Naisten "jääkiekko" eikun naisten-jääkiekko
Olen jo pitkään tuskastunut koko naisten urheiluun. Mielestäni naiset pilaavat jokaisen lajin johon ne koskevat. Okei, tuo on ehkä liioiteltua, sillä naisethan ovat varsin hyviä monissa yksilölajeissa, kuten hiihto, yleisurheilu etc. Myös Ringette onnistuu naisilta hyvin, ja on muuten varsin mukava laji.
Yleisesti kuitenkin juuri joukkuelajeissa naisten säälittävä räpellys käy häiritsemään. Koripallo, lentopallo, jääkiekko, jalkapallo ja salibandy ovat täysin järkyttävää katsottavaa, jos pelaajina on naisia. En ymmärrä kuinka naiset voivat olla surkeita jopa curlingissa, vaikka sen ei pitäisi mitään fyysisiä ominaisuuksia edes vaatia.
Älkää ymmärtäkö nyt minua väärin. Naiset saavat minun puolestani harrastaa urheilua, ja hyvä niin. Mielestäni miesten ja naisten lajeja ei pitäisi sekoittaa toisiinsa.
Pitkään jopa vihasin naisten urheilua, kunnes joku naisten mäkihypyn valmentaja herätti minut lausunnollaan urheiluruudussa. Hän sanoi: "Turha verrata tätä miesten mäkihyppyyn, sillä tämä on naisten mäkihyppyä - ei miesten". Tuo oli mielestäni erittäin onnistunut kommentti.
Mielestäni naisten jääkiekko pitäisikin kirjoittaa yhdyssanana esim. naisjääkiekko. Tällöin vältettäisiin kaikkea sekaannusta oikeaan jääkiekkoon. Sama muiden lajien kohdalla. Pitäisi tunnustaa tosiasia, että kyseessä on täysin eri lajit. Sama voisi toimia toisinkin päin. Itse ainakin voisin kokeilla miesringetteä.
Tällä perusteella ihmettelenkin tuon naisten joukkueiden ottamisen mukaan Kivilinna-palkintoon. Itseäni ei tosin koko palkinnon kohtalo kiinnosta pätkääkään, sillä osaan kyllä ihan itsekseni katsoa juniorituloksia, ja katsoa mikä joukkue hoitaa hommiansa hyvin. Toki onhan hyvä saattaa tämä suuren yleisönkin tietoisuuteen jakamalla palkinto.
Toivottavasti kukaan ei hauku tämän kirjoituksen jälkeen minua sovinistiksi, tai aivan sama vaikka haukkuisi. Itse pyrin jatkuvasti parantumaan inhostani naisten joukkulajeja kohtaan. Toisaalta naisten tulisi kantaa oma kortensa kekoon, ja kehittyä kyseisissä lajeissa. Miksi he eivät onnistusi, kun esimerkiksi hiihdossa ja yleisurheilussakin meno on täysin erilaista kuin meikäläisellä.
"Parantumisprosessiani" ei tosin helpolta sellaiset urheiluruudut, kun tuossa muutama sunnuntai sitten tuli. Oli ollut vilkas palloilupäivä, ja toivoin kuvaa Iskun, Pyrbasketin ja Gunnersin tai Classicin miesten peleistä. Tai edes noista sarjoista.
Toisin kuitenkin kävi. Sain "ihastella" naisten lentopalloa, naisten koripalloa ja naisten salibandyä. Kyllähän tässä tasa-arvon puolestapuhujalla meinasi luu mennä kurkkuun.
Minun maltinmenetyksen laukausi vielä se, että Laura Ruohola (vai mikä se nyt olikaan) kertoi, että miesten salibandysarjassa on pelattu kaksi (tai kolme) ottelua. Tosiasiassa tuo ottelumäärä pelattiin ylemmässä loppusarjassa, ja kierroksella ratkesi alemmasta loppusarjasta pudotuspeleihin pääsevät. Tätä yle ei nähnyt kuitenkaan tarpeelliseksi kertoa.
Palautteen paikkahan se oli, mutta jätin puhelun soittamatta, sillä minun yhtäjaksoisesta tilityksestä kirosanoilla väritettynä olisi tuskin kenellekään hyötyä.
PS. Niin, olen muuten kiinnostunut kuitenkin Tapparan naistenkin menestyksestä. Todennäköisesti olisin Tapparan puolella lajissa kuin lajissa.
PPS. Ohhoh, ja joku vielä väitti, että tämä palstaformaatti ei kannusta pitkiin viesteihin. Noniin, no.