Pitkämäen housuista
Olen sitä mieltä - olen aina ollut - että maalimäärien jatkuvasti pienentyessä maalivahtien varusteisiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Ilmeisesti tässä tapauksessa liikutaan harmaalla alueella, eivätkä nykysäännöt ulotu niin pitkälle, että Pitkämäki voitaisiin niiden perusteella pakottaa vaihtamaan pelihousunsa pienempiin. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, housuissa olevan suojuksen leveys on mitattu ja sääntöjen mukainen, mutta housut ovat isommalle kaverille tarkoitetut. Toivottavasti sääntöjä kehitetään tältä osin ensi kaudeksi.
Joka tapauksessa, ennen kuin antaudutaan hölmöläisten keskusteluun, olisi kai järkevä mielessään pohtia, kuinka suuri Pitkämäen housuistaan saama hyöty loppujen lopuksi on. Toisin sanoen, montako sellaista laukausta, joka muussa tapauksessa olisi uponnut maaliin, hän näillä ylileveillä housuillaan torjuu? Yhden viidestä kymmenestä? Yhden sadasta? Yhden kolmesta sadasta? Yhden viidestä sadasta? Lyhyesti, merkitys on marginaalinen, joskin kiistatta olemassa. Eli todennäköisyys sille, että IFK lähtee kesälaitumille Pitkämäen housujen takia, on ehkä yksi useista tuhansista = käytännössä olematon.
Ja loppujen lopuksi, kuten juuri radiosta Arto I. Järvelän kertomana kuulin, the fact remains: Pitkämäen housuja ei sääntöjen perusteella saa vaihtoon. Tämän kauden osalta turhaa paskanjauhantaa alusta saakka, siis.
Aravirta on kokenut kettu. En häntä tämän perusteella itkijäksi laskisi, kysymyksessä lienee yritys horjuttaa Tauben keskittymistä. Nyt pelataan pytystä, ja kaikki vippaskonstit käytetään. Luultavasti hän ei näillä keinoin siinä onnistu, mutta voi vaikka perskeles onnistuakin, eikä IFK/Ara siinä mitään menetäkään. Tosin tällaisilla puheilla olisi ollut enemmän kaikupohjaa, jos Ara olisi hoksannut ottaa ne esiin jo ensimmäisen ottelun jälkeen, koska senhän IFK sattui voittamaan. Samanlaiset housut Taubella on ollut koko ajan.
EDIT:
Tokihan Ara voi kesken ottelun mittauttaa Pitkämäen housut. Äärimmäisenä ja viimeisenä keinona tämäkin voisi tulla kysymykseen. Tietenkin se, tekisikö mainitunlainen temppu oikeutta lajin sisäiselle koodille saati jätkämäiselle IFK-henkiselle imagolle, onkin kokonaan toinen kysymys riippumatta siitä, mihin tulokseen mittauksessa päädyttäisiin.
Ranger