High Voltage (1976)
AC/DC:n ensimmäinen kansainvälinen julkaisu koostuu kahden Australiassa julkaistun lp:n (High Voltage, T.N.T.) biiseistä. Jotenkin osuvasti tämä oli myös ensimmäinen kokonaan kuulemani AC/DC-albumi, joskus vuonna 1982.
Aikanaan murskaavaa kritiikkiä saanut levy on nyt helppo nähdä bändin ohjelmanjulistuksena: se kaikki on jo tässä. Phil Ruddin ja Mark Evansin näennäisen yksinkertainen rytmi, Youngin veljesten telepaattinen yhteispeli, Bon Scottin ainutlaatuinen ääni ja katuojarunous - sekä ennen kaikkea simppelit, mutta törkeän tehokkaat biisit. Sukupuolitautiblues The Jack, keikkojen avaukseksi profiloituva Live Wire, tönkkösuolattu paalujuntta T.N.T, Chuck Berryä mukaileva High Voltage... Pääseepä Bon Scott jopa tuuttaamaan synnyinmaansa kansallis"aarretta", säkkipilliä, It's a Long Way to the Topissa.
Hieno pelinavaus, joka lupaa paljon. Paljon myös on tulossa...
****
Dirty Deeds Done Dirt Cheap (1976)
Amerikan levypomot eivät nähneet tässä kaupallista potentiaalia, joten levy julkaistiin Atlantin takana vasta vuonna 1981, Back In Blackin hirmusuosion vanavedessä. Sen voi toki ymmärtää, sillä Dirty Deeds on roisi, maanläheinen, humoristinen, kaksimielinen, tehokas ja likainen rocklevy. Amerikassa jylläsivät vuonna -76 Eagles, Fleetwood Mac, Peter Frampton, Elton John ja kumppanit, eikä lauma lyhyenläntiä, juopuneita, kiroilevia ja rumia Australian juntteja oikein sopinut samaan muottiin.
Dirty Deeds ei biisimateriaaliltaan ihan yllä edeltäjänsä tasolle, mutta klassikoksi noussut nimibiisi sekä komean raukea Ride On yksistään jo riittävät syyksi hankkia albumi. Sitäpaitsi Bonin lyriikka ei kai koskaan tavoittanut enää yhtä hulppeita räävittömän kaksimielisyyden tasoja kuin Big Ballsilla.
***½
Let There Be Rock (1977)
Tälle levylle AC/DC ja tuottajapari Vanda-Young väänsivät soundeja tarkoituksellisesti livemäisempään suuntaan, ja se kannatti. LTBR on äänekkäämpi kuin aikaisemmat levyt, se suorastaan hyökkää kaiuttimista kuulijan kimppuun. Nimikappale raamatullisine kielikuvineen on legendaarinen huudatus, joka edelleenkin kuuluu bändin keikkasettiin, ja toinen ikiklassikko Whole Lotta Rosie ylistää erästä Bonin valloitusta, pitkälti toistasataakiloista tasmanialais"kaunotarta".
Tämän komean albumin jälkimainingeissa AC/DC kävi ensimmäistä kertaa myös Suomessa, vetämässä rajun keikan puolityhjälle Kulttuuritalolle. Härmän väki kummasteli Angus Youngin langatonta kitaraa ja piti koko hommaa huijauksena!
Eräs AC/DC:n parhaista, bändin katalogin kulmakivi. Ehdoton hankinta.
****½
Powerage (1978)
Mark Evans sai Malcolmilta monoa, ja Poweragella basson varteen solahtaa suuremmitta liitoskivuitta Cliff Williams. Soittoon tahi biisintekoon vaihdos ei vaikuta ainakaan negatiivisesti; tässä on kyseessä moitteettomasti remelletty kiekko jonka biisimateriaali on kauttaaltaan ensiluokkaista.
Sin City on se tämän levyn pakollinen AC/DC-klassikko, mutta yhtä hyvää kamaa on albumi täynnään. Rock'n'Roll Damnation, ylikierroksilla kaahaava Riff Raff, upea Down Payment Blues, svengaava Gone Shootin'...
Soundeiltaan levy on ns. likaisen kirkas, juuri täydellinen tälle bändille. Minun mielestäni ainakin. Epäpyhän Dollarin mielestä kuitenkaan ei, sillä seuraavaa levyä varten määrättiin tuottajat vaihtoon. Youngeja tämä sapetti, mutta minkäs teet. Powerage jäi Vanda-Young-kaksikon viimeiseksi AC/DC-levyksi pitkään aikaan.
*****
If You Want Blood You've Got It (1978)
Accadaccan ensimmäinen virallinen livealbumi äänitettiin pääosin Scottin ja Youngien synnyinmaassa Skotlannissa, Glasgow'n Apollo-teatterissa, ja kotikenttäedun kuulee. Yhtye tuuttaa kymmenen hittiään innostuneelle yleisölle ja hiki haisee lavalla sekä katsomossa.
Tässä levyssä on yksi iso vika: se ei ole tupla. Bändin setit tuolla rundilla olivat järjestään pitkiä, ja noihin aikoihin soitetuista ainakin Dog Eat Dog, Live Wire, T.N.T., Sin City ja Dirty Deeds jätettiin syystä tai toisesta pois. Anyway, vakuuttava todiste Bon I Suuren aikaisen bändin livekunnosta.
****
Highway To Hell (1979)
Scott-ajan AC/DC:n kehityksen huipentuma. Highway To Hellin tuottajaksi oli alkuun tarjolla Eddie Kramer, mm. Hendrixin, Led Zeppelinin ja Kissin kanssa puuhastellut miekkonen. Kemiat eivät kuitenkaan kohdanneet, ja pitkien harkintojen sekä kiukuttelujen jälkeen nuori, kokematon Robert John "Mutt" Lange sai homman. Jälki oli halutunlaista.
Highway To Hell siivoaa liian rosoisuuden ja "maalaisuuden" bändin soundista, mutta iskevyydestä ei tingitä pätkääkään. Nimiralli takoo kiertue-elämän viisaudet kuulijan päähän täsmäiskuin, Girls Got Rhythm svengaa kuin hirviporukka, Touch Too Much olisi oikeudenmukaisessa maailmassa jättihitti... Kaikki albumin biisit ovat hyviä tai vielä parempia. Tämä levy nosti AC/DC:n miljoonasarjaan, suuren kansainvälisen superbändin statuksen tuntumaan. Seuraava askel oli elintärkeä, mutta kohtalo puuttui peliin. Kaikki eivät sitä näkisi.
Ronald Belford "Bon" Scott menehtyi akuuttiin alkoholimyrkytykseen Lontoossa 19.2.1980. Hän oli 33-vuotias.
*****
Jatkoa seuraa.