En tiedä kuinka heikkotasoinen drafti sieltä on oikeasti tulossa, koska Räty ei ole näyttänyt minkäänlaisia elkeitä ollakseen 1. varaus. Ei siis minkäänlaisia. Kyllä siellä varmasti sitä potentiaalia on, mutta ei ole harjoituskaudella/liigassa pystynyt sitä esiin tuomaan. Tämä kausi pitäisi mennä vielä lainalla sarjaa alempana, eli esimerkiksi isossa roolissa Hermeksessä. Sitä vaatii niin pelaajan tämän hetkinen taitotaso, kuin asennekin. Hieman olen diivan elkeitä miehenalussa havainnut, ja sellaista ei onneksi Kärpissä hyvällä katsella.
Vaikka itsekin olen jo parisen viestiä tänne palstalle kirjoittanut Rädystä, niin pakko tarttua nyt vielä tähän diiva kommenttiin. Itse olen tänne kirjoitellut myös muutaman saman tyyppisen kommentin ja olen myöskin Rädyn otteissa ja asenteessa huomannut jotain tämän tyyppistä, ei niin "tervettä" käytöstä, ainakin omaan silmään näin. Ihan mukava huomata etten ole ihan yksin tämän näkemyksen kanssa.
Hyvä myös, että Kärpissä ei katsota tuollaista touhua läpi sormien ihan vaan, koska on yksi ikäluokkansa lupaavimmista junnuista. Ihan mielenkiintoista, että Urheilulehden kausioppaassa Rädystä tehtiin haastattelu, joka otsikoitiin "Terve lupaus" ja puhuttiin siitä, miten tervepäinen ja jalat-maassa tyyppi Räty on, mutta itse jotenkin saanut hieman erilaisen kuvan kaverista...
Itse taas olen sitä mieltä, että tämä kauden pitää mennä joko edustuksessa tai A-junnuissa. Tämä sen takia, että tuossa Urheilulehden kausioppaassa oli myös Lukon UTJ Kalle Sahlstedtin laaja haastattelu, jossa pohti mitä tehdä junnujen kohdalla jos ei riitä Liigaan.
Otti mm. kantaa, että nykyään pitää pohtia tosi tarkkaan mitä tehdä junnujen suhteen, koska vaikka Mestis voisi tasonsa puolesta sopia jollekin tietylle junnulle, niin kuinka paljon semmoisesta puoliammattilaimaisesta ympäristöstä on loppupeleissä hyötyä ja kuinka paljon se kehittää, juurikin Mestiksen näivettymisen takia. Koska ei Mestis ole tätä nykyä enää mikään ammattilaissarja.
Totta kai joillekin pelaajille se Mestis voi sopia ja olla opettava kokemus, mutta kun puhtaan Rädyn kaltaisesta talentista, niin olisi kyllä parasta pitää jannu, vaikka sitten edustuksessa, jossa saa olla Kärppien valmennuksen valvovan silmän alla ja kehittää itseään rauhassa. Olen itse sitä mieltä, että jo se kehittää Rätyä tällä kaudella, että pääsee harjoittelemaan miesten kanssa ja opettelemaan ensimmäisen ammattilaiskautenaan mm. Jokisen, Pyörälän, Puljun yms. kanssa, yhdessä Suomen ja Euroopan kärkiorganisaatioista, jossa asiat hoidetaan viimeisen päälle.
Tai toinen vaihtoehto on pudottaa A-junioreihin, koska A-junnut ei ole vielä Rädyn osalta "pelattu läpi". Ja kun ottaa huomioon Kärppien todella laadukkaan organisaaton ja vaatimustason, olen varma, että voisi ottaa tällä kaudella A-junnuissakin valtavia harppauksia, juuri sen takia, että Kärpät hoitaa asiat viimeisen päälle ja myös junnuissa on tarjolla laadukasta valmennusta ja laadukas oppimisympäristö.
Kaiken tämän lisäksi sieltä on mm. Tuomaala käynyt heittää yhden pelin perusteella jo ihan eri tason näytöt tiskiin kuka kuuluu kokoonpanoon ja kuka ei. Kyllä etukäteen povatun Rädyn hyvän draftinumeron ei saa sokaista liikaa. Tällä hetkellä näytöt puhuu mm. Pikkukossun puolesta kokoonpanoon. Aloitusvoimaa, parempaa puolustuspeliä ja -valmiutta, luisteluvoimaa jne.
Tähän pitää tarttua sen verran, että toisaalta tässä on varmaan totuuden siemen, mutta taas toisaalta ei. Eihän se Räty nyt umpisurkeasti ole pelannut, vaikka ei mitään huikeitakaan näyttöjä ole ehkä antanut. Ehkä näissä tapauksissa Rätyä arvioidaan hieman liiaan tiukilla kriteereillä ja ehkä se, että Rätyä povaataan draftin kärkipäähän aiheuttaa sen, että esityksiä arvioidaan liian kriittisesti ja mikään ei oikein kelpaa mitä tarjoilee. Ja sitten kun, joku Tuomaala tulee ja pelaa yhden hyvän pelin, niin vertailut käyvät kovina Rädyn "huonoihin" otteisiin.
Eihän se Räty tosiaan mitään huikeaa ole esittänyt, mutta silti on pelannut Liigaa jo parin kymmenen pelin perusteella ja osoittanut näissä peleissä olevansa jo ihan ok-Liiga pelaaja sekä vähintään yhtä hyviä otteita mitä Tuomaala tuossa yhdessä pelissä, ja otanta tosiaan Rädyn puolella. Näytti jo viime kaudella väläyksiä siitä mihin parhaillaan pystyy ja on pelannut ihan solidisti nyt alkuakudella ja näyttänyt, että pystyy pelaamaan aikuisten tasolla ja pärjää, noh ihan kohtalaisesti.
Ja näillä perusteluilla tarkoitan sitä, että jos Rätyä arvioitaisiin iän perusteella niin voisi olla, että jotkut kommenteista olisivat ihan erilaisia kuin nyt, koska 17-vuotiaaksi jannuksi vetänyt silti kohtalaisen hyvin. Jos nyt siis peilataan otteita ikään. Mutta tuntuu, että kaikki pitävät mittatikkuna nyt jotain 40-50p Barkoveja, Kakkoja yms. ja sanovat, että ei riitä, kun pitäisi ottaa huomioon se, että ikää tosiaan on vasta 17 vuotta.
Koska eihän Räty mikään Barkovin tai Kakon tapainen talentti ole, joten vertailut näihin voidaan suosiolla jättää pois ja pohtia sitä, kuinka moni pelaaja on tehnyt 16-vuotiaan Liigadebyyttinsä? Tai edes ylipäätään taistellut aloituskokoonpanon paikasta 17-vuotiaana, yhdessä Suomen ja jopa Euroopan kärkiseuroista?
Ja on vielä todettava, että Koskenkorvasta samaa mieltä. Tällä hetkellä Rätyä edellä mainitsemiesi ominaisuuksien turvin. Ja vaikka itsekin olen Rätyä aikaisemmin arvostellut niin, ehkä Rädyn rehellinen näytönpaikka voisi olla tuossa Mustosen tontilla 2.ketjun keskellä, jos Musella ei lähde. Koska, vaikka itsekin olen sanonut, että Rädyn nykyisillä otteilla ei pitäisi olla asiaa vaikiokokoonpanoon, niin toisaalta en näe syytä, miksi Rädylle ei voisi antaa reilua mahdollisuutta tuossa 2.ketjussa samoin kuin Mustosella, jos Musella ei tosiaan lähde.
Vaikka Mustonen saa varmasti vielä "tovin" yrittää tuossa kakkosen keskellä meriittien ja aikaisempien Liiga otteiden takia. Joten tämän turvin ei ole ihan vertailukelpoinen Rätyyn, koska on jo osoittanut taitojaan Liiga-tasolla ja saa varmasti pidemmän "sopeutumisajan" ja kärsivällisyyden valmennuksen puolelta versus Räty.
Ja tämä koko teksti siis minun suusta, joka olen myös arvostellut Rätyä ja sanonut, että otteet eivät riitä vielä vakiokokoonpanoon. Hieman kärjistäen ja mutkat suorina esitin asiani, enkä osannut ehkä muotoilla kaikkea ihan niin hyvin kuin halusin, mutta toivottavasti viestistä sai edes jotain tolkkua.
Edit. Typot