Tämä lienee tällä palstalla se oikea paikka avautua HIFK:n jalkapallojaoston toiminnasta tai pikemminkin puuhastelusta. Kuulin nimittäin tuosta suhteellisen luotettavasta lähteestä, että tuo MTV:n uutisoima valmentajakeissi ei ole valitettavasti ainoa laatuaan. Lähteeni kertoi, että hän tietää ainakin myös yhden pelaajan, jolle on ilmoitettu, että tervetuloa vaan, mutta sitten mystisesti koko homma kaatui ja kyseisen pelaajan tilalle olikin hankittu toinen pelaaja (ja oletettavasti myös paljon kalliimpi, paremmuudesta en tiedä).
HIFK:n futistouhu on jämähtänyt sille kyläseuratasolle, vaikka Veikkausliigaa pelataankin. Toki onhan Veikkausliigassa puuhastelun makua vähän seurassa kuin seurassa, mutta kyllä se nyt juuri IFK:n osalta vaikuttaa suorastaan koomisen surkealta.
Mua on ruvennut tökkimään koko touhu. Mä kannatan jalkapallossakin vain IFK:ta ja toivoisin, että Helsingissä olisi kaksi joukkuetta, jotka pystyisivät pelamaan mestaruudesta. Ei siinä mitään.
Mutta kyllähän tää nyt rupeaa jo vituttamaan, että joka kausi on jotain taloudellisia vaikeuksia. Ja sitten ollaan käsi ojossa fanien suuntaan, että antakaa nyt jumalauta rahaa. Okei, ei seura ehkä niinkään, eiköhän tuo Kingien masinoimaa pääosin ole, mutta samaan hengenvetoon voidaan kritisoida myös heitä.
Mä ymmärrän ja ihailen sitä ajatusta, että omien tukena seistään varsinkin vaikeina aikoina, mutta rajansa kaikella. Kyllä seura tekee jotain perustavanlaatuisesti päin persettä, kun taloutta ei vain millään saada kuntoon. Päälle sitten nämä sekoilut, että urheilujohtaja tekee valmentajan x tai pelaajan y kanssa sopimuksen, joka kuitenkin lakaistaan maton alle. Mua kiinnostaa kyllä tiettyyn rajaan asti tukea IFK:n futispuoltakin, mutta jotenkin tuntuu, ettei toiminta parane sillä tavalla. Vaikka nyt tästä kaudesta selvittäisiin, niin kuka todella uskoo, että ensi kaudella mennään tasapainoisella taloudella, eikä mitään "pelasta IFK"-kampiksia tarvitse taas vetää.
IS:ssä tuosta oli aika raadollistakin pohdintaa tuossa taannoin. Kirjoituksen pointti oli vähän siinä, että vaikka IFK:n "huikeasta potentiaalista" ja kannattajapohjasta aina puhutaan, niin mikä se IFK:n tuoma lisäpanos sitten todellisuudessa on ollut Veikkausliigalle? Tällä kaudella se on ainakin ollut pyöreä nolla. IFK on fudiksen puolella kyläseura, joka on ihan sympaattista, mutta ei minkään maan pääsarjassa (edes Veikkausliigassa) voi sellaisen puuhastelun pohjalta toimia. Eli siis: jos halutaan katsojia ja tukea kannattajilta, niin pitäisi kyllä se oma leiviskäkin hoitaa, jotta ei tunnu siltä, että se tuki valuu hanhen selästä alas.
Mainittakoon vielä se, että en ole tippaakaan Klubin mies. Minulle lajista riippumatta on vain IFK ja siitä tämä annettu kritiikki kumpuaakin: haluaisin pitää sen IFK:n myös fudiksessa, mutta vain siinä tapauksessa, että toiminta niin laadukasta kuin se vain näillä leveysasteilla on mahdollista.