Karpo kirjoitti:
Zidanea on v*tuttanut koko uran ajan tuommoiset mulkut Materazzit, jotka pelaa verbaalisikaa ja jakaa nännäreitä. Halus uran loppuhetkillä näyttää mielipiteensä tuommoisiin temppuihin kun oli vielä mahdollisuus:)
Tämä on jännä näkemys. Varmaankin puoliksi kieli poskella kirjoitettu, mutta itseänikin tämä ajatus jollain tapaa mietityttää. Monilla varmaankin, kuten ehkä itsellänikin, tulee katsottua tilanteita sillä perspektiivillä, kummalle joukkueelle on sympatiat.
Mä en tarkalleen tiedä mitä kyseinen Italian pelaaja teki tai sanoi Zidanelle, mutta luultavasti hän on jotain tehnyt/sanonut. Joskus noilla etelän mailla on (ehkä hieman enemmän kuin pohjoisen mailla) tapana filmata tai liioitella tilanteita, tai esim. tehdä kentällä ensin kuolemaa ja sitten selvitä nopeasti. Sellaiset tilanteet joissa on ollut kontakti, ei ärsytä minua niinkään paljoa. Tuossa Zidanella oli täysin selvä pusku, joten tämä edellinen lause taisi olla toisaalta aika turha tähän yhteyteen... Mun mielestäni Zidane ei kuitenkaan tehnyt tilanteessa mitenkään "ämmämäisesti", esimerkiksi piilossa salaa tai erityisen sikamaisesti, vaikkakin tietenkin teki väärin ja ehdottomasti ulosajon arvoisesti. Tilanne ei myöskään mielestäni ollut siinä mielessä erityisen törkeä, että siitä yleensä toinen pelaaja loukkaantuisi tms.
Jokaisella on varmaan omat mielipiteet asiasta, mikä olisi pelikentällä eniten tai vähiten sikamaisin temppu, tai minkä itse voisi tehdä, jos tilanne menisi siihen (tai hermot menisi). Taklata takaa jalkoihin, jolloin pelaajalla olisi luultavasti isoin mahdollisuus loukkaantua, sylkeä tahallaan naamaan, vai kopauttaa päällä rintaan Zidanen tyyliin?
Jääkiekossa on varmaankin ollut "melkein" vastaavia tilanteita. Jos esimerkiksi joku rottana tunnettu pelaaja tekee jotain, josta vastustaja pelaajalla menee hermot niin, että esimerkiksi hieroo rajusti hanskalla naamaan tai aloittaa tappelun tms.
Tietenkin Zidanen kuuluikin saada tuosta tempusta punainen kortti, etten sitä siis mitenkään puolustele. Tavallaan ottelu ei suoranaisesti kuitenkaan ratkennut tuohon, kun maalia ei syntynyt Ranskan pelatessa otelun loppu minuutit vajaalla. Tosin voihan se olla mahdollista että tapaus pyöri häiritsevästi muiden Ranskan pelaajien mielessä kun ampuivat rankkareita, ja olihan tosin Zidane itse pois ampumasta rankkareita. Tuskin Zidane kuitenkaan ottelun alussa olisi vastaavaa temppua tehnyt.
Loppujen lopuksi Zidane pelasi todella hyvät kisat, ja varsinkin tärkeimmät ottelut, tehden maalin sekä välierässä että finaalissa. Tavallaan harmi tämä ottelun loppuvaiheen tyhmä temppu. Sekä ottelun tärkeyden takia, että Zidanen maajoukkueuran loppumisen takia, tapaus jäi monelle mieleen, mutta toisaalta nämä kaksi edellä mainittua seikkaa tekee Zidanen tempusta vielä tyhmemmän.
Itse en jännittänyt ennen ottelua melkeimpä ollenkaan, ja kuvittelin ettei ottelu herättäisi minussa mitään kovinkaan suuria tunteita, koska kumpikaan joukkue ei kuulu suosikkeihini. Pelin aikana ja varsinkin lopussa, tunteet nousivat kuitenkin voimakkaasti pintaan, osittain loppuottelun takia ja osittain ottelun loppuvaiheen yllättävien ja jännittävien tilanteiden takia. Tuskin tässä ihan heti voi unta saada.
On kuitenkin pakko tunnustaa, Italia oli parempi.