”Ohi syyskuun, läpi repaleisen lokakuun…”
Mahtaako marraskuukaan tuottaa apua kunnollisten kotisivujen kaipuuseen? Runkosarjasta on pelattu jo kolmannes ja valtaosa saitin osioista edelleen ”avataan lokakuussa”. Mikä vieläkin häpeällisempää, sarjataulukkoa, sairaslistaa saati tilastoja ei ole päivitetty pariin viikkoon.
Seuraavassa niitä funktioita, joita mielestäni liigaseuran kotisivulla pitäisi olla.
1. Seuran esittely (organisaatio, yhteystiedot, seuran historia)
2. Tiedotus (tulevat ottelut, pääsyliput, tapahtumat, uutiset joukkueesta)
3. Kausiseuranta (sarjataulukko, otteluraportit ja pelaajien tilastot)
4. Fanikulttuurin luominen ja ylläpito (fanituotteiden esittely ja tilaus, interaktiivinen sisältö kuten keskustelu- ja palautemahdollisuus)
5. Taustoitus (journalistinen materiaali, aiempien kausien tilastot)
Päällisin puolin näyttääkin siltä, että ainakin neljä ensimmäistä osa-aluetta on huomioitu, kun sivuilta löytyy osionsa niille kaikille ainakin jossain muodossa. Harmi vain, että linkkien takaa puuttuu sisältö tai tieto on vanhentunutta. Esimerkiksi loukkaantumisista ei ole sivulla mitään tietoa, vaan etusivu sairaslista on edelleen oletusformussa: ”ei loukkaantuneita”. Sarjataulukko elää aikaa, jolloin Ässillä oli 14 pistettä. Tilasto-osio ei ole käytettävissä jne. Mitä tehdään sivuilla, joita ei päivitetä?
Markkinoinnillisesti kotisivuilla on yritykselle tai yhteisölle kai kaksi merkitystä: ne (1) luovat imagoa ja (2) myyvät tuotetta, tahdottiin näitä kahta tai ei. Ensinnäkin imagollisesti Ässien sivut antavat kovin ristiriitaisen viestin: toisaalta graafinen ilme on tyylikäs, nykyaikainen ja elävä, toisaalta sisältö on vanhentunutta tai täysin kuollutta. Mahtavatko etusivun oikeassa laidassa vilkkuvat yhteistyökumppanitkaan olla mielissään, että ne esiintyvät out-of-date -kontekstissa? Toisekseen, myynnin näkökulmasta esiin pistää muutama konkreettinen puute. Seuran kassaan yleisö tuo rahaa ostamalla pääsylippuja, ostamalla syötävää ja juotavaa hallilla (myyntipisteet kai edelleen Ässien hallinnassa?) ja hankkimalla fanituotteita. Tätä ei ainakaan nettisivuilla ole huomioitu. Pääsylippuinformaatio on puutteellinen ainakin hallissa harvemmin käyvälle. Oli kyseessä lätkä tai futis, itseäni ainakin ärsyttää, jos pääsylippujen hinnaston oheen ei ole liitetty katsomokarttaa eikä joukkueiden eräkohtaisia hyökkäyssuuntia. Lipun hankkimista suunniteltaessa olisi vieraspaikkakuntalaisen mukava varmistua, että saa paikkansa haluamastaan kohdasta lehteriä ja että ei joudu keskelle kotijoukkueen ääriliikkeen miehiä. Fanituotteiden osalta on aika käsittämätöntä, että sivuilta puuttuu esittely tarjolla olevista tuotteista ja niiden tilausmahdollisuus. Jälleen, kaikki potentiaalisesti kassaan rahaa tuovat asiakkaat eivät käy hallissa kauden joka ottelussa tai välttämättä edes yhdessäkään. Tämä ei tarkoita, että he eivät voisi hankkia fanituotteita.
Seuraava kysymys on, että mitä lisäarvoa kotisivu edes teoriassa voisi tuoda aktiivisesti hallissa käyvälle kiekon seuraajalle, joka vielä lukee Jatkoaika.com:akin? Vastauksena lienee ajankohtainen tiedotus ja journalistinen aineisto, joita ei ole jo Jatkoajassa julkaistu. Jonkun toimittajan urasta haaveilevan Ässä-henkisen opiskelijan saisi varmasti halvalla – jos ei peräti ilmaiseksi – tekemään vaikka muutaman jutun viikossa sivuille. Esimerkiksi kunnon laajat haastattelut pelaajista ja taustahenkilöistä varmasti vetäisivät ihmisiä vierailemaan sivuilla säännöllisesti. Otteluennakkojen ja -raporttien osalta vastuun sisällöntuotannosta voi mielestäni hyvinkin jättää Jatkoajan varaan, koska ne on yleensä tehty hyvällä pieteetillä ja ottelumäärä huomioiden niiden tekeminen ”omana” työnä vapaaehtoispohjalta olisi raskas urakka.
Pienellä vaivalla sivut saataisiin siis edes välttävään kuntoon: sarjataulukko ja loukkaantumislista up-to-date, katsomokartta esille sekä tilasto- ja fanituoteosio käyttöön. Varsinaiselle lätkäfriikille sivut tuovat lisäarvoa vasta, jos niiltä joskus tulee löytymään myös taustoittavaa materiaalia. Nykyisen tilanteen perusteella on kuitenkin pakkoa kysyä, kannattiko rahoja satsata kakun kuorruttamiseen, kun sisus on edelleen yhtä mätä kuin aiemminkin.
Punis