myös, että hänen työnkuvansa sivuaa myös ravintolatoimintaa ja sitä, miten HIFK saisi revittyä siitäkin maksimit irti. Toivotaan, että onnistuu, koska se on meidänkin etumme. Aika näyttää.

Nyt on varmaan kaikki aiheesta osaltani sanottu :).
Enempää en jaksa ruveta vänkäämään, kun tiedän tahtosi vääntää kaikesta HIFK:n tekemisestä melko ruusuisen positiivinen kuva. Ensinnäkin, ei, yksikään tuttuni ei ole hakenut tai ollut mukana HIFK:n markkinointijohtajan rekrytoinnissa, jäänyt valitsematta tai tilanteessa olisi jotain muuta mikä aiheuttaisi henkilökohtaista kaunaa ko. rekrytointia kohtaan.

Mulla iteseasiassa oli koko uutinen markkinointijohtajasta mennyt ohitse, mutta Hintikan kanssa samalla toimialalla toimiva toimari linkkasi uutisen ja oli hyvin hämmentynyt miten ko. kaveri on päässyt noinkin isoihin saappaisiin omalla CV:llään ja osaamisellaan. Ja tuohon hetken tutustui, niin olen myös itse samaa mieltä. Enempää en rupea semijulkisella palstalla avaamaan mitä kaikkea Hintikan kompetenssista tiedän, mutta pitkään markkinointialalla sekä toimisto- että inhousepuolella johtotehtävissä toimineena voin vakuttaa, että Suomesta olisi löytynyt varmasti kokeneempi ja pätevämpi kaveri ko. tehtävään. Nyt Sneen näyttää valinneen markkinoinnin alalla ei niin meritoituneen saunakaverin, johon hänellä toki oikeus. Ja se taitaa olla myös tapa HIFK:n kulttuurissa, valitettavasti.

Tämä mun osalta myös tässä. Toivon sydämeni pohjasta, että Hintikka onnistuu tehtävässään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enempää en jaksa ruveta vänkäämään, kun tiedän tahtosi vääntää kaikesta HIFK:n tekemisestä melko ruusuisen positiivinen kuva. Ensinnäkin, ei, yksikään tuttuni ei ole hakenut tai ollut mukana HIFK:n markkinointijohtajan rekrytoinnissa, jäänyt valitsematta tai tilanteessa olisi jotain muuta mikä aiheuttaisi henkilökohtaista kaunaa ko. rekrytointia kohtaan.

Mulla iteseasiassa oli koko uutinen markkinointijohtajasta mennyt ohitse, mutta Hintikan kanssa samalla toimialalla toimiva toimari linkkasi uutisen ja oli hyvin hämmentynyt miten ko. kaveri on päässyt noinkin isoihin saappaisiin omalla CV:llään ja osaamisellaan. Ja tuohon hetken tutustui, niin olen myös itse samaa mieltä. Enempää en rupea semijulkisella palstalla avaamaan mitä kaikkea Hintikan kompetenssista tiedän, mutta pitkään markkinointialalla sekä toimisto- että inhousepuolella johtotehtävissä toimineena voin vakuttaa, että Suomesta olisi löytynyt varmasti kokeneempi ja pätevämpi kaveri ko. tehtävään. Nyt Sneen näyttää valinneen markkinoinnin alalla ei niin meritoituneen saunakaverin, johon hänellä toki oikeus. Ja se taitaa olla myös tapa HIFK:n kulttuurissa, valitettavasti.

Tämä mun osalta myös tässä. Toivon sydämeni pohjasta, että Hintikka onnistuu tehtävässään.
Eikös osin tämäkin asian noussut esiin Savolaisen toimesta, että pelaajaa, jolla kokemusta useammasta seurasta ja mm IFK:stakin, haastatellessa selvisi pelaajalle, että IFK:ssa asiat tehdään kuten jossakin pikkuseurassa, eikä likikään niin kuten vaikkapa Tampereella sen hallitsevan mestarin toimistolla. Tämä siis oli kovin hämmästyttänyt kyseistä pelaajaa, mutta ei kyllä juurikaan hämmästytä pitkän linjan kannattajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös