Ahvenanmaan demilitarisaatio?

  • 3 368
  • 36

Ahvenanmaalaisten intti perusteltua ja demilitarisointi vanhanaikaista?

  • Kyllä. Pojat vaan tetsaamaan sieltä kiltisti.

    Ääniä: 92 40,7%
  • Ei. Ahvenanmaa pitää säilyttää nykyisellään.

    Ääniä: 50 22,1%
  • Myydään Ruotsille koko paska.

    Ääniä: 84 37,2%

  • Äänestäjiä
    226

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kuinka monen mielestä kyseisen alueen demilitarisaatio on tänä päivänä aataminaikainen juttu ja kaikkien sen alueen miesten pitäisi kiltisi vaan mennä inttiin?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Lomamatkat tulee sen verran pitkiksi, että niille pitää perustaa sitten ihan oma joukko-osasto, jonnekin Eckerön peränurkille. Mutta kyllä demin voisi jo purkaa ja siirretään vaan lisää rautaa saaristoon.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
avatar kirjoitti:
Kuinka monen mielestä kyseisen alueen demilitarisaatio on tänä päivänä aataminaikainen juttu ja kaikkien sen alueen miesten pitäisi kiltisi vaan mennä inttiin?

En tiiä, onko tuo demilitarisointi kv-oikeudellisesti ihan mutkaton juttu. Muistaakseni on tullut sanomista jo aiemminkin, vaikkei saarella mitään valtavia koneistoja olekaan, puhumattakaan varuskunnasta. Että siinä mielessä alueen poitsujen yleisen asevelvollisuuden toteuttaminen olisi kyllä melko hankalaa ja kuljetuksineen kallistakin. Toisaalta mennäänhän täältä etelästäkin kai aina Rovajärvelle asti palvelemaan. Mutta se on kyllä poikkeuksellista.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Vekurinen kirjoitti:
Toisaalta mennäänhän täältä etelästäkin kai aina Rovajärvelle asti palvelemaan. Mutta se on kyllä poikkeuksellista.

Ja jokapuolelta Suomea kulkee jengiä RUK:hon jossa matkat ovat todella pitkiä myös.

Ymmärrän kyllä tuon kv-oikeudellisen pointin, että se on vaikeaa ja tuskinhan tälle tulee mitään muutosta ehkä ikinä? Mutta kunhan ajattelin kysyä, että mikä on yleinen mielipide asiasta.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Minä en ole missään vaiheessa oikein ymmärtänyt, että mitä hyötyä koko Ahvenanmaasta on muulle Suomelle? Erityisoikeuksia toisen perään. Ruotsiinhan ne haluavat liittyä, joten minun puolestani myydään koko paska. Vaikka tuhannella kruunulla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Master God kirjoitti:
Minä en ole missään vaiheessa oikein ymmärtänyt, että mitä hyötyä koko Ahvenanmaasta on muulle Suomelle? Erityisoikeuksia toisen perään. Ruotsiinhan ne haluavat liittyä, joten minun puolestani myydään koko paska. Vaikka tuhannella kruunulla.

Nätti paikkahan se Affenanmaa on, joten ei sitä ainakaan halvalla pidä myydä. Mutta ahvenanmaalaiset on asia erikseen, nehän voisi antaa ruottalaisille vaikka ilmaiseksi.
 

Notski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Venäjän maajoukkue ja Red Wings
Master God kirjoitti:
Minä en ole missään vaiheessa oikein ymmärtänyt, että mitä hyötyä koko Ahvenanmaasta on muulle Suomelle? Erityisoikeuksia toisen perään. Ruotsiinhan ne haluavat liittyä, joten minun puolestani myydään koko paska. Vaikka tuhannella kruunulla.

Mitäs jos laitettaisiin Ahvenanmaasta huutokauppa menemään. Veikkaisin tosi kovaa taistoa Venäjän ja Ruotsin välillä. Ruotsi tuskin haluaa Venäjää ihan sen lähinaapuriin. Tälläkin hetkellä Ruotsi koko ajan ajaa alas armeijaansa kun Suomi on sen ja Venäjän välissä.

Tai voitaisiinhan me myös kiristää Ruotsia. Uhataan luovuttaa Ahvenanmaa Venäjälle ellei Ruotsi tee sitä tai tätä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuota tuota. Ilman muuta ne mulperit saisi jotenkin hyvittää tuota hyväosaisuuttaan. Ei inttiä, vaan jokin yhteiskuntaa edistävä puolen vuoden-270 vrkn kestävä koulutus vaikka ympäristökatastrofeille. Inttiä sinne turha viedä, tule kuin harmia kun saatana ampuvat vielä mantereelle sieltä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun mielestäni ahvenanmaalaiset voisivat käydä inttinsä Ruotsissa. Jaksavat aina mainostaa, miten pitävät ruotsalaisista enemmän ja ovat heidän puolellaan. Menkööt sitten heidän tykönsä.

Tosin, mitä olen saanut kuulla, niin moni ruotsalainenkin hieman vieroksuu ahvenanmaalaisia, joten ei niistä taida tykätä kukaan.

Toisin sanoen nököttäkööt saarellansa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
avatar kirjoitti:
Kuinka monen mielestä kyseisen alueen demilitarisaatio on tänä päivänä aataminaikainen juttu ja kaikkien sen alueen miesten pitäisi kiltisi vaan mennä inttiin?

Alkuun esitän ihmettelyni siitä, että miksi muutoin asiallisiin vaihtoehtoihin pitää sitten tunkea tällaisia "Myydään koko paska..." -vaihtoehtoja etc. Pätee niin tähän kuin myös muihin kyselyihin/äänestyksiin. Ei vaan ymmärrä tällaista "mukahauskuutta".

Mitä tulee sitten itse kysymykseen niin vähintäkin mitä voitaisi tehdä on se, että koko alueen demilitarisointi lakkautettaisi ja alueella pätisivät samat säännöt kuin manner-Suomessa - etenkin merivoimat hyötyisi alueen demilitarioinnin lakkauttamisesta koska tuolloin alueelle sijoitettavien vedenalaisten valvontalaitteistojen avulla voitaisi entistäkin paremmin tarkkailla pohjoisen-Itämeren alus- ja etenkin sukellusveneliikennettä.

Toki myös ilmavoimat ja maavoimat hyötyisivät alueen demilitarisoinnin lakkauttamisesta.

Myöhemmin voitaisi nostaa pöydälle ahvenanmaalaisten nuorukaisten asevelvollisuuden suorittaminen, eli kannattaisin portaittaista etenemistä - ensin demilitarisoinnin lakkauttaminen ja jonkin ajan kuluttua myös ahvenanmaalaisten nuorukaisten asevelvollisuuden suorittaminen tulisi ajankohtaiseksi.

vlad.
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
vlad kirjoitti:
Alkuun esitän ihmettelyni siitä, että miksi muutoin asiallisiin vaihtoehtoihin pitää sitten tunkea tällaisia "Myydään koko paska..." -vaihtoehtoja etc. Pätee niin tähän kuin myös muihin kyselyihin/äänestyksiin. Ei vaan ymmärrä tällaista "mukahauskuutta".

Mitä tulee sitten itse kysymykseen niin vähintäkin mitä voitaisi tehdä on se, että koko alueen demilitarisointi lakkautettaisi ja alueella pätisivät samat säännöt kuin manner-Suomessa - etenkin merivoimat hyötyisi alueen demilitarioinnin lakkauttamisesta koska tuolloin alueelle sijoitettavien vedenalaisten valvontalaitteistojen avulla voitaisi entistäkin paremmin tarkkailla pohjoisen-Itämeren alus- ja etenkin sukellusveneliikennettä.

Toki myös ilmavoimat ja maavoimat hyötyisivät alueen demilitarisoinnin lakkauttamisesta.

Myöhemmin voitaisi nostaa pöydälle ahvenanmaalaisten nuorukaisten asevelvollisuuden suorittaminen, eli kannattaisin portaittaista etenemistä - ensin demilitarisoinnin lakkauttaminen ja jonkin ajan kuluttua myös ahvenanmaalaisten nuorukaisten asevelvollisuuden suorittaminen tulisi ajankohtaiseksi.

vlad.

Kas, me olemme samaa mieltä täysin. Siksi pakko lainata koko jutska.
Ahvenanmaa on alueellisesti/sotilaallisesti katsottuna todella tärkeä paikka. Ei tarvitse kuin karttaa silmäillä niin ymmärtää sen. Paikkana täydellinen juuri yllämainitulle ilmavoimille ja tietysti merivoimille. Näen edessäni myös rannikkotykistön ja rannikkovartioston tarpeet kyseisillä vesillä. Nythän rannikkovartiosto saa ainoastaan käyttää kaunista kieltä puhelimen kautta mikäli joku ei toivottu rikkoo rajoja.Turha siellä edes oranssiraitaisia laivoja edes pitää.
Kylläkin pientä puolustusbudjetin korottamista vaatisi, mutta sillä saataisiin varmasti asiat hyvälle mallille.

Tunnen muuten työni puolesta ahvenanmaalaisia paljon ja mukavaa porukkaa siellä asustaa. Leppoisaa jengiä eikä yhtään niin sisäänpäin lämpiävää kuin jotkut erehtyvät luulemaan.
 

Viljuri

Jäsen
Yläpesä wrote:
Absolut inte, Åland visar ett gott föredöme för resten av Finland.

Yksikielisyydessäkö? Veroparatiisipyrkimyksissä?

Olkoonkin, että se kuullostaa kliseeltä, niin saarelaisten esimerkin seuraaminen olisi johtanut/johtaisi mitä suuremmalla todennäköisyydellä siihen, että tuo yksi kieli olisi venäjä. Tämähän olisi ollut/olisi selkeä parannus nykytilanteeseen, myös asevelvollisuuden osalta, eller hvad?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
vlad kirjoitti:
Ei vaan ymmärrä tällaista "mukahauskuutta".

No, toki kyseinen optio on "mukahauska", mutta toisaalta olisi voinut kyllä ihan pistää sitten vaihtoehdoksi, että kuka todenteolla haluaisi irti koko saaresta? Itse en näe sitä suomalaiseen identiteettiin kuuluvaksi koko mestaa. Ja tiedän, olen ahdasmielinen Etelä-Karjalainen, mutta ylpeä siitä. Täällä pitäisi opettaa ruotsin sijasta kouluissa venäjää, koska olen kuullut kaupungissamme puhuttavan ruotsia tasan kaksi kertaa. Venäjää kuulen joka päivä useastikin. Itseasiassa tuossa vieressäni juuri pälättää joku tyttö venäjää minkä ehtii. Vaihto-oppilaita kun riittää ja venäjänkaupan linjakin koulustamme löytyy. Ja menee joo vähän ohi raiteen alkuperäisestä asiasta, mutta liittyy toisaalta tuohon kolmosoptioon. No oli miten oli.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
avatar kirjoitti:
Ja jokapuolelta Suomea kulkee jengiä RUK:hon jossa matkat ovat todella pitkiä myös.

Ymmärrän kyllä tuon kv-oikeudellisen pointin, että se on vaikeaa ja tuskinhan tälle tulee mitään muutosta ehkä ikinä? Mutta kunhan ajattelin kysyä, että mikä on yleinen mielipide asiasta.

No joo, tietysti matkat voivat olla pitkiä, mutta kuinka usein Ahvenanmaalle menee lautta? Ma luulen, että siinä syntyisi lomille menemisestä vähän kohtuuttoman paljon hankaluutta/kustannuksia. Tietysti Turku on kuiteskin aika lähellä. Asia vaatii hautomista.

Kv-oikeudellisesta puolesta minun on hankala lausua kovinkaan paljoa, kun se on vähän vierasta aluetta minulle. Homma nyt kuitenkin perustuu Pariisin rauhansopimuksen (1947) ehtoihin, tästä on kaiketi olemassa jokin blankoasetuskin. Eli kyseessä siis käsittääkseni valtiosopimusten tulkintaan liittyvät ongelmat, lähinnä nyt se että sopimuksen voimassaolosta on Suomessa ollut kv-oikeudellisesti "luovia" käsityksiä. Jos asia kiinnostaa, niin vissiin Hakapään jossain kirjassa (Uusi kansainvälinen oikeus?) oli muistaakseni mainittu jotain ko. probleemasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
avatar kirjoitti:
No, toki kyseinen optio on "mukahauska", mutta toisaalta olisi voinut kyllä ihan pistää sitten vaihtoehdoksi, että kuka todenteolla haluaisi irti koko saaresta?

Tälle taasen olisi mielestäni voinut pistää pystyyn täydellisen oman äänestyksen (jollei sellaista jo ole) koska aihe ei tavallaan kosketa millään muotoa kyseisen alueen demilitarisointia, tai sitten esittää asia asiallisen kysymyksen muodossa - mutta minä nyt olenkin näissä asioissa tiukkapipoinen nihilisti. Mukahauskuutta en ole koskaan ymmärtänyt eikä se jaksa naurattaa minua tippaakaan.

vlad.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ahvenanmaallahan selvästi suurin osa kannattaa pysymistä Suomen yhteydessä, pieni osa haluaa itsenäisyyttä ja kaikista pienin liittymistä Ruotsiin. Syynähän on tietenkin erityisasema ja sen tuomat edut. Toisaalta, Ahvenanmaan erityisasema hyödyttää monissa asioissa Suomeakin, joten pidettäkööt asema entisellään. Lisäksi Ahvenanmaa on Suomen tärkeimpiä matkailualueita.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos jollakulla on jotain erityisetuja niin pitäisikö nuo edut lopettaa vain sen takia että muilla ei niitä ole?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
kakkonen kirjoitti:
Jos jollakulla on jotain erityisetuja niin pitäisikö nuo edut lopettaa vain sen takia että muilla ei niitä ole?

Jos erityisedulle ei ole nykypäivänä enää mitään perustetta niin kyllä?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tämä ketju on lähes yhtä tarpeellinen kuin Suomelle atomipommi?-äänestys. Ei siinä mitään, pian vaalitkin tulossa taas, jatkakaa toki arvokeskustelua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
avatar kirjoitti:
Jos erityisedulle ei ole nykypäivänä enää mitään perustetta niin kyllä?

Yksi hyvä peruste Ahvenanmaan erityisasemalle on se, että sillä on ollut se erityisasema Suomen itsenäisyydestä asti. Siitä juontuu ahvenanmaalaisten kansallistunne, joka on heille suotava. Ei Suomen valtiotakaan tule lakkauttaa, vaikka EU:n perustuslaki jossakin vaiheessa hyväksytäänkin.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
En pidä abboroita sen paremmin suomalaisina kuin ruotsalaisinakaan, enkä heitä firman palvelukseen kaipaa. Sen sijaan sellaisessa kriisitilanteessa, jossa vihollisen toiminta maihinnonusuaikeineen ulottuisi läntiselle Suomenlahdelle, Ahvenanmaalle tulee sjjoittaa välittömästi järeä rannikkopuolustus sopimuksista välittämättä.
 

Viljuri

Jäsen
BitterX kirjoitti:
Yksi hyvä peruste Ahvenanmaan erityisasemalle on se, että sillä on ollut se erityisasema Suomen itsenäisyydestä asti.

Kansainvälisoikeudellisesti Krimin sodasta eli 1850-luvulta.

Liekö kysymyksessä sitten kiinteistöoikeudellinen ns. "ylimuistoinen nautinta"?

Ottaen huomioon, että eräiden keskustelijoiden retoriikka viitannee sitten taasen työoikeudelliseen saavutettuun etuun...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös