Sputnik yskii
Otsikko ei ole tarkoitettu provoksi kenellekään, päinvastoin. Totuus, tai ainakin mitä itse pelissä näin, kertoo kuitenkin tuosta. SaiPan tämänhetkisellä ja huom. korostan sanaa tämänhetkisellä, pelaamisella ei voiteta ainakaan Jokerien kaltaista, hyvin liikkuvaa, tarkasti pelikaverille syöttävää, kauniisti, rauhallisesti ja tarkasti peliä rakentavaa rahakasta ja suomenmestaruutta hallitsevaa joukkuetta.
Kuulostanko jokerifanilta? Ehkä, mutta en ole sitä. Olen aina vieroksunut pääkaupunkiseudun rahalla tehtyä joukkuetta, joka jo pelkällä taloudellaan lyö muut seurat maan rakoon. Tässä ei mielestäni ole kyse pelaajien kasvattamisesta, (vaikka varmasti oman seurankin kasvatteja joukosta löytyy) vaan ostamalla voittamaan tehdystä joukkueesta. Silti minunkin on myönnettävä, että ainakin tänään Jokerien peliä oli ilo seurata.
Mutta takaisin peliin.
SaiPa pelasi mielestäni huonosti, vaikka vastustajan hallinta varmaankin vääristää pelitapahtumien seuraamista. Väitteeni kaivannee kuitenkin perusteluja: liikkeen puute, epätarkat syötöt eli ns. päätyyn roiskinta "sama se kunhan menee siniviivan yli"-periaatteella, oman pään virheet kuten avausten suhraaminen vastustajalle...ja se kaikkein pahin: ratkaisut. Vedot maalia kohti, kun niitä tuli, olivat löysiä ja lähes jokainen SaiPan hyökkääjä näyttäisi mieluummin syöttävän kuin laukovan itse. Ratkaisujen nopeudestakin voisi kirjoittaa vaikka sivutolkulla, mutta näittehän itsekin, suoraan syötöstä-laukauksia (joita Jokerit harrasti lähes joka tilanteessa) en saipalaisilta ainakaan minä nähnyt kertaakaan.
Maalivahdeista en puhu mitään. Syyttely olisi helppoa, mutta mitäpä se auttaisi. Yksi mies, oli hän sitten maalivahti tai hyökkääjä, puolustaja tai valmentaja, ei peliä voi kääntää koko joukkueen eduksi.
Lopetan kuitenkin hieman positiivisempiin ajatuksiin:
Vaikka Sputnik nyt kärsii lentorataan vaikuttavista ongelmista, ja meteoriitit pääsevät kolisemaan vapaasti sen kylkiin, uskon ja toivon vakaasti että kipparimme Kissapeto-Skriko saa kurssin muuttumaan kohti voittoisia sfäärejä.