Aleksi Valavuori – urheilupersoona

  • 3 605 432
  • 13 596

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Teki hyvää duunia ToPossa, toi lajille ja seuralle näkyvyyttä silloin kymmenen vuotta sitten roiman annoksen. Kuitenkin vähän sellainen maku jäi ainakin nuoresta Valavuoresta että tuppasi nousemaan jossain vaiheessa vähän liian suureksi henkilöksi seurassa, mutta on ehdottomasti parhaimmillaan kun lähtee nostamaan suosta jotain joukkuetta/lajia joka tarvitsee nostetta. Mutta tervettä on myös monissa tilanteissa osata hypätä kelkasta pois ajoissa.
Joka tapauksessa positiivisen puolelle kääntyy ainakin oma ajatus miehestä. En edes lähde arvioimaan läpänheittoa mediassa ja tv-rooleja, se ei ole kuitenkaan olennaista ainakaan omasta mielestä mitä tulee miehen saavutuksiin.

Tässä mun ajatukset 1½ vuoden takaa ja eipä ole juurikaan muuttunut. Ehkäpä tuota viimeistä lausetta täytyy vähän tarkentaa. Nyt se oli olennaista ja mun mielestä hyvä niin. Itseä etoo monen julkkiksen some-käyttäytyminen, tämä on viimeisen 10 vuoden juttu että julkimot on alkaneet esittää ex-temporee kommentteja 24h kaikkien nähtäväksi. Tuo toki viihdettä yleisellä tasolla mutta Valajärven potkut oli siinä mielessä hieno esimerkki että näillä nettioksennuksilla on seuraus, ne ei ole vain anonyymiä läppää.

Henkilöä vastaan mulla ei ole mitään, olen hänen kanssa ToPo aikoina baarissa pitkän tovin jutellutkin. Vahvuudet on siinä minkä osaa parhaiten eli urheilutapahtumissa, asioiden idoimisessa/toteutuksessa, tunnistaa paljon sitä mitä yleisö haluaa. Ura tulee olemaan jossain siellä sunnalla ehkäpä just tapahtumajärjestäjänä hiukan taka-alalla eikä ole fiksuakaan heti yrittää näkyvään rooliin seuraavaan urheiluseuraan.

Ja niille jotka eivät tiedä jätkän meriittejä niin erittäin paljon on hyvää saanut aikaan jo vuosituhannen vaihteesta lähtien jolloin oli Hongan toiminnassa mukana, kuulin jopa ex-maajoukkuetähdiltä pelkkää positiivista liittyen Valavuoreen ja asiasta teki erikoisen se että Aleksilla ja kommentoijilla oli ikäeroa noin 55 vuotta eli oli hyvässä maineessa Hongan ikämiestenkin suuntaan. Sen jälkeen alkoi sitten noste kunnolla, ToPoa ja Rodman/Pippen tapahtumat, Bisons jne. Ei mikään turha jätkä, mutta sellainen hyvällä tavalla adhd josta kyllä näkee että joskus saattaa vielä läikkyä yli.

_
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja niille jotka eivät tiedä jätkän meriittejä niin erittäin paljon on hyvää saanut aikaan jo vuosituhannen vaihteesta lähtien jolloin oli Hongan toiminnassa mukana, kuulin jopa ex-maajoukkuetähdiltä pelkkää positiivista liittyen Valavuoreen ja asiasta teki erikoisen se että Aleksilla ja kommentoijilla oli ikäeroa noin 55 vuotta eli oli hyvässä maineessa Hongan ikämiestenkin suuntaan. Sen jälkeen alkoi sitten noste kunnolla, ToPoa ja Rodman/Pippen tapahtumat, Bisons jne. Ei mikään turha jätkä, mutta sellainen hyvällä tavalla adhd josta kyllä näkee että joskus saattaa vielä läikkyä yli.

Kaikki kolme mainitsemaasi seuraa meni välittömästi Valavuoren poistumisen jälkeen konkurssiin. Mutta oli hyvä noste eikä läikkynyt yli.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikki kolme mainitsemaasi seuraa meni välittömästi Valavuoren poistumisen jälkeen konkurssiin. Mutta oli hyvä noste eikä läikkynyt yli.
Jos mietit hiukan tarkemmin sitä kuviota niin ei yhden miehen pitäisi olla mahdollista kaataa kokonaisia urheiluseuroja, ei Valavuorella ole seuran rahoihin mitään suoraa pääsyä, mutta yksittäinen mies voi ideoillaan luoda buustia joukkueeseen, markkinointiin jne. Homma kusee mun mielestä siinä että annetaan Valavuorelle liikaa valtaa joukkueessa ja sitä rahaa käyttöönsä, tähän pitäisi olla valveutuneempaa väkeä seuroissa. Edelleenkin teki paljon hyvää joukkueissa mitkä mainitsin eikä ole todellakaan yhtäläisyysmerkki ainakaan Hongan alasajoon niin paljon olen sieltä sisältä kuullut juttuja, eikä ToPonkaan, Biisoneista en tiedä tarkemmin.

Tässäpä vielä ne highlightit:
Valavuori toimi Korisliigassa pelaavan Espoon Hongan joukkueenjohtajana ja markkinointipäällikkönä vuosina 2002–2004. Honka voitti Suomen mestaruuden kaudella 2002–2003 Valavuoren toimiessa joukkueenjohtajana. Vuonna 2004 hän siirtyi toisen Korisliiga-joukkueen, Torpan Poikien manageriksi. Helsinkiläinen Torpan Pojat nousi Valavuoren johdolla takaisin parrasvaloihin ja lisäksi hän toi Suomen kansan nähtäville kaksi entistä NBA-tähteä, Dennis Rodmanin (2005) ja Scottie Pippenin (2008). Rodman-ottelun yleisömäärä (7420) on yhä Korisliigan ennätys.

_
 
Viimeksi muokattu:

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos mietit hiukan tarkemmin sitä kuviota niin ei yhden miehen pitäisi olla mahdollista kaataa kokonaisia urheiluseuroja, ei Valavuorella ole seuran rahoihin mitään suoraa pääsyä, mutta yksittäinen mies voi ideoillaan luoda buustia joukkueeseen, markkinointiin jne. Homma kusee mun mielestä siinä että annetaan Valavuorelle liikaa valtaa joukkueessa ja sitä rahaa käyttöönsä, tähän pitäisi olla valveutuneempaa väkeä seuroissa. Edelleenkin teki paljon hyvää joukkueissa mitkä mainitsin eikä ole todellakaan yhtäläisyysmerkki ainakaan Hongan alasajoon niin paljon olen sieltä sisältä kuullut juttuja, eikä ToPonkaan, Biisoneista en tiedä tarkemmin.

Tässäpä vielä ne highlightit:
Valavuori toimi Korisliigassa pelaavan Espoon Hongan joukkueenjohtajana ja markkinointipäällikkönä vuosina 2002–2004. Honka voitti Suomen mestaruuden kaudella 2002–2003 Valavuoren toimiessa joukkueenjohtajana. Vuonna 2004 hän siirtyi toisen Korisliiga-joukkueen, Torpan Poikien manageriksi. Helsinkiläinen Torpan Pojat nousi Valavuoren johdolla takaisin parrasvaloihin ja lisäksi hän toi Suomen kansan nähtäville kaksi entistä NBA-tähteä, Dennis Rodmanin (2005) ja Scottie Pippenin (2008). Rodman-ottelun yleisömäärä (7420) on yhä Korisliigan ennätys.

_

Biisonit kaatui ainakin isolta osalta sen takia, että lähtivät pelaamaan VTB-liigaa, eivätkä rahat riittäneet millään kahdessa liigassa pelaamiseen. Valavuorella oli 100-varmasti iso osuus Bisonsin VTB-kuviossa ja olihan Han ilmeisesti omine lupineen neuvottelemassa jo EU:takin sinne pelaamaan. Noista muista konkursseista minulla ei ole tietoa, koska en koripalloa seuraa. Totta kai lopullinen vastuu on niillä, jotka antavat Valavuoren tuhlata kaikki rahat. Valavuoren touhu on pitkällä tähtäimellä todettu useaan otteeseen taloudellisesti kestämättömäksi, joten tässä vaiheessa jokainen joka hänet mukaan ottaa, saa kyllä konkurssin hetkellä katsella vain ja ainoastaan peiliin. Siitä siis olen samaa mieltä. Mutta se nyt ei todellakaan ole mitään sattumaa, että aina kun Aleksi on korisseuran taustalta poistunut, niin seura on mennyt konkurssiin.

Mitä Rodmanin ja Pippenin Suomeen raahamisessa nyt on niin hienoa? Aika moni muukin osaisi pari puhelua soittaa ja tuhlata muiden rahoja johonkin hasbeeneihin. Sillä saa viikoksi mediahuomiota ja yhden yleisöennätyksen tehtyä. Mitä hyötyä pitkällä tähtäimellä? Ja Rodmanhan muuten oli pelissä niin sekaisin, ettei edes tiennyt mihin suuntaan piti hyökätä. Valavuori hakee pikavoittoja isolla rahalla ja voi siinä sivussa kyllä onnistua luomaan jonkilaisen buumiin. Mutta kun mitään pitkäjänteisyyttä ei ole, niin buumit jäävät hyödyntämättä. Ja sitten kun pikavoittoja ei enää napsukkaan, niin aikanaan rahat loppuvat. Silloin toki Aleksi on jo luikkinut muualle ja levittelee syyttömänä käsiään. Ja jos niitä konkursseja ei saa laittaa Valavuoren piikkiin, niin ei sitten kyllä laiteta mestaruuksiakaan.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kova CV kieltämättä, naurahdin. Doers do ja miten se menikään.

En malta odottaa, kun Johtava pääsee, ties kuinka monennen kerran, karttukylvettämään pöllöpään radio-ohjelmassaan mitä maireimmin alavivahtein.

En ole Sihvosen ohjelmaa kuunnellut, mutta jos käyttää tuota foorumia hyödykseen hyökätäkseen Valavuorta kohti, on se mielestäni hieman lapsellista. Sen sijaan jos Sihvosen ohjelmassa Valavuori vierailee, ja sitten on vääntö päällä, haluan kuulla pätkän heti!
 
En ole Sihvosen ohjelmaa kuunnellut, mutta jos käyttää tuota foorumia hyödykseen hyökätäkseen Valavuorta kohti, on se mielestäni hieman lapsellista. Sen sijaan jos Sihvosen ohjelmassa Valavuori vierailee, ja sitten on vääntö päällä, haluan kuulla pätkän heti!
Tuossa ohjelmassa käsitellään ajankohtaisia urheilu-uutisia ja valapaton potkut oli sekä urheiluruudun että hesarin pääurheilu-uutinen.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa ohjelmassa käsitellään ajankohtaisia urheilu-uutisia ja valapaton potkut oli sekä urheiluruudun että hesarin pääurheilu-uutinen.

Tarkoitin ennemminkin tuota ohjelmaa ylipäätään, että onko sitä käytetty tuohon tarkoitukseen. Nyt jos Valavuorta käsitellään, menee se ihan hyvän maun rajoilla.
 

Wolves

Jäsen
Ja Rodmanhan muuten oli pelissä niin sekaisin, ettei edes tiennyt mihin suuntaan piti hyökätä.


Ikuisiksi ajoiksi minulle on jäänyt silloisen ToPon päävalmentaja Pekka Salmisen lausunto matsista mieleeni.

"Mä yritin piirtää aikalisällä ihan perus horns -kuvion, ajattelin että tämä on niin yksinkertainen että Dennisin pitäisi se osata. Se valui kuitenkin aika nopeasti reisille, kun Dennis ei tajunnut, oliko kyseessä hyökkäys- vai puolustuspään kuvio”

Että sellainen "vahvistus".
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En malta odottaa, kun Johtava pääsee, ties kuinka monennen kerran, karttukylvettämään pöllöpään radio-ohjelmassaan mitä maireimmin alavivahtein.

Mahtava pointti, jota en itse edes tajunnut. Tänään luultavasti räjähtää Yle Puheella. Toivottavasti tämä "Valavuori-case" ei tullut liian myöhään tällä viikolla, eiköhän nuo uutiset pohjusteta, mietitä ja tiivistetään hieman ennakkoon. Tommy Lindgrenin vastakommentit kyllä myös kiinnostaa. "Ei, potkut oli turhia,koska..."

Voin kuvitella jo Sihvosen vahingoniloisen, jopa hieman innostuksesta värisevän äänen uutiseen liittyen, sekuntikellon naksuessa tasaisesti taustalla.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tietenkin kyllä Suomessa oikeasti enemmän tarvittaisiin kuitenkin Aleksin tapaisia tekijöitä, mutta ehkä hieman paremmalla kokonaisvaltaisella kontrollilla.

Tämä.

Olen nähnyt muutamia eri urheiluseuroja eri lajeista ja yhteistä näille kaikille on siinä että vaikka powerpointilla puhutaan erinäisistä visiosta jne, niin toiminta on äärimmäisen lyhytnäköistä ilman mitään järjestelmällistä suunnittelua. Urheiluihmiset valittavat aina että on "kukaan ei ymmärrä miten tätä pyöritetään ja aina on kiire" mikä pitää paikkaansa... mutta vain siksi ettei mitään plänätä. Ihan perus projektinjohtamisen periaatteet uupuvat käytännössä ja aina ja joka vuosi tulee yllätyksenä esimerkiksi se, että "kausi alkaa syys-/lokakuussa".

Olen aina naureskellut sille, että bisnesmaailmaan kärrätään näitä valmentajia puhutaan "joukkuehengestä, joukkueen muodostamisesta" jne, kun nimenomaan urheilupuolelle pitäisi viedä näitä bisnesmaailman asiantuntijoita kertomaan miten asioita hoidetaan. Urheiluseurat ovat täynnä ihmisiä jotka ovat "siviilissä" oman alansa ammattilaisia niin olisi hyvin helppoa viedä osaamista seuroille.

Valitettavasti urheilujohtaminen on niin lyhytnäköistä tunnepohjaista toimintaa missä nämä valavuoret ja muut "visiönäärit" hääräävät.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä Rodmanin ja Pippenin Suomeen raahamisessa nyt on niin hienoa? Aika moni muukin osaisi pari puhelua soittaa ja tuhlata muiden rahoja johonkin hasbeeneihin.
Luuletteko oikeasti että porukka meni katsomaan Rodmanin pelillisiä taitoja, yli 7000 korisfania hallilla. En jaksa selittää. 90-luvulla Bullseja seuranneet kyllä tiesi mitä sinne tultiin katsomaan kun nämä jäbät täällä kävi. Aikamoisia hahmoja koko ysärin korisskenessä.

Honkahan voitti mestaruuden Allun aikoina joten outoa puhua konkurssista siinä yhteydessä? Eikös konkurssi ollut paljon sen jälkeen kun Allu oli jo ToPossa. Hongan ajoilta pelkkää positiivista kuullut jätkästä.
ToPo taas eli todella vahvaa aikaa Allun aikana 2000-luvulla, tapahtumia, Hanno Möttölää jne. Kisiksellä oli hyvä fiilis matseissa, musa soi jne. Se miksi ei suomessa tule korismatseihin juuri yli 1000 katsojaa on sitten toinen juttu, mun mielestä aika paljon sen eteen tehtiin että tuote oli kunnossa. 2010 ToPo oli hopealla liigassa. 2011 mun nähdäkseni Loimaalla alkoi se yliläikkyvä toiminta missä oli paljonkin suuremmat kuviot mielessä mihin oli seura kykenevä. Mutta niin kuin totesitkin ,sinä tiedät tämän kuvion, itse puhuin enemmänkin tuota edeltävästä 10 vuodesta. Siinä ei montaa hutia tullut.

Tämän koko Aleksin kuvion voi summata useampiinkin hyviin ideoihin mitkä liittyy markkinointiin ja tapahtumiin. Perseelleen on menty siinä vaiheessa jos on koko seuran kassa käytössä, all in ja jos homma ei onnistu niin konkurssi. Tähän odottaisi tarkempaa seulaa seuroilta.

_
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Olen nähnyt muutamia eri urheiluseuroja eri lajeista ja yhteistä näille kaikille on siinä että vaikka powerpointilla puhutaan erinäisistä visiosta jne, niin toiminta on äärimmäisen lyhytnäköistä ilman mitään järjestelmällistä suunnittelua.
Äärimmäisen hyvin sanottu siellä takana! Saman asian olen havainnut itsekkin. Ongelmana mielestäni usein urheiluseuroissa on myös, että johtajaksi/valmentajaksi/manageriksi otetaan usein se äänekkäin tai kaikkien kaveri eikä esim. pätevin, joka saattaa olla vittumaisen oloinen, mutta varmasti aikaansaavin. Myöskin nuoria väheksytään urheiluseuroissa valtavasti, vaikka juuri näillä saattaa olla se paras ja tuorein tietotaito hallussa. Sen sijaan valmentajaksi otetaan vanha kurppa, joka teki asiat paskasti jo 30 v. sitten.

Valavuoren kaltaisia innovaattoreita tarvitaan, jotta hommaan saadaan elämää, mutta tässäkin täytyy olla kontrolli.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Henkilöä vastaan mulla ei ole mitään, olen hänen kanssa ToPo aikoina baarissa pitkän tovin jutellutkin. Vahvuudet on siinä minkä osaa parhaiten eli urheilutapahtumissa, asioiden idoimisessa/toteutuksessa, tunnistaa paljon sitä mitä yleisö haluaa. Ura tulee olemaan jossain siellä sunnalla ehkäpä just tapahtumajärjestäjänä hiukan taka-alalla eikä ole fiksuakaan heti yrittää näkyvään rooliin seuraavaan urheiluseuraan.
_

Boldasin olennaisimman, varmasti onnistuu Valavuorelta tuosta vaan tuollainen taka-alalla häärääminen kun ei ole tähänkään asti missään roolissa (virallisessa tai epävirallisessa) yrittänyt turhaan tuoda iseään esiin. Jo Hanen vaatimaton perusluonteensa estää tämän ja tällainen taka-alalle jääminen tulee ikään kuin luonnostaan.

Onko muuten tullut paljon huigeita kolkkeja upoteltua viime aikoina, mahtaisitko pärjätä 5000 € vaparikisassa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tämän koko Aleksin kuvion voi summata useampiinkin hyviin ideoihin mitkä liittyy markkinointiin ja tapahtumiin. Perseelleen on menty siinä vaiheessa jos on koko seuran kassa käytössä, all in ja jos homma ei onnistu niin konkurssi. Tähän odottaisi tarkempaa seulaa seuroilta.

_

Tai edes onnistuminen ei estä konkurssia. Jos mestaruudesta seuraa konkurssi, tulojen ja menojen suhde on ollut pielessä. Jos markkinoinnilla saadaan kokoon maksimissaan X euroa, ei joukkueen kulut voi olla X + Y euroa. Tämä yksinkertainen yhtälöä unohtuu liian usein Valavuorelta ja hänen kaltaisiltaan. Ässien tilanteessa tarvittiin @LaTe_Show n mainitsema mies bisnesmaailmasta, Bolidenin Ahola, kertomaan tämän. Hän rakensi Ässille realistisen budjetin, vaali kulukuria ja piti höyrypäät kurissa, Tamminen harvoin mainitsee häntä puheissaan.

Valavuori on voinut tuoda hyvää pöhinää seuroihin, mutta valitettavasti hänen toimensa eivät ole hyödyttäneet seuraa taloudellisesti. Enkä oikein usko, että Valavuori tyytyisi takarivin rooliin, markkinamieheksi.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luuletteko oikeasti että porukka meni katsomaan Rodmanin pelillisiä taitoja, yli 7000 korisfania hallilla. En jaksa selittää. 90-luvulla Bullseja seuranneet kyllä tiesi mitä sinne tultiin katsomaan kun nämä jäbät täällä kävi. Aikamoisia hahmoja koko ysärin korisskenessä.

Sama kuin joku Esa Tikkanen roudattaisiin isolla rahalla kännissä pelaamaan ifk:n tai Jokereiden paitaan yhden ottelun ajaksi. Tikkasella on toki historiaa molemmista seuroista, joten itseasiassa osuvampi vertaus olisi joku täysin random ex-NHL-stara. Voisi varmasti herättää huomiota ja vetää jopa hallin täyteen, mutta henkilökohtaisesti pidän täysin turhana touhuna enkä itse olisi osana toteuttamassa yleisöennätystä. Ja vaikka sattuisikin tuollaisesta touhusta pitämään, niin Rodman ja Pippen kävivät monessa muussakin seurassa pelin tai kaksi vetämässä. Ei Valavuori ole mikään suuri nero, joka keksi tämän, vaan kopioi koko homman.

Ja näistäkin hurjista näytöistä on jo kymmenisen vuotta. Viimeiset vuodet on (jätetään nyt ne konkurssit pois) sitten keskitytty lähinnä meuhakaaman joka asiasta twitterissä, pyörittämään affibisneksiä, järjestämään kilpailuja joiden palkintoja ei lähetetä tai jaetaan kavereille, järjestämään korismatkoja joita ei makseta, perustamaan urheilutallia Rioon, olemaan Jarkko Niemisen agentti ja olemaan Teemu Selänne twitterissä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta enpä jaksa. Voi olla, että Aleksilla on joitain hyviä ominaisuuksia, mutta ne hautautuvat täysin kaiken tuon loputtoman paskan alle. Mitä kauemmas ajautuu suomalaisesta urheilusta ja edes keskustelusta suomalaisesta urheilusta, sen parempi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko muuten tullut paljon huigeita kolkkeja upoteltua viime aikoina, mahtaisitko pärjätä 5000 € vaparikisassa?
Olen sen verran yksinkertainen etten tätä heittoa ymmärtänyt, että olisin korispelaaja kun tunnen Hongasta väkeä ja jokusen ToPostakin. En todellakaan, 15 eri lajista mitä on tullut harrastettua koris on siellä hännillä, mutta urheilu yleisesti kiinnostaa.

Ihmettelen vain tätä 99% loan heittoa, spekulaatiota jne koska paljon hyvää teki ensimmäisen 10 vuoden aikana jolloin oli koriskuvioissa mukana. En tunne jätkää sen enempää mutta veikkaan ettei tänne kirjoittajat tunne kuin viimeisten vuosien hörhöilyt, mutta julkisessa roolissa se on se mikä ratkaisee ja itsekin olen sitä mieltä että tämä viimeisin oli ehdottomasti hyvä opetus ja nyt pitää tyylin muuttua.

_
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ässien tilanteessa tarvittiin @LaTe_Show n mainitsema mies bisnesmaailmasta, Bolidenin Ahola, kertomaan tämän. .

En tiedä Porin tilanteesta mutta toivottavasti tässä ollaan onnistuttu. Unohdin mainita siitä, että on ollut tilanteita mihin urheiluun ollaan "viety" bisnesosaamista mutta jostain syystä tämä bisnesosaaminen jää taka-alalle kun urheilumaailman ympäristö vie mennessään.
 
Viimeksi muokattu:

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Ihmettelen vain tätä 99% loan heittoa, spekulaatiota jne
_

Hanhinaamat kaakattaa. Doerina Aleksi nousee feenixlinnun lailla jälleen kerran parrasvaloihin, ja taas menee hanhinaamoilla palkokasvit sieraimeen. Se on sitä elämän koulua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hanhinaamat kaakattaa. Doerina Aleksi nousee feenixlinnun lailla jälleen kerran parrasvaloihin, ja taas menee hanhinaamoilla palkokasvit sieraimeen. Se on sitä elämän koulua.
Hyvin sanottu. Tuon se Valavuori juuri tekee halusi porukka sitä tai ei, antaa pölyn laskeutua ja hetken päästä taas saa myytyä ideansa jonnekin ja nousee julkisuuteen pyytämättä.
Toivottavasti poika ymmärtää eron 2000-luvun nosteen ja 2010-luvun sekoilun välillä, onko riittävän nöyrä palaamaan taka-alalle ja keskittymään olennaiseen.

_
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä.

Olen nähnyt muutamia eri urheiluseuroja eri lajeista ja yhteistä näille kaikille on siinä että vaikka powerpointilla puhutaan erinäisistä visiosta jne, niin toiminta on äärimmäisen lyhytnäköistä ilman mitään järjestelmällistä suunnittelua. Urheiluihmiset valittavat aina että on "kukaan ei ymmärrä miten tätä pyöritetään ja aina on kiire" mikä pitää paikkaansa... mutta vain siksi ettei mitään plänätä. Ihan perus projektinjohtamisen periaatteet uupuvat käytännössä ja aina ja joka vuosi tulee yllätyksenä esimerkiksi se, että "kausi alkaa syys-/lokakuussa".

Olen aina naureskellut sille, että bisnesmaailmaan kärrätään näitä valmentajia puhutaan "joukkuehengestä, joukkueen muodostamisesta" jne, kun nimenomaan urheilupuolelle pitäisi viedä näitä bisnesmaailman asiantuntijoita kertomaan miten asioita hoidetaan. Urheiluseurat ovat täynnä ihmisiä jotka ovat "siviilissä" oman alansa ammattilaisia niin olisi hyvin helppoa viedä osaamista seuroille.

Valitettavasti urheilujohtaminen on niin lyhytnäköistä tunnepohjaista toimintaa missä nämä valavuoret ja muut "visiönäärit" hääräävät.
Tämä on ihan mielenkiintoinen pointti. Muistan kun erääseen minulle tuttuun liigaseuraan palkattiin toimitusjohtajaksi ns kova osaaja siviilipuolelta. Hän aluksi keräsikin kehuja, mutta kausi oli lopulta taloudellisesti hyvin heikko. Selvisi että toimitusjohtajalta oli kulubudjetista unohtunut sellainen detaili kuin pudotuspelit.

Erästä sukulaismiestä kysyttiin muutama vuosi sitten toisen liigajoukkueen toimitusjohtajaksi headhunterin toimesta. Kun puhuimme asiasta niin suosittelin häntä kieltäytymään. Kyseessä ei ole mikään lätkäjätkä joten se ei ole sen arvoista. Firma on taloudellisesti nakkikioski, siitä voi saada potkut milloin vain, kaikkea tekemistä käsitellään julkisuudessa epäasiallisesti intohimoisten asiakkaiden toimesta ja pahimmassa tapauksessa tulee turpaan snägärillä ja lapsia kiusataan koulussa. Kannattaa sen takia pysyä siviilipuolella kun se mahdollisuus on.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Erästä sukulaismiestä kysyttiin muutama vuosi sitten toisen liigajoukkueen toimitusjohtajaksi headhunterin toimesta. Kun puhuimme asiasta niin suosittelin häntä kieltäytymään. Kyseessä ei ole mikään lätkäjätkä joten se ei ole sen arvoista. Firma on taloudellisesti nakkikioski, siitä voi saada potkut milloin vain, kaikkea tekemistä käsitellään julkisuudessa epäasiallisesti intohimoisten asiakkaiden toimesta ja pahimmassa tapauksessa tulee turpaan snägärillä ja lapsia kiusataan koulussa. Kannattaa sen takia pysyä siviilipuolella kun se mahdollisuus on.

Olen miettinyt ihan samaa asiaa... tosin sillä erotuksella, ettei minua ole koskaan minkään ammattiurheiluseuran johtoon ole edes kysytty, heh

Mutta varmasti on harvinaisen epäkiitollinen tehtävä monelta osin ja raha tulee helpommalla ns. siviilipuolelta. Tosin olen ihmetellyt asiaa myös siitä näkökulmasta, miksi nuo hommat eivät kiinnosta sellaisia busines-johtajia, jotka rahat ovat siviilipuolella jo tehneet? Taloudellisen (oman) pakon puuttuminen antaisi aika kuitenkin paljon väljyyttä homman hoitamiselle ja kyllähän se (lajista kiinnostuneelle) kuitenkin mielenkiintoinen näköalapaikka olisi sellaiselle, jolla virtaa vielä riittää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tosin olen ihmetellyt asiaa myös siitä näkökulmasta, miksi nuo hommat eivät kiinnosta sellaisia busines-johtajia, jotka rahat ovat siviilipuolella jo tehneet? Taloudellisen (oman) pakon puuttuminen antaisi aika kuitenkin paljon väljyyttä homman hoitamiselle ja kyllähän se (lajista kiinnostuneelle) kuitenkin mielenkiintoinen näköalapaikka olisi sellaiselle, jolla virtaa vielä riittää.
Niin, pohjois-amerikan ammattilaisurheilu on täynnä miljardöörejä, jotka ovat kovia faneja ja ovat seuran ostaneet itselleen leluksi kuvittelen, että pystyvät sitä pyörittämään kun ovat niin erinomaisia. Sama eurooppalaisessa jalkapallossa arabi-öljymiljardöörien kanssa. Käytäntö on osoittanut, että mitä vähän he osallistuvat operatiiviseen toimintaan niin sen parempi. Suomessa on jalkapallossa ainakin Ari Lahti jossain määrin tällainen mesenaatti.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin, pohjois-amerikan ammattilaisurheilu on täynnä miljardöörejä, jotka ovat kovia faneja ja ovat seuran ostaneet itselleen leluksi kuvittelen, että pystyvät sitä pyörittämään kun ovat niin erinomaisia.

Hmm, muistelisin että tässä olisi myös taka-ajatuksena joku verokikkailu / verohelpotus kun omistaa urheiluseuran...?

EDIT: New owners' tax break losing value
A History of Tax Sheltering Techniques for Sports Team Ownership | HeatHoops - A Miami Heat blog
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös