Meinasin jo mainita aiemmin ennen kuin Kärpätkään oli jutussa mukana, että eikö näitä junnukeskusteluita selvitä ilman tätä samaa tuubaa, mitä on jauhettu ainakin sen viisi vuotta täällä jatkiksessa. En edelleenkään ymmärrä sitä miksi pelaajaa ei voi pitää omana kasvattina, vaikka onkin tullut vasta C-junioreissa joukkueeseen. Voin myös sanoa, että Granlundia ei ole tarvinnut VÄRVÄTÄ kärppiin. Hän on todennäköisesti ihan itse halunnut ja miettinytkin menoa Kärppiin jo ennen kuin häntä Kärpistä ehkä kyselty. Homma on täällä Oulunseudulla semmoinen, että nämä pikkujoukkueen parhaat pelaajat ihan itse haluavat ja ottavat myös joissakin tapauksissa itse yhteyttä Kärppiin, että pääsiskös kesäksi reenaamaan ja syksyllä sitten yrittämään joukkueeseen. Kärppien ei todellakaan tarvi värvätä. Tiedän ihan omakohtaisestikin. Toki Kärpät näitä ihan parhaita varmasti rohkaisevat ja kyselevät, mutta mikä siinä on niin väärää? Ei Granlundista tule Laserissa edes SM-liiga pakkia. Se on mentävä sinne missä oma taso nousee ja saa haasteita. Laserissa meno loppuu viimeistään A-junnu iässä. B-nuorissakin homman taso alkaa laskea jo pahasti. Jos maakunnasta tulee sitten parempi pakki, kuin se oma Tuiran kasvatti niin miksi se on niin väärin, että parempi vie pelipaikan. Pelaajien todellinen kasvattaminen alkaa vasta tuossa C-junnuiässä. Siihen asti useat voivat vetää pelkillä lahjoilla, mutta siitä eteenpäin on alettava myös reenamaan ja voin sanoa, että Kärppien lisäksi ei taida olla joukkuetta näillä leveyksillä, jossa tuo täysipäinen reenaaminen onnistuisi. Itse ainakin pidän pelaajia, jotka tulevat Kärppiin siinä C iässä Kärppäkasvatteina myös jatkossa, jos se jatkoajassa aiheuttaa katkeruutta niin ei voi mitään. Toki annan arvoa myös Lasereille ja KKP:ille hyvästä juniorityöstä ja eteenkin perehdyttämisestä lajiin.
Tilanne on varmasti sama muuallakin suomessa. Se on sitten asia erikseen, jos vaikka toinen liigaseura yrittää kalastaa toisen liigaseuran junnuja ja tarjoaa vielä rahaa. Se on jo sitten sitä ryöstökalastusta. Eikö se ole koko Suomikiekkoilun etu, että parhaat siirtyvät parhaaseen mahdolliseen kehitysympäristöön?