Salminen/Jyrkkiö odotuksiin sanoisin sen verran, että Salmisella on periaatteessa kaiken mennessä nappiin mahdollisuus SM-liigassa jo ensi kaudella aivan mihin tahansa. Sakke on sekä taitotasoltaan että pelikäsitykseltään ylivertainen peluri SM-liigassa aivan muutamaa poikkeavaa pelaaja lukuunottamatta. Lisäksi heiveröinen varsi ei välttämättä ole taitavalle ja vikkelälle hyökkääjälle mikään kohtalokas ongelma. Sen sijaan Jyrkkiölle voi lähinnä kaavailla vain seiskapakin roolia, joka tulee jäälle käytännössä vain ylivoimatilanteissa. Tasakentällisin peliaika tullee olemaan vielä hyvin rajallinen, koska fysiikka ei yksinkertaisesti riitä painimaan isoja, aikuisia, hyökkääjiä vastaan maalin edessä ja kulmissa. Ehkä kolmannessa erässä maalin tai kahden tappioasemassa voidaan käyttää Jesseä avaamaan peliä, mutta vastaavasti maalin tai kahden johdossa on odotettavissa tupen pureskelua.
Salmisesta olen kyllä samaa mieltä. Huikea pelikäsitys voi nostaa miehen ens kauden tulokkaitten joukkoon.
Jyrkkiöstä sitten sen verran, että puutteista miehen kohdalla olen taas samaa mieltä, mutta:
Minun on kovin vaikea käsittää sitä, että Ässillä olisi lähtökohtaisesti niin kova ja samaan aikaan huono puolustus, että Jyrkkiötä voitaisiin käyttää jonkin sortin erikoismiehenä. Varsinkin, kun ylivoimaminuutit tulevat olemaan vähintään yhtä tiukalla kuin menneinä kausinakin.
Jos Ässien ens kauden taktiikkana on kahden tai kolmen maalin tappioasemassa antaa Jyrkkiölle enemmän peliaikaa, jotta kaverin etumatka saataisiin kurottua kiinni että päästäisiin edes jatkoajalle, niin sit on kyllä pelit pelattu jo heinäkuussa. Lyödäänpä nyt pari faktaa pöytään, näitä voi tulla sit asiantuntijat arvostelemaan:
Jesse Jyrkkiöllä ei ole:
- Sm-liigatason kolmosparin pakin laukausta
- Sm-liigatason kolmosparin pakin liikkuvuutta
- Sm-liigatason kolmosparin peliä tekevän pakin pelikäsitystä, -nopeutta tai rutiinia
- Sm-liigatason kolmosparin pakin kokemusta
- Sm-liigatason puolustajan fysiikkaa.
Toivottavasti Jesse kehittyy/on kehittynyt kuluneen kesän aikana ja nousee aikanaan sm-liigatasolle tai ehkä vielä vähän ylemmäs. Mahdollisuudet siihen varmasti on, mutta myös yhtä varmasti ei ensi kaudella.