Ässien fanitoiminta ja -matkat kaudella 2013–2014

  • 108 627
  • 652
Suosikkijoukkue
IFK
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta oliko seisomakatsomon faneilla tänään joku protesti?

Itsekin lukuisia kertoja Porissa vierailleena ihmettelin suuresti että stondiksessa oli about 20 heeboa matsin alkaessa, järkyttävä kontrasti edellisiin kohtaamisisiin...

Kyllä stadissakin on glooryhunttereita, mutta että koko stondis puuttuu, kuuluihan se tunnelmassakin... Oliko viime vuonna tähän aikaan yhtä vaisua?

(Ja kyllä, nordiksellakin on ollut tällä kaudella hiljaista...)
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nii i, mielipiteitä on tosiaan monia. Jos puhutaan rakkaudesta omaan seuraan, niin mielestäni se on sitä niin myötä kuin vastamäessä. Tietysti vallitseva tilanne kuvaa kannattajatoiminnan yksipuolisuutta tällä saralla ja tosiaan mielummin annetaan periksi, saati että rivejä joukkueen takana tiivistettäisiin entisestään ja lyötäisiin katsomotoiminnankin osalta kahta kauheammin pökkyä pesään ja osoitettaisiin se todellinen tuki myös silloin kun on vaikeampaa. Tässä on nyt mennyt monta vuotta suhteellisen hyvin, niin harmillista sinällään, että rivit hajoavat niin nopeasti.

On toki totta, että ottelutapahtuma on nykyään aika kallis investointi, jos rahareikää on muualla ja on varmasti monelle kuitenkin iso kynnys raahautua hallille sitten pelkästään periaatteesta kun näitä asioita ei oikein muutenkaan osata arvostaa kunnolla, ainakaan vielä.

Toki riippuu vähän aina sitten siitä, että mitä syitä asioiden takana on ja mitkä ovat niitä todellisia ratkaisuita pulmatilanteiden purkamiseen. Kuinka paljon on kyse isoista ongelmista, vai puhutaanko vain kannattajien kärsimättömyydestä. Noh, toisaalta nyt kun kuntopuntaria katsoo, niin ei ole välttämättä ehkä tässä tilanteessa kyse enää siitä, että olisi muutaman ottelun notkahdus ja sen jälkeen saataisiin käyrää taas jyrkästi nousuun. Kyllä se mitta tulee täyteen siellä uskollisimmassakin leirissä jossain vaiheessa, jos alkaa näyttää siltä että jotain reagointeja pitäisi oikeasti alkaa tapahtumaan.

Kyllä stadissakin on glooryhunttereita, mutta että koko stondis puuttuu, kuuluihan se tunnelmassakin... Oliko viime vuonna tähän aikaan yhtä vaisua?

Itseasiassa vaisua on ollut runkosarjamatseissa jo monta vuotta. Nyt ehkä muutoksena se, että hallilta puuttui se ~1000 silmäparia, mitä HIFK:n olisi luullut arkipelissä Poriin tuovan ilman pohjamudissa rämpimistä.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikilla noista joukkueista on monopoliasema vähintään Suomen kokoisella talousalueella, plus kun joukkueet pääsevät myymään eioota, kausarista/lipuista tulee eräänlainen statussymboli. Sitten kun KHL-Jokerit pelaa puolille katsomoille, voi kyseisen vertauksen ehkä juuri ja juuri tehdä.

Varmaan lipsahdus kirjoittajalta yhdistää Minnesota Wild tuohon monopoliasemaan. Lyhyt taustoitus Minnesotan urheilu scenestä:
Ammattilais joukkueet:(yleisökapasiteetti)
Minnesota Wild NHL (18 064)
Minnesota Timberwolves NBA (19 356)
Minnesota Vikings NFL (65 000)
Minnesota Twins MLB (39 021)
Minnesota Lynx WNBA (19 356)
Lisäksi Minnesotan yliopisto joukkueet:
Jenkkkifutis (64 121)
Koris (14 625)
Lätkä (10 000)

Nämä joukkueet siis operoivat Minneapolisin(asukkaita 382 578) ja Saint Paulin(asukkaita 285 068) kaksoiskaupungissa. Koko laajemman metropolialueen asukasluku esikaupunkeineen noin 3milj.

Kyllä joskus huvittaa, kun suomalaiset pitävät itseään niin urheilukansana. Urheilutapahtumia ei silti vaivauduta paikanpäälle katsomaan. Tapahtumien järjestäminen ja olosuhteet tosin suuri syy sille ettei yleisöä käy.
 

Nexra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästäkin viestistä muutamat varmasti vetävät ns. herneen nenäänsä, mutta silti päätin laittaa. No, peleissä olen käynyt kausarilla todella kauan ja kannustanutkin olen, omalla tavallani. Ääni on lähtenyt monta kertaa hallilla, mutta mihinkään etulinjaan en kuulu. Siitä ei sen enempää.
Mutta, nuo pelaajat ovat ammattilaisia ja ovat töissä. Toistan töissä!
En mäkään ole voinut töissä sanoa, että en mä tänään viitsi mitään tehdä, mä tein eilen, ku ei kerta kukaan kannustakkaan mua töihin...töitä on vaan töissä tehtävä, tai saa noottia.
Eli, yritän sanoa, että töissä pitää tehdä töitä...kaikesta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, NHL. Hyvät pelit.
...täyttä asiaa.

Missä on ammatti-vitun-ylpeys?

Matseja katottu, tänä vuonna ei kuitenkaan kovin paljon paikan päältä.

Vituttaa muun muassa kaikki ottelutapahtumissa. Viimekskään ei mikään mennyt oikein, lihapiirakkaanki laittoivat sinappia! Etulinja ei vakuuttanut; yhdenmukainen kannattaminen loisti poissaolollaan. Osa huutaa ja osa nillittää hissukseen paikallaan. Heilutellaan vähän huivia ennen matsia että "hei, täällä mä oon, oikeinkannattamassa ^^" Ryhmäkuria!!

siihen päälle vielä 1-2 taaperrus kentällä. Joo, pitää pysyä joukkueen mukana oli mäki ylös tai alas, mutta missä menee raja? Miksi aina kannatetaan ja toitotetaan että "täällä ollaan tukena", miksi palkitaan huonosta työstä? Eikö yhtään tee mieli tehdä tifoa "Mee Elo helvettii"?
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Joo, pitää pysyä joukkueen mukana oli mäki ylös tai alas, mutta missä menee raja? Miksi aina kannatetaan ja toitotetaan että "täällä ollaan tukena", miksi palkitaan huonosta työstä?
No nyt ei tarvitse enää murehtia että moderni fanikulttuuri olisi aina siellä tukena, sen verran innokkaasti Etulinja huuteli Pekan nimeä.

Me voitetaan ja laalaalaa, ja jos ei voiteta niin Pekkaa ulos huudetaan.

Hyvi se meni.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
No tänäänhän se nähtiin, ei mitään vitun merkitystä vaikka olisi halli täynnä ja vähän päällekin.

Yli 5000 noilla esityksillä on jotain aivan käsittämätöntä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Mush

Jäsen
Suosikkijoukkue
U.S.V.A
Fanitoiminta 2014

Vuosi 2014 lähti käyntiin hienolla voitolla Lukosta mutta miten vuonna 2014 edistyy porilainen kannatuskulttuuri?

(Viestissäni en katso mitkään värilasit päässä tätä touhua, kunhan vaan ihmettelen)
Vieläkö Pataljoonan toimenkuvaan kuuluu: kaksi (2) kaksikeppistä kautta kohti, vierasmatkat joihin ei lähdetä kannustamaan joukkuetta (vaan 95% lähtee juomaan), ja varsinkin se että ei käydä Isossamäessä ja jos käydään niin ei todellakaan tulla kannustamaan?
Pataljoona oli vuonna 2007 kolmanneksi suurin kannattajaryhmä, mutta mihin he ovat kadonneet? Pataljoonan huiveja ymmärtääkseni myytiin fanishopissakin mutta hallilla niitä näkyy olevan korkeintaan yhdellä käytössä. Mikseivät Pataljoonan aktiivit ole kannattajakatsomossa, joka yhdessä heille ja Etulinjalle rajattiin?

Mitä olen lukenut, ''Pataljoonalaisia'' on puolisen tuhatta, siis ne jotka ovat maksaneet jäsenmaksun eli 20€, mikä tekee 10000€!! Pataljoonalle (siis kenelle?). Kenen taskuun tämä raha menee kun ei sitä ainakaan Ässien hyväksi tietääkseni käytetä (Tifo(t)/Liput/Kaksikeppiset/Muut). Viimeksi hieno tifo tehtiin vuonna 2007, siitä on 6 ja puolivuotta aikaa.

Pataljoonan jäsenet saa tästä työstä halvemman kausikortin, halvemmat hinnat vierasmatkoille ja etu-osto oikeuden pudotuspeleihin, mitä v**tua?

Mitä Etulinjaan tulee, joku Pataljoonan hallitus erotti Etulinjan ''omaksi ryhmäkseen'', ei sillä nyt mitään väliä ole mutta onhan tämä nyt aivan naurettavaa. Etulinjalaiset ovat arkipeleissä lähes ainoat jotka huutavat tätä Ässät taptap huutoa, illasta toiseen ilman mitään etuja, vain rakkaudesta seuraan. Se on ehkä hyvä että siinä ei ole mitään etuja, mutta sitten kysynkin että miksi Pataljoonalla on?

Herää kysymys miksei seura itse järjestä näitä vierasmatkoja, olisi enemmän lähtijöitäkin kun mainostettaisiin SK:ssa ja Ässien kotisivuilla (missä ei muuten mainita missään Etulinjaa).

Joko lähtisi tänä vuonna tämä kannustus kunnolla toimimaan, ehkä sitten kun ''Pataljoonalaiset'' löytävät tiensä hallille. Ymmärrän täysin sen että jonkun täytyy järjestää vierasmatkat, mutta eikö virallisen ja rekisteröityneen kannataryhmän kuuluisi tehdä paljon enemmän Ässien hyväksi? Mikä vain ryhmä, virallinen tai ei, voisi järjestää nämä kymppitonnilla.

Joku viisas ja asiasta tietävä voisi kertoa tarkemmin miksi tämä menee näin, en kelpuuta vastausta ''Koska kannustaminen ei kuulu heidän toimenkuvaansa'', miksi heidän nimensä on sitten Ässät Fan Club ry... 2014 voisi olla muutosten aika. Luin Pataljoonan foorumia mutten löytänyt vastausta siihen että missä kehitys, miksi ei kannusteta Isomäellä? Näitä asioita ollaan täällä keskusteltu iäti mutta mitään ei ole koskaan tapahtunut.

Jos tämä viesti aiheuttaa jollekkin pahaa mieltä, anteeksi. Mutta Isomäen hurmos taitaa olla jo 5 vuotta vanha vitsi. Hyvä jos tämä aiheuttaa keskustelua, se on hyvä se. Lopuksi tämä kaikki on minun mielipiteeni, ei Etulinjan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Mitä olen lukenut, ''Pataljoonalaisia'' on puolisen tuhatta, siis ne jotka ovat maksaneet jäsenmaksun eli 20€, mikä tekee 10000€!! Pataljoonalle (siis kenelle?). Kenen taskuun tämä raha menee kun ei sitä ainakaan Ässien hyväksi tietääkseni käytetä (Tifo(t)/Liput/Kaksikeppiset/Muut). Viimeksi hieno tifo tehtiin vuonna 2007, siitä on 6 ja puolivuotta aikaa...

Tämä herätti omankin uteliaisuuteni.

Ei siksi, että epäilisin mitään väärinkäytöksiä, mutta onhan tuo ihan tuntuva summa, mihin/miten raha oikeasti käytetään?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vuosi 2014 lähti käyntiin hienolla voitolla Lukosta mutta miten vuonna 2014 edistyy porilainen kannatuskulttuuri?

Asiapitoinen aloitus ja hyvää pohdintaa Mushilta.

Niin, kysymyksiä on paljon ilmassa, mutta vain vähän vastauksia. Pataljoonan aktiivit ovat pesseet kätensä kokonaan foorumikeskusteluista, joten ainoastaan Facebookin ryhmän kautta saa yhteyksiä ja keskustelua aikaiseksi. Mielestäni olisi kyllä mahtavaa kun tännekin saataisiin heiltä virallista tiedonantoa kun kerran lukijoita löytyy paljon ja näkyvyyttä piisaisi, niin ei olisi kaikki asiat kuulopuheiden varassa.

Mutta kyllä näitä samoja asioita pohtii, että mitä esim. 10 000€:llä + sponsorirahat tekisi kannattajakulttuurin edistämiseen kausikohtaisesti. Nyt kun tosiaan katsomotoiminta on jätetty lähinnä Etulinjalle ja me taas toimitaan ihan talkoolla taskurahojen varassa. Toki perustoiminta katsomossa nyt ei kovin kummoisen hintaista ole kun visuaalisuus saadaan kerralla kondikseen, mutta kuten tiedetään esim. järeämpien tifojen tekeminen tänä päivänä palosuojauksineen, niin niitä ei enää pienillä rahoilla pyöritellä, vaan taustalla pitää olla potkua myös taloudellisesti.

Ylipäätään tuntuu vallitsevan nyt yleisesti melko unelias meininki tällä saralla. Vaikkei alkukausi ole mennyt ihan putkeen, niin surullista se silti on, että tämä on nyt sitten puolustavan mestarin arkea. Jotain heräämistä kaivattaisiin, mutta kun tuntuu että nämä asiat kiinnostavat vain valitettavan pientä porukkaa ja loppuosa tyytyy hymistellen odottelemaan seuraavaa menestyspiikkiä, jolloin on taas ok pukea Ässien rekvisiittaa päälle ja iskeä kasvomaalaukset tulille.
 

Pianisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta kyllä näitä samoja asioita pohtii, että mitä esim. 10 000€:llä + sponsorirahat tekisi kannattajakulttuurin edistämiseen kausikohtaisesti.

Me juteltiin viime VK:ssa vanhojen puheenjohtajien kesken että onkohan Etulinja jäänyt tässä kohtaa ihan omilleen. Alkuperäinen suunnitelma oli tukea tätä porukkaa rahallisesti niin että hankinnoista olisi annettu kuittia vastaan palautusta kun sitä rahaa kerran on.

Ihan hyvin voisi toimintasuunnitelmassa korvamerkata vaikka tonnin johonkin tifoiluun, serpenttiineihin ja mökäfooneihin mitä nyt sitten tahdottekin toiminnassanne käyttää.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Me juteltiin viime VK:ssa vanhojen puheenjohtajien kesken että onkohan Etulinja jäänyt tässä kohtaa ihan omilleen. Alkuperäinen suunnitelma oli tukea tätä porukkaa rahallisesti niin että hankinnoista olisi annettu kuittia vastaan palautusta kun sitä rahaa kerran on.

Ihan hyvin voisi toimintasuunnitelmassa korvamerkata vaikka tonnin johonkin tifoiluun, serpenttiineihin ja mökäfooneihin mitä nyt sitten tahdottekin toiminnassanne käyttää.

Paperilla kuulostaa varmasti huomattavasti helpommalta mitä tulisi käytännössä olemaan. Mutta järkeenkäypältä sinällään kuulostaa, miten asian esität.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Mitä olen lukenut, ''Pataljoonalaisia'' on puolisen tuhatta, siis ne jotka ovat maksaneet jäsenmaksun eli 20€, mikä tekee 10000€!! Pataljoonalle (siis kenelle?). Kenen taskuun tämä raha menee kun ei sitä ainakaan Ässien hyväksi tietääkseni käytetä (Tifo(t)/Liput/Kaksikeppiset/Muut). Viimeksi hieno tifo tehtiin vuonna 2007, siitä on 6 ja puolivuotta aikaa.

Pataljoonan jäsenet saa tästä työstä halvemman kausikortin, halvemmat hinnat vierasmatkoille ja etu-osto oikeuden pudotuspeleihin, mitä v**tua?

Mitä Etulinjaan tulee, joku Pataljoonan hallitus erotti Etulinjan ''omaksi ryhmäkseen'', ei sillä nyt mitään väliä ole mutta onhan tämä nyt aivan naurettavaa.

Myös minä olen ihmetellyt tätä toimintaa katsomossa ja Pataljoonan hallituksen päätöksiä, mm. Etulinjan suhteen. Pataljoona ry on kuitenkin Ässien virallinen kannattajayhdistys, minkä tulisi toimia yhdistyksen tarkoituksen mukaisesti.

Niinpä kysyin, kirjallisesti ja silloisena yhdistyksen jäsenenä, puheenjohtajalta hallituksen kokouksen pöytäkirjaa, missä asiasta päätettiin. Tätä en saanut edes nähdäkseni, koska he olivat kuulemma olleet yhteydessä asianajajaan ja tulkitsivat yhdistyslain toisin kuin minä, heidän mukaansa asiakirjat eivät ole yhdistyksen jäsenten nähtävissä. Erikoinen tulkinta ja vielä erikoisempi lienee se syy, miksi pöytäkirjaa ei haluttu minulle näyttää.

4.7.2013 oli yhdistyksen vuosikokous. Kokoukseen en päässyt, sillä en ollut Suomessa. Aloitin elokuun 4. kyselemään vuosikokouksen pöytäkirjan perään, minkä sainkin heti marraskuussa. Se tosin oli allekirjoittamaton, vielä on epäselvää onko allekirjoitettua kappaletta olemassa. Pöytäkirjan sisältö oli minulle pettymys, siinä ei ollut sanaakaan Etulinjasta tai sen erottamisesta. Senpä takia pyysin saada nähdä toimintakertomuksen, mutta sitä ei minulle vielä näytetty.

En kuulu enää (pienen miehen hiljaisena protestina) Pataljoonaan enkä myöskään ole Etulinjan joukoissa. Silti Pianistille vastaten, tietääkseni Etulinja ei 'erottamisen' jälkeen ole saanut rahallista tukea Pataljoonalta. Hallitukset muuttuu, suunnitelmat sen mukana.

Mä en voi päätellä tästä muuta kuin että Isomäen hiekkalaatikolla on vain yksi keltainen muovilapio ja se kuuluu Pataljoonalle. Ja että henkilökohtaiset mieltymykset menevät seuran ja sen kannattamisen edelle.

Yllä olevasta valituksesta huolimatta täytyy antaa kunniaa varapuheenjohtajalle, mukava ja avulias mies. Lisäksi Pataljoona on hoitanut erinomaisesti vierasmatkat ja pleijareiden lippurumban.
 
Suosikkijoukkue
löytyy
Pataljoonan jäsenet saa tästä työstä halvemman kausikortin, halvemmat hinnat vierasmatkoille ja etu-osto oikeuden pudotuspeleihin, mitä v**tua?

Mitä Etulinjaan tulee, joku Pataljoonan hallitus erotti Etulinjan ''omaksi ryhmäkseen'', ei sillä nyt mitään väliä ole mutta onhan tämä nyt aivan naurettavaa. Etulinjalaiset ovat arkipeleissä lähes ainoat jotka huutavat tätä Ässät taptap huutoa, illasta toiseen ilman mitään etuja, vain rakkaudesta seuraan. Se on ehkä hyvä että siinä ei ole mitään etuja, mutta sitten kysynkin että miksi Pataljoonalla on?

Herää kysymys miksei seura itse järjestä näitä vierasmatkoja, olisi enemmän lähtijöitäkin kun mainostettaisiin SK:ssa ja Ässien kotisivuilla (missä ei muuten mainita missään Etulinjaa).
Minä olen käsittänyt että tämä erottelu tapahtui molempien "osapuolten" omasta tahdosta ja täydessä yhteisymmärryksessä. Tosin käsitykseni voi olla väärä.

Itse ihmettelen miksi nillittää jos virallinen kannattajayhdistys on neuvotellut jäsenmaksun maksaville jäsenilleen tarjottavaksi etuja, joita ei noin parinkymmenen hengen puoliorganisoidulle ja täysin epäviralliselle porukalle tarjota? Minä ja porukkamme huudamme ja taputamme niin arki, kuin viikonloppupeleissäkin. pitäisikö nyt vaatia jotain erikoisetuja ja maininta Ässien sivuille? Jos esimerkiksi tämän etulinjan elämäntapakannattajien määrä lukko-ottelussa lauantai ehtoona Isomäessä lähentelee ennemmin kymmentä kuin kauin kahtakymmentä, en lähtisi pomppa auki huutelemaan mitään etuja/erityiskohtelua. Karsinassa sitä jo aivan riittämiin.

Luulen että vieraspelimatkat eivät ole niin kannattavaa bisnestä että seura alkaisi itse järjestämään niitä, eikä Kansassa tai sivuilla mainostaminen tätä muuttaisi. Nyt kun matkat järjestää Pataljoona, muuten todella kohtuullisin hinnoin, saadaan vieraspeleihin jonkin verran edes väriä mukaan ja kaikki hyvin. Ja tuskimpa mainosfoorumi tai järjestäjä siihen juurikaan vaikuuttaa kuka sitä keittoa reisulla imeskelee ja kuka ei.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Edelleen ihmettelen sitä - kun Etulinjakaan ei kerta osingoille pääse - että mihin Pataljoona käyttää tuhansia euroja vuodessa?

Seisomakatsomossa näkemäni valkoiselle lakanalle (vai pahville) raapustettu teksti "Kiitos Ässät" tuskin on maksanut paria kymppiä enempää.

Samoin se joku iso punamusta lippu on ollut jo vuosia katsomossa, tuskin siitäkään enää lainalyhennyksiä on rästissä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Olipa kerran virallinen faniyhdistys eräällä suomalaisella paikkakunnalla. Faniyhdistys on toiminut yli 20 vuotta. Monelle etäkannattajalle seuran tukemiseen kuului myös maksaa faniyhdistyksen vuosimaksu, vaikka siitä ei itselle mitään hyötyä olekaan.

Faniyhdistyksen virallinen tehtävä on tukea kannustuksen muodossa omaa joukkuettaan. Vuosien saatossa toiminta katsomossa loppui kokonaan ja faniyhdistyksen ainoa näkyvä tehtävä oli järjestää vierasmatkoja +- 0 tulostavoitteilla. Niitäkin hiipumassa määrin.

Faniyhdistyksen jäseniä nautti suurista kausikortti alennuksista. Fanikatsomo kausikorteista sai puolet hinnasta pois faniyhdistyksen jäsenyyttä vastaan. Rahalisesti 200-300 euron hyöty.

Vastineeksi kausikorteista faniyhdistys ei tuottanut minkäälaista kannustusta katsomossa, tifoja tai muutakaan näkyvää hallilla.

Jossain vaiheessa alkoi keskustelu mihin faniyhdistys sitten laittoi kaikki jäsenmaksuista saamansa tulot, koska reissujakin oli harvakseltaan ja nekin tehtiin nollatuloksella.

Faniyhdistyksen vuosikokoukseen mentiin ja käytiin tilinpäätös tarkkaan läpi. Järkytykseksi tilinpäätöksiä oli tasan 2 kappaletta ja olihan faniyhdistys toiminut jo yli 20 vuotta. Keräten joka vuosi huomattavan summan rahaa jäseniltään ja sponsoreilta.

Aikaisemmilta vuosilta ei löytynyt mitään tositteita eikä kertomusta miten rahoja on käytetty.

Tuoreista tilinpäätöksistä näkyi toinen järkyttävä seikka.

Varoja oli käytetty pienen porukan saunailtoihin ja reissuihin minibusseilla. Hallitus oli jopa nauttinut yhdistyksen varoilla vierasreissuilla pubissa alkoholia. Näistä siististi kuitit tallessa.

Myös muita vain yhtä tai kahta henkilöä hyödyttäviä rahallisia päätöksiä oli tehty. Jopa faniyhdistyksen rahaa lainattu omiin henkilökohtaisiin tarpeisiin ilman valtuutusta tai takaisinmaksusuunnitelmaa.

Alkoi faniyhdistyksen puhdistaminen. Vastuuhenkilöt saivat lähteä ja vastaisuudessa tilinpäätökset käydään tarkkaan läpi. Uudet luotettavammat henkilöt ottivat toiminnan haltuunsa.

***

Tässä varoittava tosielämän esimerkki. Ja tarina ei koske Poria.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Alkoi faniyhdistyksen puhdistaminen. Vastuuhenkilöt saivat lähteä ja vastaisuudessa tilinpäätökset käydään tarkkaan läpi. Uudet luotettavammat henkilöt ottivat toiminnan haltuunsa.

***

Tässä varoittava tosielämän esimerkki. Ja tarina ei koske Poria.

Turha tällä palstalla on asiasta nillittää (tämä ei ole suunnattu nimimerkki 1936:lle), ei hyödytä ketään, päinvastoin. Tässä heitellään ilmaan epämääräisiä vihjailuja, mikä on varsin epäreilua. Julkisesta loanheitosta ei ole Ässien fanitoiminnalle mitään hyötyä.

Pataljoona ry on rekisteröity yhdistys, jota koskee yhdistyslaki. Menkää yhdityksen yleiseen kokoukseen, vaatikaa tilinpäätökset ja toimintakertomuksen nähtäviksi, verratkaa niitä yhdistyksen säännöissä määriteltyyn yhdistyksen tarkoituksiin ja tavoitteisiin. Ja käsittääkseni jäsenellä on oikeus tutustua jopa yhdistyksen kirjanpitoon kuittitasolla, niin halutessaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Menkää yhdityksen yleiseen kokoukseen, vaatikaa tilinpäätökset ja toimintakertomuksen nähtäviksi, verratkaa niitä yhdistyksen säännöissä määriteltyyn yhdistyksen tarkoituksiin ja tavoitteisiin. Ja käsittääkseni jäsenellä on oikeus tutustua jopa yhdistyksen kirjanpitoon kuittitasolla, niin halutessaan.

Juuri näin. Ja tilinpäätökset kuitteineen on nähtävillä vuosikokouksessa. Mikäli toimintaan halutaan muutoksia niin ei muuta kuin oma delegaatio kokoukseen ja uudet toiminnanvetäjät vastuurooleihin.

Yleensä vaan ketään ei kiinnosta siinä vaiheessa kun pitäisi oikeasti alkaa itse tekemään jotain.

Painotan vielä, että tämä tarina ei koskenut Poria.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jossain vaiheessa alkoi keskustelu mihin faniyhdistys sitten laittoi kaikki jäsenmaksuista saamansa tulot, koska reissujakin oli harvakseltaan ja nekin tehtiin nollatuloksella.

Faniyhdistyksen vuosikokoukseen mentiin ja käytiin tilinpäätös tarkkaan läpi. Järkytykseksi tilinpäätöksiä oli tasan 2 kappaletta ja olihan faniyhdistys toiminut jo yli 20 vuotta. Keräten joka vuosi huomattavan summan rahaa jäseniltään ja sponsoreilta.

Aikaisemmilta vuosilta ei löytynyt mitään tositteita eikä kertomusta miten rahoja on käytetty.

Tuoreista tilinpäätöksistä näkyi toinen järkyttävä seikka.

Varoja oli käytetty pienen porukan saunailtoihin ja reissuihin minibusseilla. Hallitus oli jopa nauttinut yhdistyksen varoilla vierasreissuilla pubissa alkoholia. Näistä siististi kuitit tallessa.

Myös muita vain yhtä tai kahta henkilöä hyödyttäviä rahallisia päätöksiä oli tehty. Jopa faniyhdistyksen rahaa lainattu omiin henkilökohtaisiin tarpeisiin ilman valtuutusta tai takaisinmaksusuunnitelmaa.

Alkoi faniyhdistyksen puhdistaminen. Vastuuhenkilöt saivat lähteä ja vastaisuudessa tilinpäätökset käydään tarkkaan läpi. Uudet luotettavammat henkilöt ottivat toiminnan haltuunsa.

***

Tässä varoittava tosielämän esimerkki. Ja tarina ei koske Poria.

Kuulostaa kyllä aikamoiselta touhulta. Tulee mieleen, että eikö tällaisissa tapauksissa ole kukaan keksinyt viedä näitä aiemmin faniyhdistyksen rahoja ties mihinkä käyttäneitä henkilöitä oikeuteen? Moni kuitenkin maksanut vuosikausia jäsenmaksua ja siten, tekstistäsi tulevan kuvan perusteella, rahoittanut lähinnä yhdistyksen vastuuhenkilöiden ryyppyreissuja. Ja ilmeisestikään isoa osaa käytetystä rahasta ei alkuunkaan ole pystytty jäljittämään, että mihin on käytetty? Onhan tuossa nyt mennyt useita tuhansia euroja vuosien varrella ihan eri tarkoituksiin, kuin mitä varten yhdistys on olemassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en ainakaan lähde epämääräisiä vihjailuja heittämään, vaan haluaisin tietää jonkun (Ässien fanitoimintaa edistävän) kohteen, johon Pataljoona on tuhansia euroja vuositasolla saanut kulumaan?

Vastaukseksi ei kelpaa pahvista tehdyt #4- pahvikyltit, tai "kiitos Ässät"- lakana, jonka jo aiemmassa viestissäni mainitsin, sillä nämä kulut ovat marginaalisia ja hoituvat Tiimari-käynnin yhteydessä muutamalla kympillä.

Mielestäni on erittäin hyvä, että tämä asia on noussut esiin keskusteluun ja tämä on nyt syytä pitää pinnalla.
 

Nexra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, itse en lähde syyttämään ketään mistään, mutta jos haluaa saada asioista jotain vastauksia...pitää kysellä naamakirjassa. Siellä voi saada vastauksen, missään muualla ei saa. Epäilisin näin olevan...
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Minä en ainakaan lähde epämääräisiä vihjailuja heittämään, vaan haluaisin tietää jonkun (Ässien fanitoimintaa edistävän) kohteen, johon Pataljoona on tuhansia euroja vuositasolla saanut kulumaan?

Mä henkilökohtaisesti en oo yhtään huolestunut. Oon varma, että kaikkiin kuluihin löytyy kuitti ja hallituksen suostumus menoihin. Mutta toki jokainen kysyä saa ja ansaitsee jopa vastauksen.

Mun mielestä suurempi kysymys on Pataljoonan tarkoitus. Oman määritelmänsä mukaan sen tärkein tehtävä on kannustaa ja tukea Ässiä, mutta kaikilla hallissa olleilla on varmaan käsityksensä tämän tehtävän täyttymisestä.

Eli mitä hyötyä on kannattajayhdistyksestä mikä ei kannusta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös