Ihan uteliaisuuttani kysyn, kannatatko mielipiteen vapautta? Olet valmis canceloimaan ihmisen urheilusta pelkästään siitä syystä, ettei hän suostu kieltämään oman kansansa johtajaa. ”No one expects the Spanish Inquisition.”
Itse ajattelen asiaa niin, että ihmisten näkemykset oikeasta, väärästä ja reilusta vaihtelee sen mukaan missä kulttuurissa elämme. Voimme vaatia, että muiden maiden kulttuurien edustajat noudattavat meidän kulttuurimme sääntöjä silloin kun elävät keskuudessamme, mutta on aika paksua vaatia, että he muokkaavat myös omasta kulttuuristaan kumpuavia mielipiteitään. Se ei ole se kulttuuri, jota itse haluan vaalia.
Mutku Putin on paha. Joo. Erityisesti meidän kulttuurimme silmin. Mutta leimatessamme ihmisiä pahoiksi, on syytä muistaa, että meidän kulttuurimme keulamiehillä on myös hyökkäyssotia omalla tunnollaan - aika paljonkin, ja veikkaan, ettei muunlaisia kulttuuriarvoja tunnustava osa maapalloa ole katsellut noita puuhia kovin hyvällä. Mitä olisimme itse ajatelleet esimerkiksi Irakin sodan aikoihin, jos venäläiset olisivat vaatineet heidän maassaan urheilevilta amerikkalaisilta julistuksia siitä, että heidän presidenttinsä on paha? Totalitaristiset perkeleet. Ja Irakin sota on sinänsä helppo meidänkin tuomita, koska olemme syrjäisiä tarkkailijoita, mutta moni amerikkalainen uskoi tuolloin, että he ovat hyviksiä siinä sodassa. Uskoo edelleen.