ABS - hengenvaarallinen kirjainyhdistelmä

  • 6 044
  • 35

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Near death-experience aiheeseen liittyen:

Ajelin uuden vuoden päivänä etelästä Ouluun päin hiukan väsyksissä ja ehkä tarkkaavaisuuttani huononsi myös edellisenä iltana juotu 6-pack oluttakin (HUOM! En todellakaan ollut alkoholin vaikutuksen alaisena sillä kello oli jo 18 illalla). Ajelin yhden Mersun perässä ja ajattelin ohittaa sen heti kun moottoritie alkaa. Heti kun motari alkoi (tai niin luulin), niin vaihdoin kaistaa. Ajelin siinä "motarin" vasenta kaistaa pitkin kunnes yhtäkkiä huomasin vastaan tulevan valoparin. Hämmennyin pariksi sekunniksi, kunnes tajusin, että "Ei perkele! Moottoritien toinen puoli on vielä raksan alla ja liikenne ajaa tätä meidän puolta kahteen suuntaan. Olen väärällä kaistalla.". Ensimmäinen reaktioni säihkähdyksissä oli luonnollisesti jarruttaa. Tiedän kyllä pirun hyvin, että tuollaisessa tilanteessa ei pidä jarruttaa liian lujaa, mutta tuollaisen säihkähdyksen vallassa ei aivot toimi normaalisti. Auto lähti välittömästi käsistä ja sitten mentiin vuorotellen kumpikin kylki edellä "sladissa" kunnes sain kytkintä ja jarrua vuorotellen käyttäen auton suurinpiirtein suoraan ja sitten piti vielä väistää oikeanpuoleiselle kaistalle ja sekin piti tehdä niin pirun nopeasti (etten osuisi vastaan tulevan auton nokkaan), että auto oli taas vähän tiestä irti. Onneksi sain auton pidettyä hyppysissä ja olen vieläkin tässä maailmassa kirjoittamassa tätä tekstiä.

Saan kiittää onneani, että olen asunut ikäni täällä jumalan selän takana, jossa on liukasta 8-9kk vuodessa ja että olen ajanut suurimman osan kilometreistäni vanhoilla autoilla nimittäin tuossa tilanteessa liikkeet tulivat suoraan selkäytimestä eikä tilanteesta jäänyt mieleen edes kovin tarkkaa mielikuvaa, että mitä kaikkea siinä oikeasti tein. Jos minun pitäisi tehdä sama väistö uudelleen radalla, niin tuskin onnistuisin kovinkaan suurella prosentilla.

Jos autossani olisi ollut ABS:it, niin vaaratilannetta ei olisi tod. näk. edes päässyt syntymään, sillä silloin paniikkijarrutukseni ei olisi aiheuttanut auton lähtemistä liirtoon ja olisin voinut vaihtaa kaistaa rauhallisesti.

On se vaan perkeleen vaarallinen paikka tällä hetkellä tuo Oulun motarin eteläpää, kun se on tuolla tavalla kaksisuuntainen. Jälkeenpäin iski hirveä itseinho: "Miten minä voin olla niin tyhmä, että unohdin tuon raksan?", mutta luonnollisesti ihminen ei ole tarkkaavaisimmillaan pitkän ajon jälkeen pimeässä, vielä kun olin odottanut moottoritien alkua viimeiset 20 minuuttia. On muuten perin kettumainen se "shokkitila" joka tuollaisen tilanteen jälkeen tulee. Onneksi olin jo melkein perillä ja ajoin rauhassa kotiin, pulssin hakatessa varmaan kolmatta sataa. Jos minulla olisi ollut vielä matkaa jäljellä olisin pysähtynyt tien varteen rauhoittumaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Oikeastaa en ole osannut kaivata abseja kuin kerran. Yövuorosta pois tullessani (yllättäen vapaille) oli se kuuluisa kiire. Tuttu tie jo vuosien takaa, eli yllättäen "hieman" ylimääräistä nopeutta. Keskikesä, kohtuullisen valoisaa tuossa ennen aamukuutta. Mutka , jonka jälkeen pitkä suora (sama mutka jossa taannoin kuoli nokkakolarissa 4? ihmistä). No tietysti "kiire" ja ylimääräinen vauhti "pakoittavat" leikkaamaan hieman tuota mutkaa, eikä siinä mitään, mutta metsän reunasta juuri kun ammun mutkasta ulos työntää eteeni pirun iso sarvipää. Jarrut tiskiin, ehdin sanomaan "Perkele". No seuraavan kerran havahdun kun auto ravistaa kun vitonen jäänyt päälle ja vauhti on nollissa. Kai siinä oli hirvellä ja minulla väliä jotain puolisen metriä. Karmea kuminkäry autossa, eikun hermosavuille seuraavalle bussipysäkille. Samana päivänä pikainen askelmittaus jarrutusjäljistä: 35-40 metriä vanaa. Jotenkin alkoi tuntumaan että sitten seuraavaan autoon absit. Olisiko tilanteen pelastus ollut alle viikon vanha rengassatsi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En väitä olevani "hyvä automies", mutta ABSien kanssa on joskus käynyt niin, ettei auto ole alkanut jarruttaa niin kuin olen olettanut ja olen sitä jonkin verran helvetisti säikähtänyt. Tavallisilla jarruilla auton jarrutusmatka olisi varmaan ollut sama tai jopa pidempi, mutta olisin jarrujen käyttäytyminen olisi ollut tuttu enkä olisi sitä säikähtänyt.

Tuli tuosta Keke Rosberg esimerkistä mieleen että Mika Salohan joskus kertoi että ajoi omasta mielestään kolarin/ojaan turvatyynyjen takia. Auto oli Mikan mukaan ihan käsissä vielä ojan puolella, kunnes se "hipaisi" jotain oksaa ja tyynyt laukesivat ja ohjaamisesta tuli mahdotonta. Ja kyseessä on nyt sama kaveri, joka ei mokannut koskaan formuloissa, mutta tekniikka yms. ongelmien takia maailmanmestaruus jäi haaveeksi...
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti dana77
En väitä olevani "hyvä automies", mutta ABSien kanssa on joskus käynyt niin, ettei auto ole alkanut jarruttaa niin kuin olen olettanut ja olen sitä jonkin verran helvetisti säikähtänyt. Tavallisilla jarruilla auton jarrutusmatka olisi varmaan ollut sama tai jopa pidempi, mutta olisin jarrujen käyttäytyminen olisi ollut tuttu enkä olisi sitä säikähtänyt.

My point exactly.


Asiaan liittyen juttelin tänään paikallisen diilerin luona ja kysyin onko tämä ABS on/off -kytkin mahdollinen laittaa. Hän sanoi että he voivat sen asentaa kyllä, mutta auton takuu ei ole enää sen jälkeen voimassa, joten hän ei sitä suositellut. En sitten ota sitä ainakaan vielä. Ehkä sitten kun takuu umpeutuu jossain vaiheessa.

Sivuhuomautuksena pitää sanoa että kyllä tämä merkkihuollattaminen on hintavaa. 15000km huolto, käytännössä öljynvaihto + valohoito, 30 min homma, ja hintaa 140€. Katteissa ainakin löytyy, ja merkkiliikkeen on helppo veloittaa mitä tahansa, koska asiakas tuskin antaa takuun raueta tämmöisen "pikkuasian" takia. Tai ehkä ne sitten laittaa jotain ekstra-hienoa ja hyvälle tuoksuvaa öljyä nätistä purkista, niin se sitten vähän maksaa extraa. Jos muuten laskee että työn osuus on 0,5h x 50€/h = 25€, ja öljyä menee noin 4 litraa, jää litrahinnaksi hulppeat 28,75€, joka tekee vanhassa rahassa 170,94 mk/l. Alkosta saisi tuolla hinnalla jo kaikenlaista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Sivuhuomautuksena pitää sanoa että kyllä tämä merkkihuollattaminen on hintavaa."

Ohmygod, nytkö vasta huomasit?

nm. antenni katki->210€ yhteensä Biliassa, piti vaihtaa antennin moottori kun vanha antenni ei enää ollutkaan yhteensopiva uutten antennien kanssa ja sitten havaittiin että johdotukset olivat miten sattuu ja ne piti vielä erikseen käydä huollattamassa....E
 

Särki

Jäsen
Kyllä lukkiutumattomatjarrut on loistava keksintö, ei siitä mihinkään pääse. Jarrutusmatkaa tai -aikaa ne eivät lyhennä, jos joku vielä niin luuli, mutta ei niitä sen takia ole kehitettykään. Ohjattavuuden säilyttäminen täysjarrutuksessa on niiden tarkoitus ja sen ne hoitavat mallikkaasti.
Lukkojarrutuksella saadaan auto nopeimmin pysähtymään ja monesti vielä lyhyemmällä matkalla kuin ABSjarruilla, mutta jos auto ei ole jarrutuksessa ohjattavissa, ei ole paljon merkitystä vaikka lukkojarrutuksella auto pysähtyykin 5 metriä ennen ABSjarrullista autoa. Jälki on liian usein tuhoisaa.

Mutta harjoitelkaa hyvät ihmiset niitä autonne tarjoamien apuvälineiden käyttöä. Jo mainitut ajoradat tarjoavat siihen mahdollisuuden, maksua vastaan tosin. (halpa henkivakuutus)
Jos aikaisemmin ei ole tutustunut esim. ABSjarruihin tai ajonvakautusjärjestelmiin (ajonvakautusjärjestelmät uusia tuttavuuksia myös minulle, mistäköhän johtuisi?) on mielestäni järjen köyhyyttä jos ei opettele käyttämään uusia välineitä, ennenkuin tosipaikka on kyseessä!

Meillä tehtiin kotona seuraavasti, kun porukat vaihtoi autoa ensimmäiseen ABSjarrulliseen (6 vuotta sitten), itse ajoin silloin opetusluvalla ajokorttia, äitee takapenkille ja järvenjäälle harjoittelemaan jarrutuksia väistelemällä pilkkireikiä! Pieni vauhti ja täysjarrutus, poljin tärisi, ohjattiin reiän ohitse ja kas kummaa perä seurasi nätisti perässä!
Jäältä löytyi myös oikein harjoittelurata ja "hirvenväistökoe-rata". Parin tunnin ajelujen jälkeen, jopa äitini osasi käyttää ABSjarruja asianmukaisesti, eikä säikähtänyt polkimien tärinää.

Totta on että nämä harjoittelupaikat voivat olla kiven alla, mutta jos sellainen sattuu kohdalle, kannattaa käydä kokeilemassa. Ja ottakaa myös se emäntänne mukaan!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos


Sivuhuomautuksena pitää sanoa että kyllä tämä merkkihuollattaminen on hintavaa. 15000km huolto, käytännössä öljynvaihto + valohoito, 30 min homma, ja hintaa 140€. Katteissa ainakin löytyy, ja merkkiliikkeen on helppo veloittaa mitä tahansa, koska asiakas tuskin antaa takuun raueta tämmöisen "pikkuasian" takia. Tai ehkä ne sitten laittaa jotain ekstra-hienoa ja hyvälle tuoksuvaa öljyä nätistä purkista, niin se sitten vähän maksaa extraa. Jos muuten laskee että työn osuus on 0,5h x 50€/h = 25€, ja öljyä menee noin 4 litraa, jää litrahinnaksi hulppeat 28,75€, joka tekee vanhassa rahassa 170,94 mk/l. Alkosta saisi tuolla hinnalla jo kaikenlaista.
Carlos, tässä ei ole nyt kaikki ihan kohdallaan..:-)

Ensinnäkin, auton huolto ei ole vain sitä mistä suoranaisesti veloitetaan kirjoittamalla se kaavakkeeseen, elikkä huoltoon sisältyy monia eri vaiheita. Useimmiten käydään läpi toimintoja, joissa ei ole mitään vikaa. Vikojen löytämiseksi ne on testattava ja tarkistettava, muuten saat mahdolliset viat takaisin korjaamattomina ja silloinhan äläkkä nousee! Jos tosin hyväksyt, että autoosi vaihdetaan huollossa VAIN öljyt, niin hinta on varmasti toinen.

Öljyjä on monenlaatuisia. Uusimmat autot paljastavat huonolaatuisen öljyn välittömästi. Pakokaasuarvot huononevat. Kova työ saasteettomien moottoreiden kehityksessä menee harakoille, kun patu iskee ympärivuoden käyttöön tarkoitettua, jäteöljyistä puhdistettua ruskeata kuolaa moottoriin. Öljyn laatu anturi löytyy pian kaikista autoista.

Parhaimmat öljyt eivät eroa toisistaan niinkään paljoa, vaan pussissa painaa eniten se, mikä öljy auton moottorissa on sen kehittelyvaiheessa. Yleensä sama, jota tehdas käyttää ja suosittelee.

Merkkikorjaamo ei ole sen takuu, että työ on parasta, vaan sieltä löytyy työkalut, jotka maksavat hieman enemmän kuin "Laurin verstaan". Merkkikorjaamolla on myös yleensä isot tilat, töiden vastaanotto, varasto varaosille, työnjohto, laskutus, muutamat siivojat, kahviautomaatit jne. Kaikki tämä nostaa luonnollisesti huollon hintaa. Jokaisen on saatava maksu siitä mitä tekee, joka päivä. Tietenkin auton voi viedä myös Laurille. Hän vaihtaa varmasti öljyt halvemmalla ja tarkistaa palavatko jarruvalot, mutta onko hänellä työkaluja lukea auton ohjausyksikköön varastoitunutta tietoa, vikakoodeja ym. arvoja? Häneltä ei myöskään löydy autoon uutta päivitettyä ohjelmaa. Autoonhan tapahtuu koko ajan muutoksia. Varsinkin parina ensimmäisenä vuotena saattaa autoon saada huollossa uuden ohjelman, jota ei edes huomaa. Ellei sitten pane merkille poltto-aineen kulutuksen vähentymistä, moottorin käynnin tasaantumista, automaattilaatikon toiminnan parannusta...

Myös yksi asia on hyvä pitää pitää mielessä. Yksikään autotehdas ei tee täydellisiä autoja. Monet kiusalliset pikkuviat huomataan vasta sitten, kun asiakkaat pääsevät rääkkäämään autoja joka tilanteessa kaikissa olosuhteissa. Kaikki uusien mallien "lapsiviat" ovat kiusallisia luettavia tilastoissa, joiden mukaan esim. amerikkalaiset juoksevat. Monet pikku-jutut järjestetään mieluiten hiljaisuudessa ensimmäisessä huollossa. Ikävämpi vaihtoehto on lehdistön herkuttelu "hengenvaarallisella" autolla. "Laurin verstaalla" nämä korjaukset jäävät yleensä tekemättä.

- Elikkä huollon hinta voi sisältää paljon muutakin, kuin muovikannun öljyä ja suodattimen:-/

Huolto ei ole tosin mikään pakkotilanne. Tekniikan Maailma kurvaili 745:lla Volvolla 300 000 kilometriä (muistaakseni). He vaihtoivat itse öljyt ja korjasivat viat sitä mukaa kun niitä ilmeni - ja säästivät rutosti rahnaa!

Muistan myös erään suomalaisen kuljetusliikkeen omistajan. Hän sanoi aina: "Se on järjen köyhyyttä jos vaihtaa henkilöautoon öljyt". Hän osti tuliterän Opel Kadetin, ajoi 200 000 km, eikä vaihtanut enää öljyjä takuuhuoltojen jälkeen, lisäsi vaan. Suodattimen hän taisi vaihtaa muutaman kerran. Auto ei ollut myydessä sen huonompi kuin mikään muukaan sen ikäinen auto, mutta ei tietenkään parempikaan.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
- Elikkä huollon hinta voi sisältää paljon muutakin, kuin muovikannun öljyä ja suodattimen:-/

Huolto ei ole tosin mikään pakkotilanne. Tekniikan Maailma kurvaili 745:lla Volvolla 300 000 kilometriä (muistaakseni). He vaihtoivat itse öljyt ja korjasivat viat sitä mukaa kun niitä ilmeni - ja säästivät rutosti rahnaa!

Muistan myös erään suomalaisen kuljetusliikkeen omistajan. Hän sanoi aina: "Se on järjen köyhyyttä jos vaihtaa henkilöautoon öljyt". Hän osti tuliterän Opel Kadetin, ajoi 200 000 km, eikä vaihtanut enää öljyjä takuuhuoltojen jälkeen, lisäsi vaan. Suodattimen hän taisi vaihtaa muutaman kerran. Auto ei ollut myydessä sen huonompi kuin mikään muukaan sen ikäinen auto, mutta ei tietenkään parempikaan.

Nojuu, onhan se näin. Olen kyllä tietoinen että huollossa tehdään monia tarkastuksia (ainakin toivon niin), mutta on tuo siltikin kovantuntuinen hinta. Vaan mitäpä siitä, jos autoni toimii jatkossakin ja takuu pysyy voimassa (just in case), kyllähän sitä rahaa tulee poltettua paljon turhempiinkin asioihin. Tuo Volvo -esimerkki ei ole mitenkään mahdoton ymmärtää, kyllähän sen periaatteessa pitäisikin olla noin, mutta tosiaan jos joskus jotain sattuu ja takuu on vielä voimassa, ei ongelmia tule. Sitten vaikka itse olet huoltanut auton miten hyvin tahansa ja jotain tulee, voi ongelma käydä kalliiksi. En yhtään epäile etteikö nykyisellä autollani ajaisi itsetehdyillä huolloillakin tuon 300 000, ilman ongelmia.


Ja mitä tuohon Kadettiin tulee... Opelin öljynkulutuksilla tuo onkin ihan mahdollista. Mutta teeppä sama vaikkapa Nissanin tai Toyotan 3-litraisella koneella, jotka eivät öljyä kuluta pätkääkään vielä 400 000km jälkeenkään. Voisi tulla jo ongelmia.

Eräs perhetuttavani osti aikoinaan aina uuden Ladan, noin 20 000km välein. Syy siihen oli se että hän ei vaihtanut niihin ikinä öljyjä, jolloin ne leikkasivat kiinni tuossa 20 000 - 30 000km paikkeilla. Että kukin tyylillään... :-)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos
Eräs perhetuttavani osti aikoinaan aina uuden Ladan, noin 20 000km välein. Syy siihen oli se että hän ei vaihtanut niihin ikinä öljyjä, jolloin ne leikkasivat kiinni tuossa 20 000 - 30 000km paikkeilla. Että kukin tyylillään... :-)
- Tunnet varmaan venäläisen Ural moottoripyörän. Joku äkkäsi tuoda niitä kerran läjän Ruotsiin. Kaikista meni laakerit jo ennen kuin mittariin kertyi 10 000 km, joten taitaa olla Venäjällä tasainen laatu laakereissa..:-)
Ja mitä tuohon Kadettiin tulee... Opelin öljynkulutuksilla tuo onkin ihan mahdollista. Mutta teeppä sama vaikkapa Nissanin tai Toyotan 3-litraisella koneella, jotka eivät öljyä kuluta pätkääkään vielä 400 000km jälkeenkään. Voisi tulla jo ongelmia
Joo, tämähän on tietysti autokohtaista ja riippuu tietysti myös hieman siitä miten ja milloin autolla ajetaan. Olen muuten ajanut paljon vanhoilla autoilla, enkä ole koskaan vaihtanut niihin öljyjä... Eikä yksikään kone ole levinnyt. Nämä tilastot eivät tosin ole niin luotettavia, sillä minun käsissäni eivät autot ole yleensä vanhentuneet...
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tuli hakuja tehdessä tämmöinen ketju vastaan niin kysytäänpä @Carlos päivitystä vieläkö ABS on hengenvaarallinen keksintö?

Omasta mielestäni oikein oiva keksintö, kuten on myös jatkojalostustuote eli ajonvakautusjärjestelmä, joka sekin on ollut uusissa autoissa pakollinen jo 2011 lähtien. Saisivat tosin olla aina pois kytkettävissä "tarvittaessa".
 

Carlos

Jäsen
Tuli hakuja tehdessä tämmöinen ketju vastaan niin kysytäänpä @Carlos päivitystä vieläkö ABS on hengenvaarallinen keksintö?

Omasta mielestäni oikein oiva keksintö, kuten on myös jatkojalostustuote eli ajonvakautusjärjestelmä, joka sekin on ollut uusissa autoissa pakollinen jo 2011 lähtien. Saisivat tosin olla aina pois kytkettävissä "tarvittaessa".

No oho! Harvemmin joutuu puolustamaan jotain mitä on tullut kirjoitettua 16 vuotta sitten internettiin! Haha.

Nojoo, nykyään testosteronia on paljon vähemmän, ja autojen älykin on kehittynyt miellyttävämpään suuntaan, eli ihan ok.

Siltikin samaa mieltä, että olisi kiva saada napista molemmat pois. Onneksi edes sen ajonvakautuksen yleensä saa.

Niin, ja asiaa liittyen, kahvalliset käsijarrut heti takaisin, se on auton tärkeä hallintalaite! :-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös