A-junnut/nousevat kyvyt

• 28 727
  • 63

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
eagle kirjoitti:
Kuopiossa ja Oulussa löytyisi varmaan pari tarinaa TPS'n toiminnasta. Olisi kiva kuulla niitä tuossa muutamia vuosia sitten tapahtuneita asioita. TPS'n fanin valittaminen junnujen kalastelusta on vähän sama kun Chelsean fani valittaisi jonkun muun seuran älyttömistä siirtosummista. Tai vanhassa NHL'ssä Rangers fani olisi valittanut jonkun toisen seuran älyttömistä palkoista.

Muutenkin tässä junnuvärväämisessä on kohtuu turha alkaa yksilöimään yhtä seuraa pahaksi ja toista hyväksi, koska ainakin TPS, Jokerit, HIFK, Lukko, Tappara, Ilves ja Ässät ovat syyllistyneet eettisesti arveluttaviin junnupelaajien kalastuksiin tahi kalastusyrityksiin. Osahan näistä siirroista on tapahtunut pelaajan "aloitteesta" virallisen version mukaan, mutta yllättävän aktiivisesti on niitäkin siirtoja avitettu uuden seuran taholta.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Major Julli kirjoitti:
Muutenkin tässä junnuvärväämisessä on kohtuu turha alkaa yksilöimään yhtä seuraa pahaksi ja toista hyväksi, koska ainakin TPS, Jokerit, HIFK, Lukko, Tappara, Ilves ja Ässät ovat syyllistyneet eettisesti arveluttaviin junnupelaajien kalastuksiin tahi kalastusyrityksiin. Osahan näistä siirroista on tapahtunut pelaajan "aloitteesta" virallisen version mukaan, mutta yllättävän aktiivisesti on niitäkin siirtoja avitettu uuden seuran taholta.

Niinpä. Itsestäni on yleisesti hyvin epäterveellinen piirre että näillä 14-vee janttereilla on agentteja. Agentti ei saa rahaa siitä että pelaaja pelaa junnuna kasvattiseurassaan, vaan juuri näistä siirroista. Olisi siis hyvä ainakin vähän miettiä millaisen agentin sitä hankkii, kun sen aika oikeasti on.

Muutenkin veikkaan että aika monestakin seurasta löytyy näitä "taustalla olevia" hahmoja jotka voivat soitella junnujen perään virallisesti tai epävirallisesti. Itse ainakin olen törmännyt jo 13-vuotiaiden kohdalla tähän jalkapallossa. Ja koska kiekossa pyörii enemmän rahaa jne. veikkaan että siellä tuskin ainakaan jäljessä ollaan.

Glove

Jäsen
Major Julli kirjoitti:

Kärpäthän on tunnetusti puolen Suomen joukkue, joten junnujakin siirtyy seuraan vähän sieltä sun täältä. Eli se siitä Kärppien juniorimyllystä, josta seura jaksaa puhua jatkuvasti. Suurin osa pelaajista kuitenkin on jostain muuakta tulleita. Esimerkiksi C-89, joka hävisi Ässille SM-finaaleissa toissa kaudella. Joukkueessa oli peräti neljä Kärppien kasvattia, muut olivat sitten kuka mistäkin.

Tuorein esimerkki Kärppien värväystoiminnasta lienee Laserin Mikael Granlund, joka siirtyi Kärppiin jokin aika sitten. Kavei on -92 syntynyt, joten aika aikaisessa vaiheessa Kärpät kalastaa lahjakkuuksia riveihinsä.

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Glove kirjoitti:
Kärpäthän on tunnetusti puolen Suomen joukkue, joten junnujakin siirtyy seuraan vähän sieltä sun täältä. Eli se siitä Kärppien juniorimyllystä, josta seura jaksaa puhua jatkuvasti...
...Kavei on -92 syntynyt, joten aika aikaisessa vaiheessa Kärpät kalastaa lahjakkuuksia riveihinsä.

Vai haluaako ne jopa tulla tänne? Miksi Jokisen Jussikin (+Iikka Törnvall) ajeli (porukat kuskas) vuoden Kalajoki-Oulu väliä harjotuksiin?

Ehkäpä se "puolen Suomen joukkue" pitää osaltaan sisällä sen totuuden junnujen hankinta-alueesta. Ei kaikkien pikkujunnujen kannata kulkea ison seuran junnujoukkueiden harjoituksiin jos matkaa on paljon, pitkät välimatkat katos. Monet ovat myös pikkuseurassa, esim KKP, sen takia että saavat paremmin jääaikaa ja maksut ovat alhaisemmat (liekö tässä se syy miksi suuhteellisesti enemmän hyviä pelaajia harrastajamääriin verrattuna tulee ympäryskunnista?). No osaltaa tätä paikkaamaan Kärpät rahoittaakin sen harjoitushallin. Ja jostain kiekkokoulusta nyt ei paljon kannata edes puhua, toki tärkeä harrastus jne, mutta monet ovat siellä juuri sen takia, eli eivät edes tähtää kovin korkealle kiekkoilijana.

Sitten kun ikää tulee lisää niin OSUA (sis. mm. lukion lisäksi muut 2. asteen koulut) tarjoaa muilta paikkakunnilta muuttaville potentiaalisille junnuille koulutuksen yhdistettynä harjoituksiin. Usein silloin myös kämppä hommataan Oulusta joten enään ei se välimatkakaan ole ongelma.

Tosiasia on kuitenkin myös se, että Kärpät on organisaationa panostanut junnujoukkueiden (ainakin A ja B-j) valmennukseen.

Eikä tietenkään pidä unohtaa Kärppä-säätiötä, joka avustaa rahallisesti (max 50% hankkeesta, esim pelimatka ym.) myös muita alueen seuroja, sekä yksittäisiä kiekkoilijoita (stipendit).

Kyllähän se tosin unohtuu usein varsinkin näitten normiliigapelaajiksi päässeiden osalta että mistä seurasta ne tulikaan pelaamaan Kärppiin silloin B/A-junnuna. Isompien starojen kohdalla kyllä muistetaan usein mainita.

Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
-Mercury- kirjoitti:
Vai haluaako ne jopa tulla tänne?

Tuskinpa tästä nyt on kyse, ei kai junnut nyt vastoin tahtoaan(paitsi jos perheessä on tiettyä painostusta) pelailee eri joukkueissa. Kysehän tuossa oli vain siitä että Kärppien(ja fanien) hehkutus omista junnuista on sitä tasoa, että sen perusteella sitten luulisi sen omavaraisuuden olevan tasoa 90%, eikä 10% noissa vanhemmissakin junnuissa.

Sama tosin on pk-seudulla, Somervuoret ja kumppanit ovat pian Jokeri-kasvatteja, jne. Itse tosin en näe seuran roolia niin merkittävänä, kuin se usein tehdään. Siitä huolimatta olisi hyvä kuitenkin muistaa näitä pienempiä seuroja jotka tekevät nuorissa junnuissa hyvää työtä, vaikka sitten vanhemmissa&aikuisissa ei olisi resursseja panostaa kuten liigaseuroilla.

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Meinasin jo mainita aiemmin ennen kuin Kärpätkään oli jutussa mukana, että eikö näitä junnukeskusteluita selvitä ilman tätä samaa tuubaa, mitä on jauhettu ainakin sen viisi vuotta täällä jatkiksessa. En edelleenkään ymmärrä sitä miksi pelaajaa ei voi pitää omana kasvattina, vaikka onkin tullut vasta C-junioreissa joukkueeseen. Voin myös sanoa, että Granlundia ei ole tarvinnut VÄRVÄTÄ kärppiin. Hän on todennäköisesti ihan itse halunnut ja miettinytkin menoa Kärppiin jo ennen kuin häntä Kärpistä ehkä kyselty. Homma on täällä Oulunseudulla semmoinen, että nämä pikkujoukkueen parhaat pelaajat ihan itse haluavat ja ottavat myös joissakin tapauksissa itse yhteyttä Kärppiin, että pääsiskös kesäksi reenaamaan ja syksyllä sitten yrittämään joukkueeseen. Kärppien ei todellakaan tarvi värvätä. Tiedän ihan omakohtaisestikin. Toki Kärpät näitä ihan parhaita varmasti rohkaisevat ja kyselevät, mutta mikä siinä on niin väärää? Ei Granlundista tule Laserissa edes SM-liiga pakkia. Se on mentävä sinne missä oma taso nousee ja saa haasteita. Laserissa meno loppuu viimeistään A-junnu iässä. B-nuorissakin homman taso alkaa laskea jo pahasti. Jos maakunnasta tulee sitten parempi pakki, kuin se oma Tuiran kasvatti niin miksi se on niin väärin, että parempi vie pelipaikan. Pelaajien todellinen kasvattaminen alkaa vasta tuossa C-junnuiässä. Siihen asti useat voivat vetää pelkillä lahjoilla, mutta siitä eteenpäin on alettava myös reenamaan ja voin sanoa, että Kärppien lisäksi ei taida olla joukkuetta näillä leveyksillä, jossa tuo täysipäinen reenaaminen onnistuisi. Itse ainakin pidän pelaajia, jotka tulevat Kärppiin siinä C iässä Kärppäkasvatteina myös jatkossa, jos se jatkoajassa aiheuttaa katkeruutta niin ei voi mitään. Toki annan arvoa myös Lasereille ja KKP:ille hyvästä juniorityöstä ja eteenkin perehdyttämisestä lajiin.

Tilanne on varmasti sama muuallakin suomessa. Se on sitten asia erikseen, jos vaikka toinen liigaseura yrittää kalastaa toisen liigaseuran junnuja ja tarjoaa vielä rahaa. Se on jo sitten sitä ryöstökalastusta. Eikö se ole koko Suomikiekkoilun etu, että parhaat siirtyvät parhaaseen mahdolliseen kehitysympäristöön?

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Eddie kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä sitä miksi pelaajaa ei voi pitää omana kasvattina, vaikka onkin tullut vasta C-junioreissa joukkueeseen.

Ei Granlundista tule Laserissa edes SM-liiga pakkia. Se on mentävä sinne missä oma taso nousee ja saa haasteita. Laserissa meno loppuu viimeistään A-junnu iässä. B-nuorissakin homman taso alkaa laskea jo pahasti. Jos maakunnasta tulee sitten parempi pakki, kuin se oma Tuiran kasvatti niin miksi se on niin väärin, että parempi vie pelipaikan. Pelaajien todellinen kasvattaminen alkaa vasta tuossa C-junnuiässä. Siihen asti useat voivat vetää pelkillä lahjoilla, mutta siitä eteenpäin on alettava myös reenamaan ja voin sanoa, että Kärppien lisäksi ei taida olla joukkuetta näillä leveyksillä, jossa tuo täysipäinen reenaaminen onnistuisi. Itse ainakin pidän pelaajia, jotka tulevat Kärppiin siinä C iässä Kärppäkasvatteina myös jatkossa, jos se jatkoajassa aiheuttaa katkeruutta niin ei voi mitään. Toki annan arvoa myös Lasereille ja KKP:ille hyvästä juniorityöstä ja eteenkin perehdyttämisestä lajiin.

Tilanne on varmasti sama muuallakin suomessa. Se on sitten asia erikseen, jos vaikka toinen liigaseura yrittää kalastaa toisen liigaseuran junnuja ja tarjoaa vielä rahaa. Se on jo sitten sitä ryöstökalastusta. Eikö se ole koko Suomikiekkoilun etu, että parhaat siirtyvät parhaaseen mahdolliseen kehitysympäristöön?

Kyllä nyt vähän höpöjä puhelut, kun väität että pelaajien todellinen kasvattaminen alkaa C-iässä. Kyllä oma työ on saanut siihen saakkakin olla aika kovaa että on kehittynyt. Jokainen pelaaja kehittyy eri tahtia kuin toinen. Esim. Jani Rita oli fyysisesti jo lähes valmis paketti joskus b-junnuissa liigaan, kun taas moni a-junnu ei ole fyysisesti ollenkaan valmis. Ja kyllä siellä Laserissakin kaveri VOI kehittyä, jos vaan itse tekee tarpeeksi töitä. Tosin jääkiekossa rajoittava tekijä on kyllä jää. Mutta muuten suurin osatekijä pelaajan kasvamisessa on pelaaja itse. Ei pelkät joukkutreenit riitä huipulle, ellei ole älyttömät lahjat.

Mutta muuten tietenkin on junnun ja Suomen etu että saa parhaat mahdolliset opettajat ja olosuhteet. Kuitenkin esim. Kärppien roolia liikaa korostetaan suhteessa pelaajan omaan työtön. Ja jos näitä kasvattiseuroja ei olisi, niin Kärppienkin tuotanto olisi paljon pienempää. Miksi siis otaa kunnia näistä junnuista itselleen, antamatta sitä ollenkaan pienemmille seuroille? Kärpäthän saavat jo taloudellisen hyödyn näistä junnuista kun kasvavat liigaan ja vaikka NHL'n, miksi viedä myös ne pienet kiitokset ja huomiot pienemmille seuroille? Tämän tosin sinäkin myönnät myöhemmin, mutta moni ei.

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
eagle kirjoitti:
Miksi siis otaa kunnia näistä junnuista itselleen, antamatta sitä ollenkaan pienemmille seuroille? Kärpäthän saavat jo taloudellisen hyödyn näistä junnuista kun kasvavat liigaan ja vaikka NHL'n, miksi viedä myös ne pienet kiitokset ja huomiot pienemmille seuroille? Tämän tosin sinäkin myönnät myöhemmin, mutta moni ei.

Kuka tätä kunniaa kasvattajaseuroilta on viemässä? Ei ainakaan Kärpät organisaationa. Kyllä valmennus- ja seurajohto muistaa jatkosopimuksia ym. julkistettaessa mainita mistä kukin on lähtöisin, eihän muulla tavalla toimien yhteistyö muiden alueen seurojen kanssa edes onnistuisi.

Minä luulen että tämä kunnian vieminen kasvattajaseuroilta on lähinnä siellä edellisen kirjoittajan päänupissa syntynyt ilmiö, minä en ole huomannut että kenelläkään olisi tarvetta väittää etteikö Jussi Jokinen olisi Kärppiin Junkkareista tullut ja Jyri Junnila Raahesta.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
oukka kirjoitti:
Kuka tätä kunniaa kasvattajaseuroilta on viemässä? Ei ainakaan Kärpät organisaationa. Kyllä valmennus- ja seurajohto muistaa jatkosopimuksia ym. julkistettaessa mainita mistä kukin on lähtöisin, eihän muulla tavalla toimien yhteistyö muiden alueen seurojen kanssa edes onnistuisi.

Minä luulen että tämä kunnian vieminen kasvattajaseuroilta on lähinnä siellä edellisen kirjoittajan päänupissa syntynyt ilmiö, minä en ole huomannut että kenelläkään olisi tarvetta väittää etteikö Jussi Jokinen olisi Kärppiin Junkkareista tullut ja Jyri Junnila Raahesta.

Noh varsinkin fanit, puhumattakaan faneista. Täällä palstallakin saa lukea kuinka Kärppien joukkue koostuu lähes kokonaan vain omista kasvateista.

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
eagle kirjoitti:
Kyllä nyt vähän höpöjä puhelut, kun väität että pelaajien todellinen kasvattaminen alkaa C-iässä. Kyllä oma työ on saanut siihen saakkakin olla aika kovaa että on kehittynyt. Jokainen pelaaja kehittyy eri tahtia kuin toinen. Esim. Jani Rita oli fyysisesti jo lähes valmis paketti joskus b-junnuissa liigaan, kun taas moni a-junnu ei ole fyysisesti ollenkaan valmis. Ja kyllä siellä Laserissakin kaveri VOI kehittyä, jos vaan itse tekee tarpeeksi töitä. Tosin jääkiekossa rajoittava tekijä on kyllä jää. Mutta muuten suurin osatekijä pelaajan kasvamisessa on pelaaja itse. Ei pelkät joukkutreenit riitä huipulle, ellei ole älyttömät lahjat.

No eipä se nyt noinkaan ole. Omasta mielestäni sinä kehityt juuri peleissä. Jos pelaat Laserissa ja teet kaudessa 1div. 50+50 kehittääkö se nyt niin paljon ? Jos pelaisit Kärpissä SM:ää ja saisit oman tasosia kavereita vastaan? Mutta tuossa olet ihan oikeassa, että pieniä seuroja pitäisi myös muistaa, eikä isot seurat ottaisi kunniaa kaikesta. yhdyn kuitenkin eddiehen siinä, että lahjoilla voi pärjätä jopa C-junnuihin. Ja tämä on varmasti fakta. Mutta siitä eteenpäin sinun on pakko reenata.

Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta Eddien kanssa!

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
blazee kirjoitti:
No eipä se nyt noinkaan ole. Omasta mielestäni sinä kehityt juuri peleissä. Jos pelaat Laserissa ja teet kaudessa 1div. 50+50 kehittääkö se nyt niin paljon ? Jos pelaisit Kärpissä SM:ää ja saisit oman tasosia kavereita vastaan? Mutta tuossa olet ihan oikeassa, että pieniä seuroja pitäisi myös muistaa, eikä isot seurat ottaisi kunniaa kaikesta. yhdyn kuitenkin eddiehen siinä, että lahjoilla voi pärjätä jopa C-junnuihin. Ja tämä on varmasti fakta. Mutta siitä eteenpäin sinun on pakko reenata.

Tottakai parhaita vastaan pelaaminen kehittää enemmän kun surkeimpia, mutta itse harjoittelussa tärkein tekijä on pelaaja. Tästähän minä nyt puhuinkin, enkä pelaamisesta.

Jos pelkästään vastustajista ja seuran nimestä olisi kiinni, niin tuskin esim. Unkarista olisi kaveria varattu NHL'n. Jne. Jääkiekossa rajoittavin olosuhde on tietenkin jää, mutta tärkein tekijä on silti pelaajan työnteko, kuin se pelaako Kärpissä vai Laserissa.

masaala

Jäsen
eagle kirjoitti:
Mutta muuten tietenkin on junnun ja Suomen etu että saa parhaat mahdolliset opettajat ja olosuhteet. Kuitenkin esim. Kärppien roolia liikaa korostetaan suhteessa pelaajan omaan työtön. Ja jos näitä kasvattiseuroja ei olisi, niin Kärppienkin tuotanto olisi paljon pienempää. Miksi siis otaa kunnia näistä junnuista itselleen, antamatta sitä ollenkaan pienemmille seuroille? Kärpäthän saavat jo taloudellisen hyödyn näistä junnuista kun kasvavat liigaan ja vaikka NHL'n, miksi viedä myös ne pienet kiitokset ja huomiot pienemmille seuroille? Tämän tosin sinäkin myönnät myöhemmin, mutta moni ei.

Otetaampa valaiseva esimerkki muualta kuin jääkiekon parista:

Eero on menestyvä ja tunnettu liikemies. Eeron koulutustausta on seuraava:
Ylioppilas (Rellun lukio) (pikkuseura)
MBA (Harvard) (Kärpät + muut isommat seurat)

Eero on sittemmin noussut johtoportaaseen General Motors yhtiössä. Kenen ansiota?
Kaikesta päätellen nimim. Eagle on sitä mieltä, että Rellun lukiolle täytyisi antaa kaikki kiitos (ja taloudellinen tuki) siitä, että ovat saaneet kasvatettua nuoresta miehestä suuren liikemiehen. Itse näkisin että opit, jolla Eero on menestynyt saatiin nimenomaan Harvardista. Ansio joka tässä tapauksessa kuuluu Rellun lukiolle on se, että se sai kasvatettua Eerosta kypsän opiskelijan Harvardiin. Eero olisi kuitenkin voinut ihan yhtä hyvin käydä lukionsa Klassillisessa lukiossa ja jatkaa sieltä Harvardiin. GM on kuitenkin kiinnostunut vain siitä Harvardista, ja tukee(?) pelkästään niiden tutkimusta ja opetusta! Mitä siitä tulisikaan, jos he tukisivat "kaikenmaailman relluja" sun muita. Homma leviäisi käsistä.

Näkisin että sama toimii myös jääkiekossa. Kärpät on ylpeä junioreistaan samalla tavalla, kuin Harvardissa ollaan ylpeitä.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
masaala kirjoitti:
Otetaampa valaiseva esimerkki muualta kuin jääkiekon parista:

Eero on menestyvä ja tunnettu liikemies. Eeron koulutustausta on seuraava:
Ylioppilas (Rellun lukio) (pikkuseura)
MBA (Harvard) (Kärpät + muut isommat seurat)

Eero on sittemmin noussut johtoportaaseen General Motors yhtiössä. Kenen ansiota?
Kaikesta päätellen nimim. Eagle on sitä mieltä, että Rellun lukiolle täytyisi antaa kaikki kiitos (ja taloudellinen tuki) siitä, että ovat saaneet kasvatettua nuoresta miehestä suuren liikemiehen. Itse näkisin että opit, jolla Eero on menestynyt saatiin nimenomaan Harvardista. Ansio joka tässä tapauksessa kuuluu Rellun lukiolle on se, että se sai kasvatettua Eerosta kypsän opiskelijan Harvardiin. Eero olisi kuitenkin voinut ihan yhtä hyvin käydä lukionsa Klassillisessa lukiossa ja jatkaa sieltä Harvardiin. GM on kuitenkin kiinnostunut vain siitä Harvardista, ja tukee(?) pelkästään niiden tutkimusta ja opetusta! Mitä siitä tulisikaan, jos he tukisivat "kaikenmaailman relluja" sun muita. Homma leviäisi käsistä.

Näkisin että sama toimii myös jääkiekossa. Kärpät on ylpeä junioreistaan samalla tavalla, kuin Harvardissa ollaan ylpeitä.

Niin, toisaalta jos Rellua(tai muita lukiota) ei olisi, niin mistä ne kaverit pääsisivät Harvardeihin. Kun tahdot vertailla, niin vertaile vaikkapa sitä kuinka hyvin Suomessa koulutetaan kun valtio tukee koulujärjestelmäämme. Silloin myös köyhemmillä on varaa päästä niihin "Harvardeihin". Toisin kuin esim. USA'ssa missä jo pienestä pitäen vanhempien asema ja raha ratkaisee minne kouluun pääsee ja millaista opetusta saa.

Tämä peilaten jääkiekkoon, jos pienet seurat eivät saa arvoistaan tunnustusta, niitä ei tueta, niin mistä Kärpätkään saa niitä valmiita C-junnuja. Muutenkin olen kokoajan korostanut PELAAJAN asemaa. Samoin kuin vaikkapa Suomessa korostan jokaisan OPISKELIJAN työtä. Enkä sitä missä koulussa käy. Kuitenkin hyvä koulu ja hyvä seura tietenkin edesauttaa.

Sinun mielestäsi siis esim. Laserit jne. tekee ihan turhaa työtä, kun pelaajat pääsisivät ilman niitäkin Kärppien kautta maailmalle. En minä missään ole puhunut että Kärpiltä pitäisi ottaa pois mitään, vaan ainoastaan jakaa sitä myös muille. Enkä puhunut edes taloudellisesta tuesta, vaan ihan vain tunnustamisesta.

edit:Unohtui vastata kysymykseen "kenen ansiosta?" tarpeeksi selvästi. Vastaus: Eeron.

Viimeksi muokattu:

masaala

Jäsen
eagle kirjoitti:
Enkä puhunut edes taloudellisesta tuesta, vaan ihan vain tunnustamisesta.

edit:Unohtui vastata kysymykseen "kenen ansiosta?" tarpeeksi selvästi. Vastaus: Eeron.

Olen täysin samaa mieltä tuosta pelaajan aseman korostamisesta. Kaikkihan riippuu itsestä. Jos kunnianhimoa ja ahkeruutta löytyy, menestyskin on mitä todennäköisin.

OSA VIESTISTÄ POISTETTU syy: turha

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
masaala kirjoitti:
Kaikkien niiden ihmisten ansioista, jotka ovat mahdollistaneet valmistumiseen jälkeen Eerolle mielenkiintoiset työtehtävät ja joiden kautta on ollut mahdollisuus kehittyä, mennä eteenpäin ja kerätä rahanarvoista tietoa sekä kokemusta.

masaala

Jäsen
MS kirjoitti:
Kaikkien niiden ihmisten ansioista, jotka ovat mahdollistaneet valmistumiseen jälkeen Eerolle mielenkiintoiset työtehtävät ja joiden kautta on ollut mahdollisuus kehittyä, mennä eteenpäin ja kerätä rahanarvoista tietoa sekä kokemusta.

Osuit asian ytimeen.

Jääkiekkoon liittyen, jos pelaaja arvostaa saamiaan oppeja pikkuseurassa, kyllä hän mainitsee sen. Muutoin on ihan turha jakaa mitään kunniaa kenellekkään.

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Glove kirjoitti:
Tuorein esimerkki Kärppien värväystoiminnasta lienee Laserin Mikael Granlund, joka siirtyi Kärppiin jokin aika sitten. Kavei on -92 syntynyt, joten aika aikaisessa vaiheessa Kärpät kalastaa lahjakkuuksia riveihinsä.
Kärppiin on menossa myös Raahesta Joonas Donskoi ja Laserista Riku Härmä, samaista -92 ikäluokkaa.

Joonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
Glove kirjoitti:

Onko se värväämistä, jos pelaaja itse haluaa siirtyä Kärppiin ja kehittyä sitä kautta pelaajana? Tästä on enemmän kysymys kuin mistään värväyksestä. Ns. "pienissä seuroissa" pelaaja ei välttämättä tunne kehittyvänsä tarpeeksi ja siirtyy siksi isompaan seuraan.

Omasta mielestäni Kärppien ainoa värväys junioripuolelle on ollut viime kaudeksi B:hen tullut Boris Gazur. Gazur harjoittelee tällä hetkellä edustuksen mukana, mutta pelaa todennäköisimmin A:ssa ensi kaudella. Kun Borikselta kysyttiin, miksi hän tuli Ouluun hän vastasi, että halusi kehittyä pelaajana.

Ne jotka haukkuvat seuroja värväyksestä, muistakaa että junnujen seurasiirrossa on aina ainakin kolme osapuolta: tuleva seura, pelaaja itse, pelaajan perhe ja mahdollisesti vanha seura. Joten ei mustamaalata pelkästään pelaajia hankkivia seuroja. Siirtojen suurin syy on pelaajien kunnianhimo, ei seurojen ahneus.

kipe#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-liigaJengit + MestisJengit + SuomisarjaJengit
laser ----> kärpät ???

Kuullostaa aika luonnolliselta siirtymältä lähteä kempeleestä laserin riveistä jopa 10 km pohjoiseen isolle kirkolle kärppien riveihin. Tässä en kyllä näe mitään "värväystä" tapahtuneen vaan luonnollisen siirtymän isompiin ympyröihin.

Noh... jokainen nilkuttaa tyylillään

aurinkoista päivänjatkoa =)

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Lienee jotenkin pikkupaikkakuntien keskustelunaihe. Mä ihmettelin, että mikä ihmeen Laser? Ai Kempele ja 10km. Ja kovaa värväystä, hohhoijaa. Ja tarviiko siitä keskustella, onko Kärpät kasvattajaseura, jos Kempeleen Laserista joku menee Kärppiin 13-vuotiaana ja aikanaan breikkaa liigaan, tottakai on.

Mut olishan se kiva kun heput jäis pelaan siihen Laseriinsa aikuisikään saakka ja nostaisivat Kempeleen liigaan, vai?

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Joonas kirjoitti:
Omasta mielestäni Kärppien ainoa värväys junioripuolelle on ollut viime kaudeksi B:hen tullut Boris Gazur. Gazur harjoittelee tällä hetkellä edustuksen mukana, mutta pelaa todennäköisimmin A:ssa ensi kaudella. Kun Borikselta kysyttiin, miksi hän tuli Ouluun hän vastasi, että halusi kehittyä pelaajana.
kunnianhimo, ei seurojen ahneus.

Onko tämäkään nyt värväys jos kaveri itse haluaa pelaamaan suomeen,saa opiskelupaikan oulusta ja siirtyy sitten Kärppiin koska tietää että kaupungissa on valmiiksi muitakin Tshekkejä.
Mielestäni silloin jos Kärpät olisi ottaneet yhteyttä Borikseen, silloin olisi kyseessä ollut mainitsemasi "värväys".

Kun lueskelee tota viestiketjua ylemmäs, ihmettelen että Kärpät saa aika paljon kritiikkiä siitä että pitää kasvatteinaan Pesosia ja Jokisia ja muitakin junnuja jotka ovat muualta Ouluun siirtyneet, kun kuitenkin Kärpät rahoittaa näitä lähialueiden pikkujoukkueita vahvasti .. ? eikös sekin ole eräänlaista kasvatustyötä ? Mielestäni junno hehkuttaa kokoajan "pohjois-suomalaista" jääkiekkoa ja siinä ei tavallaan ole mitään väärää..
Jos pelaaja siirtyy Kalajoelta 14 - 15 vuotiaana Ouluun pelaamaan ja pääsee liigapelaajaksi 19 - 20 vuotiaana, ei sitä myöhempää kasvattajaakaan voi unohtaa ..

Niklas Hagman pelasi muuten Kärppien a-junnuissa pelejä kaudella 1999 - 2000 ja oli kärppien nousujoukkueessa, löi lopullisesti läpi seuraavalla kaudella ja siirtyi NHL:ään... kukaan ei pidä Niklasta Kärppien kasvattina oulussa eikä etelässä.. mielestäni jos Niklasta pidettäisiin Kärppien kasvattina koska on pelannut A:junnuissakin, silloin olisi maineen metsästys kyseessä..

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Eric Rooslind kirjoitti:
Tänneppä voisi heitellä kommenttia eri seurojen nousevista nuorista lahjakkuuksista. Millaisia/ketä pelimiehiä on nousemassa sm-liiga joukkueiden kokoonpanoihin.

Jännityksellä ootan Ahlqvistin edesottamuksia HIFKissä.. Sen verran harmittaa ko. kaverin menetys.

Tuo Sandell vaikuttaa mielenkiitoselta pelaajalta joten täytynee pistää nro mieleen Tampere-Cupia ajatellen.

fezr0

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins
Nouseviin kykyihin laskisin kesällä kerhosta tapparaan siirtyneen B-junnuikäisen vuonna -89 syntyneen Harri Säterin. Maajoukkueen vakiomaalivahti jo ensimmäisistä maajoukkuetapahtumista lähtien. Erinomainen maalivahti joka piti HPK:ta monet kerrat lähes yksin pystyssä. Todella urheilullinen kaveri, Roberto Luongomainen maalivahtina. Tapparan A:ssa kuulemma pääasiassa ensi kausi, ollut Tapparan edustuksen ringissä kesän. Jos kehitys jatkuu samanlaisena parin vuoden päästä draftissa mielenkiintoinen suomalaisnimi.

Toinen mielenkiintoinen nimi on myös Kalpan Mika Järvinen. -88 syntynyt Järvinen on myös vieraillut maajoukkueessa muutaman kerran. Todella nopea ja räväkkä maalivahti, Pasi Nurminen2? Ollut myös edustuksen ringissä kesän ja pelasi Sputnik Cupissa molemmat Kalpan pelit. Raporttien mukaan taisi mennä aika hyvin. Vastuuta liigassa jo tällä kaudella?

Ja vielä yksi maalivahti löytyisi, nimittäin Mikko Tolvanen HPK:sta. Pitkänhuiskean vuonna 88 syntyneen "tolpan" vahvuuksia on rauhallisuus. Kerhon A:n ensi kauden ykköskassari luultavammin. Järvisen kanssa muodostivat parhaimmillaan todella loistavan maalivahtikaksikon.

Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jo pitää olla tylsää, että tällaisesta porukka jaksaa vängätä.

Eiköhän kasvatti ole sellainen kaveri, joka on elämänsä aikana vain yhden suomalaisen kiekkoseuran listoilla ollut. Jussijokiset eivät ole Kärppien kasvatteja, vaikka olisivat kuinka tulleet nuorina Ouluun. Ainoastaan Kärppien paitaan pukeutuneet jariviuhkolat taas ovat Kärppien kasvatteja.

Mitäs pirun väärää tässä ns. värväyksessä on? Ketäänhän ei pakoteta minnekään ja, jos jussijokiset haluavat mennä Kärppiin, niin sitten menevät. Kärppien kasvatteja nämä jussijokiset eivät siltikään ole. Eikä kukaan vakavasti otettava ihminen niin väitäkään.

Patamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuka määrittelee rajan? Esim. Pk-seudulla lähes kukaan pelaajista ei ole oikeasti aloittanut pelihommia Jokereissa tai IFK:ssa. Sieltä löytyy Viikinkejä, IHK, Roihu, Kojo, K-Kissat ym ym......
Bluesissa taas ei pelaa kukaan "oma" koska kasvattajaseuroja ovat EKS, EPS, EJK ja Jäähonka.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy