Viestin lähetti mirasane
Minä en pistä nimeäni addressiin, koska olen oikeasti sitä mieltä, että käsistä lähteneille webbikeskusteluille pitää ennemmin tai myöhemmin tehdä jotain. Jatkoajassa ei ongelmia ole, koska täällä moderointi toimii hyvin, mutta samaa ei voi sanoa jippiin, suomi24:n ja muiden porttaalia foorumeista, joissa kuka tahansa saa kirjoittaa mitä tahansa kenestä tahansa ja vielä anonyyminä.
Minä pistin vaikka olisin voinut samoin perustein kuin mirasane kieltäytyä pistämästä. Olen huomannut ettei esim. suomi24 -keskustelussa asiattomista tai jopa herjaavista viesteistä ilmoittaminen johda jatkotoimenpiteisiin portaalin taholta. Mutta en edelleenkään halua rajoittaa keskustelua siinä mitassa mitä uusi lakiesitys antaa mahdollisuutta.
Epäilen näet, että kieltoa tullaan juuri valvomaan ankarimman mukaan eli se kääntyy lopulta myös asiansa hyvin hoitavia keskustelupalstoja (kuten Jatkoaikaa) vastaan, tukahduttaen näiltä reaaliaikaisen keskustelun lähes tyystin. Kynnys kirjoittaa kasvaisi monilla huomattavasti, myös niillä joilla olisi jotain asiaa mutta joita mahdollinen moderointi tms. toiminta arvelluttaa, pelätään ehkäpä tahtomattaan oman intimiteetin katoamista.
Minun mielestäni riittäisi, että saiteille tehtäisiin pakolliseksi kirjoittajien rekisteröinti, jotta herjauksiin syyllistyvät pystytään tarvittaessa helposti jäljittämään. Myös moderointipakko tulisi lätkäistä kaikille foorumeille. Jatkoajassahan tämä puoli toimii välillä liiankin hyvin. Parempi kuitenkin että ollaan liian tiukkoja kuin vapaamielisiä.
Liian ankarat toimet ajavat keskustelupalstat ulkomaille lain kouran ulottumattomiin, tai näin uskon monissa tapauksissa tapahtuvan joten laki menettää näin pian merkityksensä. Kuinka ulottaa valvonta esim. MSN-yhteisöihin tms. sen kaltaisiin foorumeihin? Sama toiminta jatkuisi mutta vain pienemmässä mitassa, ja osa näistä foorumeista on avoimia joten aivan kuka tahansa voi periaatteessa levittää niillä mitä tahansa huhua.
Kohtuudella toimiva jälkikäteen tapahtuva moderointi, eli poistetaan (välittömästi/havaittaessa) epämääräiset viestit sellaisen ilmaannuttua palstalle, tai viimeistään siinä vaiheessa kun perusteltu toive sellaisen poistamisesta esitetään voisi jotenkin toimia ja olla vaadittava ominaisuus kaikissa avoimissa, tietyn kokoluokan saavuttaneissa, keskustelupalstoissa.
Liiallinen tiukkuus voi myös tukahduttaa luovuuden.
Sensuuri on kuitenkin viimeinen mitä toivon, ja tämä lakiesitys antaa toteutuessaan mahdollisuuden ennakkosensuurille.
vlad#16.