Kovasti on mielipidettä kirvonnut, eikä yhtään ihmetytä, ei.
Onhan asia selvä kuin pläkki, että mäkeen on menny niin Viitasen hankinnat, kuin Ahvenjärven valmennuskin. Olen satavarma, että hyvällä valmennuksella tuokin nippu olisi esittänyt jämäkämmin. Kuuhun ei toki millään ilveellä. Isoin sonnan haukkaus tapahtui mun silmin tuossa ulkkariosaston kanssa. Jos kotimaisen liigatason aikoo korvata ulkoa hankinnoilla, ne pitää olla pelimiehiä, ei turisteja. Viitasella ei ilmeisesti kuitenkaan ole ollut tietoa/osaamista niiden suhteen. JYPin tilanteessa kuitenkin juuri tuo hankinta osasto oli kriittinen, sillä kun oli tarkoitus korvata liigatason pelaajien puute rosterissa. Ehkä tässä kävi kuuluisat sulo vileenit, kun halvalla saa, saa tuskin laatua.
Epäonnistumisen syy 1 on ulkkariosaston käytännössä täydellinen pettäminen. Syy 2 on valmennuksen kädettömyys, pelko joka realisoitui akatemian ajoilta. Kykyä suunnan muuttamiselle ei Ahvenjärvellä vaan oikein ole. Pelitavallisesti siellä varmaan on ollut ideoita, vaan osin liigaan tasottoman joukkueen, mutta pääosin valmennuksen epäonnistumisen vuoksi mitään ei ole kyetty jalkauttamaan esityksenä kaukaloon.
Mikä sitten on organisaation tila, voi vain arvailla, mutta ei oletettavasti sielläkään palikat formussa ole ja tietenkin talous silaa vielä pohjakosketusta.
Mä siis näen, että paremmalla valmennuksella tuokin poppoo olisi paremmin esiintynyt, mutta joukkueen rakenteen epätasaisuus yhtenä tekijänä tietysti syö myös tulosta.
Muuta tässä tuskin voi yhteenvetää, kuin sen, että noin ei voi homma jatkua. Valmennus kuntoon ja parempaa scouttausta, vaikka rahaa ei kylvettäväksi olisikaan. Vaikka niitä nuoria kasvattaisikin, ei ne voi liigajengissä painopisteenä olla, vaan vähemmistönä.
Mikäli varaa ei ole riittävään tasoon, niin töpseli irti ja soikkopalloa pelaamaan kiekon sijasta.