Joka paikassa vouhotetaan nykyään miten hieno homma nämä ABS-jarrut ovat, joka autoonhan semmoiset pitäisi saada pakolliseksi. Kyllä sitten on turvallista ajaa, joopajoo.
Muutama vuosi sitten DTM-kisoissa Keke Rosberg ajoi mutkasta pihalle, mikä syynä? Toisen puolen renkaat oli hiekalla, jolloin ABS ei jarruttanut käytännössä ollenkaan, vaikka toisen puolen renkaat olivat asfaltilla. Vanhanaikaisilla jarruilla ei ongelmaa, ABS:llä pihalle.
Minä ajoin hiljattain Suomessa isäni 2001-mallisella tila-autolla, jossa on "hienot" ABS -jarrut. Tiellä oli osittain jäätä, mutta kuivat urat. Piti pysähtyä taukopaikalle, ja toisen puolen renkaat olivat jäällä, toisen puolen kuivalla asfaltilla. Tulos: ei jarruja, ei menty sitten taukopaikalle.
Tänään aamulla taas täällä Hollannissa oli hiukan lunta maassa, ja minun 2002 -mallinen ABS:llä varustettu "edustusauto" kesärenkaiden kera oli taas ilman jarruja. Kun hiukankin antoi jarrua, ABS tikitti samantien, ja suoraan mentiin niin että soi. Perinteisillä jarruilla olisi voinut saada renkaat lukkoon, ja auton hiukan viistottaiseen luisuun, jolloin se olisi porautunut 0-asteiseen lumeen ja pysähtynyt. ABS:llä tätä ei voi tehdä, ja ei ollut sitten jarruja. Käytännössä ainoa keino saada auto pysähtymään liikennevaloihin on pistää jalka ulos ovesta ja jarruttaa kengällä.
Näitä tapauksia on paljonkin minulla ja monilla tuttavillanikin, ihmettelen vain että miksi helvetissä Suomessa on kiellettyä asentaa katkaisin jolla nämä saa pois käytöstä. Ko. nappulan saa kyllä autokoulun autoihin, mutta ei siviili-autoihin. Väitän että liukkaalla kelillä kokenut kuljettaja hanskaa autonsa ihan taatusti paremmin jos saa pitää sen ABS:n jalkapohjassa, ei tietokoneessa.
Minun kokemukseni ABS:stä on sitä luokkaa että jos en saa asennutettua autooni nappia jolla nämä saa tarvittaessa pois päältä, revin ko. syteemin sulakkeet itse helvettiin. Toivon että täällä Hollannissa tuon napin saa siihen kojelautaan ihan laillisesti.
Ei jumalation sentään, hengenvaarallinen keksintö tuo ABS.
Muutama vuosi sitten DTM-kisoissa Keke Rosberg ajoi mutkasta pihalle, mikä syynä? Toisen puolen renkaat oli hiekalla, jolloin ABS ei jarruttanut käytännössä ollenkaan, vaikka toisen puolen renkaat olivat asfaltilla. Vanhanaikaisilla jarruilla ei ongelmaa, ABS:llä pihalle.
Minä ajoin hiljattain Suomessa isäni 2001-mallisella tila-autolla, jossa on "hienot" ABS -jarrut. Tiellä oli osittain jäätä, mutta kuivat urat. Piti pysähtyä taukopaikalle, ja toisen puolen renkaat olivat jäällä, toisen puolen kuivalla asfaltilla. Tulos: ei jarruja, ei menty sitten taukopaikalle.
Tänään aamulla taas täällä Hollannissa oli hiukan lunta maassa, ja minun 2002 -mallinen ABS:llä varustettu "edustusauto" kesärenkaiden kera oli taas ilman jarruja. Kun hiukankin antoi jarrua, ABS tikitti samantien, ja suoraan mentiin niin että soi. Perinteisillä jarruilla olisi voinut saada renkaat lukkoon, ja auton hiukan viistottaiseen luisuun, jolloin se olisi porautunut 0-asteiseen lumeen ja pysähtynyt. ABS:llä tätä ei voi tehdä, ja ei ollut sitten jarruja. Käytännössä ainoa keino saada auto pysähtymään liikennevaloihin on pistää jalka ulos ovesta ja jarruttaa kengällä.
Näitä tapauksia on paljonkin minulla ja monilla tuttavillanikin, ihmettelen vain että miksi helvetissä Suomessa on kiellettyä asentaa katkaisin jolla nämä saa pois käytöstä. Ko. nappulan saa kyllä autokoulun autoihin, mutta ei siviili-autoihin. Väitän että liukkaalla kelillä kokenut kuljettaja hanskaa autonsa ihan taatusti paremmin jos saa pitää sen ABS:n jalkapohjassa, ei tietokoneessa.
Minun kokemukseni ABS:stä on sitä luokkaa että jos en saa asennutettua autooni nappia jolla nämä saa tarvittaessa pois päältä, revin ko. syteemin sulakkeet itse helvettiin. Toivon että täällä Hollannissa tuon napin saa siihen kojelautaan ihan laillisesti.
Ei jumalation sentään, hengenvaarallinen keksintö tuo ABS.