Kyse ei edes ollut tästä, vaan siitä millä perusteilla Karri Kiven valmennustaitoja arvotetaan. Yhtäkkinen menestyminen oli _minun mielestäni_ enemmänkin kiinni nimenomaan pelaaja-avuista, joita joukkueeseen saatiin edustusjoukkueen kustannuksella.
Toisaalta niin Ässistä kuin varmasti kaikista muistakin seuroista löytyy lukuisia esimerkkejä siitä, ettei liigasta tulleista kovistakaan pelaaja-avuista ole juuri apua ollut. Joskus enemmänkin päinvastoin.
Tällä kertaa liigapelaajat ovat olleet selkeitä vahvistuksia ja kiistatta heidän merkityksensä menestyspiikissä on iso. Onko ansiot siitä annettava kyseisille pelaajille ja heidän kantamalleen (ja Apen opettamalle) yksilön vastuulle, vai onko se Kiven ansiota, että hän on saanut pojat pelaamaan tosissaan joukkueen menestyksen eteen? Vastaus lienee sekä että.
Itse en silti näe tätä finaalipaikkaa pelkästään yhtäkkisenä menestymisenä. Sen mitä A:n pelejä olen kauden aikana nähnyt, niin kyllähän siellä potentiaalia on ollut nähtävissä jo selkeästi parempaan runkosarjasijoitukseenkin. Otti näköjään vain aikansa ja ilmeisesti omat sisäiset turbulenssinsakin ennen kuin palaset loksahtelivat paikoilleen. Siitä joukkueen vaatimustasoa nostanut Kivi ansaitsee tunnustuksen. Toki Kivellä on edeltäjiään parempi materiaalikin, mutta ylipäätään Ässien A on ollut paikka, mitä kovin moni valmentaja ei ole aisoihin saanut.
Oli se sitten miehen omaa ansiota tai ei, niin Kiven kurssi on joka tapauksessa nyt korkealla. Ässien palkkalistoilla olevista koutseista hänen tähtensä liikkuu aivan eri sfääreissä kuin muilla. Ainoa, jolla on näkymiä tulevaisuuden tekijänä.
Viimeisenä sakarana Kiven tähden päälle Toivolakin kävi konttaamassa Raumalla, joten voidaan taas herätellä kysymyksiä kenen ansiota kahden kauden takainen hopea valmennuksellisesti oli.
Kummasti ne ovat keskimäärin samoja valmentajia, jotka kulkevat joukkueineen menestysaurassa, vaikka valmennuksellisesti saattavat joskus vaikuttaakin vain keskinkertaisuuksilta. Ja sitten on iso joukko huippuvalmentajia, jotka eivät koskaan saa loihduttua hurmosta ja yllätyksiä, eivätkä oikeasti koskaan menesty.