Aku Ankka

  • 102 930
  • 405

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietääkö kukaan, onko Aku Ankoissa esiintynyt hahmoa "Porsimo"?

En sellaista löytänyt tuosta Teemun yllä olevasta sivustosta. Muistaakseni joku Petkunterän näköinen hahmo olisi kyseessä. Tai vaihtoehtoisesti olen hakoteillä..
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
En tiedä onko ollut esillä, mutta onko Mustakaavun "henkilöllisyyttä" koskaan todistettu ts. onko nähty kaavun alle?
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En tiedä onko ollut esillä, mutta onko Mustakaavun "henkilöllisyyttä" koskaan todistettu ts. onko nähty kaavun alle?

Henkilöllisyydestä en tiedä, mutta ilman kaapua, tai siis kaavun pääosaa on kyllä nähty, koska olen sen itsekin bongannut.
Sanovat, että näyttää ihan nuorelta Walt Disneyltä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
En tiedä onko ollut esillä, mutta onko Mustakaavun "henkilöllisyyttä" koskaan todistettu ts. onko nähty kaavun alle?

Vuonna -84 ilmestyi muistaakseni kolme- tai neliosainen jatkosarja, jossa Mustakaapu mm. kaappasi Hessun. Lopulta Mikki onnistui kamppaamaan Mustakaavun jotenkin ja repäisi kaavun pois, mutta sen alta paljastuikin Hessu, joka oli mennyt jotenkin hetkellisesti sekaisin koko kaaputouhusta ja kuvitellut olevansa itse Mustakaapu. Tarina ei selittänyt sitä, mihin Hessu kätki kuononsa tuolla kaapuviitan alla.

No joo, muistelen kyllä, että Mustakaavun kasvot olisi jossain myös näytetty. Wikipedian mukaan tarinassa "Mickey Mouse Outwits The Phantom Blot", jossa Mustakaapu tekee ensiesiintymisen, olisi hänen kasvonsa paljastettu. Ja yllättäen kaavun kasvot muistuttivat ainakin tuon tarinan mukaan itse Walt Disneytä.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Vuonna -84 ilmestyi muistaakseni kolme- tai neliosainen jatkosarja, jossa Mustakaapu mm. kaappasi Hessun. Lopulta Mikki onnistui kamppaamaan Mustakaavun jotenkin ja repäisi kaavun pois, mutta sen alta paljastuikin Hessu, joka oli mennyt jotenkin hetkellisesti sekaisin koko kaaputouhusta ja kuvitellut olevansa itse Mustakaapu. Tarina ei selittänyt sitä, mihin Hessu kätki kuononsa tuolla kaapuviitan alla.

Kyllä itsekin luin juuri samaisen sarjan. Hessuhan törmäsi oveen ja alkoi luulemaan itseään mustakaavuksi. Eikös hän jossain vaiheessa pistänyt viestin, että aikoo viedä "parhaan ystävän eli Hessun" tms. Mikille. Ei sitten ihmetellyt miten aikoo viedä "itsensä" pois kuvioista. Mutta joo, tuosta se ajatus vähän niinkuin lähti, että onko sen sisälle koskaan nähty. Lempparini on Milleniumsarja, jossa on osallisena kaikki "päähenkilöt". Karhukoplaa, Milla & kumppaneita viedään kuin märkää rättiä Mustakaavun toimesta, kunnes kuvioihin astuu vanhan magian paholainen.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Eikös hän jossain vaiheessa pistänyt viestin, että aikoo viedä "parhaan ystävän eli Hessun" tms. Mikille.

Joo niin vähän sekosin tuossa aiemmassa kirjoituksessa. Tosiaan Mustakaapuhan ei tainnut kaapata Hessua, vaan Hessu "kaappasi itse itsensä". Mitä tulee tohon Kourujärven Ponnistuksen viestiin, niin ihan kuin olisin nähnyt Mustakaavun ilman viittaa myöskin. Lehteä en kyllä muista.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mustakaapu on muuten Disney-juttujen yksi kuumottavimpia ja vaikuttavimpia pahiksia. Vaikka muuten en Mikki Hiiri -jutuista yleensä oikein piittaa, niin Mustakaapu toi nihin yleensä omaa värinäänsä. Eritoten tuo, missä Hessu kuvitteli olevansa Mustis, oli aivan tajuttoman hyvin tehty ja oikeastaan aika pelottava, tai ainakin lapsena oli.

Milla Magia toki toinen erityisen hyytävä Disney-pahis. Muutamissa Carl Barksin jutuissa suorastaan iski kylmä hiki kun tiesi, että Milla astuu kuvaan. Yksi parhaista on se, missä Milla pommittaa ties millä komeetoilla ja meteoriiteillä Roopen rahasäiliötä. Aivan helmiä!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mustakaapu alias "Lättäpää" on myös tunnettu nimellä Al Rapina. Näyttää tosiaan yllättävän paljon itse Waltulta ilman kaapua. Hänellä on myös tytär ja kaksoisveli Valkokaapu. Valkokaapua näkee harvoin, johtuisko siitä oikeasta KKK:n "sotisovasta" joka näyttää aika paljon samalta?

Lähteenä Akupedia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo, muistelen kyllä, että Mustakaavun kasvot olisi jossain myös näytetty. Wikipedian mukaan tarinassa "Mickey Mouse Outwits The Phantom Blot", jossa Mustakaapu tekee ensiesiintymisen, olisi hänen kasvonsa paljastettu.
Muistelin ohuilla viiksillä ja ovaalilla kuupalla varustettua ryökälettä ja niinhän se oli. Tässäpä tämä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Parhain Milla Magian taioista on ehdottomasti sivuttaispainovoima ja kun tarinan piirtäjä on Don Rosa, niin juttu on suorastaa hervottoman hauska.
Ja mitä Mustakaapuun tulee, niin mielestäni se on aika useinkin paljastanut naamansa. Ainakin minä muistan justiinsa, minkä näköinen naama sieltä hupun alta paljastuu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa on jo jonkin verran mainittu mustakaavusta ilman kaapua. Vuoden 1988 numeroissa 20 ja 21 on jatkokertomus: Mikki Hiiri - Salaperäinen rakennusliike. Ko. kertomuksessa on kohtaus jossa "kaapu" pakenee vankilasta Mikin ja Hessun ollessa siellä vierailulla. Paon yhteydessä selviää että kaapu ei ole oikea henkilö ja Mikki toteaa, että Mustakaapu ei käytä vanginpukua.

E: Vähän vielä lisäystä, eli omasta mielestäni parhaimmat Aku kertomukset on tehty 86-88 vuosina. Etenkin vuoden 86 lehdissä on lukuisia loistavia tarinoita ja parhaimmat ovat 3 osaisia jatkokertomuksia. Tuli viime vuonna ostettua nuo 86 vuoden lehdet ja heti muistui mieleen monta tarinaa vaikka ei ollut lukenut niitä varmaan 10 vuoteen.
Mitäs mieltä palsta kolleegat ovat, koska on parhaimmat tarinat tehty.
 
Viimeksi muokattu:

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Parhain Milla Magian taioista on ehdottomasti sivuttaispainovoima ja kun tarinan piirtäjä on Don Rosa, niin juttu on suorastaa hervottoman hauska.
Ja mitä Mustakaapuun tulee, niin mielestäni se on aika useinkin paljastanut naamansa. Ainakin minä muistan justiinsa, minkä näköinen naama sieltä hupun alta paljastuu.

Sivuttaispainovoima-tarinasta löytyy myös ehdottomasti kaikkien aikojen paras sivuhahmo eli tämä Akun ja Roopen lentokentälle vievän bussin kuski.

Mustakaapussa on tosiaan ihan eritavalla mystiikkaa ja vaaran tunnetta kuin vaikkapa Milla Magiassa. Siltä äijältä voi odottaa vaikka mitä kauheuksia kun Milla on oikeastaan ihan sydämellinen akka. Lemppari kaaputarinani on se missä Mustakaapu nolaa Mikin ja Hessun julkisesti ja kääntää median heitä vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Lemppari kaaputarinani on se missä Mustakaapu nolaa Mikin ja Hessun julkisesti ja kääntää median heitä vastaan.

Mulla myös. Hyvin muistuu mieleen mm. 1. osassa viimeinen kuva, kun Mustakaapu matkustaa Mikin ja Hessun auton katolla ja Simo Sisu sopertaa jotain tyyliin:"En voi uskoa silmiäni." Mikki ja Hessu lähtivätkin hermolomalle, kunnes Mikin kotiin yritetään murtautua, mutta murtoveikko jää verekseltään kiinni ja paljastaa Mustakaavun juonen Mikille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mustakaapussa on tosiaan ihan eritavalla mystiikkaa ja vaaran tunnetta kuin vaikkapa Milla Magiassa. Siltä äijältä voi odottaa vaikka mitä kauheuksia kun Milla on oikeastaan ihan sydämellinen akka. Lemppari kaaputarinani on se missä Mustakaapu nolaa Mikin ja Hessun julkisesti ja kääntää median heitä vastaan.

Viittaat varmaankin vuoden 1988 numeroihin 7-9 ja tarinaan: Mikki Hiiri: Etsivät epäsuosiossa. Kaapu kyllä vie tässä tarinassa Mikkiä ja Hessua kuin litran mittaa. Lopulta Mikki ja Hessu päihittää Kaapun, luonnolisesti. Myöskin tarinassa Mikki Hiiri: Mustakaavun metkut, kaapu vie Ankkalinan poliisilaitosta aika näyttävästi. Tarinat löytyy vuoden 1987 numeroista 38 & 39
 
Onkos kukaan lukenut Romano Scarpan mestarillista Mustan aaveen arvoitusta? Mielestäni se on Kaavun ensiesiintymisen ohella paras Mikki/Mustakaapu-tarina ikinä. Se on jopa niin hurja, että tarinassa Mikki yrittää murhata veitsellä Poliisimestari Sisun!

Inducksia kannattaa käyttää jos on tarina, tekijä tai julkaisu hukassa. "Laajempi haku" -kohtaan voi syöttää vaikka mitä pikkutietoja niin eiköhän hukassa oleva tarina löydy.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onkos kukaan lukenut Romano Scarpan mestarillista Mustan aaveen arvoitusta? Mielestäni se on Kaavun ensiesiintymisen ohella paras Mikki/Mustakaapu-tarina ikinä.
Minusta muutenkin Mustakaapu oli noissa vanhemmissa tarinoissa pelottavemman ja uhkaavemman näköinen ilmestys. Ehkä siksi, että oli tuollainen pitkänhuiskea ja luurankomainen jollain tapaa ja ennen kaikkea silmissä ei näy pupilleja. Ne on tuollaiset elottomat valkoiset täplät. Myöhemmissä tarinoissa muistelisin, että pupillit näkyy silmistä ja hahmo itsessään on muutenkin pikkuisen hullunkurisemman näköinen ja ei lähellekään yhtä creepymainen ilmestys.

Tuossa linkittämässäsi Scarpan ruuduissa se on juuri se oikeanlainen Mustakaapu.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Tietääkö kukaan, onko Aku Ankoissa esiintynyt hahmoa "Porsimo"?

En sellaista löytänyt tuosta Teemun yllä olevasta sivustosta. Muistaakseni joku Petkunterän näköinen hahmo olisi kyseessä. Tai vaihtoehtoisesti olen hakoteillä..

Ihme, että kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä, vai olenko kenties ainoa joka vielä odottaa joka keskiviikko Aku Ankan ilmestymisestä? Kuinka ollakaan, tänään ilmestyneessä Aku Ankassa on tarina, missä esiintyy Pontus Porsimo. Henkilö tosiaan muistuttaa Petkunterää ja on tässäkin tarinassa Roope-Sedän kanssa tukkanuottasilla.
Itselleni kysyinen hahmo on täysin uusi tuttavuus, vaikka Aku Ankkoja on tullut luettua vuodesta -80 saakka eli eräänlainen "juhlavuosi" on kyseessä. Kaikki on muuten tallella.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ihme, että kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä, vai olenko kenties ainoa joka vielä odottaa joka keskiviikko Aku Ankan ilmestymisestä? Kuinka ollakaan, tänään ilmestyneessä Aku Ankassa on tarina, missä esiintyy Pontus Porsimo. Henkilö tosiaan muistuttaa Petkunterää ja on tässäkin tarinassa Roope-Sedän kanssa tukkanuottasilla.
Itselleni kysyinen hahmo on täysin uusi tuttavuus, vaikka Aku Ankkoja on tullut luettua vuodesta -80 saakka eli eräänlainen "juhlavuosi" on kyseessä. Kaikki on muuten tallella.

Viime aikoina on tullut uudestaan lueskeltua vanhempia Akuja, ehkä muutaman vuoden vanhoja. Tuttu nimi on tuo Porsimo ja ihan kuin olisi vilahtanut jossain muutamia vuosia sitten julkaistussa Akussa. Täällä uusi Aku säästetään aina iltalukemiseksi ennen nukkumaan menoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eipä ole tullut luettua lehteä enää vuosiin. Tilasin sen jouluna tyttärelle, mutta olen tainnut peräti yhden selailla itse. Uusissa ei vain ole sitä tenhoa, mikä Rosan, Barksin ja muutamien muiden mestareiden sarjoissa oli. Noista uusista hahmoista en jaksa kiinnostua sitä vähääkään, koska mulle Ankkalinna on se, millaiseksi se 40-60 -luvuilla luotiin.

Rosan kirjoja olen yrittänyt kyttäillä, mutta en ole kyennyt investoimaan silloin, kun olisi kohdille osunut. Samoin valkoiset jättikirjat, Minä Akut ja Mikit, ovat kiikaroinnin kohteena. Varsinkin Minä Aku Ankkaan liittyy niin loistavia muistoja, että meinaa ihan liikuttua.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
E: Vähän vielä lisäystä, eli omasta mielestäni parhaimmat Aku kertomukset on tehty 86-88 vuosina. Etenkin vuoden 86 lehdissä on lukuisia loistavia tarinoita ja parhaimmat ovat 3 osaisia jatkokertomuksia. Tuli viime vuonna ostettua nuo 86 vuoden lehdet ja heti muistui mieleen monta tarinaa vaikka ei ollut lukenut niitä varmaan 10 vuoteen.
Mitäs mieltä palsta kolleegat ovat, koska on parhaimmat tarinat tehty.

Aamen. Vuodet 86-88 oli viimeinen kulta-aika aikaisempien 80-luvun vuosien ohella. Tuon jälkeen ei Rosaa ja toivesarjoja lukuunottamatta enää sytyttänyt.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihme, että kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä, vai olenko kenties ainoa joka vielä odottaa joka keskiviikko Aku Ankan ilmestymisestä? Kuinka ollakaan, tänään ilmestyneessä Aku Ankassa on tarina, missä esiintyy Pontus Porsimo. Henkilö tosiaan muistuttaa Petkunterää ja on tässäkin tarinassa Roope-Sedän kanssa tukkanuottasilla.
Itselleni kysyinen hahmo on täysin uusi tuttavuus, vaikka Aku Ankkoja on tullut luettua vuodesta -80 saakka eli eräänlainen "juhlavuosi" on kyseessä. Kaikki on muuten tallella.

No voi juma. Vissiin joku dejavu-ilmiö on ollut kyseessä. En tuota Pontus etunimeä kyllä muistanut. Mutta nyt täytyy olla varma että kyseinen hahmo on ennenkin Roopen kanssa vääntänyt. Olisiko myös Sudenpentujen kanssa ollut myös jotain kähinää..?

Joku tuossa aiemmin hehkutteli 80-luvun Akuja. Jos pitää kaksi suosikkisarjaa nostaa esiin omista suosikeistani niin ne ovat: "Konnuuksia pinnan alla" ja sellainen Mikki ja Hessu seikkailu jonka nimi oli (en nyt tarkasti muista) Kalliovuorten kummitus. Siinä ystävykset jahtasivat kahden vuorenhuipun välillä liihottelevia aaveita.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs mieltä palsta kolleegat ovat, koska on parhaimmat tarinat tehty.

Kyllä 70-luku on kokonaisuudessaan mun kategoriassa ykkösenä, mitä tulee parhaimpiin Aku Ankan kertomuksiin. Lyhyet ja yksinkertaiset tarinat ovat aina iskeneet paremmin kuin jumalattoman pitkät jatkokertomukset. Esimerkiksi tämä Kuntokilpa on aika mainio.

Toki 80-lukukin on kauttaaltaan hyvää settiä. Ja urheilukertomukset ovat tietysti aina olleet lähellä sydäntä, kuten tämä Sportti-serkun vierailu lehdessä vuonna 1984.

Toi mainittu v.1984 lehdessä ollut (alunperin 20 vuotta aiemmin julkaistu) Mustakaapu-juttu oli kyllä aika vaikuttava (kuvia). Yksi "pelottava" voisi myös olla yhdessä saman vuoden lehdessä ollut Painajaistakin pahempaa. Toki tuokin on alunperin julkaistu jo 40-luvulla jossain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös