Jäsen Mush näyttäisi ylläpitävän Etulinjan arvoja.
Tämä nyt vielä kalskahti kaikkien korjailuiden jälkeen. Mitä ihmeen arvoja? Arvot tosiaankin olivat, että joukkueen takana seistäisiin tilanteessa kuin tilanteessa ja kannatetaan loppuun asti monipuolisella arsenaalilla. Kaikki olivat Etulinjan toimintaan tervetulleita. Kyllä se arvostelu esim. Etulinjan koostumuksesta lähti aivan jostain muusta suunnasta ja paineistusta sen muuttamiseen. Nyt sitten kun näiden marinoiden seurauksena samoja seikkoja on menty nostamaan pintaan aikojen päästä (tarpeettomasti), niin ollaankin aivan kauhuissaan. Toki mielestäni edelleen ollut aivan absurdia veivata koko asiaa alun alkaen. Omasta puolestani olen pystynyt ryhmittymissä toimimaan, ovatpa koostumukset olleet lopulta mitä hyvänsä.
Vaikkei Etulinjasta koskaan olisi itsessään tullut mitään, niin sen myötä kuitenkin saatiin arvokasta kokemusta kulttuurin edistämisestä, ja vuosien saatossa hyvää rutiinia itse käytännön toiminnasta. Pataljoonan uudessa tulemisessa myös Etulinjan vanhat aktiivit ovat merkittävässä osassa.
Paljon ehti Kokemäenjoessa virrata vettä, ennen kuin näkymä oli se, mitä Raumalla saatiin kauden avauksessa aikaiseksi. Ja siinä monet varmasti viimeistään huomasivat, että kun parhaimmillaan kolminumeroinen massa oli mukana, niin koostumuksella ei ole mitään merkitystä, vaan kaikki konkreettinen apu on kotiin päin.
Kun mietitään kannattajamatkoja, niin ilman muuta kukin tekee yksilönä mitä huvittaa. Mutta on toki selvää, että jos tulevina vuosina mielitään aivan kärkiryhmittymien tuntumaan, niin tuolloin olisi hyvinkin mielekästä, että jengiä saataisiin mahdollisimman hyvin katsomossa motivoitua mukaan, sen sijaan että katsomosta haihtuminen tuntuisi mielekkäämmältä vaihtoehdolta. Näkisin kuitenkin, että paljon riippuu myös siitä mitä itse kannattajatoiminnalla on tarjota. Omaan silmään näytti siltä, että esim. Raumalla kun meininki oli hyvinkin pirteää aikaisempiin reissuihin verrattuna, niin porukka myös paremmin viihtyi siellä katsomossa ja osallistui. Aiemmin taasen pistänyt merkille, että jos siellä omassa loossissa on vain passiivisesti seurailtu peliä lähinnä haukoitellen, niin tuossa vaiheessa monet mieltävät sen olevan samantekevää, että missä sitä ottelua seurailee.
Eli vähitellen kun ydintä saadaan jatkuvasti vahvistettua paremman rutiinitason omaavaksi, niin uskon vakaasti että sitä kautta houkuttavuus nousee ja se porukka alkaa sitä kautta paremmin viihtymään myös katsomossa omaehtoisesti, saati että ottelun seuraaminen vaikka käytävä-tv:stä tuopposen äärellä tuntuisi otollisemmalta vaihtoehdolta.
Nyt toivotaan, että tämä hyvä pöhinä tässä ympärillä saadaan pidettyä yllä sekä tasainen nousujohteisuus kaikilla osa-alueilla itse kannattajatoiminnassa. Toivottavasti myös itse joukkueen kurssi tuosta lähtisi kääntymään pikaisesti parempaan suuntaan.
B