Adressi lakialoitteen kumoamiseksi

  • 2 669
  • 40

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Kuten varmaan useimmat jo tietää, niin eduskuntaan on menossa järjetön lakialoite, jonka mukaan tällaiset boordit kuten Jatkoajan keskustelu kokisivat suoraan kuoleman. Eli siis kyse on tästä ennakkosensuurilaista, jonka mukaan päätoimittajan pitäisi tarkistaa jokainen viesti ennen sen julkistamista, joka tekisi reaaliaikaisen keskustelun täysin mahdottomaksi ja todennäköisesti Jatkoajan keskustelu tällaisenaan kokisi tappoiskun samantien.

Jos Jatkiksen keskustelu + muut boardit kuten FutisForum nappaa, käväskäähän laittamassa nimi alle aloitteen kumoamiseksi osoitteessa http://peruna.saunalahti.fi/jsurv.php?id=46
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kyllä laitoin myös nimeni Adressiin. Aivan järjetön lakiehdotus, ei voi missään tapauksessa mennä läpi.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Ja tämä on sitä meidän kaikkien rakastamaan demokratiaa, jossa jokainen saa tuoda mielipiteensä esille ja keskustella vapaasti.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mukana ollaan...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Allekirjoittanut allekirjoittanut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Allekirjoitettu on.

Tuollaiset lakiesitykset ovat kyllä holhousyhteiskuntaa pahimmillaan ja selkeä salaliitto muuttaa Suomi uudeksi Pohjois-Koreaksi. Vanhalla ei pyyhi kovinkaan hyvin, siksi varmaan...
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mukana ollaan. Mistä näitä idioottipäättäjiä oikeen sikiää?
 

torso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mukana ollaan myös.

Kattaakohan ko. lakialoite myös muissa maissa sijaitsevat keskustelupalstat? Ellei Suomessa haluta mennä Kiina-tyyppiseen kiellettyjen sivustojen blokkaamiseen, ei tällaisella lakiesityksellä ole mitään merkitystä.

Yllättäen tällaisia ehdotuksia tulee ennen vaaleja...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Poikkeuksellisesti minäkin kävin rustaamassa nimeni adressiin.

Poikkeuksellista sikäli, että yleensä en nimeäni mihinkään adressiin laita, ja vielä vähemmän netin kautta kerättävään adressiin koska en usko niitä otettavan kovinkaan vakavasti.

vlad#16.
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Koska Suomessa?

Varsinainen kuningasidea taas eduskunnassa. Voisivat samantien julkaista niiden edustajien nimet, jotka tätä ovat olleet puuhaamassa, veikkaan, ettei sieltä juurikaan aktiivisia netin käyttäjiä löydy. Eipä taida olla kanttia tällaista julkisesti huudella, kun palstoiltakin äänestäjiä löytyy.

Allekirjoitin.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
No johan on, viikon sisään jo toinen ilmiömäinen idea! Se ensimmäonen oli tietenkin teostomaksujen periminen lasten laulattamisesta.

Tähän ei ole vaikea raapustaa nimeä alle.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Täältä käsin tunnen olevani taas hieman ulkopuolinen, enkä ole aikaisemmin edes kuullut koko lakialoitteesta. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällaista edes on mietitty? Onko tällä yhteyttä esim. Myyrmannin pommiräjäytykseen? Eli jos pelätään hullujen saavan ideoita keskustelupalstoilta? Muuta selitystä en keksi ja sekin tuntuu todella idioottimaiselta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siellä se nimi nyt sitten on. Onko kellään tietoa kuka tai mikä taho on tällaisen lakiehdotuksen alullepanija?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Minä en pistä nimeäni addressiin, koska olen oikeasti sitä mieltä, että käsistä lähteneille webbikeskusteluille pitää ennemmin tai myöhemmin tehdä jotain. Jatkoajassa ei ongelmia ole, koska täällä moderointi toimii hyvin, mutta samaa ei voi sanoa jippiin, suomi24:n ja muiden porttaalia foorumeista, joissa kuka tahansa saa kirjoittaa mitä tahansa kenestä tahansa ja vielä anonyyminä.

Minun mielestäni riittäisi, että saiteille tehtäisiin pakolliseksi kirjoittajien rekisteröinti, jotta herjauksiin syyllistyvät pystytään tarvittaessa helposti jäljittämään. Myös moderointipakko tulisi lätkäistä kaikille foorumeille. Jatkoajassahan tämä puoli toimii välillä liiankin hyvin. Parempi kuitenkin että ollaan liian tiukkoja kuin vapaamielisiä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti mirasane
Minä en pistä nimeäni addressiin, koska olen oikeasti sitä mieltä, että käsistä lähteneille webbikeskusteluille pitää ennemmin tai myöhemmin tehdä jotain. Jatkoajassa ei ongelmia ole, koska täällä moderointi toimii hyvin, mutta samaa ei voi sanoa jippiin, suomi24:n ja muiden porttaalia foorumeista, joissa kuka tahansa saa kirjoittaa mitä tahansa kenestä tahansa ja vielä anonyyminä.

Millä tavalla siis muissa portaaleissa tämä keskustelu on lähtenyt käsistä? Siis mikä kyseistä lakiesitystä puoltaa? Mitä sellaista on sattunut, joka on saanut rattaa pyörimään tällä tavalla? Siis olen vain vilpittömästi tietämätön. Tämän vuoksi tahtoisin hieman selvennystä tähän aiheeseen.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
No voi perhana kaikkea ne siellä Arkadianmäellä keksii. Eikö ne tiedä että internet toimii myös Suomen ulkopuolella (kuulemma).
Huomaa että eduskuntavaalit on tulossa!
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimi on kirjoitettu. Perhana mitä pelleilyä!
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti Timi
Millä tavalla siis muissa portaaleissa tämä keskustelu on lähtenyt käsistä? Siis mikä kyseistä lakiesitystä puoltaa? Mitä sellaista on sattunut, joka on saanut rattaa pyörimään tällä tavalla? Siis olen vain vilpittömästi tietämätön. Tämän vuoksi tahtoisin hieman selvennystä tähän aiheeseen.

Siellä on ihmisiä syytetty alkoholisteiksi, narkomaaneiksi, pedofiileiksi, homoiksi, lesboiksi, rikollisiksi, ym. Suurin osa herjausten kohteeksi joutuneista ihmisistä on julkkiksia, mutta myös täysin tuntemattomista yksityishenkilöistäkin on kirjoitettu sontaa noilla. Tiedän kokemuksesta, että koska noilla foorumien ylläpitäjillä ei ole mitään juridista vastuuta foorumien kirjoituksista, ei heillä monesti edes ole kovin paljoa halua valvoa niitä. Tiedän jopa tapauksia, joissa herjauksen kohde on itse ottanut yhteyttä foorumin ylläpitoon ja pyytänyt häntä loukkaavien kirjoitusten poistoa, eikä siihen olla suostuttu. Kusipäinen ylläpitäjä on voinut näin toimia, koska mikään laki ei ole pakottanut häntä olemaan mukava ja toimimaan niin kuin herjauksen kohde haluaa. Tietysti uhri voi nostaa asiasta oikeusjutun, mutta siinä vaiheessa, kun poliisi ilmoittaisi foorumille, että kirjoitus täytyy poistaa, on se jo muutenkin jäänyt tuoreempien kirjoitusten alle.

Asia on sellainen, että sille mielestäni pitää tehdä jotain. Nyt esitetyt toimenpiteet vain tuntuvat vähän liian rajuilta, jos lakiuudistus uhkaa jatkoajan kaltaisten foorumien toimintaa.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti Timi
Millä tavalla siis muissa portaaleissa tämä keskustelu on lähtenyt käsistä? Siis mikä kyseistä lakiesitystä puoltaa? Mitä sellaista on sattunut, joka on saanut rattaa pyörimään tällä tavalla? Siis olen vain vilpittömästi tietämätön. Tämän vuoksi tahtoisin hieman selvennystä tähän aiheeseen.

Taisi olla marraskuu, kun tästä keskusteltiin TV1:n Päivärinnassa. Silloin ainakin lakia puolusteltiin lähinnä Jippiin keskustelupalstoilta otetuilla esimerkeillä, jotka täyttivät kevyesti ainakin törkeän kunnianloukkauksen ja kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkit.

Mainitussa ohjelmassa lakia oli puolustamassa kokoomuksen legendaarinen kansanedustaja Paula Kokkonen.

Ongelma on todellinen, mutta liian tiukka laki ei ole siihen hyvä ratkaisu. Olen siis mirasanen linjoilla, mutta taidan silti käydä allekirjoittamassa. Törkeälläkään keskustelulla tuskin on niin merkittäviä yhteiskunnallisia seurauksia, että sen vuoksi kannattaisi lopettaa koko joukko hyviä foorumeja.


EDIT: Sijamuodot päin honkia
 
Viimeksi muokattu:

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikenmailman lahopäitä sinne äänestetäänkin. Kielletään samantien vapaakeskustelu Irl. Nimi on viilattu alle, vaikka tuskin sillä mitään merkitystä on.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti Viikate
Taisi olla marraskuu, kun tästä keskusteltiin TV1:n Päivärinnassa. Silloin ainakin lakia puolusteltiin lähinnä Jippiin keskustelupalstoilta otetussa esimerkeissä, jotka täyttivät kevyesti ainakin törkeän kunnianloukkauksen ja kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkit.

En itse ohjelmaa nähnyt, mutta heti ohjelmaa seuranneena päivänä Päivärinnasta alettiin netissä kirjoittaa herjaavia kirjoituksia liittyen hänen seksuaalisuuteensa, päihteidenkäyttöönsä, ym.

Samaa jatkuikin sitten joitakin viikkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös