Aleksandr Ovetškinin kaukalon ulkopuolinen toiminta

• 250 058
  • 1 437

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos joku toimittaja oikeasti jaksaisi vaikka nähdä vaivaa ja kaivaa TeamPutinista laajemman tarinan, synnystä vaikutuksista ja elinkaaresta, ja kaivaisi siihen taustalle jokusen pätevän lähteenkin, niin se kiinnostaisi mua. Ei se mitä wikipediassa lukee ja toimittaja Möttönen itse asiasta on mieltä.
Boldasin tuosta kohdan.

Minulle tuli mieleen eräs lähde, joka varmasti osaisi kertoa TeamPutinin synnystä, mitä sillä yritetään saavuttaa ja kokeeko itse tekevänsä jotain hyvää olemalla osa sitä joukkuetta. Mitään salattavaa ei varmasti löydy tuon joukkueen taustoista, joten nyt vaan puhelinta käteen ja toimittajilta kyselemään, että kiinnostaako juttu.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Ihan vilpitön kysymys kaikille jääkiekkoilija-Ovechkinin faneille: Mikäli Venäjä oli vuonna 2022 (tai 2014) kohdistanut hyökkäyksensä Suomeen Ukrainan sijaan, ja Ovechkin olisi toiminut tasan samalla tavalla kuin nyt, niin seuraisitteko edelleen kys. henkilön maalijahtia?

Eli Venäjä pommittaisi Putinin johdolla Suomen sairaaloita, raiskaisi lapsia ja naisia ja valtaisi alueita, ja Ovechkin poseeraisi tuttuun tyyliin Putinin kanssa instagram-profiilikuvassaan, niin olisiko asia silloinkin ok, koska politiikkaa ja urheilua ei pidä sekoittaa? Toivon että hetken aikaa mietitte ennen kuin vastaatte.

En pidä itseäni jääkiekkoilija Ovechkin-fanina ja tähänkin oon ennenkin tässä ketjussa vastannut, mut ehkä siitä on sen verran aikaa et antaa mennä..

Ukrainalla on oma musta listansa venäläisistä urheilijoista ja julkkiksista ja taiteilijoista jne, jotka ovat omalla toiminnallaan vahingollisia heille. Ovechkin ei ole kyseisellä listalla. Sille listalle pääsy on edellyttänyt muita toimia kuin instagram-kuvat tai kapteenin nauha Putinin jääkiekkojoukkueessa.

On mahdoton sanoa mitä ajattelisin yhden venäläisen urheilijan ig-kuvista jos kotiani pommitettaisiin. Tuskin miettisin ainakaan suosikkiseuraani NHLssä tai maaliennätyksen rikkoutumista. Henkilönä ja jääkiekkoilijana Ovechkin olisi mulle todennäköisesti melko mitäänsanomaton asia ja murheet olisi isompia. Luojan kiitos ei sillä tiellä (vielä) olla ja kaikin puolin paskaa se on mitä Ukrainassa tällä hetkellä joudutaan käymään läpi. Voimia sinne.

Hetkeäkään en väheksy Ovechkinin osaa Putin-mielisessä propagandassa ja on täysin oikein keskustella hänen tekojensa vaikutuksista. Ja yleisesti siitä miten Putin-mielinen propaganda toimii. On myös täysin ok olla sitä mieltä että Ovechkin on henkilönä roskaa.

Mutta vaikka monen mielestä tämä oli tässä ja end of story, niin ite vielä jätän myös varaa et on mahdollisuus et on ihan järkeenkäyviä syitä ja motiiveja miksi hän on aikanaan (ennen laajamittaista sotaa) siihen antanut siunauksensa ja kasvonsa, enkä itse muodosta yksilöstä lopullista mielipidettä vanhan ig-kuvan perusteella. Tuskin olisi moiseen ralliin lähtenyt jos olis omistanut kristallipallon. Tai sitten ois. Tätä minä en voi tietää. Eikä voi iltalehteen wikipediaa copypastennut toimittajakaan.

Enkä yhdenkään lapsen, kuin ukrainalaisenkaan sotilaan henkeä lähde itse Ovechkinille niputtamaan. Hän ei ole sodalle antanut siunaustaan, eikä ketään vastaan hyökännyt. Tämän erottaminen tuntuu olevan monelle se vaikein paikka. Ne insagram-kuvat eivät ole murhanneet ketään. Kyllä, ne luovat Putin-myönteistä mielikuvaa venäjällä, mutta jos joku kuvittelee yksittäisen urheilijan ig-kuvien vaikuttavan siihen mitä Putin ja venäläisten syvät rivit päättää tehdä tai olla tekemättä, niin en mä tiedä mitä sanoa. Putin tuskin on kovin isosti Ovechkinin tuen varassa oman suosionsa osalta.

Näin länsimaissahan nuo ig-kuvat on olleet merkittävä asia päinvastoin. Eli ne ovat tuoneet paljon huomiota aiheeseen, joka muuten olisi voinut jäädä sivuun. Ne ovat tuoneet vahvaa Putin-vihaa ja herättäneet keskustelua miten Putin käyttää urheilijoita propagandassaan. Niiden vaihtaminen olisi saattanut olla Putinille tietyllä tapaa jopa parempaa PRää. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Toivon myös että jos joku mun vanhoista frendeistä päättää murhata jonkun, ettei mua tuomita samalla vankilaan koska igsta löytyy kaverikuvia ja oon pelannut puulaakia sen joukkueessa.

Mut se siitä omasta selittelystä, seuraavaksi lienee aika taas siirtyä nimittelyyn ja oksentamiseen ja se on oma merkki palata ketjuun taas puolen vuoden kuluttua :)

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jääkiekko ja urheilun ennätykset ovat loppujen lopuksi pieniä kulttuurillisia nyansseja, vaikka ne herättävät suuria tunteita, joskin loppujen lopuksi varsin rajallisessa joukossa ihmisiä. Näistä asioista on totta kai lupa innostua ja iloita.

Rauha, turvallisuus, ihmisten ja maapallon hyvinvointi, rakkaus ja ihmisyyden kunnioittaminen ovat esimerkkejä ihmiskunnan kannalta huomattavasti edellisiä olennaisemmista ja suuremmista kysymyksistä. Näiden kohdalla ilman vähintään jonkinlaiset vähimmäisvaatimukset täyttävää asiaintilaa ei urheilulla ja jääkiekolla ole hevon paskankaan merkitystä. Suomessa on tällä hetkellä vielä melko helppoa olla välittämättä Putinin hyökkäyssodasta ja muista Venäjän roistoiluista, ja Pohjois-Amerikassa tämä on vieläkin helpompaa. Sitten tilanne on toinen, kun em. kaltaisten isojen asioiden kohdalla tapahtuu romahduksia. Myönnän kyllä, etteivät ihmisyyttä kyseenalaistavat raakalaisuudet sanotaan nyt jossakin Lähi-Idässä, Afganistanissa tai muutamissa Afrikan maissa ole saaneet sisäistä aktivistiani pahemmin käyntiin. Putinin kohdalla tilanne on toinen, monestakin syystä. Ei vähiten siksi, että Venäjän potentiaali aiheuttaa vaikeuksia sekä Suomelle että koko maailmarauhalle on aivan eri luokkaa kuin edellä mainitsemillani kriisipesäkkeillä, mitenkään mitään vähättelemättä.

Yhtä kaikki, minun silmissäni Ovechkin on menettänyt kaikki arvostuksensa rippeetkin, tukemalla aktiivisin tavoin Putinia ja tämän politiikkaa. Ihan sama, vaikka tekisikin NHL:n maaliennätyksen, tai vaikka rikkoisi 1000 maalin rajan, tai miksei samalla 2000 maalia. Tyyppi on kansanmurhaa ja hyökkäyssotia tehtailevan diktaattorin kannattaja ja oikein vielä huutosakin johtaja, keulakuva. Tuollaisen paska-apinan näkeminen yksinomaan jääkiekkoilullisten edesottamustensa kautta on pahemman laatuista välinpitämättömyyttä ja silmien ummistamista. Mikään urheilullinen menestys ei kompensoi sitä tosiasiaa, että Ovechkin on Putinin ja sotaa käyvän Venäjän mannekiini.

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mut se siitä omasta selittelystä, seuraavaksi lienee aika taas siirtyä nimittelyyn ja oksentamiseen ja se on oma merkki palata ketjuun taas puolen vuoden kuluttua :)
Et sä saa täältä tanssiparia joten joudut palaamaan Putinin hehkutuspuolelle ilman uhriutumista.

Mitenköhän pian Ovie muuttaa Putinin piharakennukseen ennätyksen jälkeen? Kun kaukalon sisäpuolinen elämä päättyy niin tulevatkohan silmien ja korvien sulkijat tähän ketjuun päivittelemään miten tämä ennätys valjastetaan Putinin käyttöön vähän näkyvämmin?

Silky_hands

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans, Washington Capitals
Mielipide Caps-lasien takaa:

Iloitsenko, kun Ovetshkin tekee maalin? Totta ihmeessä, sillä jokainen hänen tekemänsä maali auttaa kannattamaani kohti voittoja ja sitä kautta Stanley Cupia.

Tuleeko minulle jokaisen hänen maalinsa syntyhetkellä mieleen hänen poliittinen toimintansa? Totta ihmeessä, sillä se on kiistaton fakta ja merkittävä osa kyseisestä henkilöä.

Tuomitsenko Ovetshkinin aiemmat poliittiset kannanotot? Totta ihmeessä, sillä ne ovat osa Venäjän harjoittamaa propagandaa, jonka kannattajiin en identifioi itseäni kuuluvaksi.

Entä tuomitsenko Ovetshkinin nykyisen hiljaisuuden koskien sotaa, esim. tämän paljon puhutun Instagram-profiilikuvan vaihtamattomuuden, joka tuntuu olevan suurin konkreettinen asia, johon ihmiset tarttuvat? En, sillä en pysty itse sanomaan, miten toimisin vastaavassa tilanteessa.

Pointti on se, että koska en ole Ovetshkin tai Putin tai kummankaan lähipiirissä, en pysty käytännössä laisinkaan arvioimaan, mitkä heidän välinsä oikeasti ovat, kumman aloitteesta nämä kaksi ovat toisiinsa yhteyden saaneet tai mikä esimerkiksi on oikea tarina PutinTeamin perustamisen taustalla. Onko kyseessä todella Ovetshkinin vilpittömästä aloitteesta perustettu liike vai Venäjän valtion masinoima kampanja maan urheilutähden kasvoilla?

Suomesta käsin on helppo huutaa Jatkoajassa tai vapaassa mediassa, että kuvat vaihtoon ja kovaa kannanottoa Instagramiin, mutta rehellisesti en voi itse tällaista toimintaa keneltäkään vaatia, sillä en osaa sanoa, miten samassa tilanteessa tai asemassa toimisin. Tai uskaltaisin toimia. Esimerkiksi Kasperi Kapasen rattijuoppotörttöilyt tai Kanadan raiskausnelikon sekoilut itseni on vaivatonta tuomita, sillä tiedän, etten koskaan toimisi samoin.

Tässä tapauksessa kuitenkin näkisin, että tilanne on paljon kinkkisempi. Jos joku täällä todella uskoo, että venäläisenä Ovetshkinin kaltaisessa asemassa uskaltaisi asettua näkyvästi Putinia vastaan, olkoon hän oikeutettu vaatimaan myös samaa toimintaa ketjun päähenkilöltä ja kutsumaan muita sekä päähenkilöä pelkureiksi. Muistetaan myös, että Ovetshkin on joka tapauksessa edelleen Zadorovin lisäksi ainoa NHL:n venäläispelaaja, joka on kommentoinut sotaa edes jollakin tavalla ja toivonut julkisesti sen loppumista. Jopa Panarin on käännytetty, konstilla tai toisella, äiti-Venäjän oikealle puolelle.

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Mielipide Caps-lasien takaa:

Iloitsenko, kun Ovetshkin tekee maalin? Totta ihmeessä, sillä jokainen hänen tekemänsä maali auttaa kannattamaani kohti voittoja ja sitä kautta Stanley Cupia.

Tuleeko minulle jokaisen hänen maalinsa syntyhetkellä mieleen hänen poliittinen toimintansa? Totta ihmeessä, sillä se on kiistaton fakta ja merkittävä osa kyseisestä henkilöä.

Tuomitsenko Ovetshkinin aiemmat poliittiset kannanotot? Totta ihmeessä, sillä ne ovat osa Venäjän harjoittamaa propagandaa, jonka kannattajiin en identifioi itseäni kuuluvaksi.

Entä tuomitsenko Ovetshkinin nykyisen hiljaisuuden koskien sotaa, esim. tämän paljon puhutun Instagram-profiilikuvan vaihtamattomuuden, joka tuntuu olevan suurin konkreettinen asia, johon ihmiset tarttuvat? En, sillä en pysty itse sanomaan, miten toimisin vastaavassa tilanteessa.

Pointti on se, että koska en ole Ovetshkin tai Putin tai kummankaan lähipiirissä, en pysty käytännössä laisinkaan arvioimaan, mitkä heidän välinsä oikeasti ovat, kumman aloitteesta nämä kaksi ovat toisiinsa yhteyden saaneet tai mikä esimerkiksi on oikea tarina PutinTeamin perustamisen taustalla. Onko kyseessä todella Ovetshkinin vilpittömästä aloitteesta perustettu liike vai Venäjän valtion masinoima kampanja maan urheilutähden kasvoilla?

Suomesta käsin on helppo huutaa Jatkoajassa tai vapaassa mediassa, että kuvat vaihtoon ja kovaa kannanottoa Instagramiin, mutta rehellisesti en voi itse tällaista toimintaa keneltäkään vaatia, sillä en osaa sanoa, miten samassa tilanteessa tai asemassa toimisin. Tai uskaltaisin toimia. Esimerkiksi Kasperi Kapasen rattijuoppotörttöilyt tai Kanadan raiskausnelikon sekoilut itseni on vaivatonta tuomita, sillä tiedän, etten koskaan toimisi samoin.

Tässä tapauksessa kuitenkin näkisin, että tilanne on paljon kinkkisempi. Jos joku täällä todella uskoo, että venäläisenä Ovetshkinin kaltaisessa asemassa uskaltaisi asettua näkyvästi Putinia vastaan, olkoon hän oikeutettu vaatimaan myös samaa toimintaa ketjun päähenkilöltä ja kutsumaan muita sekä päähenkilöä pelkureiksi. Muistetaan myös, että Ovetshkin on joka tapauksessa edelleen Zadorovin lisäksi ainoa NHL:n venäläispelaaja, joka on kommentoinut sotaa edes jollakin tavalla ja toivonut julkisesti sen loppumista. Jopa Panarin on käännytetty, konstilla tai toisella, äiti-Venäjän oikealle puolelle.
Ympäripyöreetä paskaa, missä kaikki mitä sanot on ihme jaarittelua ennen sanaa mutta.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistetaan myös, että Ovetshkin on joka tapauksessa edelleen Zadorovin lisäksi ainoa NHL:n venäläispelaaja, joka on kommentoinut sotaa edes jollakin tavalla ja toivonut julkisesti sen loppumista.
Ovechkin toivoo, että sota loppuu tappamalla ukrainalaiset. Kyllä nämä Ovechkinin fanit vaan ovat z-propagandan uhreja, vaikka eivät sitä itse edes tajua.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Silky_hands

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans, Washington Capitals
Ympäripyöreetä paskaa, missä kaikki mitä sanot on ihme jaarittelua ennen sanaa mutta.
Yritin vain perustella oman näkökantani, siinäpä se. Sen voi toki tulkita vapaasti paskaksi ja siihen on jokaisella oikeus, luojan kiitos. Onneksi ei olla Venäjällä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ovechkin tukee massamurhaajaa ja täällä eräät tukevat Ovechkinia. Sitä voi väännellä, käännellä ja selitellä miten vaan, mutta noin yksinkertaista se on.

Se, että haluaa seurata maaliennätyksen mahdollista rikkoutumista ei ole Ovechkinin tukemista. Ei, vaikka kuinka sinä ja moni muu niin haluatte väittää ja uskoa. En minäkään fanita Ovechkinia, mutta haluan silti seurata sitä ennätysjahtia.

Sitä en kiellä, etteikö palstalla olisi varmasti suoranaisesti Ovien tukijoitakin. Heillekin suotakoon kuitenkin sanan- ja mielipidevapauden toteuttaminen ilman vihapuheita, kun kuitenkin Suomessa elellään. Eikös vain? Tämä viimeinen lauseesi aika hienosti kautta rantain maalittaa nyt Ovechkinin pelaamisesta nauttivat henkilöt massamurhaajan tukijoiksi.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heillekin suotakoon kuitenkin sanan- ja mielipidevapauden toteuttaminen ilman vihapuheita, kun kuitenkin Suomessa elellään. Eikös vain? Tämä viimeinen lauseesi aika hienosti kautta rantain maalittaa nyt Ovechkinin pelaamisesta nauttivat henkilöt massamurhaajan tukijoiksi.
Mun viestissä ei ollut mitään vihapuhetta tai maalittamista. Aina voitte toki raportoida ja modet tutkivat.

Mielestäni täällä on hyvää keskustelua puolin ja toisin ja vaikka esim @TylerDG vähän provisoitkin, se on usein tyylisi ja mielestäni pienessä määrin aivan ok. Sitä tapahtuu ja on tapahtunut varmasti molemmin puolin.

Tähän halusin tarttua:

...en voi itse tällaista toimintaa keneltäkään vaatia, sillä en osaa sanoa, miten samassa tilanteessa tai asemassa toimisin...
Pätkin ja boldasin tekstistäsi oleelliset osat. Ymmärrän pointtisi ja kiitän rehellisestä mielipiteestäsi ja avoimesta kirjoituksestasi. Ounastelen, että aika moni Ovechkinin maalitehtailua innokkaana seuraava ajattelee samalla tavalla ja uskon oikeasti, että ajattelet noin.

Oletan, että seuraavan kappaleen luettuasi epäilet sanojani ja mietit, että "ei hän voi tietää mitä tekisi, koska ei ole ollut tuossa asemassa". Kyllä tiedän.

Minä nimittäin poistaisin sen kuvan. Irtisanoutuisin tuosta kammottavasta raakuudesta ja tappamisesta, mitä Ukrainassa tapahtuu ja tekisin selväksi, että minua ei sekoiteta moiseen toimintaan.
Kun Ovechkin jakaa tällaisia kuvia instagramissa ja hän on tilanteessa, missä hän on esikuva ja julkinen NHL:n keulahahmo miljoonille lajia seuraaville ihmisille, hänellä on suurempi moraalinen vastuu asiaan liittyen, kuin kolmen instaseuraajan naapurin Irmelillä on. Kyllä, valta ja näkyvyys tuo myös vastuuta. Aivan, kuten hänen olisi vastuutonta levittää jotain tiskiainetablettien syömisvideoita tai heroiininkäyttövinkkejä, on oikeutettua vastuuttaa häntä levittämästään poliittisesta propagandasta.

@TylerDG haluan myös vastata vastaamaasi loistavaan @Loorz15 esittämään kysymykseen siitä, olisiko Ovechkinin toiminta ok, jos Ukrainan sijasta Venäjä hyökkäisi tällä hetkellä Suomeen:

Ei.

Eikö sinun mielestäsi ole lainkaan kummallista, että politiikkamouhot käyvät joko suoralla tai mukakekseliäällä ristiretkellä maaliennätysketjussa tämän tästä ts. tällaisille hahmoille on täysin mahdotonta ymmärtää ja/tai hyväksyä, että maaliennätysketjussa mielenkiinto on vain ja ainoastaan maaliennätyksessä?
En osaa sanoa onko se kummallista, enkä pidä sitä relevanttina asiana. Ehkä tarkoitit, että onko se oikeutettua?

Mitä jälkimmäiseen osaan kysymyksestäsi tulee, niin sanoin jo vastaukseni aiemmin. Kovaa penalttia provoajille ja meuhkaajille ja yhtä lailla oikeus asiallisesti kysyä ja kyseenalaistaa Ovechkinin maaleja juhlivien moraalia. Tästähän on kuitenkin loppujen lopuksi kysymys. Juhlijat eivät näe toiminnassaan mitään väärää ja haluavat ehkä erottaa politiikan ja urheilun toisistaan. Toinen laita näkee, että se tekee heistä hyödyllisiä idiootteja ja että he toiminnallaan aiheuttavat haittaa sille samalle yhteiskunnalle, missä elämme.

Suosikkijoukkue
Se, että haluaa seurata maaliennätyksen mahdollista rikkoutumista ei ole Ovechkinin tukemista. Ei, vaikka kuinka sinä ja moni muu niin haluatte väittää ja uskoa. En minäkään fanita Ovechkinia, mutta haluan silti seurata sitä ennätysjahtia.

Sitä en kiellä, etteikö palstalla olisi varmasti suoranaisesti Ovien tukijoitakin. Heillekin suotakoon kuitenkin sanan- ja mielipidevapauden toteuttaminen ilman vihapuheita, kun kuitenkin Suomessa elellään. Eikös vain? Tämä viimeinen lauseesi aika hienosti kautta rantain maalittaa nyt Ovechkinin pelaamisesta nauttivat henkilöt massamurhaajan tukijoiksi.
No mene nyt sitten hyvä ihminen peliväline käyränä sinne NHL-alueen ennätysseurantaketjuun seuraamaan ennätysjahtia. Täällä sen sijaan keskitymme Ovechkinin elämän ja toiminnan kaukalon ulkopuoliseen osaan.

Ja voi veljet, kyllä siinä riittääkin ihmeteltävää, kun Ovechkinin perustaman Putin-kerhon nimikkoihanne on osoittautunut kansanmurhaajaksi ja ykkösluokan sotarikolliseksi. Ei ihan jokaisella lätkäveljellä ole mitään vastaavaa fan clubin kerhomestarin tointa ceeveessään. Tai juuri muillakaan. Minultakin löytyy vain vaatimattomat joskin rauhanomaiset rivijäsenyydet Veikko Huovinen-seurassa ja Kalle Päätalo-seurassa. Yläkouluiässä hyvä kaverini oli sentään oman maakuntansa, tai no, ainakin paikkakuntansa Peer Günt -fan clubin paikallisjaoston puuhamies. Vänkää tämä fanikerhotoiminta. Kovimmille maaliruiskuille eivät mitkään kirjailijat riitä, kun pitää olla jotain saakelin hitlereitä, putlereita ja polpotteja.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
…eli mitään uusia, aktiivisia tukitoimia ei ole raportoida, mutta koska ei ole ottanut ”eihän sota koskaan kivaa ole” kummemmin kantaa, on selkeästi hyökkäyssodan kannattaja. Just.
No itse asiassa Ovechkin oli promoamassa Venäjän nuorten armeijaa tai jotain vastaavaa toissakesänä. Tämän lisäksi pitää muistaa tuo Ovien haastattelu jonkun verran siitä, kun sota alkoi. Sehän oli putinin mielestä varmasti aivan nappisuoritus puudeliltaan. Siinä haastattelussahan ei todellakaan tuomittu tai syyllistetty Venäjää vaan pyydettiin sodan lopettamista yleisesti, oli kyseessä kuka tahansa Ukraina tai jokin muu maa. Siis Ukraina!? Mitä vittua tuo uuno oikein selittää, kun agressiota harrastaa vain Venäjä ja rauha olisi saatu ja saataisiin heti, kun olisivat valmiita lopettamaan kansanmurhan.

Tuo haastattelu kannattaa katsoa uudestaan läpi, jos on päässyt unohtumaan miten kaikki sanat muotoiltiin. Putin on presidentti ja rauhaa. Rauhaa kun Ukraina lopettaa puolustautumisen? Tuossa haastattelussa asetettiin kaikki sanat hyvin tarkasti, että Venäjää ei tuomittu ja saatu näyttämään syylliseltä. Koska putin on presidenttini.

Ja jos muistetaan Zadorovin haastattelu, niin hän sanoi, että oli tarkoitus venäläisten pelaajien kesken tehdä joku ulostulo missä hyökkäyssota tuomitaan tai siitä sanoudutaan irti, mutta venäläiset NHL-pelaajat olivat kahtiajakautuneita asian kanssa. Tuo haastattelu osoittaa, että ei Ovie ainut ole joka näkee Venäjän toimet oikeana tai oikeutettuna, mutta hän on ollut keihäänkärkenä ennen sotaa ja sodan jälkeen mitä tulee putinin tukemiseen. Tässä on saatu kuitenkin nähdä haastatteluja joissa venäläiset NHL-pelaajat eivät pysty/kykene ymmärtämään minkä vuoksi Venäjää ei nähdä arvokisoissa. Miten he voisivatkaan ymmärtää, koska he luulevat Venäjän joko toimivan oikein tai vähintään olevan oikeutettu toimiinsa? Alla olevassa jutussa Ovien lisäksi idioottimaisia kommentteja lausuvat Malkin ja Kaprizov. Näiden lisäksi ainakin Kulikov on valitellut Venäjän kohtaloa jäädä ulos arvokisoista.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen

Seuraisitko jos Ukrainan tilalla olisi Suomi ja Ovechkinin toimet tähän asti täysin identtisiä?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No mene nyt sitten hyvä ihminen peliväline käyränä sinne NHL-alueen ennätysseurantaketjuun seuraamaan ennätysjahtia.

Toki toki, heti kun pelit taas Capsin osalta jatkuvat ja on jotain seurattavaa.

Täällä sen sijaan keskitymme Ovechkinin elämän ja toiminnan kaukalon ulkopuoliseen osaan.

Kyllä, juuri näin. Ja siitäkin minulla lienee oikeus (sinunkin mielestäsi) keskustella, vaikka tykkäänkin seurata vääräuskoisena myös ennätysjahtia.

Seuraisitko jos Ukrainan tilalla olisi Suomi ja Ovechkinin toimet tähän asti täysin identtisiä?

Todennäköisesti kyllä, jos vain olosuhteet sen sallisivat. En ole nytkään sitä mieltä, että Ovechkin on syyllinen Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Tuskin pitäisin häntä syyllisenä myöskään tässä skenaariossa. Minulle se jannu on ennen kaikkea jääkiekkoilija suurella intohimolla seuraamassani sarjassa, kenen tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei ole käytännössä mitään merkitystä Venäjän sekoiluihin Euroopassa. Jos Ovechkin nyt ilmoittaisi suureen ääneen vastustavansa Putinia, ei se muuttaisi yhtään mitään tämän toiminnassa, vaan sama perseily jatkuisi edelleenkin.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
keskustelu on ihan asiallista joten jatketaan sitä. Erityiskiitos @Rantojen mies asiallisista huomioista, ja olen myös sitä mieltä että Ovechkinin toiminta osana Putinin propagandaa ei ole eikä olisi hyväksyttävää.

No itse asiassa Ovechkin oli promoamassa Venäjän nuorten armeijaa tai jotain vastaavaa toissakesänä. Tämän lisäksi pitää muistaa tuo Ovien haastattelu jonkun verran siitä, kun sota alkoi. Sehän oli putinin mielestä varmasti aivan nappisuoritus puudeliltaan. Siinä haastattelussahan ei todellakaan tuomittu tai syyllistetty Venäjää vaan pyydettiin sodan lopettamista yleisesti, oli kyseessä kuka tahansa Ukraina tai jokin muu maa. Siis Ukraina!? Mitä vittua tuo uuno oikein selittää, kun agressiota harrastaa vain Venäjä ja rauha olisi saatu ja saataisiin heti, kun olisivat valmiita lopettamaan kansanmurhan.

Tuo haastattelu kannattaa katsoa uudestaan läpi, jos on päässyt unohtumaan miten kaikki sanat muotoiltiin. Putin on presidentti ja rauhaa. Rauhaa kun Ukraina lopettaa puolustautumisen? Tuossa haastattelussa asetettiin kaikki sanat hyvin tarkasti, että Venäjää ei tuomittu ja saatu näyttämään syylliseltä. Koska putin on presidenttini.

Ja jos muistetaan Zadorovin haastattelu, niin hän sanoi, että oli tarkoitus venäläisten pelaajien kesken tehdä joku ulostulo missä hyökkäyssota tuomitaan tai siitä sanoudutaan irti, mutta venäläiset NHL-pelaajat olivat kahtiajakautuneita asian kanssa. Tuo haastattelu osoittaa, että ei Ovie ainut ole joka näkee Venäjän toimet oikeana tai oikeutettuna, mutta hän on ollut keihäänkärkenä ennen sotaa ja sodan jälkeen mitä tulee putinin tukemiseen. Tässä on saatu kuitenkin nähdä haastatteluja joissa venäläiset NHL-pelaajat eivät pysty/kykene ymmärtämään minkä vuoksi Venäjää ei nähdä arvokisoissa. Miten he voisivatkaan ymmärtää, koska he luulevat Venäjän joko toimivan oikein tai vähintään olevan oikeutettu toimiinsa? Alla olevassa jutussa Ovien lisäksi idioottimaisia kommentteja lausuvat Malkin ja Kaprizov. Näiden lisäksi ainakin Kulikov on valitellut Venäjän kohtaloa jäädä ulos arvokisoista.

Nämä kaksi usein käyttämääsi keppihevostahan on edelleen puhtaasti sinun tulkintasi, jotka esität faktoina. Tuosta mainitsemastasi promoamisesta ei ole mitään todellista tietoa, on vain yksi fanikuva jostain tien varrelta missä jonkinlaiseen nuoretputinit-ryhmään kuuluva teini poseeraa Ovechkinin vieressä. Ja se kuuluisa haastattelu on kyllä mielenkiintoisesti tohen lainattu, suosittelen tosiaan jokaista kuuntelemaan sen itse eikä lukemaan tuota referaattia.

Eniveis, tästä lainauksesta eteenpäin;

Ovechkin tukee massamurhaajaa ja täällä eräät tukevat Ovechkinia. Sitä voi väännellä, käännellä ja selitellä miten vaan, mutta noin yksinkertaista se on.

Ovechkin itse on sanonut osallistuneensa tähän loppuun asti koluttuun fasismi-kampanjaan koska ei halunnut sotaa. Huom, no war paita.

”i dont try to make statement. I have a lots of friends in Ukraine. I just dont want a war.”

Tältä pohjalta itelle on jäänyt Ovechkinista kuva ennemmin nimenomaan tälläkin palstalla paljon esille tuodun termin mukaisesti ”hyödyllisenä idioottina”, kuin massa- ja lastenmurhan tarkoituksellisena edistäjänä tai tietoisena vaikuttajatahona.

TeamPutin on perustettu 2017. Instagram kuvat Putinin kanssa on ladattu sinne sitä seuraavien muutaman vuoden aikana.

Kun vuosi 2022 alkoi Ovechkin oli tästä huolimatta empaattisena pidetty ja laajalti tykätty persoona, joka osallistui paljon hyväntekeväisyyteen niin rahalla, kuin ajallaankin. Putin-kaveruutta pidettiin lähinnä perinteisenä venäläistyylisenä isänmaallisuutena ja varsin normaalina toimintana Ovechkinin tasoiselta staralta. Lehdistössä hänestä kirjoiteltiin pelkkää positiivista tarinaa (pl. Malamud), miten auttelee naapureita hädässä ja miten paras kaveri on Torontolainen syöpäsairas lapsipotilas. Jollekin kodittomalle kanadassa oli annettu kalliit nahkatakit päältä jne jne, you get the point. Koiranpentuja sylissä ja hymy aina korvilla. NHLn kasvot ja esikuva tulevaisuuden maalintekijöille.

24.2.2022 Ovechkin muuttui sankarista hirviöksi yhdessä yössä. Ilman että teki silloin itse mitään. Se johtui siitä mitä joku toinen teki, tarkemmin ottaen Putin.

Näin jälkikäteen on helppo nähdä miten Ovechkinia on käytetty sotapropagandan palasena jo vuosikymmenen ajan. Ja tästä on tärkeä keskustella ja oppia. Arvioida Ovechkinin osaa ja roolia siinä.

Mutta aika vähissä oli ne tämänkin ketjun faktatietäjät vielä reilu kolme vuotta sitten, ja aika vaikea se nytkin on arvailla että kuinka tietoinen Ovechkin itsekään on ollut siitä end-gamestä mihin Putler on projektiaan vienyt. Se että Ovechkin on tukenut Putinia ennen sotaa, ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita että hän olisi tukenut sotaa.

Toinen asia on sitten se mitä on jäänyt tekemättä. Sodan alettua linja kun on ollut ettei tehdä eikä sanota mitään. Se on suututtanut kaikki. Lännessä vaaditaan sodan tuomitsemista ja idässä sen tukemista. Siinä missä Ovechkinilta on helppo täältä näppiksen takaa toivoa ja vaatia kansalaisrohkeutta ja moraalia tehdä oikeita päätöksiä, niin samalla on kuitenkin hyvä myös ymmärtää niitä taustoja miksi sellaisten päätösten tekeminen Ovechkinin asemassa olevalle ei ole pelkkää mustavalkoista puolen valitsemista.

Mun mielestä Ovechkin on tehnyt monta huonoa päätöstä ja olisi toivottavaa että joutuu vastaamaan niihin omalla äänellään. Oikeasti ottamaan vastuuta, ymmärtämään oma vastuunsa. Se ei nyt tässä kohta kuitenkaan ole enää pelkästään hänestäkään kiinni, kun NHL kertoo toiseen korvaan mitä tehdä ja Kremlistä tulee samalla paskaa toiseen. Siinä välissä sitten pyörii jossain villit skenaariot omaisuuden pakkolunastuksista, perheen maantieteellisestä ja taloudellisesta tulevaisuudesta ja jopa avoimista ikkunoista.

Ehkä jos en olis Capitals leirissä niin näkemys olis jyrkempi, mutta nyt se on tässä kohtaa, ja edelleen 3 vuotta myöhemmin, siinä vedenjakajalla. Pidän Ovechkinin roolia tässä näytelmässä tuomittavana ja ”pahana”, mutta en osaa suoraan sanoa onko henkilö itsessään valinnut olla ”paha” vai onko tilanteeseen ennemminkin ajauduttu ”hyödyllisenä idioottina”.

Aion seurata joukkuettani jatkossakin, ja toivon sille menestystä. Ilman Ovechkinia tai sen kanssa. Maaliennätys kiinnostaa myös, koska se on osa urheiluhistoriaa ja yksittäisenä erillisenä suorituksena merkittävä. Voin silti samalla myös hyvällä omallatunnolla tuomita niin sotimisen, Putinin, kuin Ovechkinin roolinkin tässä kuviossa. Nämä ei poissulje toisiaan.

Se kiihko millä väki suhtautuu nimenomaan Ovechkiniin on kuitenkin jännä. Onhan se tän koneiston keulakuva, mut ketään ei kyllä juuri kulmiaan kohottanut kun Bobrovsky heilutti venäjän lippua mestaruusjuhlissa. Muiden venäläisten hiljaisuus siinä omassa joukkueessa ei aiheuta närää. Malkin on edelleen fine eikä siitä tarvi puhua, se on vain topicin välttelemistä ja valkopesua tms. Miksi niin vahvasti tämä ilmiö yksilöidään, kun kyseessä on selkeästi laajempi kokonaisuus, eikä sen keskiössä ole vain yksittäinen henkilö.

Olisi vielä tarpeellisempaa keskustella tällä koohotuksella NHLn hiljaisesta linjasta ja koko venäläispelaajiston kollektiivisesta pakenemisesta NHLn linjan taakse. Lyödä sitä painetta sinnepäin myös. Ja onko NHL oikeasti niin pelottava instanssi että kukaan muu kuin Hasek ei uskalla asiaan ottaa kantaa? Tässä kolmen vuoden aikana kuitenkin varmasti on ollut uransa päätökseen saaneita pelaajia, valmentajia, huoltajia tai vaikka bussikuskeja jotka voisi rikkoa hiljaisuuden. Sellaisiakin jotka eivät asu ja elä jenkkilän sananrajoittamisen ilmapiirissä enää. Voisko joku iltalehden toimittaja vaikka kaivaa tällaisen henkilön esiin, edes nimettömänä, ja pureutua hiukan mitä siellä kulisseissa tapahtuu.

Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehkä jos en olis Capitals leirissä niin näkemys olis jyrkempi, mutta nyt se on tässä kohtaa, ja edelleen 3 vuotta myöhemmin, siinä vedenjakajalla. Pidän Ovechkinin roolia tässä näytelmässä tuomittavana ja ”pahana”, mutta en osaa suoraan sanoa onko henkilö itsessään valinnut olla ”paha” vai onko tilanteeseen ennemminkin ajauduttu ”hyödyllisenä idioottina”.

No, minä en ole Caps-leirissä, ja jaan näkemyksesi täysin. Koko viestin osalta.

Maaliennätys kiinnostaa myös, koska se on osa urheiluhistoriaa ja yksittäisenä erillisenä suorituksena merkittävä. Voin silti samalla myös hyvällä omallatunnolla tuomita niin sotimisen, Putinin, kuin Ovechkinin roolinkin tässä kuviossa. Nämä ei poissulje toisiaan.

Ja tässä on pähkinänkuoressa se, mitä itsekin olen yrittänyt tuoda esille.

...

Tässä koko Ovechkin-saagassa nostaa hyvin päätään tämä nykyaikana hyvin valitettava ilmiö, polarisaatio. Jos et ole samaa mieltä, olet vihollinen. Ei edes yritetä ymmärtää sitä toisen osapuolen näkökulmaa, vaan todetaan se yksiselitteisesti "paskapuheeksi" tai "vääräksi". Ja näistä lähtökohdista se keskustelu tuppaa kärjistymään nopeastikin, joka varmaan näyttelee isoa osaa moderaattorien päätöksessä jakaa ketju kahtia.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Todennäköisesti kyllä, jos vain olosuhteet sen sallisivat. En ole nytkään sitä mieltä, että Ovechkin on syyllinen Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Tuskin pitäisin häntä syyllisenä myöskään tässä skenaariossa. Minulle se jannu on ennen kaikkea jääkiekkoilija suurella intohimolla seuraamassani sarjassa, kenen tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ei ole käytännössä mitään merkitystä Venäjän sekoiluihin Euroopassa. Jos Ovechkin nyt ilmoittaisi suureen ääneen vastustavansa Putinia, ei se muuttaisi yhtään mitään tämän toiminnassa, vaan sama perseily jatkuisi edelleenkin.
Arvostan rehellistä vastaustasi. Etpä ainakaan näyttäydy tekopyhänä. Boldatusta kuitenkin eri mieltä. Kyllä, Putin olisi hyökännyt Ukrainaan ihan sama mitä Ovechkin olisi tehnyt/sanonut/jättänyt tekemättä/sanomatta. Ja myös jatkanut sotaa vaikka Ovechkin olisi tehnyt/sanonut ties mitä sodan alkamisen jälkeen. Mutta se mitä Ovechkin on sanomisillaan tai pikemminkin sanomatta jättämisillään tehnyt, on nimenomaan juuri sitä soft poweria mitä tässä ketjussa on moneen otteeseen selitetty. Ja sillä on vaikutusta kenties miljoonien ihmisten suhtautumiseen koko konfliktiin. Jos Ovechkin olisi heti alkuun tuominut Venäjän hyökkäyksen (mitä hän ei siis tähän päivään mennessä ole tehnyt, vaan ainoa mitä hänen suustaan on tullut ((ja sekin toimittajan syöttämänä)) on "no war please"), niin varmasti monen paikallisen Capitals-fanin ja NHL-seuraajan suhtautuminen koko konfliktiin olisi toisenlainen.

Suosikkijoukkue
Kyllä, juuri näin. Ja siitäkin minulla lienee oikeus (sinunkin mielestäsi) keskustella, vaikka tykkäänkin seurata vääräuskoisena myös ennätysjahtia.
Et sinä täällä mihinkään keskusteluun niinkään osallistu, lähinnä jonkinlaiseen hämmentämiseen. Palstahistorian perusteella olet tavattoman monta kertaa käynyt valistamassa meille, kuinka hyvä juttu on, että Ovechkinia koskeva keskustelu on jaettu kahteen osioon. Onhan se ihan perusteltavissa oleva asiallinen mielipide, eipä sillä. Samoin olemme saaneet useamman kerran sinulta sen suuntaisen arvion, etteivät kaikki Ovechkinin ihastelijat ja maaliennätyksen seuraajat mitään Putinin faneja ja ystäviä ole, eivätkä tietysti olekaan. Heitä vain ei haittaa paljoa tai ollenkaan se, että fanituksensa kohde on Putin-klubin kerhomestari. Eikö sekään haittaisi, jos Ovechkinin mielestä Hitler olisi ”minun johtajani”? Se kun on vain sellainen kaukalon ulkopuolinen löylyasia, ja hyvä vaan, että keskustelu änärin puolella keskittyy vain maalien laskemiseen, eikä Hitleristä puhuta sanaakaan?

Tosin olen minäkin käynyt täällä saatanoimassa Ovechkinin useampaan kerran, joskin vaihtelevin sanamuodoin ja sisällöin, mutta melko lailla samoin lopputuloksin. Niin monin eri korulausein voi Ovechkinin korottaa emäpaskiaiseksi. No, tästä asiasta saatamme kai olla osimoilleen samaa mieltä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Et sinä täällä mihinkään keskusteluun niinkään osallistu, lähinnä jonkinlaiseen hämmentämiseen. Palstahistorian perusteella olet tavattoman monta kertaa käynyt valistamassa meille, kuinka hyvä juttu on, että Ovechkinia koskeva keskustelu on jaettu kahteen osioon. Onhan se ihan perusteltavissa oleva asiallinen mielipide, eipä sillä. Samoin olemme saaneet useamman kerran sinulta sen suuntaisen arvion, etteivät kaikki Ovechkinin ihastelijat ja maaliennätyksen seuraajat mitään Putinin faneja ja ystäviä ole, eivätkä tietysti olekaan. Heitä vain ei haittaa paljoa tai ollenkaan se, että fanituksensa kohde on Putin-klubin kerhomestari. Eikö sekään haittaisi, jos Ovechkinin mielestä Hitler olisi ”minun johtajani”? Se kun on vain sellainen kaukalon ulkopuolinen löylyasia, ja hyvä vaan, että keskustelu änärin puolella keskittyy vain maalien laskemiseen, eikä Hitleristä puhuta sanaakaan?

Niin, minusta keskustelu Ovechkinia koskevasta keskustelusta kuuluu ennemminkin tähän ketjuun, kuin maaliennätysketjuun. Tiedän, että olet fiksu kirjoittaja, joten tajunnet minun pointtini tässä. Tajunnet myös perusteluni näkemykselleni, miksi keskustelu oli järkevää hajauttaa kahteen ketjuun.

Hitler tuskin kuuluu mitenkään keskusteluun, jossa on tarkoitus puida Ovechkinin kaukalon ulkopuolisia asioita.

Tosin olen minäkin käynyt täällä saatanoimassa Ovechkinin useampaan kerran, joskin vaihtelevin sanamuodoin ja sisällöin, mutta melko lailla samoin lopputuloksin. Niin monin eri korulausein voi Ovechkinin korottaa emäpaskiaiseksi. No, tästä asiasta saatamme kai olla osimoilleen samaa mieltä.

En minä pidä Ovechkinia emäpaskiaisena. En nyt erityisemmin innostu myöskään herran kaveeraamisesta Putinin kanssa, mutta en nyt suoraan pidä syyllisenäkään mihinkään. Jos nyt otetaan aikajanaksi vaikka viimeiset kaksi vuotta, niin mitä sellaista AO on tehnyt, joka voidaan tulkita - palstaveljeä lainatakseni - haluksi tappaa kaikki ukrainalaiset?

Ihan retorisena kysymyksenä kaikille nimimerkin takaa kirjoitteleville; kuinka moni uskaltaisi kasvotusten tai omalla nimellään lähteä Putinin tielle poikkiteloin? Veikkaan, että aika harva...

Tuossa @TylerDG kirjoitti äärimmäisen hyvän viestin asiasta, mutta monikaan tuskin sitä edes yritti sisäistää kunnolla. Se kun oli pelkkää Ovechkin-fanin propagandaa.

...

Jos nämä Ovechkinin urallaan tekemät maalit on kaikki Putinin softpoweria, niin sitten olen mieluusti sen uhri. Minä arvostan kiekkoilijoita ennen kaikkea siellä kaukalossa tapahtuvien asioiden perusteella. Jos Ovechkinin lähes 900 maalia on Putinin softpowerin ansiota, nostan hattua Putinille. Itse tosin veikkaan, että määrään vaikuttaa enemmän AO:n kyvyt pelata kiekkoa.

NHL:lle tuntuu ennätysjahti olevan Ukrainan tilannetta suurempi. Sille samalle sarjalle, johon varataan vuosittain toistakymmentä suomalaista NHL-pelaajaa. Sille samalle sarjalle, jonka peleissä suomalaisten edesottamuksia seurataan Jatkoajassakin usean eri ketjun voimin. Sille samalle sarjalle, joka on monen suomalaisen juniorin silmissä se "tarunhohtoinen". Ja nyt yksi pelaaja, joka kelpaa sille samalle sarjalle profiilipelaajaksi, pitäisi canceloida kiekon osalta suomalaisella kiekkopalstalla?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy