7. kirja: Harry Potter and the Deahtly Hallows

  • 11 244
  • 52

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Huh. Aloitin lukemisen lauantaina noin kello 9 aikoihin. Sunnuntaina noin 13.30 koko kuusisaataasivuinen teos on luettu. Eikä jättänyt kylmäksi!

Kirja alkaa Harryn 17-vuotispäivien lähestyessä: Likusteritien suojaus menee umpeen Harryn täyttäessä 17-vuotta ja Poika-Joka-Selvisi-Hengissä on siirrettävä turvallisempaan paikkaan. Tähän tehtävään on lähtenytkin mukaan isompi joukko Pheenixin Killan jäseniä.

Ihmisiä kuolee, Harry etsii Hermionen ja Ronin kanssa hirnyrkkejä päätyen kuitenkin hiukan toisenlaisille jäljille matkan varrella. Ihmisiä kuolee. Dumbledorella ei ilmeisesti ollut aivan täysin puhtaat jauhot pussissa elämänsä aikana. Lisää ihmisiä kuolee. Tapahtumat huipentuvat, kuinkas muutenkaan, Tylypahkan koululle. Ihmisiä kuolee. Välienselvittelyssä Voldemort tappaa Harryn. Tai siis ei tapakaan, ainakaan kuin hetkeksi. Kuitenkin loppujen lopuksi Harry voittaa Voldemortin. Malfoyt selviävät hengissä. Ja se yksi suurimmista sankareista onkin Severus Kalkaros.

Yhdeksäntoista vuotta myöhemmin Harry ja Ginny Potterilla on kolme lasta, James, Albus Severus ja kuopuksena tytär Lily. Yllättäin myös Ronald ja Hermione Weasleylle on kertynyt jälkikasvua parin vekaran verran. Sinne lähti Tylypahka Expressin mukana terveiset professori Longbottomille!

Pahoittelen epäselvää tekstiä. Ei pysty parempaan tässä mielentilassa.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
En lukenut viestiäsi kuin vähän alusta, mutta pitäkää uuden kirjan keskustelut vain tässä ketjussa siihen asti kunnes tämä kirja tulee suomennettuna.

Tervesin: nimim. "Lontoon kieli on heikko"
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Pakko myöntää, että loppuratkaisu petti. Ei se, että Harry selvisi, mutta tuollainen kohtaus monen vuoden jälkeen.... Ei vaan toimi kirjassa. Olisi ollut mukava "nähdä" enemmän välähdyksiä, jos tuollaista tapaa käytetään, mutta se taas ei olisi kirjassa toivonut.

Tavallaan ymmärrän loppuratkaisun sekä kirjoittajan että lukijakunnan kannalta, mutta silti... odotin muuta.

Hyvä ja helvetin vangitseva kirja silti. 1,5 vrk meni lukiessa.

edit: Juonikuvioiden yhteenkutominen oli muuten hoidettu mielestäni hyvin. Kirjaa lukiessa tuntui sekavalta pitää lukua kaikesta tiedosta, mitä tuli, mutta näin jälkikäteen palaset asettuivat siististi paikoilleen.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
James Potter-saagaa odotellessa... Ei näin Rawlings, ei todellakaan näin. Toivoin jo, että Pottereille heitettäisiin mullat päälle tämän myötä.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
James Potter-saagaa odotellessa... Ei näin Rawlings, ei todellakaan näin. Toivoin jo, että Pottereille heitettäisiin mullat päälle tämän myötä.

Mielestäni epilogi oli siinä mielessä tervetullut lopetus että spekulointi voidaan lopettaa hahmojen tulevaisuuden osalta. Ja James Potter-saaga lienee kuitenkin enemmän Fan Fictionia kuin Rowlingin omaa käsialaa?

Epilogi oli kuitenkin vain viimeiset viisi sivua kirjasta. Ei se pilaa loistavaa kokonaisuutta pilaa millään tavalla.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Aikaa kun on kirjan lukemisesta taas hiukan kulunut niin pystyy paremmin jäsentelemään tuntemuksiaan.

J.K. Rowlingilla olisi ollut mahdollisuus tehdä kirjasta todellista toimintamässäilyä, mutta onneksi suurin osa tapahtumista ja seurannasta painoittui kuitenkin oikeaan paikkaan eli Harry, Ronin ja Hermionen seikkailuun. Kirjassa todellakin on enemmän toimintaa ja väkivaltaa kuin aiemmissa muttei kuitenkaan liikaa. Niin sanotusti riittävästi ruumiita siis, vain se määrä, mikä tarinan eteenpäinviemisen kannalta oli tarvittavaa.

Tarina oli monessa kohdin auki mutta hyvin J.K. osasi solmia langanpäät yhteen siten ettei oikeastaan yhtään aukkoa tarinaan jäänyt. Severuksen kuolema ja sen jälkeinen Harryn viettämä tunti rehtorin huoneessa. Vapaaehtoinen uhrautuminen muiden puolesta ja välitila King's Crossina asemalla Dumbledoren kanssa. Kuolonsyöjien hyökkäys Tylypahkaan, jossa Neville Longbottom tuhosi viimeisen Horcruxin, Nagini-käärmeen, Godric Rohkelikon miekalla. Paljon hienoja tapahtumia ja ahdistusta kirjan viimeiselle muutamalla kymmenellä sivulle. Itse tosin odotin että Hagrid olisi kuollut viimeisessä kirjassa mutta näinhän ei sitten käynytkään. Vanha puolijätti selviää näköjään mistä vain!

Toivottavasti muutkin saa kirjan jo luettua, että saisi hiukan aktiivisempaa keskustelua. (irGGu??)
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Itse olen käsittänyt, (vaikka en seiskakirjaa ole lukenutkaan) että Kalkaros on loppujen lopuksi ''hyvis''.

Mutta miten sitten Malfoyt? Spoilauksia jota olen lukenut, niin Malfoyn perhe jää eloon, olivatko he sitten ''hyviksiä'' vai ''pahiksia''?
 

tutzba

Jäsen
Itse olen käsittänyt, (vaikka en seiskakirjaa ole lukenutkaan) että Kalkaros on loppujen lopuksi ''hyvis''.

Mutta miten sitten Malfoyt? Spoilauksia jota olen lukenut, niin Malfoyn perhe jää eloon, olivatko he sitten ''hyviksiä'' vai ''pahiksia''?

Kalkaros oli kuin olikin loppujen lopuksi se "hyvis" sillä hän oli sopinut Dumbledoren kanssa että kun se oikea hetki tulisi, Kalkaros murhaisi Dumbledoren. Rehtorihan oli jo kuolemaantuomittu, sillä laittamalla Marvolon sormuksen käteensä hän altistui kiroukselle.

Malfoyt jäivät varmaankin pahiksiksi. Harryn jengi pelasti Dracon hengen kaksi kertaa, toisen kerran tarvehuoneessa ja toisen kerran kuolonsyöjän sauvan edestä. Sanoisin että ne olivat pahiksia jotka eivät uskaltaneet lähteä ajoissa pois.

Kirjan lukemisesta kun on aikaa, pystyn varmaankin hiukan enemmän osallistumaan keskusteluun, muutama päivä on tullut mietittyä asioita ja ehkä saisin jotakin omista mielipiteistä ilmi.

Kirja kokonaisuudessaan oli hyvä. Ennen kirjan julkaisua pelkäsin, kuinka kaikki asiat pystyttäisiin selvittämään noin vähäisellä sivumäärällä. Luettuani yli puolet kirjasta, pelkäsin yhä että miten tämä loppuu. Kirjan alkupuoliskossa mietittiin koko ajan vaan, että missä hirnyrkit ovat, loppupuoliskossa niitä alkoi sitten tulemaan kuin sieniä sateella. Jotenkin tuo Korpinkynnen "kruunun" piilopaikka oli naurettava. Vaikkakin Voldemort uskoi, ettei kukaan muu pääse tarvehuoneeseen, niin c'mon, ei se mielestäni ollut mikään tarpeeksi "arvokas" paikka hirnyrkin piilottamiselle.

Se, että Harry itse oli jonkinsortin hirnyrkki, ei tullut minulle yllätyksenä. Hetken ehdin jo olla tyytyväinen kirjan päätökseen kun luulin että sekä Voldemort että Harry kuolivat, mutta jotenkin he molemmat vain pyörtyivät. Harryn dramaattinen uudellen tuleminen oli kyllä kirjan parhaiten tehtyjä kohtauksia, pystyn jo näkemään valkokankaalla kuinka Harry hidastetusti tulee näkyville näkymättömyysviitan alta heitettyään sen ensiksi pois päältään. Se, miten Voldemort lopulta sitten kukistui ei ollut hirveän onnistunut. Kirjan alussahan Lupin sanoi Harrylle että käyttäisi jotakin muutakin loitsua kuin karkotaseet, sillä se ei kuulemma ole tarpeeksi tehokas, mutta juuri sen avulla (+ sen, että oli Elder Wandin "todellinen" hallitsija) Voldemort sitten kukistui. Kuvittelin että taistelu olisi ollut hiukan dramaattisempi, kummatkin kun saivat tällä kertaa vain yhden loitsun heitettyä.

Henkilöt, jotka kuolivat, tulivat minulle hiukan yllätyksenä. Jostakin luin, että JK Rowlingin miesystävä (?) sanoi kirjailijalle jonkin henkilön kohdalla että ethän sinä tätä voi tappaa, veikkaan että kyse oli tällöin Dobbysta. Fredin kuolema tuli jonkinsortin yllätyksenä, kuten myös Lupinin ja Tonksin. Ainoa, jonka veikkasin etukäteen jo kuolevan oli Villisilmä, hän oli jo hommansa hoitanut. Se, ettei yksikään kärkikolmikosta kuollut oli pettymys. No, ainakin Hermionea kidutettiin kovalla otteella, mutta ei se kauhean jännittävää ollut kuitenkaan.

En nyt tiedä että onko tämä yhtään sen parempi viesti kuin se, mitä eilen sain aikaan. Aika sekavaa tämä voi olla. Keskustelua käyntiin vaan!
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
3,5 päivää se vei perheelliseltä, mutta oli se sen arvoista.

Hieman olin pettynyt siihen,että kukaan 3 päähenkilöstä (Harry, Ron, Hermione) ei kuollut. Lopussa olin varma, että Hagrid heittää myös henkensä, mutta tarvitaanhan Tylypahkassa portin/avainten/riistan tms. vartijaa jatkossakin.

Nyt jään sitten mielenkiinnolla odottamaan, miten joku onnistuu puristamaan koko tämän kirjan sisällön 2,5 tunnin leffaksi ilman, että mitään oleellista jää pois.
Jotenkin tuntui, että tässä kirjassa tapahtui enemmän kuin parissa edellisessä yhteensä.
 

viza

Jäsen
K Jotenkin tuo Korpinkynnen "kruunun" piilopaikka oli naurettava. Vaikkakin Voldemort uskoi, ettei kukaan muu pääse tarvehuoneeseen, niin c'mon, ei se mielestäni ollut mikään tarpeeksi "arvokas" paikka hirnyrkin piilottamiselle.
Täysin sama.

Vuonna 1999 luin tuon ensimmäisen kirjan, taisi olla kesä silloinkin, 8 vuotta myöhemmin olen lukenut jokaisen osan sekä englanniksi että suomeksi. (Paitsi tätä uusinta en vielä suomeksi tietenkään). Loistava kirjasarja, ei voi muuta sanoa.

Uusin kirja ei juoneltaan ollut mitenkään päätä huimaava. Välillä tuli kokonaisia kappaleita joissa ei tuntunut tapahtuvan mitään merkittävää juonen eteenpäinmenoa. Tai sitten vain odotin loppukohtausta niin paljon. Ihmisiä kuoli yllättävän vähän.

Epilogi lopetti sarjan loistavasti eikä jättänyt jossiteltavaa. Toivottavasti Rowling ei rupea väkisin vääntämään mitään turhaa jatko-osaa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itse en ole kirjaa lukenut, mutta välihuomiona vaan sen verran, että käytännössä kaikki tämänkin ketjun hc-fanit ovat pettyneitä kun Harry ei kuollutkaan, ja lopussa (näin olen ymmärtänyt) hyvä voitti pahan. Verenhimoista kansaa sanoisi joku.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Itse en ole kirjaa lukenut, mutta välihuomiona vaan sen verran, että käytännössä kaikki tämänkin ketjun hc-fanit ovat pettyneitä kun Harry ei kuollutkaan, ja lopussa (näin olen ymmärtänyt) hyvä voitti pahan. Verenhimoista kansaa sanoisi joku.

No niin, itse en kyllä laske itseäni miksikään HC-faniksi, joten se ehkä selittää sen, miksi olin iloinen Harryn jäädessä eloon ja hänen ja Ginnyn saadessa toisensa lopuss. Toisaalta, nyyhkyloput ovat aina olleet se heikko kohta..

Mutta jokseenkin olin pettynyt tuohon viimeiseen kappaleeseen. Olisin odottanut lopun olevan ajallisesti lähempänä lopputaistelua tms. Mutta ehkä toikin kelpaa.
 

Brocchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Milan, Italia, Marlins, Silke Spiegelburg
Itse tykkäsin epilogista, se oli hieno lopetus sarjalle. Koko kirja oli loistava, mielestäni paras koko saagasta. Kaikki avoimet kysymykset saivat vastauksensa jopa yllättävän sujuvasti viimeisissä luvuissa. Se, että Kalkaros oli hyvis ja että Dumbledoren tappaminen oli sovittu juttu, ei tullut minään yllätyksenä, mutta kyllä niitä yllättäviä käänteitäkin löytyi kirjasta ihan riittämiin.

Hieno kirja ja hieno kirjasarja, ei voi muuta sanoa.
 

tutzba

Jäsen
Se, että Kalkaros oli hyvis ja että Dumbledoren tappaminen oli sovittu juttu, ei tullut minään yllätyksenä, mutta kyllä niitä yllättäviä käänteitäkin löytyi kirjasta ihan riittämiin.

Hieno kirja ja hieno kirjasarja, ei voi muuta sanoa.

Minulle tämä tuli aivan puskista! Olin jo niin varma että Harry pääsee kiduttamaan Kalkarosta viimeisessä kirjassa, odotin jopa heidän välille kunnon kaksintaistelua. Mutta ei, Rowling petti minut ja teki Kalkaroksesta hyviksen. Miksi, oi miksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Minulle tämä tuli aivan puskista! Olin jo niin varma että Harry pääsee kiduttamaan Kalkarosta viimeisessä kirjassa, odotin jopa heidän välille kunnon kaksintaistelua. Mutta ei, Rowling petti minut ja teki Kalkaroksesta hyviksen. Miksi, oi miksi.

Ensinnäkin lyön nyt päätäni seinään ainakin neljä kertaa, koska olen näköjään kulkenut tänään ympäriinsä silmä kädessä - luulin siis avaavani ihan toisenlaisen ketjun ja sitten se silmä hyppäsi kädestä näyttöruudun eteen ja välitti aivoilleni tietoa, jota en olisi halunnut tietää. Siis oma mokani.

Nyt kun sitten kuitenkin tiedän, että pfofessor Snape olikin hyvis, niin olenkin tyytyväinen. Varsinkin elokuvaversioissa Snapea esittänyt kerrassaan mainio näyttelijä Alan Rickman ansaitsee tämän! Ei mulla muuta. Jatkakaa, kun kerran olette vauhtiin päässeet.
 

Brocchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Milan, Italia, Marlins, Silke Spiegelburg
Minulle tämä tuli aivan puskista! Olin jo niin varma että Harry pääsee kiduttamaan Kalkarosta viimeisessä kirjassa, odotin jopa heidän välille kunnon kaksintaistelua. Mutta ei, Rowling petti minut ja teki Kalkaroksesta hyviksen. Miksi, oi miksi.

Läpi koko kirjasarjan Dumbledore toitotti Harrylle ja muille luottavansa Kalkarokseen. Sitten kuudennen kirjan lopussa annettiin ymmärtää, ettei Severus olisikaan ollut luottamuksen arvoinen. Ei tuntunut uskottavalta. Jotenkin vain luotin enemmän Dumbledoreen kuin lukemaani. Myönnän pohtineeni, että josko Dumbledore ei olisikaan oikeasti kuollut, mutta sen arvasin, että Kalkaros oli Dumbledoren kanssa samalla puolella ja he olivat yhdessä suunnitelleet Albuksen kuoleman.
 

tutzba

Jäsen
Läpi koko kirjasarjan Dumbledore toitotti Harrylle ja muille luottavansa Kalkarokseen. Sitten kuudennen kirjan lopussa annettiin ymmärtää, ettei Severus olisikaan ollut luottamuksen arvoinen. Ei tuntunut uskottavalta.

Silloin lukiessani Puoliveristä prinssiä ajattelin aivan samaa. Mitä jos Dumbledore ei oikeasti kuollutkaan, mitä jos tämä oli vain jonkinlainen huijaus, mutta luettuani kirjaa yhä useammin ja useammin vakuutuin siitä, että mitään huijausta ei ollut. Miksikö?

Puoliverin prinssi kirjoitti:
Mutta joku muukin sanoi Kalkaroksen nimen, hyvin hiljaa. "Severus...". Ääni säikytti Harrya enemmän kuin mikään mitä hän oli sinä iltana kokenut. Ensimmäisen kerran Dumbledore aneli. --- Kalkaros katsoi hetken Dumbleroa ja hänen kasvojensa karkeisiin uurteisiin oli syöpynyt inho ja viha.

Näin jälkeenpäin tämähän on ilmiselvää kusetusta, kirjailija vain haluasi saada ihmiset uskomaan Kalkaroksen olevan pahis. He vain näyttelivät! Tai no, miksi sitä nyt voi sanoa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Näin jälkeenpäin tämähän on ilmiselvää kusetusta, kirjailija vain haluasi saada ihmiset uskomaan Kalkaroksen olevan pahis. He vain näyttelivät! Tai no, miksi sitä nyt voi sanoa.

Ehkäpä Snapen kasvoilta kuvastunut inho ja viha olivat kohdistuneet siihen, mitä hänen piti tehdä eli tappaa Dumbledore?
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin jälkeenpäin tämähän on ilmiselvää kusetusta, kirjailija vain haluasi saada ihmiset uskomaan Kalkaroksen olevan pahis. He vain näyttelivät! Tai no, miksi sitä nyt voi sanoa.

Itse olen siina kasityksessa, etta Albus aneli Snapea tappamaan hanet. Severus muistaakseni ei olisi halunnut tappaa Albusta, ja taten Albus vakuutteli/aneli Severusta tappamaan itsensa.
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Epilogi lopetti sarjan loistavasti eikä jättänyt jossiteltavaa. Toivottavasti Rowling ei rupea väkisin vääntämään mitään turhaa jatko-osaa.

Mitään jatko-osaa tuskin tulee, mutta Rowling vahvisti haastattelussa, että hän kirjoittaa jonkin hakuteoksen tapaisen opuksen. Hakuteoksessa käsitellään yksityiskohtaisemmin kirjan jälkeisestä ajasta sekä kerrotaan enemmän taustatietoa tarinan henkilöhahmoista.

Samalla hän kertoi kuka hahmoista säästyi kuolemalta.

http://today.msnbc.msn.com/id/19935372/
 

tutzba

Jäsen
Itse olen siina kasityksessa, etta Albus aneli Snapea tappamaan hanet. Severus muistaakseni ei olisi halunnut tappaa Albusta, ja taten Albus vakuutteli/aneli Severusta tappamaan itsensa.

Mutta miksi Albus halusi Severuksen tappavan itsensä? Siksikö, että pystyisi pitämään Elder Wandin poissa Voldemortin käsistä, vai siksi, että saisi Severuksesta vakoojan kuolonsyöjien sekaan?

Elder Wand juttua en oikein usko, sillä kyllähän Voldemort pystyisi tappamaan Severuksen, jonka luuli olevan sauvan hallitsija. Oikea hallitsijahan oli kuitenkin Draco, mutta eihän Albus voinut tietää etukäteen että Malfoy "voittaisi" sauvan itselleen, vai voiko? Albuksellahan siis oli jonkilainen kirous tullut siitä Marvolon sormuksesta ja hänellä oli n. vuosi elinaikaa jäljellä.

Vakooja-Severus sen sijaan kuulostaisi hiukan paremmalta. Jonkunhan oli oltava kertomassa Harrylle hänen kohtalostaan, ja koska Albus tiesi päätyvänsä roikkumaan rehtorin huoneeseen, niin oli hänellä täysi mahdollisuus ohjailla Severusta. Mutta eihän Albus sitä voinut tietää että kuolonsyöjät nousisivat Voldemortin kera valtaan, ja että Severuksesta tulisi rehtori?
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta miksi Albus halusi Severuksen tappavan itsensä?

Koska Dumbledore ei halunnut Draco Malfoyn tappavan hanta, silla Albuksen mukaan Dracolla oli viela hyvyytta sydammessaan. Eli laittamalla Severuksen hoitamaan Dracon duunit, han saasti Dracon ''sielun hyvyyden'' tjsp.
 

tutzba

Jäsen
Koska Dumbledore ei halunnut Draco Malfoyn tappavan hanta, silla Albuksen mukaan Dracolla oli viela hyvyytta sydammessaan. Eli laittamalla Severuksen hoitamaan Dracon duunit, han saasti Dracon ''sielun hyvyyden'' tjsp.

Ai perhana, niinpäs olikin. Kirjassahan tuo mainittiin, mutta kun muisti on lyhyt niin ei tuota voinut mieleen saada. Kiitoksia!
 

Mr Uffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Snape oli ehdottomasti meikäläisen lempihahmo, ja oli hieno tunne kun Harry kirjan lopussa sanoi pojalleen, että Severus oli ehkäpä urhein mies ketä Harry on ikinä tavannut.

Tosiaan hyvin kaikkiin kysymyksiin saatiin hyvin vastaukset kirjan lopussa, ja mielenkiintoisimmat kohdat oli mun mielestä ehkäpä Harryn ja Dumbledoren keskustelu ja Harryn sukellus Snapen ajatusseulaan. Tiesin aina, että Severus oli oikeasti hyvä ihminen, ja oli ehkä mielenkiintoisin hahmo Dumbledoren kanssa. Malfoyt vähän petti vikassa kirjassa, koska olisi kuvitellut niiden nousevan vähän isompaan rooliin. Tässä kirjassa Malfoyt oli säälittäviä ja koko ajan ns tiellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös