Hyvät Lukon kannattajaystävät Soilworker ja TwentyThree. Kiitos "asiallisista" kommenteista. Jos luette hieman tekstiäni tarkemmin puututte nyt eri asiaan kuin minä. Jaksatte kehua miehen puolustus ja YV taitoa. Sitä en juuri itsekään hauku. Eniten minua hämmästyttää Riston tapa peluuttaa kaveria. Jos Vahalahti-Gagnon on Lukon tärkein pari puhuttaessa maalien tekemisestä, mielestäni heitä ei kuuluisi laittaa koskaan pelaamaan alivoimaa. Usein olemme kuulleet, miten poikki miehet alkavat olla kun ovat koko ajan jäällä. Toiseksi tietääkö joku oikeasti paljonko kaveri on pelannut nuoruusvuosinaan sentterin tontilla. Tilastoissahan hänellä näkyy C/RW ja minun silmiini hän pyrkii pelaamaan todella usein juuri oikean laitahyökkääjän tavoin. Uskoisinkin vahvasti että hänestä saataisiin vielä enemmän irti kun ykkönen laitettaisiin muottiin Vahalahti-Zalewski-Gagnon.
Hockey's Future - Aaron Gagnon Siellähän se C komeilee scouting reportin junnuaikojen pelipaikkana.
Jos Lukolla on jo hemmetin toimiva ykköskenttä, en näe miksi sitä pitäisi lähteä muuttamaan kohtuu huonolla jalalla liikkuvan Zalewskin kanssa, kaventaen samalla laadukasta sentterikalustoa, etenkään laitureiden vuoksi, joista Lukolla on jo lähes ylitarjontaa. Gagnon-AUK-Zalewski kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin Zalewski-AUK-Saarela/Jasu.
Eikä alivoima nyt ketään niin pahasti väsytä että sillä suurempaa vaikutusta muuhun peliin olisi. Ei ole mitään järkeä pitää näin hyvää alivoimapelaajaa penkillä sen vuoksi, että se jaksaisi vetää tasakentällisin joka neljännen vaihdon hiukan kovempaa.
Ja kiinnostaisi tietää minkälaisen pelin näet "oikean laitahyökkääjän pelinä"? Lukon pelissä nyt ei hyökkäyksen osalta suuria eroja pelipaikan myötä tule (pl. jokaisen oma paikka rouhia laidassa), vaan ne ovat enemmänkin suoraa seurausta sentterin puolustusvastuusta.
Lukko on kuitenkin edelleen vasta liigan 13. paras joukkue tekemään maaleja (kun kaikki erikoistilannemaalit otetaan pois), joten en ymmärrä miksei juuri tästä asiasta saisi olla kriittinen. Sanokaa vaan että vika on muissa ketjuissa ja niinhän se vähän onkin, mutta mielestäni vika on Riston peluutuksessa. Hän peluuttaa niin montaa miestä poissa omilta vahvuuksiltaan, että ei ihme ettei ketjut toimi ainakaan hyökkäyssuuntaan.
Lukon tasakentällisin tehdyt maalit ovat noin huonoja ihan omasta tahdosta. Kun riskejä aletaan vähentämään puolessa välissä ottelua kahden maalin johdossa jopa heikompia joukkueita vastaan, ei niitä maaleja tule muiden tapaan, jotka iskevät tuolloin kun vastustajan puolustus on avoimmillaan. Ja niillä maaleilla taas ei ole paskaakaan väliä, mikäli sitä johtoa puolustetaan tähän malliin.
Ja Soilworkerille vielä. Kumpi sinulle on tärkeämpää? Se että keväällä juhlitaan Lukon toista jääkiekon Suomen mestaruutta vai että Aaron Gagnon pelaa ykkössentterinä Lukossa loppukauden ja saa jatkosopimuksen lukkoon. Yleensä mestaruuden voittaneen seuran ykkössentteri on todella kuumaa kamaa siirtomarkkinoilla, joten koska uskon ja toivon ensimmäistä vaihtoehtoa niin minulle on ihan sama tässä vaiheessa mitä Gagnon tekee ensi kaudella. Eihän Azevedokaan ollut tässä vaiheessa kautta (vai koska nuo Tanskalaiset nyt sitten lähtivätkään) kovinkaan tärkeä palanen Lukkoa mutta niin vain keväällä meinattiin mennä loppuun asti.
Ööö, konteksti? Minulla ei ole mitään kiinnostusta spekuloida vastaavasta asiasta. Ei nyt ihan suoraa syy-seuraus -suhdetta tuossa taida olla. Vai tarkoitatko, että laitetaan Zalewski ykkössentteriksi, jotta ryssät hankkii sen oikeasti huonomman sentterin?
Azevedo ei kovin tärkeä palanen? Taisi tulla pistepörssin kakkoseksi, vaikka tahti koko Lukon mukana hyytyi pahasti viimeisillä kymmenellä kierroksella. Azevedohan oli Ahtolan ja Nurmen avustuksella synonyymi Lukon hyökkäykselle vuodenvaihteen jälkeen.
Jos itse uskotte että Gagnon ykkösen sentterinä pystyy johdattamaan Lukon mestaruuteen niin hyvä mutta itse kokeilisin vielä jotakin muuta rosterin puitteissa. Ja tuskin muutos olisi kovin negatiivinen jos pari peliä kokeiltaisiin Gagnonia laiturina. Pieniä ajatuksia tuohon suuntaan saattaa Ristollakin olla, koska TPS:ä vastaan tuota kokeiltiin jo YV:llä ja samoin neljällä neljää vastaan jäällä oli Zalewski-Gagnon.
Vai olisiko johtunut siitä, että muut vaihtoehdot yvlle pakin paikalle olisivat olleet herrat Jaatinen, Honkaheimo ja Viirlas. Ja jos yv pelataan yhdellä pakilla on ihan järkevää laittaa Zalewskin kaltainen vahva ja hyvin laukova kaveri pisteiden väliin.
Noin psykologisesti yhtään tietämättä miesten ajatuksia olen hämmästynyt jos Zalewski ei tunne mitään katkeruutta. Kun hänet Lukkoon on hankittu hänelle on varmasti tehty selväksi että ykkössentterin paikka on hänen. Yhtään peliä (pois lukien tuo jossa Gagnon oli "synnyttämässä") ei Zalewski ole saanut tuossa paikassa pelata, joten se siitä luottamuksesta.
Ei nyt kenellekään nyt selväksi tehdä, mikä paikka on hänen. Zalewski kyllä taas tietää, että hänet palkattiin ykkössentteriksi, eikä itse sitä paikkaa ole kyennyt lunastamaan. Pitää myös muistaa, että alkukaudesta hän pelasi silloin ykköslaituriksi kaavaillun Koiviston kanssa. Täten käytännössä Vahalahden ympärille rakennettu silloinen kakkoskenttä on syrjäyttänyt "Zalewskin kentän" tehokkaimman ketjun paikalta, joten hän on saanut pelata kyllä sen kentän kanssa, jonka kanssa alun perin oli tarkoituskin, eikä Lukon ykkös- ja kakkosketjun peluutuksella ole suurempaa eroa, kun noin puolet ylivoimista hankkii Gagnonin kenttä pitkällä pyörityksellä, minkä seurauksena kakkos-yv pääsi usein pelaamaan ylivoimaa ensimmäisenä.
Ja tuosta lainauksesta kyllä näkee, että olet todella nimesi mukainen sohvakiekkoilija, eikä joukkueen sisäinen dynamiikka ole kovinkaan tuttu juttu. Jos Zalewski jollekin on katkera, on kohde huono tuuri loukkaantumisen myötä. Kyllä hän varmasti tietää, että huonoissa otteissa on vain peiliin katsomisen paikka, mutta toivotaan nyt että lauantainen maali helpotti, ja sitä kautta pisteitä alkaa ropisemaan enemmänkin.