Mä en ymmärrä...
...mutta ei kai mun tarviikaan.
Sokea reettakin - vai kuka ikinä se olikaan - näkee, että koko tämä junnusainauskeskustelu on a) nimimerkkien välistä kilvoittelua ja b) antipenaliikkeen sapelinkalistelua. Kriitikoiden jutuissa on aika vähän lihaa luiden päällä.
Penalla & hallituksella & organisaatiolla on sekä puutteensa että meriittinsä ja minulla sinänsä ei ole poliittista kantaa puoleen eikä toiseen. Ei kiinnosta. En ole insider vaan outsider, mutta HIFK: jääkiekkojoukkueen kannattaja ajalta jolloin paidan rintamuksessa luki "Opel", vaikka moista automerkkiä en ole koskaan omistanutkaan.
Olin myyty kun välieräsarjassa Ilvesta vastaan vuosia sitten jäällä viiletti hurmiossa junnuketju, ja välieräsarjatappiosta huolimatta jäi positiivinen maku suuhun siitä, että edes "omat pojat" loistivat. Tämän saman asian, sekä sen sisältämän markkinointipotentiaalin, oivalsivat kaiketi myös silloin isot pomot HIFK:ssä ja alkoi muutamavuotinen projekti. Sen aikana liigajoukkueeseen nousi siipiään kokeilemaan vaikka kuinka monta hifk-junnua, ja sen lisäksi aiemmin ulkoistettuja staroiksi nousseita sainattiin takaisin - mm. Ruutu ja Salmelainen. Nytkin joukkueessa näyttäisi olevan pelaajista yli puolet HIFK:ssä jo junnuina pelanneita. Huomioiden se, että pääkaupunkiseudullakin on junnupelaajia suhteessa aika helvetin paljon HIFK:n omiin junnuihin verrattuna, voisi joku tilastoja ja todennäköisyyksiä laskeskeleva päätyä toteamaan että putki junnuista edustusjoukkueeseen toimii hyvin. Mahdollisuuksia annetaan.
Historia on myös näyttänyt sen, että kaikista lupaavimmistakaan junnuista ei tule NHL:ään lähtijöitä, hyvä jos edes pikkukaupunkjengien liigäjyriä. Historia on myös näyttänyt sen, että vaatii junnulta erittäin paljon niin henkisellä kuin fyysisellä puolella breikata HIFK:ssa, paljon enemmän kuin jossain saipassa tai jypissä. Pelatessa HIFK:ssa ollaan suurennuslasin ja paineen alla ihan eri lailla kuin maakunnassa, ja myös NHL-scoutit tietävät tämän. Stadista maakuntaan menijät ovat AHL-miehiä, junnut jotka pärjää Stadissa, pärjäävät luultavasti myös änärin paineessa jos vain taidot ja lahjat riittävät.
Olisi hölmöläisen hommaa sainata joka vuosi useampi lupaava junnu "ammattilaiseksi" ja lupailla pelipaikkoja. Näin kun tehtäisiin ja joukkueesta 80% olisi alle 22v lupauksia, pelaisi HIFK sijoista 12-13. Lupaavia ja kunnianhimoisia nuorukaisia lienee varmaan tyrkyllä muista jengeistä HIFK:n junnuihin ja edustusjengiin, koska Frank Sinatran sanoin: "If I can make it there, I'll make it anywhere, it's up to you New York, New York".
Tältä tämä homma näyttää ulospäin fanilta joka ei tunne organisaatiota eikä suoraan sanoen ole siitä eikä sen miehityksestä niin kiinnostunutkaan.