Niin. Opinnäytetyöhän tms. tuo uusi assat.com on, ja sellaisena sitä tulee myös arvostella. Ei siis liene perusteltua odottaa ammattilaisjälkeä, mutta toisaalta tekijöiden pitäisi tuosta jotain oppiakin, joten nostetaan niitä virheitä esiin.
Ihan ensimmäiseksi ihmetyttää sivustolle ensimmäistä kertaa yrittäessä asiakkaiden seulonta hyviksi ja huonoiksi asiakkaiksi. Sillä sitähän tuo selainvaatimusten esittäminen on. Ässät Oy:n kaltaista taloudellista tulosta tahkoavalla yrityksellä ei sellaiseen kyllä ole varaa. Tästä tulee iso miinus, sillä ensivaikutelman merkitys on aina hallitseva. Valtaosalle internet-käyttäjistä on turha esittää tälläistä:
Mikäli olet liikkeellä jonkin muun merkkisellä selaimella niin se toimii näillä sivuilla, jos se toteuttaa:
* W3C CSS 2.1 standardia
* W3C DOM 2 standardia
...koska he eivät siitä mitään ymmärrä.
Kaupalliset webbisivut rakennetaan sellaisiksi, että mahdollisimman moni asiakas voi niitä käyttää. Jos sivuille halutaan jotain ihme tekniikoita, jotka eivät kaikkien asiakkaiden käyttämillä laitteilla toimi, niin silloin luodaan siihen rinnalle toinen riisutumpi versio, jota voi käyttää vaikka vanhalla modeemilla ja tekstipohjaisella selaimella. Jos tähän ei ole rahkeita, niin periaatteessa koko sivusto pitäisi siinä vaiheessa unohtaa.
Seuraavana esiin nousee sivuston ulkoasu. Se on kieltämättä varsin amatöörimäinen. Tämä korostuu erityisesti jos lukijalla on muistissa viimekautinen ns. aurinkokuningasversio tai hän on tutustunut useimpien muiden SM-liigaseurojen internet-sivuihin. Toisaalta sivuston ulkoasu on yksinkertainen, eivätkä perusratkaisut rasita silmää. Tästä kiitosta. Kokonaisuus jättää hieman hämmentävän kuvan, sillä sivuston pitäisi tukea sitä yrityskuvaa, jota Porin Ässät haluaa itsestään viestiä. En ole täysin vakuuttunut, että Ässien tavoitteena olisi viestiä omaa amatöörimäisyyttään.
No, tuohon ulkoasuun varmaankin tullaan vielä ajan mittaan puuttumaan, ja se hioutunee parempaan kuosiin. Hiottavaa toki löytyy muualtakin, sillä Ässien 90-luvulla käyttöönottamassaan logossa - joka assat.com:in etusivullakin kummittelee - esiintyvä tekstityyppi ei käy lainkaan yksiin yrityksen muussa materiaalissaan nykyisin käyttämän kirjasimen kanssa. Tämä sohii ainakin minua silmiini erittäin paljon, sillä tämän takana on käsitykseni mukaan ihan ammatikseen näitä suunnitteleva mainostoimisto. Silloin pitää voida odottaa aivan eritason lopputulosta.
Sivuston sisältö on lopulta painoarvoltaan ulkoasua suurempi, ja tällä haavaa positiivista on sisällön ainutkertaisuus. Materiaali ei ole pääosin toiselta sivustolta kopioitua, joten nyt assat.com:lla on ihan oikeasti oma syynsä olla olemassa. Toki pitää myöntää, että sisältö on sekin kovasti amatöörimäistä, niin rakenteeltaan kuin ennen kaikkea kieliopillisesti tökeröä. Tämä on omasta mielestäni ehdottomasti tärkein kohta, minkä suhteen sivustoa tulisi jatkossa kehittää. Yhä useammin alkaa mieltäni pelottaa tämän maan nuorten sukupolvien kielellinen valmius ilmaista itseään.
Mielenkiinnolla tulen seuraamaan myös sivujen päivitystiheyttä. Sen merkitystä ei voi turhaan korostaa, kun kyseessä on sähköinen media. Jos päivitykset eivät ole sivuilla nopeasti, heti tapahtumien jälkeen, ei sivustolla ole juuri mitään lisäarvoa esim. printtimediaan verrattuna. Poikkeuksena ovat tietenkin mahdolliset henkilökuvat ja vastaavat, mutta tässä vaiheessa on vaikea arvioida voiko sellaisia sivuille odottaa vai ei.
Tilanne jääkiekon SM-liigan ja sen osakasjoukkueiden internet median suhteen on kyllä harvinaisen mielenkiintoinen. Liiga itse on internetin tärkeyden tiedostanut, mutta pyrkii käsitykseni mukaan sälyttämään voimakkaasti vastuuta seurojen suuntaan. Kuten suurin osa palstan lukijoista varmasti tietää, useimmilla seuroilla ei talous ole tällä havaa järin vahvalla pohjalla. Silloin on kovin ristiriitaista pyrkiä vielä lisäämään kaukalon ulkopuolisia kustannuksia, jos niistä ei oleteta saatavan vähintään yhtä isoa positiivista kassavirtaa. Ja tämähän se tilanne tällä hetkellä on. Harva seura kokee internet-sivunsa kertaluonteisena investointina, vaikka todellisuudessa ne ovat hyvin pitkälle sellainen kokonaisuus. Ammattitaitoisesti suunniteltuja ja rakennettuja sivuja, joiden käyttöliittymä niin lukijan kuin ylläpitäjän suuntaan on ergonomisesti järkevä ei tarvitse välttämättä uusia 10-20 vuoteen. Muutama hassu kasvojenkohotus riittää. Ja päivittäjiäkin on helpompi löytää. Tämä pitäisi onnistua takomaan seurojen johtohenkilöiden pääkoppaan. Helpommin sanottu kuin tehty.