Individual
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Post-rock/ Post-punk
All sprite, all sprite. :) No mutta jos käytännönläheisyys ja monimuotoisuus on ns. vaatimuksina, niin eiköhän siihenkin löydy opinahjoja.
Sen, mitä minä opiskelin AMK:ssa yhden vuoden ajan rakennustekniikan insinööriopinnoissa, niin opiskelu oli ainakin sen ekan vuoden ajan nimenomaan teoriapainotteista, jossa olisi ollut hyödyksi ulkoa opettelun taito suurelle tietomäärälle. Ja koska olen surkea oppimaan paperilta luettua tietoa ulkoa, niin tämä johti siihen, että suoritin kaikista käymistä kursseistani vain n. 1/3 läpi hyväksytysti. Tästä syystä jätin sitten AMK-opiskelun kesken ja se oli jopa työkkärin edustajan mielestä viisas päätös. Siksi en ole edes harkinnut kertaakaan AMK-opintoja vakavasti näin 7 vuoden jälkeenkään.
Eihän siellä mitään tarvitse ulkoa opiskella. Opettelet vain vähän syy-seuraus hommia ja teoria tulee siinä kyljessä. AMK opiskelu ei ole vaikeaa.Sen, mitä minä opiskelin AMK:ssa yhden vuoden ajan rakennustekniikan insinööriopinnoissa, niin opiskelu oli ainakin sen ekan vuoden ajan nimenomaan teoriapainotteista, jossa olisi ollut hyödyksi ulkoa opettelun taito suurelle tietomäärälle. Ja koska olen surkea oppimaan paperilta luettua tietoa ulkoa, niin tämä johti siihen, että suoritin kaikista käymistä kursseistani vain n. 1/3 läpi hyväksytysti. Tästä syystä jätin sitten AMK-opiskelun kesken ja se oli jopa työkkärin edustajan mielestä viisas päätös. Siksi en ole edes harkinnut kertaakaan AMK-opintoja vakavasti näin 7 vuoden jälkeenkään.
Aloitin huhtikuussa 2018 työvoimakoulutuksen ammattiopisto Tavastialla metallipuolella koneistajan koulutuksessa. Lähtötilanne oli siis se, ettei metallialan hommista ollut yhtään minkäänlaista kokemusta, joten täysin nollista lähdettiin liikenteeseen.
Nyt, vuosi ja kuukausi myöhemmin ollaankin sitten siinä tilanteessa että kasassa on tutkintoon tarvittavat 180 opintopistettä, toki iso osa noista saatiin yleisaineisiin "ilmaiseksi" näyttämällä lukioajan todistusta. Eli ensimmäinen varsinainen hyöty lukion käymisestä saatiin 12 vuoden viiveellä. Hymiö.
Mikä mukavinta, työpaikka tämän alan hommista on jo tiedossa, aloitan maanantaina 20.5. Minulla on sinne kaksi määräaikaista työsopparia, eka 20.5. - 12.7. ja toka 12.8. - 20.12. Enää siis peukut pystyyn toivoen että työt alkavat hyvin ja jatkuisivat vielä ensi vuoden puolellakin.
Vuonna 2014 kirjoittaessani tänne vastustin kouluttautumista kahdesta syystä, ensinnäkin oli kysymysmerkki opintojen rahoittamisesta sekä se, että olen huono oppimaan teoriapainotteisissa opinnoissa. Noh, tämä koulutus rahoitettiin näppärästi liiton päivärahoilla + 9 e päiväkorvauksella. Asuntolainan ja yhtiövastikkeen maksamisen jälkeen käteen jäi vielä 500-600 e/kk. Tosin silloin 2014 en ollut tietoinen että on mahdollista kouluttautua liiton rahoilla saaden vieläpä 9 euroa päivässä ekstraa, tosin silloin en ammattiliittoon vielä kuulunutkaan, vasta 2016.
Kuten vuonna 2014 niin edelleen vastustan jyrkästi teoriapainotteista opiskelua. Sellaista ei kuitenkaan minulla ollut tässä koneistajakoulutuksessa vaan sain oppini valmistamalla itse metallisia kappaleita kirjaimellisesti sorvin äärellä.