Ois kiva tietää arvon pessimistinen Blues-fani, koska olet nähnyt Norjan pelaavan? Jos et ole kahteen vuoteen nähnyt on täysin turha sanoa MITÄÄN liittyen tähän kaveriin.
Tää on just tätä. Leimataan kavereita vaan siksi, koska Blues-fanin pitää niin tehdä...
Kolme sanaa; hyvin tiedetty.
Jos sanoin, etten ole ihan livenä nähnyt miehen otteita kahdella viime kaudella, niin sitten tarkoitan sitä. Tv:n välityksellä olen nähnyt, ja hyvältä näyttää, veskarin kohdalla livenä saa kuitenkin paljon enemmän irti.
Itse olen aika harvoin etukäteen dumaamassa mitään hankintoja, mutta Koiviston kohdalla tässä tapauksessa sen teen ja tulen pysymään kannassani. Kaiken maailman kaljavedot otetaan innolla vastaan.
Maalivahtipelistä iso osa on puhdasta matematiikkaa, sen jälkeen tulevat liikkuminen, varsinaiset torjuntatekniikat, pelinluku, fyysinen kunto, hermot jne. Otetaan näihin vähän kiinni.
Matematiikka;
Käytännössä siis maalivahdin kyky peittää maali. Ei ole suoraan verrannollinen esim pituuteen senttimetreinä, mutta tietysti siitä jotain voi jo päätellä. 20cm lyhyempi kaveri peittää väkisin vähemmän kuin isompansa. Tässä Koivisto on heikoilla, koska tekniikkansa vuoksi peittää vielä pituuteensa suhteutettunakin melko heikosti. Lisäksi hänellä on taipumus päästää maaleja läpi, eli yleensä tiputella kainaloista. Tämäkin johtuu osittain koosta, koska hän joutuu olemaan vähän yliaktiivinen käsillään. Tässä Norja on todella paljon vahvempi, muistuttaa peliasennoltaan aika paljon KMK:ta, joka on todella hyvä peittävä maalivahti.
Liikkuminen;
Koivisto on sinällään ihan sähäkkä liikkumaan, mutta hänellä on todella paha taipumus ylipelata tilanteita. Itse tekniikoissa ei heti tule mieleen hänellä hirveitä puutteita, ehkä tyyliä yleisesti leimaa tietty vanhanaikaisuus, joka näkyy esim liu´uissa. Norja on vähän staattisempi, mutta hyvä liukumaan ja pitää itsensä hyvin peliin päin. Huom. KMK ei ole tässä kohtaa ihan parhaimmillaan.
Tekniikat;
Koivisto on tosiaan vähän vanhanaikainen, monesti vain toinen polvi jäässä ja käsillään hyvä. Kädet ovat nopeat ja se on kaverin vahvuus. Paketti muuten on vähän ontuva. Yksi typerä asia tulee tuosta mailapelistä mieleen. Koivisto on siinä todella huono, mutta aktiivinen. Se on huono yhdistelmä. KMK oli myös todella heikko tässä, mutta pysytteleekin enemmän maalilla. Lisäksi Koivisto huonon tekniikkansa kruunuksi pelaa vielä melko peilatulla lavalla, joten mailalla torjuminen on todella epästabiilia. Norja on hyvä paketti, joka liikkuu määrätietoisesti ja ymmärtää selvästi lainalaisuuksia maalivahtipelistä. Kädet eivät ole mitkään iirotarkit, mutta perustasoa. Norjan tekniikassa ei ole oikeasti selkeitä puutteita, tai ne vaatisivat vielä lähempää tutustumista.
Pelinluku;
Koiviston kohdalla ongelmia lähinnä omien rajojensa kanssa, eli ylipelaaminen liikkumisessa ja vääriin mailapelaamisiin lähteminen, muuten hän kyllä lukee syöttöjä hienosti ja näkee kyllä peliä. Norjan kohdalla tuo maltillisuus on selvästi parempaa, mutta esim. suorien hyökkäysten lukemista en voi kommentoida tv-kuvan välityksellä hirveästi. En ole ongelmia siinä huomannut.
Fyysinen kunto;
Suomessa maalivahdit ovat hyväkuntoisia. Ei tässä hirveitä eroja tule.
Hermot;
Koivisto on aika viilipytty, Norja on myös aika neutraali kaveri. Koivistossa on ehkä pieni taipumus kipsaantua. Huonot matsit tulevat putkissa ja niitä hänen tuntuu olevan aika vaikea ohittaa.
Koivisto on selkeästi kakkosveskarikamaa, hänellä ei ole ykkösen ominaisuuksista käytännössä mitään, jos ei huipputasoa lasketa. Ykköstä ei kuitenkaan määritellä huipputason, vaan keskitasonsa mukaan. Tämä on nyt se iso ongelma.
Kuten sanoin, en ole usein dumaamassa Bluesin hankintoja etukäteen, vaan pyrin kyllä löytämään niistä hyvää. Nyt en siihen kuitenkaan taivu, vaan olen tässä realisti. Fakta on se, että sopimuksenalainen molari ja try out-kaveri ovat tällä hetkellä väärin päin. Tämä ei ole tapaus, jonka kohdalla kannattaa mielestäni lähteä leikkimään, joku Mika Noronen on toki aina vapaana, mutta ei se mihinkään sitten enää kanna. Blues oli kuitenkin sarjakakkonen, joka on vielä vahvistunut mielestäni hienosti kenttäpelaajiston osalta (ja muuttunut monta notchia mielenkiintoisemmaksi).
Edelleen toivon, ettei tällä lähdetä kauteen. Eikä kukaan ole mua ohjannut olemaan tätä mieltä. Omilla kokemuksillani ja näköhavainnoillani olen itseni säikäyttänyt. Kyllä sen kesän saa silti naatiskeltua, mutta harmittaahan tämä.