Aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle, ihan myös siltä tasolta, jota voi kutsua rautaisiksi ammattilaisiksi. Markkinoinnista ei tosiaan tarvitse osata kaikkea. Vähän menee kirjoittelusi tuossa ristiin. Ensin toteat, ettei tarvitse osata kaikkea markkinoinnista ja kappaletta myöhemmin olet sitä mieltä, että HIFK:n kokoisessa organisaatiossa "kaikki tekee kaikkea". Mä todellakin toivon, ettei uuden markkinointijohtajan tehtävän kuvaan kuulu esimerkiksi markkinoinnin kamppisten suunnittelu ja toteuttaminen, vaan postio on oikeasti johtajatehtävä jossa fokus on strategisessa ajattelussa, suunnittelussa ja markkinoinnin johtamisessa.
Markkinoinnin toteutukseen on kumppani ja Axan lähdön jälkeen ilmoitettiin viestintätoimistokumppanuus, joten toivon että näin todellakin, että markkinointijohtaja saa keskittyä johtamiseen. Ihan jo kahdesta syystä: Tuollaiseen "jack of all trades"- työnkuvaan HIFK on aivan liian suuri lafka markkinoinnin osalta ja toisekseen mikään ei viittaa että että Hintikalla olisi kompetenssia hoitaa tuollainen työnkuva.
Vähän turhaan nostellaan kauhukuvia HIFK:n työajoista. Homma vaatii HIFK-sydämen ja silloin todennäköisesti ollaan vaan tyytyväisiä, kun työsuhde-etuna pääsee jokaiseen matsiin paikalle. Muutenkin markkinointi- ja viestintä on sellaista, että välillä sykitään mitä ihmeellisimpinä aikoina, oli sitten toimiala sairaanhoitoa, terästeollisuutta tai urheilua. Lisäksi, ehkä hyvä myös muistuttaa, että johtajasopimuksissa harvoin on määritelty työaikaa, vaan käytännössä olet tarvittaessa töissä silloin kun tarvitsee.
Yleensä rekrytoinneissa painotetaan myös näyttöjä työhistoriassa vastaavastan kaltaisesta positiosta, kuin mihin henkilöä ollaan valitsemassa. Toki HIFK:n kohdalla tämä ei ennenkään ole ongelma, kun katsoo esimerkiksi viimeistä UTJ-rekryä. Hintikan CV:n perusteella en olisi nostanut kulmakarvoja, jos kaveri olisi tuotu operatiiviseksi johtajaksi tai myyntijohtajaksi organisaatioon. Toivottavasti Hintikalta löytyy visiota, strategista ajattelukykyä ja laaja-alaista ymmärrystä b2c- ja b2b-markkinnoinnista.
Onko sinulla siis kovinkin tarkkaa tietoa HIFK:n markkinointijohtajan rekrystä, kun väität, että
aivan varmasti olisi nyt valittua kovempia markkinoinnin ammattilaisia tarjolla tuolle positiolle? Kuulostaa melkein siltä, että joku tuttu on jäänyt valitsematta. Onko sulla tarkkaa tietoa siitä, mitä Hintikan aiempi työnkuva on edes tarkkaan ottaen käytännössä pitänyt sisällään, kun olet sitä mieltä, että hänen kompetenssinsa ei tunnut riittävältä? Mulla ei ole, joten en voi sanoa hänen kompetenssistaan yhtään mitään. Mutta sen verran minäkin olen ollut rekryissä mukana, että pelkkä CV ei kerro kenenkään todellisesta kompentenssista välttämättä paljonkaan. Se kertoo lähinnä siitä, mitä on aiemmissa duuneissa tehnyt. Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että paperilla henkilö on ollut melkeinpä täydellinen tarjolla olevaan työnkuvaan, mutta käytännössä ei sitten ole ollut edes lähellä täydellistä. Ja siitäkin on kokemusta, että henkilöllä ei ole ollut aiempaa kokemusta jostain työtehtävästä, mutta on ollutkin tosi nopea oppimaan ja hyvin pian on käynyt selväksi, että hänestä on itse asiassa paljon enempäänkin kuin mitä CV:n perusteella olisi voinut kuvitella.
Ei siinä mun mielestäni ole mitään ristiriitaa, että kaikkien ei tarvitse
osata tehdä kaikkea markkinoinnin saralla, mutta HIFK:ssa kaikki
tekee kaikkea. Toki voimme tästä saivarrella maailman tappiin asti, mutta HIFK on pieni yritys ja henkilökuntaa on vähän, myös se johtaja voi joutua tekemään sellaisia duuneja, jotka jossain isommassa lafkassa tekisi joku ihan muu. Vähän vastaavaa kuin jossain pk-yrityksessä toimari voi keittää kahvit koko toimistolle, mutta pörssiyhtiön toimari harvemmin siihen ryhtyy. Ensinnäkin jo siksi, että alaisia on niin paljon, ehkä eri toimipisteillä, mutta myös siksi, että heillä on kahviautomaatti.
Se nyt on ihan selvää, että johtajalla on se päävastuu omasta osastostaan. Mutta, jos HIFK:n markkinointijohtaja tulisi sille about 10 hengen toimistolle ja ilmoittaisi, että moikkuli, mä tulin nyt vain johtamaan, kuolisin nauruun. Koska edelleen, kyseessä on näkyvyyteensä suhteutettuna hyvin pieni yritys ja käytettävissä on hyvin rajallisesti euroja.
Työajat nostin mukaan siksi, että ne erikseen mainittiin niissä keskusteluissa, mitä minä olen aiheesta tuttujen markkinointi-ihmisten kanssa käynyt. Muutama itse asiassa on myös todennut, että he joutuisivat luopumaan kivasta harrastuksesta, jos siitä tulisi duuni. Ja tämän ostan itsekin. Onhan se nyt aivan eri asia mennä peliin omien frendien kanssa pelipaita päällä rentoutumaan ja viettämään vapaa-aikaa ja elämään tunteella fanin elämää kuin olla puku päällä duunikavereiden kanssa aitiossa katsomassa peliä. Ja erätauoilla sitten pyöriä asiakkaiden ja katsojien keskellä sekä luoda suhteita ja tutustua ihmisiin. Toiset eivät halua sellaista ja toiset taas olisivat ikionnellisia, jos oma duuni olisi sellaista. Mä en ehkä itse olisi lopulta valmis luopumaan HIFK-harrastuksestani, jotta pääsisin HIFK:lle duuniin, koska se tarkoittaisi omalta osaltani mulle todella tärkeistä asioista luopumista. Mutta toisaalta, mä olenkin heavy user, joten olen myös erittäin huono vertailukohta.
Olen kyllä tietoinen myös siitä, että johtajasopimuksella olevilla varsinaisia työaikoja ei ole, mutta valtaosalla ihmisistä se työaikaolettama osuu kuitenkin pääasiassa arkipäiville. Urheiluseurojen kohdalla näin ei ole. Mutta ei tämäkään ole kaikille mikään ongelma.
Minä en siis tunne Hintikkaa ollenkaan, en ollut koskaan aiemmin hänestä kuullutkaan. Hän voi olla todellinen superlöytö tai aivan umpipaska tai jotain siltä väliltä. Luulen, että hänen työnkuvaansa ei ole HIFK:ssa sellaisenaan aiemmin ollutkaan. Ja arvioin myös, että hänen työnkuvansa sivuaa myös ravintolatoimintaa ja sitä, miten HIFK saisi revittyä siitäkin maksimit irti. Toivotaan, että onnistuu, koska se on meidänkin etumme. Aika näyttää.
Nyt on varmaan kaikki aiheesta osaltani sanottu :).