Alaikäisten lisääntynyt alkoholinkäyttö

  • 2 746
  • 47

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Näin viikonloppuisin kaupungilla näkee päihtyneitä nuoria oksentamassa ja nuokkumassa linja-autopysäkeillä. Okei, myönnän itsekin käyttäneeni alaikäisenä alkoholia suhteellisen useinkin, mutta en kanna huolta yksilölliseltä kannalta. En ole huolissani siitä jos joku sammuu lumihankeen ja jää sinne, eipähän ole minun asia jos joku kokematon menee kaupungille liiallisen alkoholimäärän kanssa ryyppäämään. Kyllä jokainen kuitenkin tiedostaa riskin.
Nämä nuoret ovat kuitenkin maamme tulevaisuus ja ei ennen meininki ollut tällaista. Kasavatko nämä nuoret sille tasolle, jotta maamme on hyvissä käsissä myös tulevaisuudessakin? Kyllähän nuorten alkoholinkäytöstä on haittaa myöskin ympäristön kannalta ja yleisen turvallisuuden kannalta kaupungeissa.
Mitäs olette mieltä, kuinka tätä alkoholinkäyttöä voisi rajoittaa parhaiten? Pitäisikö siitä tehdä yleisesti ottaen tabu, kielteinen asia, jolloin kyllä ns. kielletyn hedelmän ilmiö saattaa toteutua, eli siis se, että kielletty asia tuo lisää kiinnostavuutta käytön suhteen? Vai pitäisikö siitä tehdä ns. yleinen, normaali asia, joka saattaisi kieltämättä taas arkipäiväistää alkoholinkäytön?
Tietyt arabimaat lienee hyvä esimerkki ensimmäisestä vaihtoehdosta kun taas varsinkin Ranska lienee hyvä esimerkki jälkimmäisestä. Suomi pyörii kenties siinä keskivaiheilla, mutta täällä juonti on kuitenkin yleistä lähinnä sen takia, että siitä on tullut muotia ja nuorilla ei ole juurikaan muuta tekemistä?
Riittäisikö kaupunkien budjetit antamaan nuorille muuta viihdykettä illoiksi ja enemmän harrastusmahdollisuuksia?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti CMX
Näin viikonloppuisin kaupungilla näkee päihtyneitä nuoria oksentamassa ja nuokkumassa linja-autopysäkeillä. Okei, myönnän itsekin käyttäneeni alaikäisenä alkoholia suhteellisen useinkin, mutta en kanna huolta yksilölliseltä kannalta. En ole huolissani siitä jos joku sammuu lumihankeen ja jää sinne, eipähän ole minun asia jos joku kokematon menee kaupungille liiallisen alkoholimäärän kanssa ryyppäämään. Kyllä jokainen kuitenkin tiedostaa riskin.

Henkilökohtaisesti aloitin "ryyppäämisen" hirviseuran peijaisissa, sitä tosin seurasi parin vuoden tauko. Ei se sahti niin herkkua tavaraa ollut.

No, sitten kun pääsin todella asiaan (eli pulloon) kiinni, niin silloin oltiin kavereilla kotibileissä ja kaikki pitivät kavereistaan huolta. Ja siitä voidaan vieläkin toisiamme kiittää.

Aina pitää pitää huolta lähimmäisestään, se on hienoa, jos joku jäätyy hankeen. Kaikki tiedostaa riskin, mutta aina se itsehillintä ei toimi. Jos näette jonkun hangessa, niin herättäkää...

Viina ei ole vastaus, mutta kyllä se oikeille raiteille ohjaa...sillä kännissä keksii paljon hyviä vastauksia...

Että silleen...
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen yhä alaikäinen, ja pakko myöntää, että alkoholillakin on tullut leikittyä. Nyt voin tosin jo sanoa, että olen "rauhoittunut", pari vuotta sitten tuli rellestettyä liikaakin, lähinnä ehkä suurien elämän muutosten ja pahan olon takia. Tällä hetkellä tuntuu lähinnä siltä, että koko ryyppääminen on tyhmää.

Alkuun kannattaisi ehkä lähteä miettimään niitä syitä, mitkä saavat nuoret juopottelemaan. Paljon puhutaan mm. siitä, miten kodeissa ei aseteta enää rajoja, nuoriso on täysin kuritonta, voi pahoin jne. Itse nostaisin esille kuitenkin vielä nuorten kaveripiireissä jylläävät, voisinkohan sanoa, että sosiaaliset paineet. Tytöt aloittavat meikkaamaan suurin piirtein 10-vuotiaina, muotivaatteet on pakko olla päällä, ja 13-vuotiaina ollaan huolissaan siitä, kun neitsyys on vielä tallella. Tuntuu, että nuorilla (lapsilla) on mieletön kiire aikuistua, lapsuudelle ei tunnu enää olevan kunnolla sijaa. Omia rajoja etsitään, mutta samalla ollaan myös ympäristön painostuksen alaisena. Alkoholin käyttö tulee sitten tässä vaiheessa kuvaan: "Mä oon tosi aikuinen ja cool, ku juon". Aikuisten esimerkki tässä kohtaan olisi tärkeää, pitäisi jollain tavoin osoittaa näille varhaisnuorille, että ryyppäminen ei ole niin IN.

Enemmän viihdykkitä nuorille pitäisi todellakin saada. Tai ainakin enemmän paikkoja, missä viettää perjantai-iltaa. Nuoremmille, n. 11-15-vuotiaille esim. limudiscot voisivat olla kova sana. Itse taas vanhempana, lähempänä aikuisuutta (täysi-ikäisyyttä) olevana kaipaisin ihan vain paikkaa, missä istuskella kavereiden kanssa ja jutella kaikessa rauhassa. Kahviloissa tulee käytyä paljon, mutta nekin vain tuppaavat menemään melko aikaisin kiinni. Yökahvilat olisivat siis asiaa. Mihinkään kaupungin limudiskoihin en ainakaan minä jaksa enää lähteä, niissä ärsyttävää jo sitten se, et suurin osa porukasta on n. 13-vuotiaita. Mieluummin on kavereiden kanssa rauhassa jossain, ja järjestää sitten itse omat biletykset, kun niille on tarvetta.

Tässä nyt joitain kantoja. Tekstistä taisi tulla hieman sekavaa, mutta juuri nyt minua väsyttää niin paljon, ettei ajatus meinaa kestää kasassa. Ehkä palaan aiheeseen myöhemmin selkeämmillä kannoilla.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
No voi hitsi. Pitikö se nyt langeta minun osalle kertoa sinulle CMX, että sinusta on tullut...auts...kyllä...wanha.

Alaikäisten alkoholinkäyttö ei suinkaan ole lisääntynyt. Ei missään määrin. Omat vanhempani 50-luvulta ovat oivia esimerkkejä siitä. Arvot saattavat vuosien varrella jonkun verran muuttua, mutta perusasiat ovat ihan samat. Oma äitini on esim. lentänyt ulos luokasta syynä että oli farkut jalassa. Ehän sellaista voi sallia naispuolisilla, eihän;) Sen ajan vanhemmat olivat huolissaan että tällaisetkö kapinalliset hallitsevat maailmaa tulevaisuudessa.

60-70 -luvulla alettiin käyttää huumeita tosi heppoisasti, keskiolut saatiin maitokauppoihin jne. Sen ajan vanhemmat olivat huolissaan että tällaisetkö nuoret päättävät eduskunnssa meidän asioista tulevaisuudessa. Niin, ne tyypit istuu siellä nyt.

80-luvun nuoret olivat itse asiassa aika kilttiä porukkaa, koska silloin oli IN ainostaan alkoholi. 90-luvun nuoret löysivät siihen lisäksi nappulat. Eli sekakäyttö yleistyi todella paljon.

Eli jos sinun huolesi todellakin on nykynuorison alkoholin käyttö niin sanoisin, että olet ajatuksinesi aika kaukana todellisista ongelmista.

Erään aikamme suur(ja tällä en viittaa muuhun kuin kg-määrään)miehen sanoin: ikävä kyllä.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti wilco
Kaikki tiedostaa riskin, mutta aina se itsehillintä ei toimi. Jos näette jonkun hangessa, niin herättäkää...

Minä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että en takuulla herätä. Nuo hankeen sammumiset, kännissä kaahailut yms. (huumehörhöilyistä nyt puhumattakaan) kertovat minusta vain näiden henkilöiden uskomattomasta tyhmyydestä. Kuten ziljoona kertaa on sanottu, luonto karsii. Itsekin olen suoraan sanottuna enemmän iloinen kuin surullinen näiden "2,5 promillen humalassa suoraan risteyksestä rekan alle ajaneen nuorukaisen" poismenosta. Onpahan taas yksi idiootti pois meitä muita tielläliikkujia uhkaamasta ja veromarkkoja tuhlaamasta.

Olisihan tuon tietysti voinut sanoa hienovaraisemminkin, mutta samapa tuo.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Tinde
No voi hitsi. Pitikö se nyt langeta minun osalle kertoa sinulle CMX, että sinusta on tullut...auts...kyllä...wanha.

Heh, ei sentään. Kyllä minä olen vielä luokiteltavissa nuoreksi. Näin nuoren näkökulmasta asiaa onkin hyvä tarkastella.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Tinde

Eli jos sinun huolesi todellakin on nykynuorison alkoholin käyttö niin sanoisin, että olet ajatuksinesi aika kaukana todellisista ongelmista.

Kylläpä minä olen sitä mieltä, että oli se alkoholin käyttö joskus muinoin paljon paheksuttavampi asia. Ja en nyt ole väittänytkään ainoaksi huolekseni sitä, ketkä maata tulevaisuudessa hallitsee. Nykynuorten arvot vain sattuvat olemaan mitä ovat ja mediallakin on aivan varmasti sormensa pelissä. Kyllä se huolestuttaa. Alkoholin nostaminen niinkin korkealle jalustalle nykynuorten keskuudessa on erittäin huolestuttavaa myös yleisen hyvinvoinnin kannalta.

Mainitsin myös, että ongelmia koituu nuorten katujuopottelusta jo sinällään, koska se lisää paljon katuväkivaltaa ja muuta vastaavaa.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Viestin lähetti Shane
Minä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että en takuulla herätä. Nuo hankeen sammumiset, kännissä kaahailut yms. (huumehörhöilyistä nyt puhumattakaan) kertovat minusta vain näiden henkilöiden uskomattomasta tyhmyydestä. Kuten ziljoona kertaa on sanottu, luonto karsii.

No miten toimit jos joku nainen viruu esim raiskattuna hangella tai jos joku on saanut turpaan ja viruu siellä kylmässä, ajattelet että niin sen pitääkin olla he ovat liian heikkoja elämään? saatikka jos joku on saanut sairaskohtauksen... Itse soitan hätänumeroon jos tilanne vaatii.

ps. itse olen friikki enkä käytä alkoholia vieläkään.

ps. tiesin sen ja sarkasmi on liian vaikea taiteenlaji minulle :(
 
Viimeksi muokattu:

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti CMX
Heh, ei sentään. Kyllä minä olen vielä luokiteltavissa nuoreksi. Näin nuoren näkökulmasta asiaa onkin hyvä tarkastella.

Siis luokiteltavissa alaikäiseksi? Sehän oli otsikko ja puheenaihe?

En tiedä painotinko tarpeeksi tekstissäni sitä, mutta alaikäisten toilailuista oli tekstissäni juuri kyse.

Voi olla että alkoholinkäyttö on sitten levinnyt muuallekin Suomeen sitten 50-luvun Helsingin (mistä minulla on tietoa), mutta melkeinpä voisin heittää aika painavan vastalauseen tähän kohtaan, että eiköhän ne kiljukannut ole porisseet siellä navetan nurkissa muuallakin Suomessa ennen tätä 2000-lukuakin;)

Pointtini oli tosiaan se että kyllä alaikäiset käyttävät alkoholia, mutta pelkkä alkoholinkäyttö ei mielestäni ole se pahin ongelma mistä tämän päivän nuorissa tarvitsisi olla huolissaan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Minä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että en takuulla herätä. Nuo hankeen sammumiset, kännissä kaahailut yms. (huumehörhöilyistä nyt puhumattakaan) kertovat minusta vain näiden henkilöiden uskomattomasta tyhmyydestä. Kuten ziljoona kertaa on sanottu, luonto karsii. Itsekin olen suoraan sanottuna enemmän iloinen kuin surullinen näiden "2,5 promillen humalassa suoraan risteyksestä rekan alle ajaneen nuorukaisen" poismenosta. Onpahan taas yksi idiootti pois meitä muita tielläliikkujia uhkaamasta ja veromarkkoja tuhlaamasta.

Olisihan tuon tietysti voinut sanoa hienovaraisemminkin, mutta samapa tuo.

Mielestäni tuo sinun lajittelu hieman ontuu. Joku voi aivan hyvin ottaa liikaa viinaa ja sammua. Se, että lähtee auton rattiin kännissä on sitten aivan toinen asia, sillä siinä vaarantaa muitakin ihmisiä.

Kun joku sanoo iloitsevansa siitä, kun näkee ihmisen sammuneena hangessa ja hänen saavansa sitä mitä on tilannut niin tulee mieleen, mitenköhän tämän asian todennut henkilö miettisi jos joku hänelle läheinen ihminen sammuisi hankeen ja kukaan ei herättäisi.
 

Morning star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Shane
Minä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että en takuulla herätä. Nuo hankeen sammumiset, kännissä kaahailut yms. (huumehörhöilyistä nyt puhumattakaan) kertovat minusta vain näiden henkilöiden uskomattomasta tyhmyydestä. Kuten ziljoona kertaa on sanottu, luonto karsii. Itsekin olen suoraan sanottuna enemmän iloinen kuin surullinen näiden "2,5 promillen humalassa suoraan risteyksestä rekan alle ajaneen nuorukaisen" poismenosta. Onpahan taas yksi idiootti pois meitä muita tielläliikkujia uhkaamasta ja veromarkkoja tuhlaamasta.

Itse voin omasta puolestani sanoa,että kun vedin ekat "kunnon" kännit sammuin hankeen.Kaverini sitten herättivät minut ja veivät kotiin ja on sen jälkeen tullut aika hyvin noita verojakin makseltua.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Tinde
Siis luokiteltavissa alaikäiseksi? Sehän oli otsikko ja puheenaihe?

En tiedä painotinko tarpeeksi tekstissäni sitä, mutta alaikäisten toilailuista oli tekstissäni juuri kyse.

Voi olla että alkoholinkäyttö on sitten levinnyt muuallekin Suomeen sitten 50-luvun Helsingin (mistä minulla on tietoa), mutta melkeinpä voisin heittää aika painavan vastalauseen tähän kohtaan, että eiköhän ne kiljukannut ole porisseet siellä navetan nurkissa muuallakin Suomessa ennen tätä 2000-lukuakin;)

Pointtini oli tosiaan se että kyllä alaikäiset käyttävät alkoholia, mutta pelkkä alkoholinkäyttö ei mielestäni ole se pahin ongelma mistä tämän päivän nuorissa tarvitsisi olla huolissaan.

Kyllä nuori voi olla olematta alaikäinen.

Pointtini olikin se, että nykyaikoina nuorten arvot ovat entistä enemmän alkoholivaltaisia, sitä lienee turha kiistää?
En ole väittänytkään, että tämä on suurin ongelma nuoriin liittyen, mutta ongelma tämäkin ja nimenomaan ongelma, joka saattaa johtaa tosiin ongelmiin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kun joku sanoo iloitsevansa siitä, kun näkee ihmisen sammuneena hangessa ja hänen saavansa sitä mitä on tilannut niin tulee mieleen, mitenköhän tämän asian todennut henkilö miettisi jos joku hänelle läheinen ihminen sammuisi hankeen ja kukaan ei herättäisi."


Blaargh milloinkohan ihmiset viisastuvat niin paljon ettei tätä argumentointikeinoa tarvitsisi nähdä joka ikisessä ketjussa missä käsitellään vähänkin vakavampia asioita.

Ei minulla muuta, voinen asettua tosin tukemaan Shanea jollain tasolla.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti varjo
[BBlaargh milloinkohan ihmiset viisastuvat niin paljon ettei tätä argumentointikeinoa tarvitsisi nähdä joka ikisessä ketjussa missä käsitellään vähänkin vakavampia asioita.[/B]

Milläs tavalla se on sitten sinun mielestäsi typerää uskoa periaatteeseen what comes around, goes around.

Millä perusteilla sitten jätät ihmisen lumihankeen makaamaan? Mitkä ovat niitä hyviä perusteluita sille? Se, että siitä on liikaa vaivaa vai että ihminen on itse vastuussa omasta ryyppämisestään? Varmasti onkin niin, että se on loppujen lopuksi jokaisen ihmisen oma virhe jos dokaa liikaa ja sitten sammuu hankeen ja kuolee pois, mutta onko siitä liikaa vaivaa esim. soittaa poliisit tms. poimimaan kyseisen nuoren pois hangesta?
 

Kosketus

Jäsen
Ainut keino vaikuttaa nuorten alkoholin käyttöön on vaikuttaa ensin aikuisten alkoholin käyttöön. On mahdotonta saada nuoria enää vakuuttumaan alkoholin haitoista ja huonoista puolista, jos aikuisetkaan eivät niistä näytä välittävän. Nuoret näkevät alkoholin ns. bilejuomana ja ehkä se heillä toimiikin siinä tarkoituksessa oikein hyvin. Mutta kun itse on elänyt 20 vuotta saman katon alla alkoholistin kanssa, niin sitä luulee tietävänsä jotain sen aineen huonoista puolistakin...
Nuorten alkoholin käytön ongelma on juuri siinä, että nykymenolla se ei todennäköisesti jää enää pelkästään nuoruuden bilejuomaksi, vaan sen käytön tultua sallitummaksi, yhä suurempi massa omaksuu sen osaksi arkijuomista aikuisena. Seurauksena on entistä suurempi määrä alkoholiongelmaisia ja sitä kautta enemmän perheväkivaltaa, avioeroja, mielenterveysongelmia yms. Että sitä rataa.

Vaikka en ole absolutisti, niin henk. koht. minun on vaikea ymmärtää sitä gloriaa, joka Suomessa alkoholin ympärille on rakennettu. Ja jos tilastoihin on uskomista, niin alkoholin riemuvoitto sen kuin jatkaa kulkuaan. Kummaa hommaa, kaikin puolin.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Kosketus
Vaikka en ole absolutisti, niin henk. koht. minun on vaikea ymmärtää sitä gloriaa, joka Suomessa alkoholin ympärille on rakennettu. Ja jos tilastoihin on uskomista, niin alkoholin riemuvoitto sen kuin jatkaa kulkuaan. Kummaa hommaa, kaikin puolin.

En löydä tähän hätään mitään tilastoja, mutta uskoisin, että niin hirveästi ei löydy eroa esim. erimaiden välillä Euroopassa. Tai siis nuoriso kiskoo humalahakuisesti niin monessa maassa. Suurin ero oman kokemukseni mukaan on se, että Suomessa tytöt kiskovat nimenomaan huomattavasti enemmän alkoholia kuin muualla Euroopassa.

Voi olla, että oma havainnointini ei ole kovin kattavaa, mutta tällainen kuva minulle on tullut.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Timi
Joku voi aivan hyvin ottaa liikaa viinaa ja sammua.

Ja joku voi aivan hyvin syödä vaikka liikaa pyykinpesuainetta.. Mutta miksi minun pitäisi huolehtia noin tyhmistä ihmisistä?

Viestin lähetti Timi
Kun joku sanoo iloitsevansa siitä, kun näkee ihmisen sammuneena hangessa ja hänen saavansa sitä mitä on tilannut niin tulee mieleen, mitenköhän tämän asian todennut henkilö miettisi jos joku hänelle läheinen ihminen sammuisi hankeen ja kukaan ei herättäisi.

Eipä ole ikinä pahemmin huvittanut kaveerata sellaisten henkilöiden kanssa, joita uhkaisi hankeen sammuminen. Minua kiinnostaa vähän fiksumpien ihmisten seura. Ja sukulaisillenikin olen tehnyt tämän asian harvinaisen selväksi.

Enkä sanonut iloitsevani jonkun tyypin hankeen sammumisesta (enhän tiedä, olisiko hänestä ollut muille ihmisille mitään vaaraa, kuten esim. rattijuopoista). Ei minua jonkun tuntemattoman ihmisen täysin omasta syystään hankittu kuolema pahemmin liikuta suuntaan eikä toiseen, mutta tuskinpa maailma noin tyhmässä ihmisessä mitään menettää.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Kosketus
Nuorten alkoholin käytön ongelma on juuri siinä, että nykymenolla se ei todennäköisesti jää enää pelkästään nuoruuden bilejuomaksi, vaan sen käytön tultua sallitummaksi, yhä suurempi massa omaksuu sen osaksi arkijuomista aikuisena. Seurauksena on entistä suurempi määrä alkoholiongelmaisia ja sitä kautta enemmän perheväkivaltaa, avioeroja, mielenterveysongelmia yms. Että sitä rataa.

Juteltiinpa tässä taannoin ystäväni kanssa tästä nykynuorten biletyksestä ja ryyppäämisestä. Ystäväni sanoi jotensakin näin kavereidensa ryyppäämisestä ja tulevaisuudensuunnitelmista: "ne kuvittelee, että joskus kolmekymppisenä niillä vaan jossain naksahtaa, eikä enää huvitakaan ryypätä ja sitten aloitetaan onnellinen perhe-elämä ja käydään töissä." Ja osalla noistakin nuorista löytyy perheestä alkoholiongelmaa, mutta eihän se nyt omalle kohdalle voi sattua. Mutta itsekin nuorena (ei, en ole alaikäinen) voin sanoa, että monesti tuon kännäämisen taustalta löytyy ainakin kaveripiirissä pahaa oloa ja ahdistusta, jopa epävarma tulevaisuus ahdistaa. Eihän niiden vuoksi pitäisi ryypätä, mutta he eivät taida löytää muuta keinoa...
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Ja joku voi aivan hyvin syödä vaikka liikaa pyykinpesuainetta.. Mutta miksi minun pitäisi huolehtia noin tyhmistä ihmisistä?


No pyykinpesuaineen syöminen on tiettävästi jo muutenkin aika myrkyllistä, mutta alkoholia nyt nautitaan muutenkin esim. ruoan kanssa, joten joltain on voinut lähteä vain mopo käsistä ja on sitten sammunut. Talvella siitä vain lähtee henki, mutta eihän sinun Tarvitse huolehtia kenestäkään.

Enkä sanonut iloitsevani jonkun tyypin hankeen sammumisesta (enhän tiedä, olisiko hänestä ollut muille ihmisille mitään vaaraa, kuten esim. rattijuopoista). Ei minua jonkun tuntemattoman ihmisen täysin omasta syystään hankittu kuolema pahemmin liikuta suuntaan eikä toiseen, mutta tuskinpa maailma noin tyhmässä ihmisessä mitään menettää.

Joo, lukihäiriö, sillä luulin sinun kirjoittaneen olevasi enemmän onnellinen noista tapauksista kuin surullinen, mutta taisit sitten viitata lähinnä rattijuoppojen hengenlähtöön.

Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä menettääkö maailma hangeen paleltuneessa humalaisessa mitään. Mielestäni jokainen tuollainen kuolema on kuitenkin turha ja jos se on vältettävissä niin menen herättämään tai soitan jonkun poliisin poimimaan kyseisen henkilön.

Mutta no joo.. tämä keskustelu tuskin johtaa mihinkään eli jos ihminen ei halua herättää hankeen sammunutta nuorta niin sitten ei.
 

Shane

Jäsen
Mikähän ihmeen puolustus tuo "on voinut lähteä vain mopo käsistä" muka on olevinaan? Mitä jos toisen ihmisen tappanut henkilö jätettäisiin tuomitsematta, koska "tältä nyt vain lähti mopo käsistä". Eihän hän itse asialle mitään voinut, vai?

Enkä ole sanonut, että minä en huolehdi kenestäkään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä Shane! Sinulla tuntuu, oikein YO-opiskelijana, olevan todella vankat perustelut jakaa ihmiset tyhmiin ja fiksuihin sen mukaan, onko ihminen sammunut hankeen vai ei. Nykyään voin ilmeisesti hoitaa myös työpaikkahaastattelut yhdella ainoalla kysymyksellä: oletko koskaan sammunut hankeen? Helppo tapa erottaa tyhmät fiksuista...

Kyllä sinunkin Shane pitäisi päästä pois sieltä äitisi hameen alta ja miettiä asioita ihan omalla järjellä, kun kerran sitä kuitenkin on sinulle jonkin verran suotu - YO-opiskelija? Toisaalta, äitisi saattaa hyvinkin olla oikeassa siinä, että viina on perkeleestä...

Maailma ei kuitenkaan ole ihan niin paha paikka, vaikka äitisi niin väittäisikin. Ja sitä maailmaa kannattaisi joskus käydä katselemassa ihan oikein livenä, eikä pelkästään televisiosta Hannu Karpon välityksellä, silläkin uhalla, että saatat joutua alaikäisen rattijuopon yliajamaksi...

Palataan asiaan, kun sinulla päässäsi ihan omia ajatuksia - ajatuksia, joita äitisi ei ole sinne takomalla takonut...
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Viestin lähetti Shane
Mikähän ihmeen puolustus tuo "on voinut lähteä vain mopo käsistä" muka on olevinaan? Mitä jos toisen ihmisen tappanut henkilö jätettäisiin tuomitsematta, koska "tältä nyt vain lähti mopo käsistä". Eihän hän itse asialle mitään voinut, vai?

Enkä ole sanonut, että minä en huolehdi kenestäkään.
Eihän noita asioita voi verrata keskenään. Eihän siinä menetä yhtään mitään, jos herättelee talvella ojaan sammunutta tai kutsuu vaikka poliisin paikalle.

Veikkaanpa, että jälkikäteen tuo henkilö on todella kiitollinen "pienen uhrauksesi" johdosta. Eivät kaikki ojassa makaavat ole alkoholisteja. Monilla alkoholiin tottumattomilla nuorilla voi oikeasti karata mopo käsistä ihan huomaamatta. Kaverien pitäisi aina huolehtia toisistaan silloin, kun ollaan ryyppäämässä ja muutenkin.

Jos kuitenkin ajatellaan vaikka tilanne, että joku känninen nuori lähtee bileistä kotiin ja sammahtaa jonnekin ojan pohjalle. Käveletkö sinä vain ohi ja ajattelet "mikä lienee tenukeppi, antaa paskiaisen nukkua"? Ei ole todellakaan suuri uhraus tuollaisessa tilanteessa näpytellä vaikka hätänumero kännykkään ja odottaa muutama minuutti paikalla avun saapumista.

Ei tappamista voi mitenkään verrata juomiseen. Eihän sitä, että joku jätetään tuomitsematta taposta mopon käsistä karkaamisen seurauksena, voi verrata siihen, että sammuminen on perustelu jättää jotakin hyiseen ojaan sammunutta jamppaa auttamatta. Tehdyn uhrauksen määrä ei avunantotilanteessa ole todellakaan suuri, jos sitä vertaa tuloksiin, joita sillä voi saavuttaa.

Useilla ihmisillä menee joskus alkoholin kanssa yli. Niin voi käydä sinullakin. Varmastikin tuntuisi hyvältä, jos itsesi kohdalle sattuisi yhtä välittäviä ihmisiä, jotka vain korkeintaan räkäisisivät tuon "alkoholistin" päälle ja jatkaisivat matkaa?

Tietysti rattijuopot ja muut alkoholistit voivat olla hankalampi asia, mutta kyllä sitä apua voi joka tapauksessa paikalle kutsua.

EDIT: yritin vähän selkeyttää tekstiä
 
Viimeksi muokattu:

Afan

Jäsen
varjo:
“Blaargh milloinkohan ihmiset viisastuvat niin paljon ettei tätä argumentointikeinoa tarvitsisi nähdä joka ikisessä ketjussa missä käsitellään vähänkin vakavampia asioita.”

Miksi ei? Onhan siinä todella tärkeä sanoma. Monia vakavia asioita kun ei tule liiemmin pohdittua ennen kuin ne jollain tapaa sattuvat omaa elämää koskettamaan. Sitä ennen saattaa sanoa tai tehdä jotain harkitsematonta ihan ajattelemattomuuttaan.

Shane:
“Minä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että en takuulla herätä. Nuo hankeen sammumiset, kännissä kaahailut yms. (huumehörhöilyistä nyt puhumattakaan) kertovat minusta vain näiden henkilöiden uskomattomasta tyhmyydestä.”

Oletko ajatellut, että hankeen sammunut onkin voinut saada sairaskohtauksen tai menettää tajuntansa vaikka pahoinpitelyn seurauksena? Se ei välttämättä näy päällepäin, joten sitä et voi ohi kävellessäsi tietää. Mikäli ulkoilet talvella, se hangessa makaava saattaisit todellakin olla sinä, oli kaveriseurasi mielestäsi kuinka fiksua tahansa.

Vai onko siinäkin tapauksessa kyse luonnon valinnasta? Mikäli on, jätät toki kutsumatta apua silloinkin, kun joku läheisesi saa sairaskohtauksen. Luonnon valinta, minkäs teet.

Oletko muuten aivan varma, että se 14-vuotias nuorukainen, joka kavereiden painostuksesta innostuu ensimmäisen kerran elämässään juomaan liikaa, on loppujen lopuksi niin tyhmä, että ansaitsee sinne hankeen kuolla?

Sinulla on luultavasti kännykkä, yliopisto-opiskelijana osannet sitä myös käyttää. Soita seuraavalla kerralla poliisit, jooko?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös