Éric Perrin palaa JYPiin

  • 201 057
  • 631

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minua häiritsi hieman Ekin kirjassa tuo tapa kirjoittaa tarina "minä" -näkökulmasta. Sitten kun siellä hehkutetaan jotain uskomattoman upeaa syöttöä minä-muodossa, niin tuntuuhan se vieraalta suomalaisena. Jäkiviisaana itse olisin tarinan kirjoittanut sivustaseuraajan näkövinkkelistä. Makuasioita nämäkin.

Muutamat ristiriitaisuudet siellä häiritsi myös; yhdessä kohtaa todetaan erään JYPin pelaajan jääneen etäiseksi, kun vähän ajan päästä kirjoitetaan, miten kulki usein samalla kyydillä ko. pelaajan ja hänen puolison kanssa. No, voi toki silti jäädä etäiseksi.

Joskus teininä luin Gretzkyn elämänkerran ja jäi mieleen hyvänä, vaikka taisi olla isänsä kirjoittama. Mites @JYP#44 nuo mainitsemasi kirjat? Oliko ne kirjoitettu tyyliin "siinä pelissä annoin uskomattoman hienon syötön" vai sivustaseuraajana?
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Perrinin kirja tuli täälläkin kuunneltua loppuun ja ihan hyvät fiilikset jäi. Tietysti vitutus etenkin Dufvan viimeisestä keväästä 2011 ja Veltsun ajasta nousi pintaan. Vähän kuitenkin ihmetyttää että, jos Perrinin puheet Veltsusta on totta, niin miten JYP pelasi hänen alaisuudessaan hyvin niin kauan? Vähän ihmetytti myös tuo Dufvan suolaaminen, eikö mitään hyvää sanottavaa löytynyt miehestä, joka loi liigatasolla aika ainutkertaisen voittavan konejoukkueen?

Perrinistä kuitenkin sai kuvan sellaisena aitona tyyppinä, jolla on korkea moraali ja joka sanoo asiat suoraan eikä välttämättä hirveästi ole valmis paskaa nielemään. Onko tämä sitten egoa vai aitoa välittämistä, se jää jokaisen itse pääteltäväksi. On silti helppoa nähdä että tuollainen vahvatahtoinen ihminen saa aikaan härdelliä maassa, jossa pelätään viimeiseen asti konflikteja ja jäädään helposti jees-miehenä nurkkaan kyräilemään kohdattuja vääryyksiä. Kirjasta jäi vähän sellainen kuva, että Perrin olisi ollut avoimesti ainoa joka uskalsi sanoa vastaan.

Joka tapauksessa hieno mies, viimeisen päälle voitontahtoinen ja kova kilpailija. Myös kritiikki suomalaista urheilumentaliteettia ja valmennussysteemiä oli osuvaa, ainakin lähihistorian valossa. Mielelläni näkisin Perrinin valmentavan JYPiä tulevaisuudessa. Olisiko JYPillä jopa munaa tehdä Jukurit ja lyödä kokematon valmentaja kehiin?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Joskus teininä luin Gretzkyn elämänkerran ja jäi mieleen hyvänä, vaikka taisi olla isänsä kirjoittama. Mites @JYP#44 nuo mainitsemasi kirjat? Oliko ne kirjoitettu tyyliin "siinä pelissä annoin uskomattoman hienon syötön" vai sivustaseuraajana?
Ostin välipäivien lukemistoon kasarin NHL-stara Bryan Trottierin tuoreen elämänkerran (suosittelen!) ja sekin on minä-muotoinen. Otantani ei ole iso (*), mutta omaan silmään Perrinin kirjan tyyli ei eroa mahdottomasti muista kanadalaispelaajien tarinoista.

Perrinin tarinasta löytyy enemmän särmää, mutta sekin on tyypillistä pelaajalle, jonka sanoja feel good -tekstiä suoltava PR-väki ei ole päässyt stilisoimaan.

Ehkä minä-muodolla korostetaan tarinan autenttisuutta ja alleviivataan lukijan lukevan "aitoa" elämänkertaa eikä jonkun ulkopuolisen tekemää epävirallista teosta. (Näitäkin tehdään jonkin verran.)

*) selvennyksenä, olen lukenut muitakin elämänkertoja kuin vain tätä yhtä
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Perrinin kirja tuli täälläkin kuunneltua loppuun ja ihan hyvät fiilikset jäi. Tietysti vitutus etenkin Dufvan viimeisestä keväästä 2011 ja Veltsun ajasta nousi pintaan. Vähän kuitenkin ihmetyttää että, jos Perrinin puheet Veltsusta on totta, niin miten JYP pelasi hänen alaisuudessaan hyvin niin kauan? Vähän ihmetytti myös tuo Dufvan suolaaminen, eikö mitään hyvää sanottavaa löytynyt miehestä, joka loi liigatasolla aika ainutkertaisen voittavan konejoukkueen?
-tuossa ehkä näkyy juuri se ero kun Eki tulee kesken RD:n dynastian joukkueeseen ja on aiemmin ollut mm. Alatalon valmennettavana Jypissä. Se oli jossain kokeneiden Jypin pelurien haastattelussakin mainittu et pidempään joukkueessa olevat oli jotenkin "kasvanu" jo siihen vaatimustasoon. Hytönen mainitsi erityisesti just tuon kymmenen voittopelin jälkeen hävityn yhden pelin esimerkkinä.

Itse olisin ehkä kaivannut kirjan kirjoittajalta jonkinlaista vuoropuhelua päähenkilön kanssa. Nyt tuohon kirjaan tulee vähän ikävästi sellanen fanipojan kirjoittama kirja-vaikutelma.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Joka tapauksessa hieno mies, viimeisen päälle voitontahtoinen ja kova kilpailija. Myös kritiikki suomalaista urheilumentaliteettia ja valmennussysteemiä oli osuvaa, ainakin lähihistorian valossa. Mielelläni näkisin Perrinin valmentavan JYPiä tulevaisuudessa. Olisiko JYPillä jopa munaa tehdä Jukurit ja lyödä kokematon valmentaja kehiin?

Tätä itsekin toivoin, kunnes iski Jukka.
Ehkäpä vielä joskus...en vielä muuta sigun vuosilukua kuitenkaan.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Perrinin kirja nyt luettuna ja tulipa hyviä nostalgisia fiiliksiä. Mutta kyllä tuo Veltsun aika kirvelee vieläkin. Huhut aikalailla totta ja vanhoilla höyryillä pärjättiin kohtalaisesti. Iso syy syväkyykkyyn vaan on tuossa, että junnuja meni hukkaan ja imu joukkueeseen väheni. Onneksi nyt paremmalta taas näyttää, vaikka tämäkään kausi ei vielä juhlaa ole ollut.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perrinin kirja nyt luettuna ja tulipa hyviä nostalgisia fiiliksiä. Mutta kyllä tuo Veltsun aika kirvelee vieläkin. Huhut aikalailla totta ja vanhoilla höyryillä pärjättiin kohtalaisesti. Iso syy syväkyykkyyn vaan on tuossa, että junnuja meni hukkaan ja imu joukkueeseen väheni. Onneksi nyt paremmalta taas näyttää, vaikka tämäkään kausi ei vielä juhlaa ole ollut.
Tuli tuossa haettua fiilistä illan peliin ja katseltua finaalipelien videoita. 2009 mestaruus kotimaisin voimin ja joukkueessa 15(!) oman kylän kaveria (ainakin selostajan mukaan). Tuohon kai se nykyinen strategia tähtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös