Niin, tilanne oli silloin se että joukkue oli vararikon partaalla ja nyt sentään velaton vaikka ei mikään kroisos olisikaan.Toisaalta jos yleisömäärät on liigan keskikastia ja sponsorituloissa ollaan ihan mukavasti sijoituttu verraten vastaaviin paikkakuntiin niin miten joukkue voi itsessään olla halvin ja lähtökohtaisesti heikoin semminkin kun Porin kaupunki tukee joukkuetta mitätöimällä käytännössä tuilla hallivuokrat yms. Monella muulla vastaavalla paikkakunnalla joukkueet joutuvat maksamaan tälläisestä rahaa. Paljon rahaa.
Itsekin ajattelen, että tilanne oleellisesti erilainen kuin hopeakauteen lähdettäessä. Tosifani kyseli, riittäisikö Uusikartano ja Kuusela? Riittäisivät minulle tällä nykyisellä tasolla pelatessaan. Tuolloin pari vuotta sitten tilanne oli varsinkin Kuuselan osalta sellainen, että hän oli vasta esiin murtautumassa. Maven avustuksella (ja Williamsin mailaopein) tämä sitten toteutuikin. Kyllä minulle riittää, jos samanlainen kaveri saadaan lyömään Maven syöttöjä sisään. Ongelma vaan taitaa olla se, ettei aina onnistuta yhtä hyvin kuin Kuuselan kanssa. Siksi nimettömän nuoren pelaajan istuttamiseen ykkösketjuun liittyy riski. Onko Ässillä varaa riskiin, kun siihen ei ole aivan pakko taloussyistä nyt ryhtyä?
Ja sitten vielä kerran: En vaadi kahta ensimmäistä kenttää kalliita nimimiehiä. Mutta ykköseen ne (2 kpl Maven lisäksi) mielestäni tarvitaan. Kakkoseen meillä on potentiaaleja kavereita, joilla voidaan mennä ja katsoa eteenpäin. Turvallisemmalta silti tuntuisi, jos kakkoseenkin löytyisi yksi (lähinnä suomalainen) vahvistus, joka ei olisi yhtä riskialtis kuin Markku.
Maalivahtikysymykseen minulla ei ole uutta sanottavaa. Jos Tosifani olet varma nykyisten veskareiden kyvykkyydestä kantaa riittävää vastuuta ja olla läpi kauden voittavia maalivahteja, hyvä niin! Toivon, ettemme joudu pettymään.
Ja sitten vielä lopuksi se raha: Tosiaan velat on kuitattu ja sen jälkeen yksi kausi pihistelty tehden edelleen voittoa. Sitten avattiin hanat vailla harkintaa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa olisi kyettävä mielestäni välttämään heiluriliikettä taas toiseen suuntaan. Liigan pienin pudjetti ja penninvenytystaktiikka voivat koitua seuran kohtaloksi. Rahaa on käytettävä riittävästi, mutta todellisiin vahvistuksiin. Strategiset paikat ovat tiedossa. Seurajohdolta odotetaan viisaita siirtoja.