”Ei lajill' väliä” – mitä HIFK merkitsee sinulle seurana?

  • 373 097
  • 1 779

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Österman hyvin tiedostaa jo, että kerjäämiset on kerjätty.

”Kilpi haalistuu, kun joka vuosi joudutaan ruinaamaan rahaa”, emoseuraa 20 vuotta johtanut Österman tietää.

Valitettavan osuvasti todettu.

Kyllähän Kaiposen ja Perretin kommentit kuulostavat haihattelulta, että jostain yllättäen viime hetkellä pölähtää avokätinen sijoittaja.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Futiksen pitäis kasvaa orgaanisesti, ensin ne junnujengit kuntoon ja siitä sitten pikkuhiljaa.
Juuri näin, Gnistan on hyvä esimerkki, siellä kolkutellaan ensi viikonloppuna Veikkausliigan ovea. Toivottavasti menevät karmit kaulassa sisään.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse mietin kun tämän viimeisimmän annin laskivat liikkeelle, että saattaa olla saturaatio jo käsillä, on kerätty yhteisöltä jo kaikki, mitä on annettavissa. Siihen nähden yllättävän hyvin on tullu massia. Toki annin houkutus on iso, eli nää velkojen kuittaantumiset. Itse laitoin snadin summan vielä, kun koen, että HIFK-futis antaa mulle paljon, mutta niiltä, joille se ei merkitse paljoa ja jotka ovat kuitenkin tukiostot aikanaan laittaneet sisään, ei nyt saada enää fyrkkaa.

Sääli - ihan kivasti pelasivat tänä vuonna.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Itse mietin kun tämän viimeisimmän annin laskivat liikkeelle, että saattaa olla saturaatio jo käsillä, on kerätty yhteisöltä jo kaikki, mitä on annettavissa. Siihen nähden yllättävän hyvin on tullu massia. Toki annin houkutus on iso, eli nää velkojen kuittaantumiset. Itse laitoin snadin summan vielä, kun koen, että HIFK-futis antaa mulle paljon, mutta niiltä, joille se ei merkitse paljoa ja jotka ovat kuitenkin tukiostot aikanaan laittaneet sisään, ei nyt saada enää fyrkkaa.

Sääli - ihan kivasti pelasivat tänä vuonna.
En tosiaan osallistunut nyt enää itse, mutta muistanko oikein että sai valita ostaako osakkeet heti, tai valita oston ehdollisena, jos se 300 kiloa täyttyy? Jos kioski kaatuu nyt, jäisi ehkä huono fiilis jos olisi ostanut osakkeet suoraan heti.
 

Spartacus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetin masentavaa seurattavaa on ollut futis-siiven meno jo monta kautta. Ehkä sekin on alitajuisesti vaikuttanut siihen, ettei oikein itse pystynyt heittäytymään kotimaisen jalkapalloon, vaikka muuten futis kuuluu huomattavassakin määrin "ruokavalioon".

Jos kentällä ollaan heikkoja niin sitäkin kestää, mutta jos vuodesta toiseen taustalla meininki on mallia "roskistulipalo", niin se lamauttaa. Olisihan sitä voinut hypätä vaikka HJK:n kelkkaan, mutta jotenkin siitä tulee vähän sellainen petturi olo (enkä sano ketään lätkässä HIFK:ta ja futiksessa HJK:ta kannattavaa sellaiseksi, vaan kyse on omasta fiiliksestä), kun kerran on HIFK:n joukkuekin tarjolla, vaikkakin nykyisin sarjaporrasta alempana. Kohta toki useampaakin sarjaporrasta alempana.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tosiaan osallistunut nyt enää itse, mutta muistanko oikein että sai valita ostaako osakkeet heti, tai valita oston ehdollisena, jos se 300 kiloa täyttyy? Jos kioski kaatuu nyt, jäisi ehkä huono fiilis jos olisi ostanut osakkeet suoraan heti.

No rehellisyyden nimissä laitoin itsekin vaan muutaman satasen.

Ja kyllä: sai, ja koska anti jatkuu vielä vähän aikaa, saa yhä (annin tiedot: Osakeanti - HIFK Fotboll).

Itse kyllä mietin sitä, että olisin laittanut mieluummin ne sataset suoraan ja käytettäväksi kauden menoihin heti kuin ehdollisena just sen takia, että seura ei menis kauden aikana konkurssiin, kun rahapula oli akuutti. Voi syyttää lammasmaisesta kannattamisesta, mutta mitä väliä. Ollaan sitten kriittisempiä muina aikoina.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
No rehellisyyden nimissä laitoin itsekin vaan muutaman satasen.

Ja kyllä: sai, ja koska anti jatkuu vielä vähän aikaa, saa yhä (annin tiedot: Osakeanti - HIFK Fotboll).

Itse kyllä mietin sitä, että olisin laittanut mieluummin ne sataset suoraan ja käytettäväksi kauden menoihin heti kuin ehdollisena just sen takia, että seura ei menis kauden aikana konkurssiin, kun rahapula oli akuutti. Voi syyttää lammasmaisesta kannattamisesta, mutta mitä väliä. Ollaan sitten kriittisempiä muina aikoina.
No, pyörrän aikaisemman päätökseni ja osallistun ehdollisena. Lämmittäähän se sitten mieltä ainakin hetken jos homma jatkuu Ykkösliigassa kuitenkin.
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ikävältä kuin se tuntuukin, niin ehkä futispuolelle olisi fiksua vetää laastari irti ja aloittaa (taas) puhtaalta pöydältä alasarjoista.

Oma pesä kuntoon, junnupolku kuntoon ja siitä eteenpäin kohti parempaa tulevaisuutta.

Nykymeno on karmeaa katsottavaa kun näitä rahoituskampanjoita on useita yhden kauden aikana.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

Rahan kerjääminen jatkuu edelleen
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin surkeasti on seuran taloutta hoidettu vuosikausia. Alkaa olemaan jo sen verran noloa, että toivottavasti rahoitusta ei saada kasaan. Uutta nousua puhtaalta pöydältä vaan.
Niin itseasiassa kyse on ihan perusasiasta. On lähdetty soitellen sotaan kuvitellen että kun nyt sijoitan tämän summan X seuraan. Niin homma lähtee rullaamaan ja voittoa tulee vuodesta yksi alkaen. Mikä on tietysti ihanne ajatus mutta useinkaan näin ei ole. Vaan kun kasataan isommista omistajista ja sponsoreista koalitio joka sijoittaa seuraan. Niin pohja ajatuksena pitää olla että joukkueeseen pitää sijoittaa itse rahaa kasvavassa määrin seuraavat 5-6 vuotta. Ennen kuin voi odottaa saatavan voittoa. Lähtökohtana ei voi siis olla tilanne että nyt sijoitamme tämän verran ja jotta voin jatkaa rahoittamista pitäisi tulla jo ekalla kaudella nollatulos.... Kuten nyt jälleen kerran on käynyt ollut näemmä lähtökohtana.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä futiksen kulurakenne. Minne raha on liikkunut ja miksi? Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun joku yritykselle tekevä taho ei nosta palkkaa yrityksestä, mutta laskutus kiertää jotain muuta kautta ja sieltä löytyy sitten kaikenlaisia sopimuksia, jotka ovat ko. yritykselle oikeasti hyvinkin paskaa bisnestä. Enkä nyt tarkoita, että futiksen puolella on välttämättä käynyt niin, mutta ei ole mitenkään tavatonta, että jonkun firman laskut ovat aina ensimmäisenä maksujonossa, vaikka oikeasti niiden pitäisi olla laskupinon pohjalla.

Itselleni on suuri mysteeri, miten toimintaa ei ole ulkopuolisesta lisärahoituksesta huolimatta saatu mitenkään edes lähelle kannattavaa. Ihan ensimmäinen asia on tietenkin se, että menot ovat aivan liian suuria suhteessa tuloihin. HIFK:n futis on saanut todella paljon kannattajiltaan rahaa, joille tuskin kukaan on oikeasti edes odottanut mitään tuottoa. Ainoa tuottovaatimus on ollut se, että seura pystyy toimintaansa jatkamaan. Se on todella suuri etuoikeus ja on aidosti todella törkeää, että sitä on käytetty häikäilemättömästi hyväksi. Vähän sama kuin kusettaisi omilta vanhemmiltaan rahaa myymällä heille hyvän bisnesidean, vaikka etukäteen on ollut jo tiedossa, että aika monen tähden pitää olla kohdillaan, että pää pysyy edes pinnalla.

Kyllä kaiken liiketoiminnan lähtökohta pitää olla, että tuloja tulee vähintään sen verran kuin on menoja. Ja niiden tulojen pitää olla 100% varmoja. Jos ollaan vähänkään riippuvaisia menestyksestä tai säästä tai vaikka jonkun pelaajan myynnistä, ollaan kusessa.

Olen aikaisemminkin sanonut, että hallinnollisia sekä myynti- ja markkinointiasioita varten HIFK:ssa pitäisi olla keskitetty toimisto, josta kukin laji ostaisi palvelut. Niin säästettäisiin paitsi kustannuksissa, saataisiin erilaisia synergiaetuja.
 

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aikaisemminkin sanonut, että hallinnollisia sekä myynti- ja markkinointiasioita varten HIFK:ssa pitäisi olla keskitetty toimisto, josta kukin laji ostaisi palvelut. Niin säästettäisiin paitsi kustannuksissa, saataisiin erilaisia synergiaetuja.
Tämä kuullostaisi kyllä hyvälle.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä futiksen kulurakenne. Minne raha on liikkunut ja miksi? Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun joku yritykselle tekevä taho ei nosta palkkaa yrityksestä, mutta laskutus kiertää jotain muuta kautta ja sieltä löytyy sitten kaikenlaisia sopimuksia, jotka ovat ko. yritykselle oikeasti hyvinkin paskaa bisnestä. Enkä nyt tarkoita, että futiksen puolella on välttämättä käynyt niin, mutta ei ole mitenkään tavatonta, että jonkun firman laskut ovat aina ensimmäisenä maksujonossa, vaikka oikeasti niiden pitäisi olla laskupinon pohjalla.

Itselleni on suuri mysteeri, miten toimintaa ei ole ulkopuolisesta lisärahoituksesta huolimatta saatu mitenkään edes lähelle kannattavaa. Ihan ensimmäinen asia on tietenkin se, että menot ovat aivan liian suuria suhteessa tuloihin. HIFK:n futis on saanut todella paljon kannattajiltaan rahaa, joille tuskin kukaan on oikeasti edes odottanut mitään tuottoa. Ainoa tuottovaatimus on ollut se, että seura pystyy toimintaansa jatkamaan. Se on todella suuri etuoikeus ja on aidosti todella törkeää, että sitä on käytetty häikäilemättömästi hyväksi. Vähän sama kuin kusettaisi omilta vanhemmiltaan rahaa myymällä heille hyvän bisnesidean, vaikka etukäteen on ollut jo tiedossa, että aika monen tähden pitää olla kohdillaan, että pää pysyy edes pinnalla.

Kyllä kaiken liiketoiminnan lähtökohta pitää olla, että tuloja tulee vähintään sen verran kuin on menoja. Ja niiden tulojen pitää olla 100% varmoja. Jos ollaan vähänkään riippuvaisia menestyksestä tai säästä tai vaikka jonkun pelaajan myynnistä, ollaan kusessa.

Olen aikaisemminkin sanonut, että hallinnollisia sekä myynti- ja markkinointiasioita varten HIFK:ssa pitäisi olla keskitetty toimisto, josta kukin laji ostaisi palvelut. Niin säästettäisiin paitsi kustannuksissa, saataisiin erilaisia synergiaetuja.

Ongelmana on olemattomat tulot. Liigassakin pelataan vain 13-14 kotiottelua ja kun katsojia on se 2000-3000 per ottelu niin ei siinä rikastumaan pääse. Lisäksi lippuhinnat ovat matalammat, kuin kiekkopuolella. Käytännössä 3-4 loppuunmyytyä matsia Nordiksella vastaa tuloiltaan futisjengin koko kauden lipputuloja Veikkausliigassa. Lisäksi TV-sopimukset ovat surkeat verrattuna lätkään ja kun IFK:lla ei ole mesenaattiomistajaa, niin sponssitulotkin ovat jääneet pieniksi. IFK:han pärjäsi parhaiten silloin, kun joukkue muodostui nuorista ja puoliammattilaisista liiganousun jälkeisillä kausilla. Sitten kun haluttiin olla ammattilaisjoukkue niin alkoi talous dyykkaamaan. Ilman europelejä tai rahamiestä ei homma Veikkausliigassa toimi. Jos lätkä-IFK:n yleisö alkaisi käymään futispeleissa ja yleisökeskiarvo saataisi jonnekin 5000-6000 katsojan paikkeille niin tilanne voisi olla toinen.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Yksi pieni esimerkki tästä:
Tuo juttu on jo aika karua meininkiä, jos edes tonnin laskua ei vaan saada vuoden
kuluessa hoidettua, niin se kertoo aika paljon kokonaisuudesta. Onkohan minkä
verran muita vastaavanlaisia tapauksia ?

Luottoakaan ei varmaan saa enää mistään, kaikki hankinnat pitää todennäköisesti
maksaa etukäteen jos talous on täysin kuralla.

Mulla on jotenkin sellainen fiilis että olisiko parempi aloittaa koko homma puhtaalta
pöydältä , mieluummin kun mahdollisesti kitkuttaa tällä tavalla vuodesta toiseen ?
 
Viimeksi muokattu:

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Ja tässä oli tosiaan kyse vielä seuran valokuvaajasta. Ei muuta kuin uutta miestä tilalle - tyylitöntä vaikka kassa olisikin tyhjä.
No voi jumalauta, tuo on jo todella törkeä tapa hoitaa hommia, ja erittäin lyhytnäköistäkin.

Ja jos tuolla tavalla näytetään persettä pitkälle pestille seurassa, niin tuon asian on syytäkin
tulla julkisuuteen, ei hommia hoideta tuolla tavalla.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Muu urheilu -osiosta löytyy parempi ketju tähän keskusteluun:

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Siitä sitten vaan, jos jollain on pinkka kunnossa.

Mutta helposti saa sitten omansa pois.

Myynti-ilmoituksen mukaan IFK:lle aukeaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun vedonlyöntimarkkina siirtyy monopolista lisenssimalliin 2025 tai 2026.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös