ABS - hengenvaarallinen kirjainyhdistelmä

  • 6 044
  • 35

Carlos

Jäsen
Joka paikassa vouhotetaan nykyään miten hieno homma nämä ABS-jarrut ovat, joka autoonhan semmoiset pitäisi saada pakolliseksi. Kyllä sitten on turvallista ajaa, joopajoo.

Muutama vuosi sitten DTM-kisoissa Keke Rosberg ajoi mutkasta pihalle, mikä syynä? Toisen puolen renkaat oli hiekalla, jolloin ABS ei jarruttanut käytännössä ollenkaan, vaikka toisen puolen renkaat olivat asfaltilla. Vanhanaikaisilla jarruilla ei ongelmaa, ABS:llä pihalle.

Minä ajoin hiljattain Suomessa isäni 2001-mallisella tila-autolla, jossa on "hienot" ABS -jarrut. Tiellä oli osittain jäätä, mutta kuivat urat. Piti pysähtyä taukopaikalle, ja toisen puolen renkaat olivat jäällä, toisen puolen kuivalla asfaltilla. Tulos: ei jarruja, ei menty sitten taukopaikalle.

Tänään aamulla taas täällä Hollannissa oli hiukan lunta maassa, ja minun 2002 -mallinen ABS:llä varustettu "edustusauto" kesärenkaiden kera oli taas ilman jarruja. Kun hiukankin antoi jarrua, ABS tikitti samantien, ja suoraan mentiin niin että soi. Perinteisillä jarruilla olisi voinut saada renkaat lukkoon, ja auton hiukan viistottaiseen luisuun, jolloin se olisi porautunut 0-asteiseen lumeen ja pysähtynyt. ABS:llä tätä ei voi tehdä, ja ei ollut sitten jarruja. Käytännössä ainoa keino saada auto pysähtymään liikennevaloihin on pistää jalka ulos ovesta ja jarruttaa kengällä.

Näitä tapauksia on paljonkin minulla ja monilla tuttavillanikin, ihmettelen vain että miksi helvetissä Suomessa on kiellettyä asentaa katkaisin jolla nämä saa pois käytöstä. Ko. nappulan saa kyllä autokoulun autoihin, mutta ei siviili-autoihin. Väitän että liukkaalla kelillä kokenut kuljettaja hanskaa autonsa ihan taatusti paremmin jos saa pitää sen ABS:n jalkapohjassa, ei tietokoneessa.


Minun kokemukseni ABS:stä on sitä luokkaa että jos en saa asennutettua autooni nappia jolla nämä saa tarvittaessa pois päältä, revin ko. syteemin sulakkeet itse helvettiin. Toivon että täällä Hollannissa tuon napin saa siihen kojelautaan ihan laillisesti.

Ei jumalation sentään, hengenvaarallinen keksintö tuo ABS.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Carlos
Vanhanaikaisilla jarruilla ei ongelmaa, ABS:llä pihalle.

Minä ajoin hiljattain Suomessa isäni 2001-mallisella tila-autolla, jossa on "hienot" ABS -jarrut. Tiellä oli osittain jäätä, mutta kuivat urat. Piti pysähtyä taukopaikalle, ja toisen puolen renkaat olivat jäällä, toisen puolen kuivalla asfaltilla. Tulos: ei jarruja, ei menty sitten taukopaikalle.

Käytännössä ainoa keino saada auto pysähtymään liikennevaloihin on pistää jalka ulos ovesta ja jarruttaa kengällä.

Ei jumalation sentään, hengenvaarallinen keksintö tuo ABS.

Nii'in, siis lyhennehän (ABS) tulee sanoista Anti-Breaking-System.

Että silleen...
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No jaa

Mutta kyllä siinä aika helvetistä on hyviäkin puolia. Liukkaan radan kokeilu osoitti aika radikaalisti mikä on jarrutusmatka ja missä suhteessa kohteen väistäminen onnistuu ABS-jarrujen kanssa ja ilman niitä. Kyllä minä ainakin ottaisin autooni heti tuollaiset...ei tarvitsisi enää niin paljoa pelätä näillä keleillä törmäävänsä joka valoissa edessäolijan perseeseen. Luistonesto olisi myös aika jees.

Ja tuosta jarrutuksesta kun toinen rengas on pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla...niin en tiedä onko sitten tavallinenkaan järjestelmä niin hyvä siinä kun ympärihän se yrittää kovasti heittää.
 

Carlos

Jäsen
Re: No jaa

Viestin lähetti Cannibal
Mutta kyllä siinä aika helvetistä on hyviäkin puolia. Liukkaan radan kokeilu osoitti aika radikaalisti mikä on jarrutusmatka ja missä suhteessa kohteen väistäminen onnistuu ABS-jarrujen kanssa ja ilman niitä. Kyllä minä ainakin ottaisin autooni heti tuollaiset...ei tarvitsisi enää niin paljoa pelätä näillä keleillä törmäävänsä joka valoissa edessäolijan perseeseen. Luistonesto olisi myös aika jees.

Ja tuosta jarrutuksesta kun toinen rengas on pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla...niin en tiedä onko sitten tavallinenkaan järjestelmä niin hyvä siinä kun ympärihän se yrittää kovasti heittää.

Juu, testit sanoo ja insinöörit tietää. Ideaaliolosuhteissa liukkaan kelin rata on hiukan eri juttu kuitenkin kuin jokapäiväinen tieliikenne. Sinulla ei ilmeisesti ole ABS-jarruja, joten ymmärrän että pidät niistä. Ymmärrän myös että moni kokematon kuljettaja saattaa pitää niistä. Ja niin kauan kuin kaikki toimii kuten insinöörit ovat ajatelleet, ei ole ongelmia, mutta sitten kun tulee tilanne jota he eivät ole ottaneet huomioon, olet aikamoisessa kusessa.

Tänään aamulla jos valoissa edessäni olisi ollut toinen auto, olisin ajanut sen perseeseen niin että soi. Toimivilla jarruilla olisin ainakin tiennyt mitä ko. tilanteessa voi tehdä asian ehkäisemiseksi, kun itse päättää mitä auto tekee.

Ja ihan tiedoksi vain, jos toinen puoli autoa on liukkaalla ja toinen pitävällä,sitä jarrua voi polkea vaikka vain sen verran että vauhti hidastuu, mutta auto ei mene ympäri. Jos näyttää että auto menee ympäri, voi olla jarruttamattakin, jolloin on sama tilanne kuin ABS:llä ajaessa. ABS:llä ei ole kuitenkaan vaihtoehtoa, auto menee suoraan vaikka päälläsi seisoisit.

Mutta kuten sanoin, olisi hienoa jos auton voisi varustaa sillä ON/OFF kytkimellä, silloin kaikki voisivat valita kelin mukaan ajaako itse autoa vai ei. Lukkojarrutuksessakin on etunsa tietyissä tilanteissa.
 

jerry

Jäsen
Omituista

Itse olen ajanut neljä vuotta ABS-jarruilla varustetuilla autoilla, enkä ole ole törmännyt tuollaisiin tilanteisiin. Kerran olen kyllä muuten törmännyt, mutta silloin en jarruttanut ollenkaan.

Olen ollut koko ajan siinä luulossa, olen muuten vieläkin, että tuo ABS toimii pyöräkohtaisesti. Siis jos toinen puoli autosta on jäällä ja toinen asfaltilla, ei ne jarrut mihinkään häviä sieltä asfaltin puolelta. Ne jäällä olevat pyörät eivät tietenkään paljon jarruta oli sitten ABS tai ei.

Ohjattavuus taas säilyy vaikka runttaa jarrun pohjaankin, johtuen tietysti siitä että pyörät eivät ole lukossa. Kesärenkailla lumella ajettaessa tilanne voi olla vähän mutkikkaampi, mutta ei se kuitenkaan jarrujen vika ole jos ei osaa ajaa autoa. Jossain tilanteessa jarrutusmatka tietenkin pitenee kun ei saa jarruja lukkoon, mutta tuo ohjattavuuden säilyttäminen kyllä kompensoi sen reilusti. Voit siis itse päättää ajatko edellä ajavan persuksiin vai käännätkö esim. lumihankeen.

Jotkut vakuutusyhtiöt ainakin Suomessa antavat alennusta vakuutusmaksuista jos auto on varustettu ABS-jarruilla, eli ainakin siellä ollaan huomattu niiden hyödyllisyys.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: No jaa

Viestin lähetti Cannibal
Mutta kyllä siinä aika helvetistä on hyviäkin puolia. Liukkaan radan kokeilu osoitti aika radikaalisti mikä on jarrutusmatka ja missä suhteessa kohteen väistäminen onnistuu ABS-jarrujen kanssa ja ilman niitä. Kyllä minä ainakin ottaisin autooni heti tuollaiset...ei tarvitsisi enää niin paljoa pelätä näillä keleillä törmäävänsä joka valoissa edessäolijan perseeseen. Luistonesto olisi myös aika jees.

Joo, kuten tuossa tullut jo ilmi, voi ABS myös löytyä ihan siitä kuljettajan perseen ja polkimien väliltä (jalka). Sikäli se ON/OFF-kytkin olisi huono, että ei sitä välttämättä sitten kiireessä kerkeä näppämään tahi se vie ratkaisevia millisekunteja.

Ja sitten tämä hienojen lisälaitteiden maailma: oli hieno katsella kuinka uudehko bemari, jossa kaikki mahdolliset ABSit ja luistoestot, liukui kevyen lumen peittämällä jäällä aivan holtittomasti kun meikäläisen ikiwanharomu kunnon GOLF kulki lähes nastattomilla renkailla kuin juna kiskoilla. Suurin osa näistä luistonestoista ja ABSeista löytyy juuri sieltä aikaisemmin mainitsemastani paikasta penkin jatkeen tietämiltä. Se vain vaatii kuljettajalta kokemusta eli ei kuin ajamaan...(autolla, tai toisen vaimolla(sanoisi kaverini, en minä))...

Että silleen...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Jotkut vakuutusyhtiöt ainakin Suomessa antavat alennusta vakuutusmaksuista jos auto on varustettu ABS-jarruilla, eli ainakin siellä ollaan huomattu niiden hyödyllisyys."

Muistaakseni tämä etu poistettiin sen jälkeen kun huomattiin että ABS-jarrujen höyty katosi ihmisten typeryyteen...l. "mullahan on nyt nämä absit, ne jarruttaa mun puolesta->ajetaanpa vähän kovempaa"

ABS:t on hyvät jos niitä osaa käyttää ja tiedostaa etteivät nekään pelasta fysiikan laeilta, saattaa olla että Carloksen esimerkeissä ei olisi edes ollut mahdollista päästä sinne pysäkille tms.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti varjo
"Jotkut vakuutusyhtiöt ainakin Suomessa antavat alennusta vakuutusmaksuista jos auto on varustettu ABS-jarruilla, eli ainakin siellä ollaan huomattu niiden hyödyllisyys."

Muistaakseni tämä etu poistettiin sen jälkeen kun huomattiin että ABS-jarrujen höyty katosi ihmisten typeryyteen...l. "mullahan on nyt nämä absit, ne jarruttaa mun puolesta->ajetaanpa vähän kovempaa"

ABS:t on hyvät jos niitä osaa käyttää ja tiedostaa etteivät nekään pelasta fysiikan laeilta, saattaa olla että Carloksen esimerkeissä ei olisi edes ollut mahdollista päästä sinne pysäkille tms.

Täytyi oikein tarkistaa vakuutuskirjasta. Sammon täyskaskossa saa alennusta ABS-jarruista 5%. Kuten aiemmin jo kirjoitin, ei ole jarrujen syy jos ei osaa ajaa autoa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Täytyi oikein tarkistaa vakuutuskirjasta. Sammon täyskaskossa saa alennusta ABS-jarruista 5%. Kuten aiemmin jo kirjoitin, ei ole jarrujen syy jos ei osaa ajaa autoa."

jaa tässä on sitte tosiaan vakuutusyhtiökohtaisia eroja...muistaakseni Pohjola poisti tuon etuuden vakuutuksistaan pari vuotta sitten.

....ja vastahan tuolla ylempänä Carlos tunnustaa tuon toteamasi asian...
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: No jaa

Viestin lähetti wilco
Joo, kuten tuossa tullut jo ilmi, voi ABS myös löytyä ihan siitä kuljettajan perseen ja polkimien väliltä (jalka). Sikäli se ON/OFF-kytkin olisi huono, että ei sitä välttämättä sitten kiireessä kerkeä näppämään tahi se vie ratkaisevia millisekunteja.

Minä suunnittelin käyttäväni sitä kytkintä ennen ajoonlähtöä. Jos on semmoinen keli että mieluummin itse hallitsen pyörien pyörimistä, kytken sen OFF -asentoon, muutoin saisi olla koko ajan "ON".

Enivei, varsinkin tänä aamuna oli tosi orpo olo kun auto vaan valui ja valui kävelyvauhtia eteenpäin, vaikka tiesin että pyörät lukitsemalla ei olisi ollut mitään hätää.

Fysiikanlait pätevät kyllä myös ABS:llä ajettaessa, mutta täytyy sanoa että manuaalijarruilla ei ole ikinä noussut hiukset pystyyn auton tehdessä jotain outoa. Sen tietää että menee miten menee, niin itse hallitsee sen miten menee. Voi olla että menee ojaan, mutta sittenkin itse on ratin takana.

Tässä vaiheessa kun tietokone päättää miten auto menee, voi tulla näitä hiuksia nostattavia tilanteita, ja se on sitten voivoi. Paha alkaa tappelemaan vauhdissa sen vempeleen kanssa että kumpi on oikeassa.

Tottakai tällä ABS-systeemillä on omat etunsa, ja tietyissä tilanteissa ne ovat varmasti paremmat kuin regular-versiot. Mutta siltikin, minä en niistä pidä, eikä pidä muutama muukaan tuntemani ihminen.

Yleensäkin minua hirvittää kun nykyään jo niin suuri osa auton hallinnasta annetaan tietokoneille, kuski on enemmän ja enemmän matkustajan roolissa. Mitä sitten kun tekniikka ja automaatio edelleen kehittyy ja sitten jonain päivänä nämä autot ovat yli 10 vuotta vanhoja ja kaikenlaista sähkövikaa alkaa pukkaamaan? Voipi tulla sitä äitee ikävä.

Varjolta hyvä pointti tuo ABS-jarrujen negatiivinen vaikutus ihmismieleen. Sama pätee näihin muihinkin apulaitteisiin, hallinta helpottuu koko ajan mutta samat fysiikanlait pätevät silti. Vauhdit kasvavat helpommin ja sitten kun automatiikaltakin häviää hallinta tietyissä raja-arvoissa, niin milläs helvetillä sen otat takaisin? Ei ainakaan minkään valtakunnan korjausliikkeellä, jos mennään jo yli fysiikan sallimien optimi-arvojen.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti varjo
[B
....ja vastahan tuolla ylempänä Carlos tunnustaa tuon toteamasi asian... [/B]

Ai jaa, en minä vaan huomaa. Paitsi jos se on naamiotu tuohon:

"Muutama vuosi sitten DTM-kisoissa Keke Rosberg ajoi mutkasta pihalle, mikä syynä? Toisen puolen renkaat oli hiekalla, jolloin ABS ei jarruttanut käytännössä ollenkaan, vaikka toisen puolen renkaat olivat asfaltilla. Vanhanaikaisilla jarruilla ei ongelmaa, ABS:llä pihalle."
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
jerry:

Mennään sitten mutkaan hieman hiljempaa...tai taukopaikkaa lähestyttäessä....ajaminen on , näin minulle opetettiin, ennakointia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti varjo

ABS:t on hyvät jos niitä osaa käyttää ja tiedostaa etteivät nekään pelasta fysiikan laeilta, saattaa olla että Carloksen esimerkeissä ei olisi edes ollut mahdollista päästä sinne pysäkille tms.

Tässä on jonkin verran perää, en nyt väitä, että juuri Carlos olisi unohtanut fysiikanlait, mutta monet kuskit kuvittelevat ABS'ien sun muiden tosiaan muuttavan "fysiikan lakeja" - asia näin kärjistetysti ilmaisten - tai ainakin he kuvittelevat itse muuttuvansa suorastaan erinomaisiksi kuskeiksi saatuaan alleen auton josta kaikki mahdolliset hienoudet löytyvät. Seurauksella, että varovaisuus katoaa, nopeudet nousevat, uhkarohkeus kasvaa etc.

Monasti se lopullinen syyllinen löytyy juuri sieltä penkin ja ratin välistä - sitä on vain niin hirvittävän vaikea itsekunkin myöntää.

Anteeksi puuttumiseni keskusteluun, eihän aihe minulle lainkaan kuulu koskapa en omista autoa ja autoilu muutenkin on vain "välttämätön paha".

vlad#16.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti varjo
jerry:

Mennään sitten mutkaan hieman hiljempaa...tai taukopaikkaa lähestyttäessä....ajaminen on , näin minulle opetettiin, ennakointia.


Jutun juju oli siinä että en tullut edes ajatelleeksi että autossa on ABS-tsydeemi. Sinänsä jännä että tavallisilla jarruilla en ole koskaan missannut risteystä, nyt näin kävi kun lukkiutumattomat tekivät temput. Jos pelkästään tämän hienon automatiikan takia täytyy varata pidempi jarrutusmatka, on mielestäni jarruissa jotain vikaa.

Minulla on ajokokemusta n. 300 000 kilometriä, josta maximissaan 10% ABS-jarrujen kanssa. Ehkä olen sitten vain kokematon niiden kanssa, en tiedä missä vika. Silti ensimmäistäkään kolaria en ole ajanut (koputtaa puuta), että väittäisin kuitenkin osaavani ajaa autoa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hmm... työhöni kuuluu paljon autontestausta. Usein myös talvella pohjoisen pakkasissa. Siellä on ollut monta kauhutilannetta lumipyryissä ajaessa. ABS:n toimivuudesta talviolosuhteissa voisin sanoa, että voimme verrata samalla tavalla kuin vertaamme automaattivaihteistolla varustettua autoa käsivaihteiseen. Elikkä, talviolosuhteissa todennäköisesti tottumaton kuljettaja tekee vähemmän virheitä automaatilla, verrattuna käsivaihteiseen. Sama pätee lukkiintumattomia jarruja verrattaessa perinteisiin. Samoihin tuloksiin pääsee myös jarruilla, jotka lukkiintuvat poljinta tarpeeksi painettaessa. Ongelmana on vain se, että hommaa pitää harjoitella. Monesti tarvitset 5-10 kertaa, ennen kuin pääset samaan tulokseen perinteisillä jarruilla. ABS on parempi normaalikuskin käsissä. Tosi ammattimies pääsee samaan tulokseen. Ei tosin hänkään aina, vaan tietyissä tilanteissa hän yllättyy, eikä aikaa jarrutuksen suunnitteluun ole. Silloin on hyvä jos ABS hoitaa homman.

Mikään järjestelmä ei takaa turvallisuutta, ellei se ole osaavan kuljettajan käsissä. ABS asettaa kuljettajalle eri vaatimuksia, esim. juuri yllä mainittuja asennekysymyksiä.

Yllä mainittu esimerkki urasta joka on kuivalla asvaltilla ja toisella puolella jää: Jos siihen ajat reippaalla vauhdilla ilman ABS:ä ja niittaat jarrut pohjaan, niin ympäri mennään. Luonnonlakeja ei voi kumota eri jarrujärjestelmillä.

Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu. ABS:stä ei ole joka käänteessä hyötyä, jos olet huippukuski. Jos taas olet keskivertokuski, valitset todennäköisesti auton, jossa on lukkiintumattomat jarrut. Siitä vaan valikoimaan - jos tiedät miten hyvä / huono kuski olet...

Suosittelen jokaiselle todellista leikkiä autolla paikassa, jossa voi sitä harjoittaa. Mieluiten osaavan opastuksen johdolla. Moni "tosi automies" pettyy siellä ja näkee tekniikan ihan eri valossa sen jälkeen.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Suosittelen jokaiselle todellista leikkiä autolla paikassa, jossa voi sitä harjoittaa. Mieluiten osaavan opastuksen johdolla. Moni "tosi automies" pettyy siellä ja näkee tekniikan ihan eri valossa sen jälkeen.

Totaalinen off-topic, mutta tämä on yksi todellinen ongelma liikenteessä. Miten pääsisi harjoittelemaan turvallisessa paikassa kaikenmaailman temppuilua auton kanssa ja hallintaa ongelmatilanteissa. Kyllähän nuoret poijjaat hakevat sopivan parkkipaikan aina jostain, mutta todelliset harjoitteluradat ovat vähissä, ja on liian suuri kynnys varata aika ja/tai maksaa radan käytöstä.

Mm. minun äitini on useampaan kertaan valittanut ettei tiedä mitä tehdä jos auto lähtee "käsistä", kun ei ole missä voisi turvallisesti kokeilla ja harjoitella.

Talvisaikaan kunnathan voisivat vaikka aurata järvien jäille ratoja/alueita missä saisi rauhassa käydä kokeilemassa? Ainakin tänä talvena löytyy jäitäkin siihen tarkoitukseen.


Ja sanottakoon vielä että en ole mikään teknofoobikko, syöksyn kyllä aina innolla tutustumaan uusiin virityksiin mitä autoihin tulee, että siitä ei ole homma kiinni.

Noista finnishninjan testeistä vielä sen verran että niissä varmasti haetaan yleensä juuri toimivuutta ääritilanteissa, missä uskon että saa olla aikamoinen tekijämies ennenkuin päihittää vaikka nämä ABS-jarrut.

Nyt ongelmaksi onkin muodostunut täysin "normaalit" liikennetilanteet. Mm. se puoliksi jäällä jarruttaminen tapahtuu minulla kyllä ihan rauhassa pikkuhiljaa, siten ettei auto heitä ympäri, ei suinkaan "jarrut pohjaan" -tyyliin. Tai se tämänaamuinen liikennevalo -episodi, auto valui loppumetrit kävelyvauhtia eteenpäin, jolloin lukkojarrutuksella olisi sillä alustalla taatusti päässyt nopeampaan stoppiin.

Vika näissä kaikissa testeissä on juuri se että liian harvoin niissä testataan semmoisia "tylsiä" asioita mitä tapahtuu normaalissa liikenteessä usein. Sen sijaan lähes kaikki painoarvo annetaan ääritilanteille. Sitten kun se ääritilanne tulee, on hienoa että niitä on testattu kunnolla, mutta moni ajaa ikänsä autoa eikä ikinä tule siihen ääritilanteeseen. Sen sijaan moni henkilö kokee näitä "normaaleja" tilanteita päivittäin.


Ja vielä siitä jää/kuiva -jarrutuksesta, jos minun pitää valita olenko jarruttamatta ollenkaan vai heitänkö lukkojarrutuksella piruetit, mieluummin pidätän itselläni sen oikeuden valita kumman teen, kuin että annan koneen päättää olla jarruttamatta.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Carlos

Ja vielä siitä jää/kuiva -jarrutuksesta, jos minun pitää valita olenko jarruttamatta ollenkaan vai heitänkö lukkojarrutuksella piruetit, mieluummin pidätän itselläni sen oikeuden valita kumman teen, kuin että annan koneen päättää olla jarruttamatta.

No niin kuten yllä jo kirjoitettiin ABS-jarrut jarruttavat pyöräkohtaisesti. Eli joko sinulla on häikkää ABS-jarruissasi tai sitten et ole toteuttanut poljin pohjaan menetelmää. Niin ja saat piruetit aikaiseksi kunhan vain polkaiset vanhaan malliin pari kertaa.

Silti ABS voi aiheuttaa piruetit samalla tavalla kuin lukot koska alustanvaihtuessa nopeasti jää->pitävä pinta niin kyllä ABSkin hetkellisesti menee lukkoon.

Muutenkin tuntuu nämä normaalitilanne vaikeudet oudoilta, kun mielestäni ABS:ät juurikin, ainakin minun kohdallani, helpottivat vähän kaikkia tilanteita. Sen huomasi, kun palasi normijarruilla olevan auton rattiin.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Autoista en niin paljoa tiedä, eikä ABSeilla ole tullut ongelmia vastaan, paljoa niillä ei ole kyllä tullut ajettuakaan, eikä muistaakseni yhtään äkkitilannetta, joten niistä en puhu. Sen sijaan tietokoneet ja käytettävyys ovat minun alaani tai ainakin liippaavat läheltä. Ne ovat kivoja vehkeitä, jotka tekevät kivoja asioita. Mutta...

Kuten yksi entinen työkaveri tapasi sanoa, asiat voi tehdä joko helposti tai tietokoneella. Jos ihmisen korvaa kone, niin sen koneen pitäisi pystyä ennakoimaan kaikki mahdollisesti vastaan tulevat tilanteet, mikä taas tarkoittaa sitä, että jonkun insinöörin on täytynyt osata ennakoida ne tilanteet. Jos näin ei ole, se vehje on niissä tilanteissa parhaimmillaan ärsyttävä ja pahimmillaan tappava. Esim. tässä nimenomaisessa tilanteessa ihminen pystyy rajoitetusti leikkimään ABSia, ABS ei lukkoja tee, ei vaikka henki siitä riippuisi. Oma lyhyt kokemus on jo osoittanut, että vaikka tietokonetta käyttää asioiden helpottamiseen, jokin takaportti täytyy jättää, että pääsee itse sinne vaijeriin käsiksi, jos pakko on. Käsijarru tosin ei kai? kulje ABSin läpi, joten tässä tapauksessa näin lienee tehty.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
fninja:
Parempi mielestäni että kaikki käyttävät mieluummin abseja kuin kuvittelevat olevansa huippukuskeja ja eivät käytä....autokoulunopettaja aina kertoi naureskellen näitä kyselyitä joissa jokainen totesi olevansa "keskivertoa parempi kuljettaja"...siis autokoulu järjesti myös näitä taloudellisen ajon, liukkaankelin yms. kursseja jo vanhemmille kuljettajille...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
....autokoulunopettaja aina kertoi naureskellen näitä kyselyitä joissa jokainen totesi olevansa "keskivertoa parempi kuljettaja"

Juu, eikös n 90 % autoilijoista katso olevansa keskivertoa parempia rattimiehiä...

Suosittelen finnishninjan harjoitteluvinkkiä, lisätietoa saa ihan autokouluista. Sa siellä liikenteessä ei perkema pelleillä muutenkaan, pidetään ne show't muualla.

ABS-jarrujen perusero autoon, jossa niitä ei ole, on ohjattavuuden säilyminen äkkijarrutilanteissa. Minusta niistä on selkeästi enemmän hyötyä, kun haittaa. Mitä enemmän auton tekniikka kehttyy, sitä enemmän ajaja saa virheitään anteeksi ja sitä vähemmän kuolee ihmisiä liikenteessä. Tekniikka rules.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Allekirjoitan myös tuon harjoittelun uusilla vehkeillä, jos ei muuta niin edes isolle parkkipaikalle kokeilemaan miten kaikki ihme vempeet toimii. Ensimäisessä autossani ( VW Kupla -70) ei paljon gizmoilla herkuteltu ja siinä sitten opiskeltiin ajamista. Kun hankin ensimmäisen autoni, missä oli ABS- jarrut ja muita nippeleitä niin oli pakko mennä Lahdessa Suurhallin parkkipaikkalle "rälläämään" ja testaamaan laitteita.

Ongelma todellakin on tuo jo usesasti mainittu, että paremmat autot ja paremmat turvavarusteet antavat ihmiseille liikaa turvallisuuden tunnetta.

Kunnon tehokasta takavetoa tavallisilla jarruilla (kuten tuo mainittu Kupla) ei voita mikään, mutta silti ajan mielummin tällä ABS-versiolla.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Carlos
Mm. minun äitini on useampaan kertaan valittanut ettei tiedä mitä tehdä jos auto lähtee "käsistä", kun ei ole missä voisi turvallisesti kokeilla ja harjoitella.

Talvisaikaan kunnathan voisivat vaikka aurata järvien jäille ratoja/alueita missä saisi rauhassa käydä kokeilemassa? Ainakin tänä talvena löytyy jäitäkin siihen tarkoitukseen.

Mutta kun nämä asioista päättävät tahot (=kirjoituspöytiensä takana istuvat herrat) ovat yleisesti ottaen sitä mieltä, että tuollaiset ylimääräiset ajoharjoitteluradat aiheuttavat liikaa mm. meluhäiriöitä ja opettavat ihmisiä vain hurjastelemaan. Jääradoilla ajelut ja harjoittelut taas on monessa paikassa kielletty järvien saastumiseen vedoten..

Tätä samaa ongelmaahan on alan lehtien (VM, TM, ...) pää- ja yleisönosastokirjoituksissa päivitelty jo iät ja ajat.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti varjo
fninja:
Parempi mielestäni että kaikki käyttävät mieluummin abseja kuin kuvittelevat olevansa huippukuskeja ja eivät käytä....autokoulunopettaja aina kertoi naureskellen näitä kyselyitä joissa jokainen totesi olevansa "keskivertoa parempi kuljettaja"...siis autokoulu järjesti myös näitä taloudellisen ajon, liukkaankelin yms. kursseja jo vanhemmille kuljettajille...
- Nimenomaan. Muistan kun suoritin itse lisenssini testiradalla. Opettaja oli vanha parta, joka käsitteli autoa ihan miten itse halusi. Autot olivat kaikki varustettu katkaisijalla, jolla sai kytkeä ABS:n pois päältä. Ensimmäinen harjoitus oli loivassa kurvissa märällä asvaltilla (sattui satamaan vettä). Nopeus 70 km/h. Radalle oli merkitty valmiiksi kohta, jossa piti jarruttaa ja hieman kauempana oli toinen merkki, jota ei saanut ylittää. Ensimmäinen testi oli ABS:t päällä. Homma meni kaikilla hienosti, kukaan ryhmästä ei ylittänyt kohtaa, jossa auton tuli pysähtyä. Juttuun tuli todella dramatiikkaa kun ABS:t kytkettiin pois päältä. Itse ajoin suoraan ulos radalta. Ne jotka onnistuivat pysymään radalla, ylittivät reilusti sallitun jarrutusmatkan. Minä tarvitsin neljä kertaa, ennenkuin pystyin pysäyttämään auton samalla matkalla ilman ABS:ä. Todistin siis, että voin pysäyttää auton samalla matkalla ilman tekniikan apua. Tosi paikan edessä minulla ei ole tosin olisi mahdollisuutta ottaa uusiksi...

Voin lisätä, että ryhmässä oli paljon kokeneita kuskeja. Itsekin kuvittelin että osaan ajaa autoa edes vähän... Ensimmäisen päivän jälkeen olimme kaikki nöyriä ja valmiita hyväksymään sen, että olimme ihan keskitason kuskeja.

Harjoituspaikkojen puute on meille kaikille suuri harmi. Tarvitsemme leikkipaikkoja, joissa heitellä autoja ihan mielemme mukaan. Pari liukkaankelin testiä ajouran alkaessa ei riitä, vaan meillä tulisi olla tilaisuus luistella joka vuosi. Sehän ei ole ainoastaan vain hyödyllistä, vaan myös pirun hauskaa!!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Senior
Juu, eikös n 90 % autoilijoista katso olevansa keskivertoa parempia rattimiehiä...

Tunnustan suosiolla kuuluvani siihen 10% luokkaan, tai ainakin olen keskivertoa tyhmempi rattimies, senpä tähden tyydyn mielummin pyörään tai julkisiinkulkuneuvoihin - jollei sitten rahat satu riittämään taksikyytiin.

Minua - tai mielenlaadullani varustettua ihmistä - ei ole tarkoitettu rattiin, tämän kun tunnustaa niin hyvin menee. Eipä synny ongelmia!

vlad#16.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös